چرا انجام کاردرمانی ذهنی در اوایل کودکی موثرتر است؟

محققان اولین دوره از دوران کودکی را معمولاً دوران طلایی می شناسند و معتقدند که در این دوره کودک می تواند بیشترین یادگیری را در آموزش داشته باشد و در اثر تعامل با محیط بالاترین فراگیری در این مرحله اتفاق می‌افتد بنابراین کاردرمانی ذهنی در این دوره تاثیر گذاری مناسبی را در پیشرفت کودکان کم توان خود در همه زمینه ها داشته باشند.


این مقاله به تاثیر کاردرمانی ذهنی در سنین پایین کودکی بر رشد شناختی کودکان کم توان ذهنی می‌پردازد :
منظور از دوران اوایل کودکی محدوده سنی ۰ تا ۶ سال است  این دوره اغلب به دوره طلایی نیز معروف است زیرا این زمان تقریباً رشد و توسعه ذهنی کودکان بسیار سریع انجام می شود و در این دوره مربیان و کاردرمانگران ذهنی می بایست بیشترین بهره وری را در آموزش های ذهنی به کودکان داشته باشند.

یکی از نیازهای کودکان کم توان ذهنی آموزش است و این آموزش‌ها توسط کاردرمانگران ذهنی می بایست متناسب با سن کودک و مرحله به مرحله ارائه گردد زیرا اگر این آموزش های ذهنی متناسب با سن کودک نباشد و فراتر از توان درکی او باشد می تواند نتیجه عکس ایجاد کند.
یکی از جنبه های مهم رشد کودکان ، جنبه شناختی است و رشد شناختی در کودکان کم توان پایه و اساس مراحل درگیری و شناختی بالاتر است.

هر چه كنترل و هماهنگي حركتی كودك بيشتر باشد، توانايي بهتري براي كشف محيط اطراف دارد.بنابراين كودك کم توان ذهنی تحت تاثیر آموزشهای کاردرمانی ذهنی خلاقتر، و قدرت درک و تصور بيشتري خواهد داشت  بنابرين دنياي شناختي او سريعتر رشد ميكند وقتي كودك چيزي ياد ميگيرد ، مهارت هاي جديدي به او اضافه میشود ، حافظه او تقویت میشود و تجارب او هم بیشتر خواهد شد
در اين زمان، ذهن کودک کم توان رشد ميكند و منجر به افزایش هوش او میشود.
تحرک و پویایی کودک کم توان ذهنی تاثیر مستقیمی بر بهبود توانایی کاوش کودک کم توان ذهنی دارد زیرا کودک از طریق تحرک به صورت خلاقانه تر و آزاد تر می تواند دنیای اطراف و پیرامون خود را بشناسد و این موضوع موجب افزایش رشد شناختی کودک کم توان می‌شود لذا انجام کاردرمانی جسمی به صورت همزمان با کاردرمانی ذهنی برای کودکانی که مشکلات حرکتی نیز دارند بر فرایند رشد ذهنی کودک تاثیر بالایی دارد.

رشد شناختی کودکان و همچنین کودکان کم توان ذهنی تاثیر مستقیمی دارد از دو عامل که وراثت و محیط می باشد
عامل وراثت عامل است که هر کودکی در زمان جنینی از طریق ژن های والدین دریافت می کنند ،بر اساس تحقيقات وراثت عامل مهمي در رشد شناختي کودک کم توان ذهنی است و تحقيقات انجام گرفته نشان داده IQ کودکان به والدين بسیار نزدیک است
اما تاثير عوامل محيطي را نمیتوان در این خصوص نادیده گرفت و اینجاست که نقش کاردرمانی ذهنی برجسته می‌شود زیرا كودكي كه آگاهي و تجربه اش را از محيط  اطراف و تحت تاثیر آموزش های شناختی بدست مي آورد ، تواناييهاي شناختي بهتري نسبت به کودکانی کم توان ذهنی خواهد داشت که هیچگونه آموزشی را تجربه نکرده اند.
 همچنین بهبود مهارتهای ذهنی کودکان علاوه بر آموزش های کاردرمانی ذهنی تحت تاثیر خانواده و مدرسه به عنوان دو محيط مهم و موثری بر مهارتهای شناختی کودکان کم توان ذهنی میباشند
خانواده به عنوان یک محيط كوچك و مدرسه به عنوان موسسه رسمي كه به والدين و کاردرمانگران ذهنی در پرورش تواناييهاي شناختي كودك کم توان كمك ميكند
هر كودك کم توان ذهنی بر اساس ژنهايي كه از والدينش دریافت کرده و میزان آسیبی که از لحاظ ذهنی دیده، براي مهارت هاي فكري پتانسيل متفاوتي دارد رشد اين پتانسيلهای شناختی بستگي  به محيطي كه كودك در آن رشد ميكند و اموزش های ذهنی که دریافت میکند دارد
اگر محيط ،خانواده و مدرسه خوب باشند ،و کودک کم توان ذهنی برنامه منظم کاردرمانی ذهنی را دنبال کند پنانسيل توانايي فكري كودك کم توان ذهنی به خوبي پرورش پيدا ميكند و عکس این موضوع نیز صادق است.


چند تکنیک و بازی موثر کاردرمانی موثر برای کودکان کم توان ذهنی

1-بازی قایم موشک
این بازی برای کودکان کم توان ذهنی در سنین پایین موثر است و مادر هم می تواند در منزل این کار را انجام دهد به شکلی که مادر خود را پنهان کرده و با صدا کردن کودک به او کمک نماید که کودک او را بیابد
این بازی را به راحتی می‌توان در مورد اشیا نیز به کار برد یعنی اشیایی که مورد علاقه کودکی است را در جایی پنهان نمود و به او کمک کنید که اسباب بازی ها و اشیای مورد علاقه خود را پیدا کند

2-بازی های لگویی
بازی های لگویی می‌تواند با رنگ های مختلف و شکل های مختلفی انجام شود این بازی به بهبود درک فضای کودک کم توان ذهنی و همچنین خلاقیت او کمک شایانی داشته باشد
جهت بهبود تقلید و الگوبرداری شما می توانید شکل های ساده را با لگو ساخته و از کودک خود بخواهید که این شکلها را کپی برداری کند

3-بازی با توپ و سبد
این بازی برای بهبود شمارش اعداد و همچنین هماهنگی چشم و دست موثر می باشد و بازی به این شکل است که کودک را تشویق می کنید که توپ ها را یک به یک داخل سبد بیاندازد

4-بازی با مکعب های رنگی
استفاده از مکعب های رنگی نیز شما می توانید در خصوص آموزش اشکال و رنگ های مختلف به کودکان کم توان ذهنی آموزش دهید کاردرمانگران ذهنی با استفاده از مکعب‌های رنگی بازی های مختلفی را در کلینیک راه میدهند

5-نقاشی کردن
یکی از مهارت های مهم کودکان کم توان ذهنی که در کلینیک های کاردرمانی ذهنی بسیار به آن پرداخته می‌شود نقاشی‌کردن می‌باشد که بر اساس میزان مشکل برای درگیری کودک کم توان ذهنی انجام می گردد نقاشی کردن به بهبود مهارتهای توجه و تمرکز همچنین هماهنگی چشم و دست ست و بهبود مهارتهای حرکات ریز انگشتان و دست و نوشتاری کمک شایانی می کند آیا میدانید برای کودکان کم توان ذهنی در سطوح پایین تر صرفاً رنگ آمیزی داخل یک کادر را ارائه دهید.