صداهای گفتاری چیست؟

صداهای گفتاری، صداهایی در زبان ما هستند که ما برای تولید کلمات از آن ‌ها استفاده می کنیم.

ادامه مطلب: گفتاردرمانی صدای ق | تکنیک های بهبود تلفظ


اختلالات مشابه اختلال طیف اوتیسم
تا چند دهه پیش، اکثر مردم هرگز نام اوتیسم را نشنیده بودند. ولی امروزه احتمالا شما مرتباً در مورد اوتیسم مطلبی را می شنوید. اوتیسم مخفف اختلال طیف اوتیسم (ASD) است.

ادامه مطلب: آشنایی با اختلالاتی که شبیه اوتیسم هستند

هنگامی که کودکی در گفتارش دچار تأخیر می شود ، می تواند برای والدین بسیار نگران کننده باشد و این نگرانی می تواند به دلیل عقاید مختلف افراد اطراف آن ها باشد.

ادامه مطلب: آیا دیر حرف زدن کودک می تواند به دلیل هوش پایین کودک باشد؟

 

اختلال طیف اوتیسم(ASD) یک اختلال نورولوژیک می باشد که در پسران شیوع بیشتری دارد و طبق DSM-5 این اختلال دو علامت برجسته دارد: 1- مشکل در تعاملات اجتماعی      2- رفتارهای تکراری و کلیشه ای

علایم این بیماری ممکن است در سنین پایین ظاهر شود ولی تشخیص ان در سنین قبل از مدرسه می باشد.

در دو نسخه ی ابتدایی DSM ، تشخیص اوتیسم وجود نداشت و انرا بخشی از اسکیزوفرنی میدانستند و در DSM-3 ابتدا نام ان اختلال نافذ رشد بود و سپس اختلال طیف اوتیسم نام گرفت و در DSM-4 ، اختلال نافذ رشد شامل اوتیسم ، سندروم اسپرگر، سندروم رت، اختلال جدایی کودک و اختلال نافذ رشد بود.

تغییراتی که در نسخه ی  DSM-5 اعمال شد:

  • سندروم اسپرگر دیگر معیار تشخیص نمی باشد.
  • پاسخ های غیر عادی به محرک های حسی در این نسخه به ویژگی های اوتیسم اضافه شده است
  • یکسری از نشانه هایی که در نسخه های قبلی از علائم اوتیسم بود در این نسخه اعتبار خود را از دست داد.

 

معیار های تشخیص اختلال طیف اوتیسم:

  • نقص دائم در روابط اجتماعی
  • اعی و تعاملات اجتماعی در چند محیط مختلف
  • الگوهای رفتاری تکراری و محدود
  • علائم باید در اوایل دوره ی رشدی پدیدار شود( ممکن است تا زمانی که مهارت های اجتماعی ضعیف کودک اشکار نشود سایر علائم به طور کامل بروز نکند)
  • علائم باعث اختلال قابل توجه در جنبه های اجتماعی  کودک شود
  • علائم نباید مربوط به کم توانی ذهنی و تاخیر عمومی رشد باشد( اغلب اختلال اوتیسم و کم توانی ذهنی با هم رخ می دهد و در کودکی که اوتیسم و کم توانی ذهنی با هم وجود دارد ، ارتباط اجتماعی او کمتر از سطح مورد انتظار با توجه به سن کودک می باشد)

اوتیسم از جمله شایعترین اختلالات در کودکان می باشد که میتواند بر جنبه های مختلف عملکردی بیماران تاثیر بگذارد. اگر شدت علائم این اختلال زیاد باشد مشکلات زیادی در عملکرد اجتماعی و فعالیت های روزانه برای کودک و خانواده به وجود می اید. مرکز جامع توانبخشی ایران با بهره گیری از مجرب ترین کاردرمانگران ذهنی اماده ی  ارائه ی خدمات به شما عزیران می باشد. برای برقراری ارتباط با ما می توانید از طریق روش های زیر با ما در ارتباط باشید:

