-اهداف و برنامههاي آموزشي كودكان عقب مانده ذهني كودكستاني (قبل از دبستان)
كودكان عقب مانده آموزش پذير سنين قبل از دبستان از نظر سن تقويمي 4 تا 6 سال داشته و از نظر ذهني در حدود 2 تا 5/4 ساله مي باشند.
اين كودكان نيازهاي مختلف بدني, عاطفي و اجتماعي دارند كه از جمله به شرح زير ميباشند:
1- اين كودكان نياز دارند كه بتوانند خودشان لباس بپوشند يا لباس خود را در بياورند.
2- چگونه خودشان را كنترل نموده و از توالت استفاده كنند.
3- به نحوي مناسب خودشان غذا بخورند.
4- بتوانند با ديگران با حداقل مهارتهاي كلامي ارتباط برقرار كنند.
5- نياز دارند كه بتوانند با اسباب بازيهاي متناسب بازي نموده و يا در بازيهاي دسته جمعي كودكان هم سن خود شركت نمايند.
6- اين كودكان بايد در معرض تجارب مختلف محيطي قرار گرفته و در زمينههاي حسي- حركتي فعاليت داشته باشند.
7- و در نهايت بايد از ارتباط و نزديكي, محبت و مصاحبت و تجارب زندگي با پدر و مادر برخوردار باشند.
با توجه به مراتب فوق مي توان به طور خلاصه نمونههايي از برنامهها, موضوعات و اهداف آموزشي كودكان عقب مانده ذهني سنين قبل از دبستان را به شرح زير بيان نمود:
-الف:ويژگيها و مهارتهاي بدني يا توانايي حسي- حركتي:
1-بايد به محركات بصري توجه داشته و بتواند از عهده تشخيص بزرگترين و كوچكترين شي از ميان اندازههاي مختلف برآيد, و بتواند از ميان رنگها و اشكال هندسي, مربع, مثلث و دايره را پيدا كند.
2-توانايي كنترل و هماهنگي قسمتهاي مختلف بدن در فعاليتهاي مختلف حسي- حركتي داشته باشد. مثلا در راه رفتن, پريدن, جست و خيز كردن از تناسب بدني برخوردار بوده و حركات عضلاني مناسب به هنگام پرت كردن, نشان دادن, كشيدن و نگه داشتن اشيا داشته باشد.
3-به محركات عضلاني- حركتي پاسخ مناسب بدهد.
-ب:ارتباط كلامي:
1-كوشش در گوش دادن و تشخيص محركات سمعي مختلف و توجه و انجام دستورهاي ساده كلامي.
2-تشخيص موارد مشابه متفاوت صداها در كلمات مختلف.
3-توسعه هرچه بيشتر خزانه لغات براي صحبت كردن
4-تشخيص مفاهيم كلمات مختلف زماني و مكاني مانند امروز, الآن, بعدا, فردا, بالا, پائين, زير, رو و ... .
5-تشخيص و درك ارتباط بين اشيا و كلمات عيني و ملموس و مفاهيم ذهني مربوط به كاربرد آنها مثلا: كودك ارتباط بين كتاب (شي ملموس) و يادگيري, نردبان و بالا رفتن, زدن و نامهربان, شكلات و شيريني, چراغ و روشنايي را متوجه شود.
6-كوشش در بيان روشن و هر چه صريح تر افكار و نظرات خود
7-بيان وقايع, خاطرات و اظهارات و داستانهاي كوتاه به صورت ساده و با يك روال منظم و منطقي.
8-مشاركت در گفتگوهاي گروهي با همسالان.
9-توسعه مهارت هرچه بيشتر در درست صحبت كردن.
-ج: مهارتهاي شناختي:
1-توسعه بازخورد و نگرش مثبت در زمينه فعاليتهاي مختلف مدرسه, از قبيل يادگيري اطلاعات و موضوعات جديد, حل مسائل با استفاده از اطلاعات و داشتههاي جديدي كه آموختهاند و تجاربي كه كسب كردهاند.
2-مي بايست نسبت به مسائل و موضوعات محيط اطراف خود كاملا حساس بوده و رابطه مؤثري با موقعيتها, افراد و عناصر مختلف محيط خود برقرار نمايند.(به عبارت ديگر تحريك حس كنجكاوي و تربيت قدرت مشاهده)
3-كوشش در بهره گيري از فكر و انديشه مستقل و ارائه قدرت فكري در فعاليتهاي گروهي مثل انتخاب يك نوع بازي و بيان نحوه شركت كودكان ديگر در بازي.
4-توسعه مهارتها, اطلاعات عمومي, كوشش در يادآوري و تداعي موضوعات مختلف, درك و فهم نظرات, تفكر كمي و يافتن راه حلهاي تازه براي حل مسأله.
-د:خودياري و رشد عاطفي:
1-ايجاد و توسعه يك نگرش و احساس مثبت و مفيد درباره خودياري و كفايت شخصي, در زمينههاي غذاخوردن, توالت كردن و ... .
2-ايجاد عادات مؤثر و مفيد در زمينههاي مسواك زدن, شانه كردن, شستن دستها, پاك كردن بيني و استراحت به هنگام خستگي.
3-توجه و درك اين مطلب كه چرا حفظ سلامتي و ايمني در كار كردن و بازي كردن مهم بوده و چگونه بايد در فهاليتهاي مختلفي كه ممكن است براي كودك يا ديگران خطرناك باشد مراقب بود: مثل پرتاب سنگ به همديگر, سر خوردن و ... .
4-تمرين در كنترل احساسات و هيجانات و تحمل شرايط مختلف عاطفي مثل تحمل ناكاميها, جدا شدن از مادر براي يك روز يا بيشتر و استفاده از مصاحبت و كمكهاي نزديكان ديگر و ... .
5-توسعه توانايي برخورد مطلوب با مسائل مختلف و كنترل رفتارهاي پرخاشگرانه و كم كردن موارد استفاده از مكانيسمهاي دفاعي در برابر ناكاميها و ناگواريها مثل جيغ زدن, پرت كردن غذا, اشياء مختلف و ... .
-ﻫ:مهارتهاي اجتماعي:
1-آمادگي و توانايي در توجه و رعايت حقوق مالكيت و تملك ديگران.
2-تواناي تشخيص اينكه ”اين مال من است“ و”اين مال اوست“.
3-توانايي از دفاع از حقوق خود به شيوهاي مطلوب و مناسب.
4-توسعه روابط با ديگران از نظر كيفي و كمي, ارتباط با دوستان جديد و برقرار ارتباط بهتر.
5-شركت در بازيها و فعاليتهاي گروهي.
6-برقراري روابط مؤثر و مفيد با بزرگسالان و معلمان.
7-احترام گذاردن به بزرگسالان.
8-توسعه بهتر بين شيوههاي برخورد با ديگران در كودكستان.
9-توجه داشتن به صحبت ديگران, وقتي كه مخاطب قرار مي گيرند.
-و:توسعه قواي خلاق و زيبائي شناسي:
1-آمادگي و تمايل شركت در فعاليتهاي مختلف براي بيان هنري از قبيل نقاشي, نمايش, سرود خواندن و ... .
2-داشتن اين احساس كه هر كسي مي تواند به طور آزاد, انديشههاي خود را به گونه هنري بيان نمايد, مشروط بر اينكه از نظر اجتماعي معقول باشد.
3-كسب مهارتها يا تواناييهاي ويژه جهت شركت در فعاليتهاي هنري مطابق علاقه و ذوق فردي.
گردآوری :پردیس نیک اندیش کارشناس کاردرمانی ذهنی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید