در این مقاله تلاش کردیم تا برای آگاهی خانواده هایی که دارای کودک تاخیر حرکتی و یا فلج مغزی هستند توضیحاتی مبنی بر شرایط راه افتادن کودکان فلج مغزی ارایه دهیم ، راه رفتن یک کودک تاخیر حرکتی و یا فلج مغزی دغدغه بسیاری از والدین آنها میباشد. و ما شما را با اصلی ترین عوامل موثر در بهبود توانایی راه رفتن کودکان فلج مغزی آشنا میکنیم امیدواریم که این مقاله بتواند راهنمایی در جهت تقویت عوامل موثر در پیشرفت حرکتی کودکان فلج مغزی باشد

 

رابطه راه رفتن و میزان شدت فلج مغزی

اصلی ترین عامل تعیین کننده احتمال راه افتادن و نتیجه گرفتن یک کودک فلج مغزی در کاردرمانی بحث شدت آسیبی است که به مغز کودک فلج مغزی وارد شده است.

در بررسی‌های ام آر آی و تشخیص‌های بالینی می توان نوع شدت فلج مغزی را بر حسب آسیبی که به مغز وارد گردیده بررسی نمود برخی از کودکان فلج مغزی که درگیری چهار اندام  دارند جزو کسانی هستند که راه افتادن آنها با چالش‌های سنگینی روبرو است و به دلیل سستی ، ضعف عضلات و عدم هماهنگی حرکتی، این کودکان معمولاً استقلال کافی در راه افتادن و توانایی های دیگر روزمره زندگی را یا به سختی به دست می آورند و یا هیچ گاه به یک استقلال کافی نخواهند رسید البته این مبحث در خصوص مسیله راه افتادن کودکان فلج مغزی می باشد و برخی از مهارت ها از جمله نشستن ، گردن گرفتن ، چهار دست و پا راه رفتن ، سینه خیز رفتن و دیگر توانایی های روزمره را شامل نمی شود و قابل ذکر است که کودکان فلج مغزی با درگیری چهار اندام یا همان کوادری پلژی می‌توانند به برخی از این توانایی ها با مداخله کاردرمانی و تمرینات مستمر برسند

 

میتوانید مشکلات راه رفتن کودک خود را با ما درمیان بگذازید  و از مشاوره مرکز تخصصی کاردرمانی جسمی ایران بهره بگیرید با ما تماس بگیرید 66596151

 رابطه راه رفتن و زمان تشخیص در کودک فلج مغزی

زمان تشخیص یک کودک فلج مغزی و شروع تمرینات کاردرمانی نیز در راه رفتن کودک فلج مغزی بسیار تعیین کننده است .هر چه تشخیص بروز بیماری و انجام کاردرمانی در یک کودک فلج مغزی زودتر انجام گردد شانس راه رفتن کودک فلج مغزی به مراتب بیشتر است لازم به ذکر است رابطه دو گزینه "احتمال راه افتادن " و " تشخیص سریع " صرفا در مورد دو کودک فلج  با شرایط بیماری نسبتا یکسان صادق است زیرا مسلما تشخیص در یک کودک با مشکلات شدید زودتر اتفاق می افتد.

رابطه راه رفتن و سن کودک فلج مغزی

یکی از عوامل مهم در رسیدن هر چه سریعتر یک کودک فلج مغزی و یا تاخیر حرکتی به مرحله راه رفتن ، سن کودک است هرچقدر سن تقویمی کودک فلج مغزی  با سن تکاملی کودک مطابقت بیشتری داشته باشد باشد احتمال موفقیت در راه افتادن کودک بالاتر میرود به عنوان مثال تمرینات کاردرمانی راه رفتن برای یک کودک یکساله با توانایی کنترل تنه نسبت به کودکی دیگر با سن دو سال و همان توانایی بسیار موثر تر است.

رابطه راه رفتن و قد و وزن کودک فلج مغزی

قد و وزن در  راه رفتن کودکان دارای مشکل حرکتی و فلج مغزی بسیار تعیین کننده است کودکان چاق معمولا مشکلات بیشتری در زمینه تحمل وزن روی اندامشان دارند و همچنین انجام تمرینات در کودکان چاق و سنگین برای درمانگر سخت تر میشود .همچنین قد بلند در کودکان فلج مغزی نیز موجب مشکلات تعادلی در تمرینات ایستادن و راه رفتن میشود و کودکان فلج مغزی دارای قد بلند معمولا در تمرینات تعادلی دچار مشکل هستند.

رابطه راه رفتن و شرایط ذهنی کودک فلج مغزی

توانایی ذهنی کودک فلج مغزی رابطه بسیار مستقیم و تنگاتنگی با راه افتادن کودک و بهبود حرکتی کودک دارد هرچقدر کودک فلج مغزی از نظر شرایط ذهنی آمادگی بیشتری داشته باشد این کودک آگاهی بیشتری از پروسه راه رفتن را خواهد داشت و به عبارتی کودک فلج مغزی با توانایی ذهنی می‌تواند به مراتب راه رفتن نزدیک تری را تجربه نماید برخی از کودکان فلج مغزی با مشکلات ذهنی شدید معمولاً درک درستی از پروسه راه رفتن ندارند و تمایلی هم برای انجام حرکات و تمرینات ندارد.و در این موارد کاردرمانی ذهنی در کنار کاردرمانی جسمی میتواند گره گشا باشد.

 

رابطه راه رفتن و همکاری خانواده و کودک فلج مغزی با درمانگر

هر چقدر همکاری خانواده و کودک فلج مغزی با کاردرمانگر بیشتر باشد پروسه شکل گیری راه رفتن سریع تر خواهد بود بدین معنی که برخی از تمریناتی که توسط کاردرمانگر برای تمرینات راه رفتن ارائه می گردد می بایست در منزل تکرار و تمرین شود و این موضوع اهمیت بالایی دارد تمرینات کاردرمانی در منزل بسیار حائز اهمیت است و تاثیر بسزایی در بهبود فرم و استایل راه رفتن کودکان فلج مغزی دارد. در خصوص همکاری کودک باز هم شرایط ذهنی و رفتاری کودک از اهمیت بالایی برخوردار است .

 

رابطه راه رفتن و تعداد جلسات کاردرمانی در کودک فلج مغزی

معمولاً تکرار و تعداد جلسات کاردرمانی نقش تعیین‌کننده‌ای در روند راه رفتن کودک فلج مغزی دارد به عنوان مثال یک کودکی که در مرحله راه رفتن با وسایل کمکی در کاردرمانی می باشد  هرچقدر فاصله این تمرینات در طول هفته کوتاه‌تر باشد این کودک قدرت فراگیری بیشتری در زمینه راه رفتن با واکر خواهد داشت و این موضوع می تواند در تثبیت این مهارت در کودک فلج مغزی تاثیر بالایی داشته باشد. شایان ذکر است در برخی از کودکان با شرایط ویژه و مشکلات حاد و مسائلی همچون تشنج و ضعف شدید عضلات تعداد بالای جلسات کار درمانی توصیه نمی گردد

رابطه راه رفتن و وجود مشکلات و ناتوانایی های جانبی در کودک فلج مغزی

بروز برخی مشکلات نظیر تشنج ، نارسایی قلبی و ریوی ، داشتن شنت مغزی، مشکلات افت قند ، پوکی استخوان و اختلالات گوارشی به دلیل اجبار در اجرای ملایم تمرینات و همچنین برخی ناتوانایی های دیگر مثل ناشنوایی و کم شنوایی ، نابینایی و کم بینایی نیز تاثیر مستقیمی در کاهش سرعت پیشرفت کودک فلج مغزی در راه رفتن دارد

نویسنده : فرهنگ محمدخانی کاردرمانگر