تست بینه يك سنجش هوشي است كه براي تمام سنين قابل اجراست و  آخرین نسخه از آزمون استنفورد –بینه می باشد که امروزه به عنوان جدیدترین و کاراترین ابزار موجود جهت سنجش هوش کودکان قلمداد گشته و از میزان اعتبار بالایی برخوردار می باشد

  پنج عامل کلی تحت عنوان استدلال سیال ، دانش (توانایی متبلور) ، استدلال کمی ، پردازش دیداری –فضایی و حافظه فعال را هم در حیطه کلامی و هم در حیطه غیر کلامی اندازه گیری می کند .( این هوش آزما به گونه ای دقیق برای سنجش کودکان پیش دبستانی ، عقب ماندگی ذهنی و توانمندی های شناختی سطح بالا کارایی دارد بررسی دقیق عوامل پنجگانه سازنده هوش از نقاط مثبت نسخه نوین هوش آزمای استنفورد –بینه است که اطلاعات کاربردی را برای آزمونگران روان شناختی ارائه کرده و بسته های مناسبی را برای نیاز سنجی دقیق آموزشی و طراحی برنامه های موثر و کارآمد فراهم می سازد
 

تاریخچه تست هوش بینه

 در سال 1913پروفسور ترمن استاد دانشگاه استانفورد ،آزمون هوش بینه – سیمون را از زبان فرانسه به انگلیسی ترجمه ودر سال 1916 آن را برای جامعه ی آمریکا استاندارد کرد.
همچنین او تعداد سوالات را از 54 عدد به 90 عدد و محدوده ی سنی آزمون ها را از 3  الی 16 سالگی به 3  الی 18 سالگی گسترش داد. از طرف دیگر او برای اولین بار از فرمول بهره هوشی  که توسط اشترن روان شناس آلمانی  پیشنهاد شده بود استفاده کرد.
  در سال 1937 (21 سال بعد) مریل استاد دانشگاه استانفورد بینه به ترمن ملحق شد و آنها به اتفاق به استاندارد کردن مجدد آزمون پرداختند که تغییراتی  هم در تنوع سوالات وهم در ساخت آزمون ایجاد کردند.از جمله این تغیرات عبارتند از:
الف) تعداد ماده سولات آزمون (1916)از 90 عدد به122 عدد افزایش داده شد
 ب) محدوده سنی آزمودنی ها از یک طرف تا 2 سالگی و از طرف دیگر تا بزرگسالی و همچنین  بزرگسالی گسترش یافت.
  ج) از 2 سالگی تا 5سالگی به علت رشد سریع فرآیندهای شناختی کودکان برای هر 6 ماه به جای یک سوال سوالات جداگانه منظور شد
 د) برای سالهای13،11و14که در آزمون بینه – سیمون و آزمون 1916سوال در نظر گرفته نشده بود سوال ابداع گردید
 ه) آزمون دارای دو فرم موازی ،ل وم  با دو دفترچه ی پرسش جداگانه گردید.سوالات دفتر چه م به منظور بازآزمایی یا تحقیق به کار گرفته می شدند این سوالات اگرچه از نظر موضوع تا حد امکان با سوالات فرم  ل یکسان بودند ولی از نظر محتوا با آنها فرق داشتند.
 

موسسه جامع تست هوش ایران بیش از دو دهه در زمینه تست هوش کودکان سابقه دارد و متخصصین این موسسه در زمینه تست تخصصی کودک بسیار حرفه ای هستند .جهت اجرای سنجش هوش کودکتان در موسسه ایران با ما تماس بگیرید 

02188242410


 تحقیقات 1972از سوی آر.ال ثورندایک وهمکارانش به منظور هنجاریابی مجدد سوالات دفترچه م- ل انجام شدند بدون اینکه تغییری در انتخاب ماده سوالات آنها ایجاد شود به دو دلیل به مراجعه ی مجدد دفترچه ها رفتند:
1) روان شناسان بالینی در مدت 12 سالی که از تحقیقات 1960 می گذشت عملا دریافتند که کاربرد دفترچه های م،ل به جای دفتر چه های (م-ل)منجر به تشخیص های دقیق تری در جلسات روان سنجی  می گردد.
  2) آنها با استفاده از دفترچه های تنظیم شده ی سال 1960 بدون مراجعه به دفترچه های1937 عملا امکان بازآزمایی مجدد آزمودنی را با فرم های همتا از دست می دادند در حالی که این باز آزمایی ها برای بررسی  میزان پیشرفت آن دسته از کودکانی که کاملا ضروری بو دند که بر اثر اختلالات یادگیری تحت درمان برنامه های (توان بخشی)یا(باز آموزی) بودند.
   تحقیقات سال1986 را باید نوعی تاثیر گذاری سبک آزمون سازی وکسلر بر روی آزمون استانفورد بینه تلقی نمود این تحقیقات از سوی ثورندایک وهمکارانش انجام شدندومنجر به چاب فرم 1986 آزمون گردیدند.
در این تحقیقات سئوالات بجای اینکه به صورت مقاطع سنی متوالی دسته بندی شوند به صورت خرده آزمونهای 15 گانه تنظیم شدند.ملاک قرار دادن سئوالات در خرده آزمونها وجوه مشترک محتویات آنها بود و عناوین زیر را برای خرده آزمون ها در نظر گرفتند:
  گنجینه لغات          حافظه ی مهره ها            درک کمی
 حافظه ی جمله ها      تحلیل الگوها             درک وفهم
 مهمل یابی               حافظه ی اعداد             کپی کردن
 حافظه ی اشیا           ماتریس ها                  سری اعداد
 تاکردن وبریدن کاغذ      روابط عمومی      ساختن تساوی ها


