دانش آموزی با این نوع مشکل نمی تواند یک جمله کوتاه را به خاطر بسپارد بنابراین هنگام دیکته نوشتن کلمه ای را جا می اندازد. مثلاً وقتی معلم می گوید: مادر در سبد سیب دارد، کودک ممکن است بنویسد: مادر سیب دارد.
جا اندازی کلمات یا جمله ها به دو دلیل صورت می گیرد:
1 -ضعف حافظه شنیداری 
2-کند نویسی
 
اولین گام برای بر طرف کردن هر ضعفی شناخت آن  می باشد.اگر معلم ومربی به موقع و دقیق مشکلات دانش آموز را تشخیص دهد می تواند سریع راه حل مناسب ومنطقی را برای حل مشکل انتخاب و در جهت بهبود و ضیعیت آموزشی دانش آموزان اقدام نماید.
 
 آيا مشكل دانش آموز به اين خاطر است كه سرزنش، تحقير و مؤاخذه نشده است؟
 
به این پرسشها باید با احتیاط پاسخ داد. نصیحت و سرزنش به نتیجه مثبتی نخواهد انجامید اما اگر دانش آموز درس مورد نظر را بارها و بارها بنویسد٬ البته که با توجه به استعداد خویش٬ نوشتن صحیح کلمه را خواهد آموخت و امکان اشتباه مجددش کاهش خواهد یافت. اما آیا تمرینهای مکرر باعث یادگیری کودک در واژه های ویژه ای که تمرین کرده است٬ می شود؟ آیا این یادگیری به سایر درسها و واژه ها نیز انتقال می یابد؟
 
کارشناسان علوم تربیتی معتقدند انواع اشتباهاتی که کودک مرتکب می‌شود از یک نوع نیستند تا بتوان با اتخاذ یک روش، همه ی آن اشتباهات را از بین برد و به پیشرفت او اطمینان یافت.
بهتر است این گونه دانش آموزان مورد تنبیه و سرزنش و تهدید قرار نگیرند. 
و والدین به املای آنها توجه کنند تا متوجه شوند که علت اشکالات دیکته کودکشان از کدام نوع می‌باشد .
بعد از تشخیص تمرین های اصلاحی و درمانی را انجام دهند تا بتوانند مشکل کودکشان را برطرف کنند و از کاهش اعتماد به نفس او جلوگیری نمایند.
این نوع اختلالات به راحتی با تمرین های مکرر قابل حل است و در صورتی که این مشکل برطرف نشد حتماً ادامۀ درمان را زیر نظر متخصص انجام دهید.
 
همچنین برای جلوگیری از این مشکل بهتر است قبل از ورود کودکان به پیش دبستانی بازی هایی برای آنها در نظر گرفته شود تا مهارت های آنان رشد پیدا کند و از به وجود آمدن اختلالات یادگیری جلوگیری شود.