02188242410

نوبت دهی اینترنتی

 

انواع اختلال اوتیسم:

اختلال اوتیسم یک طیف دارد و بر اساس شدت اختلال و نشانه های موجود به سه نوع تقسم میشود:

  • اوتیسم خفیف: بیماران اوتیسم خفیف بیشتر در مهارت های اجتماعی مشکل دارند و مشکلات خاص حسی یا یادگیری معمولا ندارند و حتی به مدارس عادی ممکن است بروند ودر عملکرد های شناختی و یادگیری مشکلی نداشته باشند.
  • اوتیسم میانه ی طیف: در بیمارنی که در میانه ی طیف قرار دارند علاوه بر مشکلات در تعاملات اجتماعی، اختلال در مسائل شناختی و یادگیری هم مشاهده می شود.
  • اوتیسم شدید: در بیمارانی که در انتهای طیف قرار دارند و اوتیسم شدید می باشند علاوه بر مشکلات اجتماعی و یادگیری ، در انجام فعالیت های روزانه و حتی گفتار هم مشکلاتی مشاهده می شود . مشکلات حسی شدید هم در این افراد ممکن است وجود داشته باشد.

در این مقاله قصد داریم به نشانه های اوتیسم شدید بپردازیم.

 

نشانه های اوتیسم شدید:

  • اختلال در روابط اجتماعی: تماس چشمی خیلی کمی با سایر افراد برقرار می کندد و گاها با موقعیت اجتماعی که در ان قرار دارند نامتناسب می باشد. بیماران دارای اوتیسم شدید هم در ارتباطات کلامی و هم در ارتباطات غیر کلامی مشکل دارند یعنی در ادا و اطوار و پاسخ به اسم خود و نشان دادن علایق خود مشکل دارند و همچنین یکسری علایق تکراری و خاص دارند، پاسخی به اسم خود ندارند، وقتی وارد جمعی میشوند نمی توانند با همسالان خود ارتباط برقرار کنند، علاقه به بازی های تخیلی ندارند، حرکات تکراری را بدون هیچ انگیزه ای تکرار می کنند مثلا وقت زیادی را روی یک حرکت می گذارند یا بیهوده به جایی خیره میشوند.
  • تماس چشمی: نوزادان طبیعی ترجیح می دهند بیش از هر چیز به چهره ی افراد نگاه کنند اما کودکان دارای اوتیسم شدید چنین ترجیحی ندارند و تمام تلاش انها این است که از تماس چشمی فرار کنند و وقتی والدین در میدان بینایی انها قرار گرفتند سرشان را بر میگردانند یا تماس چشمی یکطرفه دارند یعنی خود سعی می کنند تماس چشمی برقرار کنند اما اگر شخصی سعی کند با انها تماس چشمی برقرار کند به تماس چشمی انها پاسخ نمی دهند.
  • ورود به حریم شخصی دیگران: کودکان دارای اوتیسم خیلی دوست ندارند که بغل شوند یا به صورت فیزیکی به انها محبت شود اما خودشان به فضای شخصی دیگران ورود کرده و بیش از حد به انها نزدیک می شوند.
  • رفتار های تکراری: رفتارهای تکراری کودکان دارای اوتیسم شدید بیش از اندازه و گاها مفرط می باشد و حاکی از عدم انعطاف پذیری شناختی این کودکان می باشد ، انجام رفتارهای تکراری در این کودکان میتواند نشانه ی عدم تطابق با محیط جدید باشد.

 

انواع رفتارهای تکراری در اوتیسم شدید :

رفتارهای تکراری در کودکان دارای اوتیسم شدید به دو دسته ی ذهنی و جسمی تقسیم میشود، رفتارهای تکراری ذهنی ریشه در یک فکر یا ایده دارد در حالی که رفتارهای تکراری جسمی که به رفتارهای کلیشه های مرسوم است یک عادت جسمی حساب می شوند.

 

  • رفتارهای تکراری ذهنی:
  • اصرار بر یکنواختی: ممکن است از عادات خاصی که کودک برای خود طراحی کرده است اگاه نباشید و انرا ناخواسته بهم بزنید به طور مثال مسیر همیشگی رفتن به خانه را عوض کرده و در نتیجه کودک دچار اشفتگی شود .
  • مشکل در انتقال از یک فعالیت به فعالیت دیگر: کودک ممکن است فقط به یک فعالیت مشغول شود و اگر بخواهیم او را به فعالیت دیگری مشغول کنیم دچار ترس می شود .
  • بازی های کلیشه ای: بازی این کودکان دارای ماهیت تکراری می باشد و به جای اینکه به استفاده ی هدفمند از وسایل  و اسباب بازی های خود بپردازد صرفا وقتشان را صرف منظم کردن انها میکنند و به جای انکه از بازی های نمادین استفاده کنند بیشتر به جنبه ی حسی اشیا می پردازند و همچنین ممکن است یک بازی را بارها و بارها انجام دهند .
  • رفتارهای تکراری جسمی: رفتارهای تکراری جسمی در این کودکان شامل بال بال زدن، پیچ و تاب انگشتان، روی انگشتان راه رفتن، دور خود چرخیدن و دور زدن می باشد.

شدت حرکات تکراری در کودکان مختلف متفاوت می باشد و اغلب این حرکات یا نقش ارام کننده دارند یا نقش خود تحریکی و این رفتارها اغلب در سنین پیش دبستانی مشهود می باشد و با افزایش سن کاهش می یابد و هر زمان کودک کودک هیجان زده یا مضطرب شود این حرکات باز میگردد.

 

  • مشکلات حسی در اوتیسم شدید:

  • کودکان دارای اوتیسم شدید مشکلات حسی زیادی دارند و این کودکان داده های حسی را متفاوت از سایر کودکان پردازش می کندد و برخی محرک ها که برای سایر کودکان طبیعی عادی می باشد برای این کودکان غیر طبیعی می باشد. مشکلات حسی در این کودکان میتواند به صورت بیش حسی یا کم حسی باشد که در زیر به نشانه های ان می پردازیم.

 

--علائم بیش حسی( هایپرسنس) حس عمقی:

- در خوردن غذاهایی که بافت سفت دارند مشکل دارند.

- از مکان های شلوغ و پر جمعیت بدشان می اید

- از مکان های کوچک و باریک خوششان می اید

-تنبل و دست و پا چلفتی به نظر میرسند

--علائم کم حسی(هایپوسنس) حس عمقی:

-از محکم بغل شدن یا محکم بغل کردن دیگران خوششان می اید

-علاقه به گاز گرفتن، لگد زدن، ضربه زدن و کوبیدن پا به زمین دارند

- هنگام بازی با همسالان نیروی زیادی وارد می کندد و باعث ازار انها می شود

-مداد یا پاک کن خود را بیش از حد فشار می دهند

- دندان قروچه

- کوبیدن دست ها به هم یا اشیا

- علاقه به پوشیدن لباس های تنگ

-- چند نمونه تمرین برای کودکان که مشکل حس عمقی دارند:

  1- راه رفتن مثل حیوانات

2 -خزیدن داخل تونل  

  • غلت زدن و پیچیدن داخل پتو
  • فشار دادن اشیا
  • بالا رفتن از نردبان

 

  • علایم بیش حسی حس بینایی:
  • - از نورهای روشن خوششان می اید
  • - در اتاقی که در سقف ان نورهای درخشان وجود دارد نمی توانند تمرکز کنند و ارام باشند
  • - این کودکان هنگام نگاه کردن به اشیا نورانی مثل خورشید چشم خود را با دستانشان می بندند
  • - رنگ های درخشان باعث سردرگمی انها میشود.

