این مدل آموزشی توسط یک روانشناس کودک به نام Stanley Greenspan براساس تفاوت فردی رشد ابداع شد. در این شیوه درمانی مستقیماً با کودک اتیستیک کار می شود.

این درمان در محیطی انجام می گیرد که محرک های محیطی کم باشد. زمان درمان 2 تا 5 ساعت در روز است. این روش نوعی درمان ازطریق بازی است و باید در قالب کارهایی که کودک دوست دارد (مانند بازی کردن) مهارت های اجتماعی دیگر را به او آموزش داد. برنامه های درمانی روش Floor Time براساس افزایش تعامل بین کودک و بزرگسالان طرح ریزی می شود تا به وسیله این ارتباطات کودک اتیستیک ازنظر عاطفی رشد بهتری داشته باشد. Greenspan مراحل رشد عاطفی کودکان را در شش مرحله به این شرح عنوان کرده است:

1- علاقمندی به نور و صدا

2- توانایی در برقراری ارتباط با مردم

3- توانایی انتخاب کردن از بین اشیا

4- تواناییی در اشارات پیچیده و درک اشارات دیگران و حل مشکلات

5- توانایی بیان نظر و عقیده

6- توانایی برقراری ارتباط بین نظر و اجرای آن

Greenspan معتقد است که با استفاده از این روش خانواده ها و مربیان می توانند به بهبود رشد نشانگرهای رشدی کمک نمایند. این روش درمانی بر رشد عاطفی کودک اتیستیک بیشتر از رشد شناختی وی تأکید دارد. این رشو برای درمان رشد گفتار یا رشد حرکتی از روش های سنتی استفاده نمی کند.

روش Floor Time نیز در بازی های روزانه خود از دیگر روش ها مانند ABA استفاده می کند. البته باید توجه داشت که این روش کاملاً از نظر علمی بررسی نشده است بنابراین در مورد اثرات این درمان نمی توان اظهار نظر کرد.