یکی از عمده‌ترین علت معلولیت‌های شدید فیزیکی در کودکان، ‌فلج مغزی است و این عارضه به عنوان اختلال غیر پیش‌رونده و پایدار رشد حرکتی  که در جنین در حال رشد یا مغز نوزادان اتفاق می‌افتد در نظر گرفته می‌شود

شیوع کودکان فلج مغزی در دو دهه اخیر دو نفر در هر هزار تولد زنده در ایران گزارش شده است و تعداد زیادی از این کودکان به اختلال‌های دیگری نظیر نقایص شنوایی و بینایی، اختلالات ادراکی، نقایص گفتاری و زبانی، اختلالات رفتاری، عقب ماندگی‌های ذهنی، تشنج،‌اشکال در تغذیه، مشکلات تنفسی ومواردی از این قبیل دچار هستند

در این خانواده‌ها والدین و خصوصا مادران استرس‌های متعدد فیزیکی و روانی را تجربه می‌کنند و باید با تشخیص بیماری کودک خود کنار بیایند و مراقبت‌های لازم را برای وی فراهم کنند و شیوه زندگی خود را بر اساس نیازهای فرزندانشان تنظیم کنند اما با وجود این مشکلات از حمایت‌های کافی برخوردار نیستند و اکثر والدین کودکان فلج مغزی درگیر استرس و بیماری‌های روانی می‌شوند

از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی فلج مغزی با نقص‌هایی در ساختار و کارکرد بدنی از جمله در حجم عضلانی، بازتاب‌ها و دامنه حرکتی،‌ محدودیت‌های قابل توجه در فعالیت‌های کارکردی و محدودیت مشارکت در نقش‌های اجتماعی همچون بازی‌کردن و کارهای گروهی در مدرسه همراه است و باید مورد توجه قرار گیرد

وی گفت: فلج مغزی بسته به سطح ضایعه و میزان آسیب مغزی طیفی از ناتوانی‌ها را در این کودکان ایجاد می‌کند بنابراین برخی از آنها در انجام عملکردهای مراقبت از خود مثل غذا خوردن،‌ لباس پوشیدن، فعالیت‌های مدرسه وغیره نیاز به مراقب دارند و در اکثر مواقع مادران مسئولیت مراقبت از این کودکان را بر عهده دارند.

افسردگی در کمین مادران دارای فرزند فلج مغزی

فشار روانی و استرس‌های حاصل از تولد کودک با فلج مغزی بر مادران به دلیل استمرار آن می‌تواند منجر به مشکلات دیگری مثل افسردگی، اضطراب و تهدیدی برای سلامت جسمی و روانی مادران باشد که در سطح وسیع‌تر سلامت و بهداشت روانی کل جامعه را متأثر خواهد کرد

از آنجایی که رشد کودکان ارتباط تنگاتنگی با سلامت فیزیکی و روانی والدین آنها دارد  واسترس روانی والدین در عملکرد آنان و بر رشد کودکان موثر است؛ باید مداخلاتی با هدف افزایش تطابق مراقبان با نیازهای مراقبتی کودکان در نظر گرفته شود

 آموزش مدیریت استرس یکی از روش‌های کاهش فشار روانی است که در حفظ سلامت و جلوگیری از آسیب دیدن کمک موثری می‌کند و باید مادران این کودکان، مدارس استثنایی و سایرافرادی که با این گروه کار می‌کنند آموزش‌های لازم برای این مادران را مدنظر قرار دهند تا مراقبان آنها با سلامت روانی بیشتری خدمت‌رسانی داشته باشند