        علائم کم حسی حس بینایی:         

-        1-خیره شدن به لامپ، خورشید و وسایل روشنایی

         2-خیره شدن به اشیا متحرک

         3-علاقه به نگاه کردن به اشیا یا تلوزیون از فاصله ی نزدیک

         4-علاقه به تماشای وسایل چرخان مثل پنکه

      

         چند نمونه تمرین برای کودکانی که مشکل حسی در حس بینایی دارند:   

             1- نگاه کردن به اجسامی که نور به انها می تابد

             2-  استفاده از اشیا براق و شب تاب

             3-در اختیار گذاشتن ذره بین برای مشاهده ی اجزا ریز اشیا

 

  • نشانه های کم حسی در حس وستیبولار:
  • - ضعف در تعادل و افتادن مکرر
  • - اشتیاق به انجام فعالیت های چرخشی
  • - علاقه به تاب خوردن و اویزان شدن از صندلی
  • - انجام کارهای پرخطر
  • - ضعف در کنترل عضلات چشم
  • - هماهنگی حرکتی ضعیف

 

  • نشانه های بیش حسی در حس وستیبولار:
  • - ترس از اسانسور و پله برقی
  • - تجربه سرگیجه هنگام سوار شدن به ماشین یا قطار
  • - ترس از ارتفاع
  • - اجتناب از بازی و ورزش های حرکتی
  • - اغلب با احتیاط و کند حرکت می کنند

                        

 

         نمونه ای از تمرینات برای یکپارچگی حس وستیبولار:

  • راه رفتن مثل حیوانات
  • پریدن روی ترامپولین
  • تاب بازی
  • سرسره بازی
  • خزیدن داخل تونل

            نشانه های بیش حسی حس شنوایی:

  • در محیط های شلوغ بی قراری می کنند
  • ممکن است از دیگران بخواهند تا ساکت شوند
  • با کوچکترین صدا حواسشان پرت می شود
  • گوششان را با دستان خود میگیرند

 

نشانه های کم حسی حس شنوایی:

  • تمایل به بازی های پر سر و صدا و محیط های شلوغ دارند
  • با صدای بلند صحبت می کنند
  • کوبیدن اشیا به هم برای تولید صدا
  • نسبت به صدا زدن اسمشان با تاخیر واکنش میدهند
  • به نظر می رسد در به خاطر سپردن یا درک انچه گفته شده مشکل دارند

              نمونه ای از تمرینات برای یکپارچگی حس شنوایی:

  • کشف صداهای مختلف
  • استفاده از وسایل صدا دار
  • استفاده از وسایل موسیقی ساده

 

  علایم بیش حسی حس لامسه:

  • از راه رفتن روی شن و ماسه و چمن بیزارند
  • راه رفتن روی پنجه
  • ممکن است با لمس ارام و بغل شدن مضطرب شوند
  • ار حمام، ارایشگاه و مسواک بیزارند

 علایم کم حسی حس لامسه:

  • تحمل  بالایی دارند و متوجه ضربه های سطحی نمی شوند
  • در موارد شدید اسیب به خود میزنند
  • علاقه به لباس های تنگ

نمونه ای از تمرینات برای یکپارچگی حس لامسه:

  • بدن کودک را مرتب ماساژ دهیم
  • استفاده از ویبراتورهای لمسی
  • دست های کودک را مرتب داخل اب گرم و سرد قرار دهیم
  • کودک را وادار به لمس وسایل با جنس مختلف کنیم
  • راه رفتن روی سطوح مختلف
  • محیط کودک سرشار از محرک های لمسی باشد

کاردرمانی در اوتیسم شدید:

در کودکان و برگسالانی که دارای اوتیسم شدید می باشند با توجه به شدت علائم و سایر موارد ، کاردرمانگر می تواند به ارائه ی درمان مناسب برای کودک بپردازد که شامل تمرینات یکپارچگی حسی، دستورپذیری، مفاهیم ارتباطی و شناختی و .... می باشد

نمونه ای از بازی های مناسب برای کودکان دارای اوتیسم شدید:

  • خالی کردن اسباب بازی ها از داخل سبد
  • پر کردن سبد از اسباب بازی های خارج شده
  • انجام دستورات تک مرحله ای مثل چیدن مکعب ها روی هم
  • خمیر بازی و اب بازی و ...
  • انجام فعالیت های روزمره در قالب بازی مثل دراوردن و پوشیدن لباس ها، غذا خوردن و....
  • انجام بازی های شنیداری مثل گوش دادن به موسیقی، استفاده از تحریکات شنیداری و ....

