شیر مادر می‌تواند به کاهش احتمال بروز لکنت در کودکان کمک کند

 در یکی از جدیدترین تحقیقاتی که در زمینه لکنت انجام شده است نشان داده است که کودکانی که از شیر مادر استفاده میکنند اثراتی که دچار لکنت زبان شوند خیلی سریع تر می توانند به حالت بهبودی برگرداند .

این مطالعه بر روی ۴۷ کودک که در سنین پایین دچار لکنت شده بودند انجام شد و محققان به این نتیجه رسیدند که کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند خیلی سریعتر لکنت شان درمان شده است.

 

روند مطالعه به چه صورت بوده است؟

 این تحقیق که در سال ۲۰۱۳ انجام شد یکی از مهمترین مطالعات در خصوص لکنت زبان کودکان است در این تحقیق ۴۷ کودکی که دارای لکنت هستند و سن آنها بین ۲ تا ۶ سال است مورد بررسی قرار داده شدند در مقاطع شش ماهه به مدت دو سال کودکان مورد تست و بررسی قرار گرفتند و این پروژه به مدت ۸ سال به طول انجامید در این بین ۱۷ کودک دچار لکنت ادامه‌دار شدند اما سی کودک درمان کامل پیدا کردند.

نکته قابل توجه این بود که هیچ یک از این نوزادان و کودکان دچار هیچ مشکل سیستم عصبی در حین این مطالعه نبوده اند. 

یکی از تخصص های ویژه مرکز جامع توانبخشی ایران بخش تخصصی درمان لکنت است که در این خصوص میتوانید سوالات خود را مطرح کنید و درمان لکنت کودکان خود را به گفتار درمانگران با تجربه در زمینه لکنت در این موسسه بسپارید. 

تلفن 02188242410

 

پسران بیشتر از دختران در زمینه لکنت درگیر هستند

در این مطالعه مشخص شد که حدود ۵ درصد از کودکان میتوانند در برهه‌ای از زمان درگیر لکنت زبان شوند بنابر  اعلام موسسه ملی بهداشت کودکان پسر حدود دو برابر دختران درگیر لکنت زبان می شوند و این مطالعه نشان داد که درگیری پسران به لکنت بیشتر زمینه‌ای فیزیولوژیکی دارد تا زمینه روانی، و مطلب جالب  دیگر اینکه کودکان پسری که درگیر لکنت هستند به واسطه استفاده از شیر مادر بهبودی بیشتری را نسبت به دختران کسب کردم و در واقع نتایج این تحقیق در مورد دختران چندان معنی دار نبود.

 

 ارتباط شیردهی و رشد گفتار

یکی از محققین به نام ماهورین اسمیت  معتقد است که عوامل ژنتیکی و محیطی تاثیر بسزایی در ایجاد لکنت دارد اما هنوز تحقیقات کاملی در زمینه ی  تاثیر جنبه های محیطی بر ایجاد لکنت صورت نگرفته است و دانسته های دانشمندان در این زمینه اندک است.

در یک مطالعه که در سال ۱۹۹۷ انجام شد نشان داده شد که نوزادانی که بیشتر از ۹ ماه توانستند از شیر مادر تغذیه شوند در مقایسه با نوزادانی که زمان کمتری از شیر مادر استفاده کرده اند به طور قابل توجهی کمتر دچار مشکلات گفتاری می شوند در یک مطالعه جدیدتر که توسط دانشمندان دانشگاه براون انجام شد نشان داده شد که تصاویر مغناطیسی مغز یا همان ام آر آی مربوط به مغز نوزادانی که تا سن دو سالگی حداقل ۳ ماه از شیر مادر تغذیه کرده‌اند رشد مغزی بهتری  در مقایسه با کودکانی که از شیر مادر بی بهره بودند دارند.

احتمالا این موضوع به رشد بهتر میلین سازی سلول های عصبی در کودکان گروه اول نسبت به کودکانی که از شیر خشک استفاده کرده اند مربوط می شود .مغز نوزادان در سال اول حدود ۳ برابر بزرگتر می شود و بیش از نیمی از وزن آن از اسیدهای چرب می باشد نوزادانی که از این بافت های چربی بی بهره هستند معمولاً دارای رژیم غذایی ضعیف تری نسبت به نوزادان دیگر هستند که این مهم در شیر مادر به وفور یافت می شود محققان معتقدند که عدم جذب این چربی در مغز کودکانی که از شیر مادر استفاده نمی کنند احتمالاً باعث بروز مشکلاتی در گفتار آنها می شود.

 

مهر تایید یافته‌ها بر درمان لکنت زبان در کودکان

ماهورین اسمیت نشان داد که شواهد زیادی وجود دارد که آشکار می کند که شیر مادر میتواند باعث رشد قابل توجهی در سیستم عصبی کودک شود .در نظر داشته باشید که شیردهی با شیر مادر یک درمان کامل برای مشکلات گفتاری و لکنت نیست اما در عین حال قطعاً مزایای بسیاری برای کودکان دارد که بسیاری از آنها را هنوز  بر دانشمندان پوشیده است.

ماهورین اسمیت خود مادر پنج فرزند است که در حال حاضر استادیار گروه ارتباطات و اختلالات دانشگاه ایالتی آمریکا است او برای انجام این پروژه و در مورد مزایای شیر مادر هفت سال از عمر خود را بر روی تحقیق مورد نظر صرف کرد که بتواند اطلاعات سازنده‌ای را در این خصوص ارائه دهد.

 

 ترجمه توسط تیم پژوهشی موسسه ایران