آنچه ما امروز به نام بهره هوشی یا ضریب هوشی یا IQ می‌شناسیم، بر اساس این تست تعیین می‌شود. به این معنا که مثلاً اگر کسی ۱۰ سال سن داشته باشد و بتواند در تست هوش استفنورد بینه، امتیازی معادل متوسط افراد با سن ۱۰ ساله کسب کند، بهره هوشی او ۱۰۰ فرض می‌شود. عملکرد بهتر از متوسط ۱۰ ساله‌ها به عنوان بهره هوشی بالاتر از ۱۰۰ و عملکرد پایین‌تر از متوسط، به عنوان بهره هوشی زیر ۱۰۰ تفسیر می‌شود.

 

 مزایا و ویژگی های تست هوش بینه

  • نیمی از محتوای آزمون غیر کلامی است یعنی نیازی به صحبت کردن کودک نیست
  • این آزمون می تواند برای افراد ناشنوا و کم شنوا هم مورد استفاده قرار بگیرد
  •  در زبان های مختلف و غیر انگلیسی هم کاربرد دارد
  •  برای کودکان ضربه مغزی طیف اوتیسم و بیش فعال که توانایی صحبت کردن ندارند کاربرد دارد
  •  یکی از ابزارهای بسیار مفید برای استعدادیابی میباشد
  • تست توانایی بررسی سطوح پایین شناختی به جهت استفاده از تجهیزات اسباب بازی های رده پایین را دارد
  • شرایط بررسی میزان هوش سالمندان را نیز دارد
  •  یک تست کاملاً تخصصی برای کودکان پیش دبستانی است
  •   برای تست گیرنده بسیار ساده و کارآمد و قابل یادگیری است

آیا تست هوش بینه قابل اعتماد است

باشید که تست هوش استنفورد بینه تا به حال چهار بار به روز رسانی شده است است و دقت این حس کاملاً استاندارد سازی شده است است

 تست هوش بیمه بر روی ۱۵ مختلف انجام می‌شود و این آزمون بر روی ۴ مهارت متمرکز است

 استدلال کلامی

 استدلال تصویری

 استدلال  کمی

 حافظه

 اما باید در نظر داشت که مسائل  دیگر نیز می تواند بر روی نتیجه تست تاثیر بگذارد ساختار فرهنگی در هر کشور و جنسیت و اینکه مواردی هستند که باید در هنگام تست هوش بینه لحاظ گردد 

روش اجرای آزمون بینه : 

فرم سنتی آزمون استانفورد بینه در حال حاضر دارای دو دفترچه ی پرسش،یک دفترچه ی تصاویر وتعدادی ابزار سنجش از جمله مهره ها،کلید،چاقو،عروسک و...می باشد که همه در یک کیف بزرگ به روان شناسان واگذار می شوند.
 
هر دفترچه ی پرسش شامل 122ماده سوال است وبرخی ازماده سوالات به سئوالات کوچکتر تقسیم می شوند سئوالات به ترتیب دشواری در مقاطع سنی مختلف از 2 سالگی الی 14 سالگی و بزرگسالی توزیع شده اند.
 
موضوع سئوالات مربوط به کودکان در مورد هوش حسی- حرکتی وموضوع بزرگسالان هوش انتزاعی می باشد.


 نمرات تست هوش بینه بر اساس توانایی

۱۶۰-۱۴۵بسیار بااستعداد یا بسیار پیشرفته

۱۴۴-۱۳۰بااستعداد یا بسیار پیشرفته

۱۲۹-۱۲۰خیلی بالا

۱۱۹-۱۱۰متوسط رو به بالا

۱۰۹-۹۰متوسط

۸۹-۸۰متوسط رو به پایین

۷۹-۷۰نمره‌ی مرزی در اختلال یا تأخیر

۶۹-۵۵دچار اختلال یا تأخیر خفیف

آیا تست هوش بینه برای کودکان قابل اجراست؟

بله تست بینه یک بخش تخصصی برای کودکان دارد اما در صورتیکه کودک شما سن بسیار کمی دارد و از نمیتواند بدون همراه تست بدهد، یکی از اعضای خانواده می‌تواند به عنوان یک ناظر به این آزمون ارزیابی ملحق شود. اگر کودکی به در سن بالاتر باشد که بتواند ارزیابی را به تنهایی انجام دهد، باید فقط فرد ارزیابی کننده و کودک در اتاق حضور داشته باشند. مدت زمان ارزیابی هم به میزان تحمل کودک بستگی دارد و درصورت پایین بودن تحمل کودک ،میتوان بخشی از تست را به جلسات دیگری موکول کرد

فاطمه شوقي گردآوري