محیط پیرامون کودک، تاثیر بسزایی در رشد فکری و ذهنی کودک دارد. در تمامی دنیا، مهدکودک و محیط بازی کودکان، از مهم ترین مکان هایی است که وقت زیادی صرف طراحی چیدمان آن می شود. چرا که کودک نمی تواند مدت زمان طولانی را در یک محیط خسته کننده بگذراند.

از آن جایی که مهدکودک ها علاوه بر نگهداری و سرگرمی کودک، وظیفه مهم دیگری به نام آموزش را برعهده دارند، ترغیب کودک به ماندن در مهدکودک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ما هیچ گاه نمی توانیم موفق به آموزش کودک شویم، مگر آنکه خود کودک به موضوعات آموزشی، مربی ها و از همه مهم تر محیط اتاق خود علاقه داشته باشد.

محیط مهدکودک باید به گونه ای باشد که کودک در آن احساس راحتی، شادی و آرامش داشته باشد. علاوه بر موارد گفته شده، می توان از چیدمان به عنوان وسیله آموزشی نیز استفاده کرد. به عنوان مثال می توان برای پوشش سطح زمین از کفپوش مهدکودک با طرح های بازی فکری استفاده کرد.

اگر شما به دنبال مقاله ای درخصوص چیدمان اصولی مهدکودک هستید، پیشنهاد می کنیم، مقاله حاضر را از دست ندهید.

 

چیدمان ما باید نتایج زیر را به ما ارائه دهد:

• محیط نهایی باید ترکیبی از سرگرمی و آموزشی باشد که بتواند به رشد استعدادها و توانایی های کودک کمک کند.

• محیطی مناسب برای بازی کودک فراهم شود.

• نورپردازی محیط از هرجهت عالی باشد. نور زیاد باعث سردرد کودک و نور کم باعث بی حوصلگی او می شود. نورپردازی ملایم بهترین گزینه برای دکوراسیون مهدکودک است.

• جای جای مهدکودک باید برای کودکان جذاب باشد، به گونه ای که او مشتاق به دیدن بخش های مختلف از مهدکودک خود باشد.

• محیطی برای کودکان وابسته به مادر درنظر گرفته شود، تا آن ها نیز پس از گذشت مدتی بتوانند به دوستان خود بپیوندند.

• محیط مهدکودک باید امن و عاری از هیچ گونه آسیب برای کودک باشد. برای این امر رعایت استانداردهای تعیین شده وزارت بهداشت درخصوص تجهیز مهدکودک اعم از پوشش دیوارها با دیوارپوش مهدکودک و پوشش سطح زمین با کفپوش مهدکودک را درنظر بگیرید.

 

نکات مهم در طراحی دکوراسیون مهدکودک

برای طراحی چیدمان مهدکودک، موارد بسیاری برای گفتن وجود دارد، مسلما ذکر تمامی نکات در قالب یک مقاله نمی گنجد. بنابراین ما پیشنهاد می کنیم مانند همیشه کار را به کاردان سپرده و برای دکوراسیون مهدکودک خود از متخصصین این حوزه بهره بگیرید. ما در ادامه مهم ترین نکات طراحی دکوراسیون مهدکودک را ذکر خواهیم کرد.

1. مهدکودک، مدرسه نیست!

بسیاری از مهدکودک های موجود در ایران، پر از میز و صندلی است! این درحالی است که ثابت نشستن برای کودک سخت ترین و البته بی فایده ترین کار است. برای آنکه کودک را مشتاق به فعالیت های اجتماعی و گروهی کنید، بهتر است از مبل های کوچک، موکت های رنگی عروسکی و این گونه وسایل استفاده کنید. بهتر است کودک روی فرش با دوستان خود بنشیند و کاردستی درست کند، تا اینکه روی نمیکت های سخت نشسته و از احساس ناراحتی نتواند یا حتی نخواهد کارش را درست انجام دهد.

برای پوشش سطح زمین، کفپوش مهدکودک فراموش نشود. اگر می خواهید از موکت یا فرش برای دکوراسیون بخش آموزشی مهدکودک استفاده کنید، حتما قبل از آن کفپوش مهدکودک را در سراسر اتاق پهن کنید، درغیر این صورت هر روز با آسیب دیدگی کودکان مواجه خواهید شد.

2. شادی کودک، مهم ترین اصل موجود است!

کودک شاد، بهترین عملکرد یادگیری را خواهد داشت. بنابراین تا جای ممکن از شاد ترین رنگ ها و وسایل برای چیدمان مهدکودک استفاده کنید. در این میان دیوارپوش و کفپوش از مهم ترین بخش های مهدکودک است که رنگ شان می تواند رنگبندی کل مهدکودک را تغییر دهد.

3. ایمنی کودک فراموش نشود.

در هر لحظه از فرآیند چیدمان مهدکودک، به این موضوع فکر کنید. آیا امکان دارد کودک از این بخش آسیبی ببیند؟ اگر پاسخ مثبت بود سریعا راه حلی برای حفاظت از کودک در نظر بگیرید. برای مثال، کودکان در سنین نوپایی برای خود و هم سالان شان بزرگترین خطر هستند. یک هول دادن ساده می تواند باعث ضربه سر کودک با زمین یا دیوار شود و نهایتا فاجعه ای بیافریند.

مبحث ایمنی مهدکودک از سه بخش مهم تشکیل می شود:

1. دیوارپوش مهدکودک برای حذف آسیب های احتمالی از ضربه کودک به دیوار

2. کفپوش مهدکودک برای حذف آسیب های احتمالی از ضربه کودک به زمین

3. ضربه گیرهای بخش های تیز و برنده وسایل موجود در مهدکودک مانند لبه میز و صندلی

 

 

4. توجه به یادگیری کودک!

در تمام بخش های دکوراسیون مهدکودک، می توانید بعدی آموزشی اضافه کنید. برای مثال برای دیوارپوش مهدکودک و کفپوش مهد کودک می توانید از طرح های بازی فکری، اعداد، حروف الفبا، علائم راهنمایی و رانندگی و ... استفاده کنید.

5. کودک را محدود به فضای بسته مهدکودک نکنید.

می توانید بخش بازی کودک را به حیاط موسسه واگذار کنید. برای این کار حتما باید از کفپوشی مناسب برای سطح زمین حیاط استفاده کنید. بهترین کفپوش برای این محیط، کفپوش لاستیکی است. در حیاط مهدکودک می توانید از وسایل بازی چوبی و پلاستیکی و ... استفاده کنید.