 

سخن اخر:

کودکانی که دارای اوتیسم شدید می باشند دارای مشکلات حسی زیاد، تحمل کاری پایین، شناخت و دستورپذیری پایین و حتی مشکلاتی در انجام فعالیت های روزانه ی زندگی می باشند و برای درمان این کودکان حتما به روانپزشک مراجعه و از خدمات توانبخشی هم بهره مند شوید.

 


آیا کودکان از آسیب های تروماتیک مغزی بهبودمی یابند؟ در مسیر بهبودی آنها چه مسائلی را باید انتظار داشت؟ 

ادامه مطلب: ضربه مغزی در کودکان ( درصد بهبودی، روند درمان )


تولد اولین کودک می تواند برای والدین یک تجربه هیجان انگیز و در عین حال چالش برانگیز نیز باشد. تعویض پوشک های تمام نشدنی کودک، شب بیداری ها، شیر دادن به او در ساعت ۳ صبح، و ترس از انجام کارهای اشتباه می تواند

ادامه مطلب: احساسات نوزاد به شکل لبخند از چه زمانی شکل میگیرد؟

 

 

پارکینسون از گروه بیماری های پیشرونده ی دستگاه عصبی میباشد که در ان سلول های جسم سیاه واقع در مغز میانی به تدریج از بین رفته و دوپامین که توسط انها ساخته میشود کاهش می یابد.

ادامه مطلب: کاردرمانی در بیماری پارکینسون

پا در مقایسه با سایر بخش های بدن انسان تغییرات ساختاری بیشتری را از خود نشان میدهد و یکی از مهمترین ویژگی های پا ارتفاع قوس طولی داخلی به هنگام تحمل وزن میباشد .

ادامه مطلب: کاردرمانی در صافی کف پا

کیفیت وضعیت بدنی انسان ها  تاثیر خاصی در زندگی انسانها دارد زیرا تغییرات مثبت و منفی که در ساختار بدن انسان ها ایجاد میشود سایر شرایط زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار میدهد و پیامد های این تغییرات میتواند بر ابعاد اقتصادی و اجتماعی انسان ها تاثیر بگذارد.

ادامه مطلب: کاردرمانی در اسکولیوز کودکان

 

 

 پیچیدگی های راه رفتن فرصت های زیادی را به وجود می اورد تا الگوی راه رفتن طبیعی را تحت تاثیر قرار دهد و همچنین بسیاری از اختلالات عصبی مثل سکته مغزی ، پارکینسون ، فلج مغزی و..... میتواند باعث الگوی راه رفتن غیر طبیعی شود.

ادامه مطلب: راه رفتن اردکی چیست و چه باید کرد؟

رفلکس مورو

در دنیای رشد نوزادان، رفلکس مورو که به آن رفلکس استارتل نیز می‌گویند، نقش مهمی ایفا می‌کند. این پاسخ غیر ارادی و خودکار یکی از جنبه‌های جذاب رفتار یک نوزاد است. رفلکس مورو به عنوان یکی از مهم‌ترین رفلکس‌های دوران نوزادی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

ادامه مطلب: رفلکس مورو یا استارتل چیست؟

همی پارزی چیست؟

همی پارزی (Hemiparesis) از ترکیب دو کلمه یونانی همی (hemi) به معنای نیمه و پارزی (paresis) به معنای ضعف به وجود آمده است. در همی پارزی یک طرف از بدن فرد ضعیف‌تر از طرف دیگر خواهد بود.

ادامه مطلب: همی پارزی چیست؟ بررسی علایم، دلایل و راه‌های درمانی همی پارزی

 بسیاری از کودکان هستند که ممکن است بنظر برسد رشد طبیعی دارند و حتی ممکن است درک خوبی هم داشته باشند ولی صحبت نمی کنند.

ادامه مطلب: علت حرف نزدن کودک 2/5 ساله + راهکارهای گفتاردرمانی

گرفتگی صدا / Hoarseness چیست؟

گرفتگی صدا ، یک نوع اختلال در کیفیت صدا است که باعث ایجاد تغییرات غیر طبیعی در صدای فرد می شود. این تغییرات به دلیل تغییر ایجاد شده در تارهای صوتی و حرکت آن ها به وجود آمده است که در تولید صدا تاثیر گذاشته است و برای توصیف آن ممکن است از کلماتی مثل صدای خشن یا خش دار استفاده شود.

ادامه مطلب: گفتاردرمانی برای گرفتگی صدا

آیا فرزند شما علائمی را نشان می دهند که فکر می کنید ممکن است کم شنوایی داشته باشند؟ آیا به نظر می رسد وقتی دیگران با او صحبت می کنند ، در توجه کردن به آن ها مشکل دارند؟ آیا او نسبت به صداها

ادامه مطلب: گفتار درمانی کودکان کم شنوا

 میوپاتی

میوپاتی از واژه یونانی "myo" به معنای ماهیچه و "pathy" به معنای رنج تشکیل شده که اشاره‌ای است به بیماری‌های عضلانی. ضعف، سفتی، گرفتگی عضلات و اسپاسم شایع‌ترین علایم این اختلال هستند.

ادامه مطلب: میوپاتی چیست؟ علایم، دلایل و بهترین درمان‌های میوپاتی کدام است؟

افرادی که دارای اختلال بیش فعالی و نقص توجه / Attention Deficit Hyperactivity Disorder / ADHD هستند، معمولاً در گفتار و ارتباطات خود دارای مشکلات و تأخیرهایی خواهند بود. گفتاردرمانی در

ادامه مطلب: گفتاردرمانی بیش فعالی

فلج مغزی مجموعه ای از اختلالات حرکتی می باشد که در اثر آسیب به مغز در حال رشد و تکامل کودک ایجاد می شود.  اگرچه آسیب های وارد شده به مغز در طول زمان بدتر نشده و بهبود نیز نمی یابند، ولی علائم و نشانه های فلج مغزی ممکن است با افزایش سن کودکان تغییر کرده و یا حتی بدتر شوند. 

ادامه مطلب: علائم فلج مغزی را در سنین مختلف بشناسید

اختلاف طیف اوتیسم (ASD) گروهی از ناتوانی های رشدی و تکاملی است که توانایی فرد را برای برقراری روابط اجتماعی و ارتباط با دیگران مختل می کند. بر اساس نظر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، از

هر ۵۹ کودک آمریکایی، ۱ کودک در طیف اوتیسم قرار دارد.

ادامه مطلب: آیا کودک 3 ساله من اوتیسم دارد؟


فلج مغزی یا سی پی (CP)، شایع ترین ناتوانی و اختلال حرکتی دوران کودکی می باشد؛ و کودکان سی پی و خانواده های آنها، نیاز به حمایت های درمانی متفاوتی دارند.

ادامه مطلب: چند نکته مهم و جدید در مورد فلج مغزی

آیا می دانستید که تقریباً ۷۵ درصد از کودکان فلج مغزی دردهای مختلفی را تجربه می کنند؟
دردهای ناشی از فلج مغزی پیچیده بوده و می تواند ناشی از خود اختلال حرکتی فلج مغزی و یا عوارض و مشکلات ثانویه فلج مغزی باشند.

ادامه مطلب: درد در کودکان فلج مغزی و راهکارهای درمانی آن