بيش فعالي ADHD :
قبل از 7 سالگي شروع مي شود مجموعه اي از علائم است که با محدوديت ميزان توجه که به ضعف تمرکز و بيش فعالي منجر مي شود

.
بي قراري در اين کودکان  مشهود است وروي صندلي مي لولند از آرام نشستن روي صندلي ناتوانند  قبل از اتمام سوال پاسخ هائي مي پرانند .دستوارت
ديگران را انجام نمي دهند بدون در نظر گرفتن خطرات احتمالي دست به کارهاي خطرناک مي زنند....
علت:آسيب جزئي مغزي ،مسائل ژنيتک ،عوامل نرو شيميائي وهمچنين عوامل رواني -اجتمائي مثل هيجاني طولاني ADHD به علت ضعف در يکپارچگي
حسي است آنها به راحتي آشفته مي شوند چون اغتشاش مغز آنها تمرکز آنها را مشکل مي سازد کودکان دچار اختلال يکپارچگي حسي لمس نشان ميدهند بخصوص
در سر وصورت بنابراين براي شستن صورت ،کوتاه کردن موها،مسواک کردن دندانها دچار آشفتگي مي شوند.تمرينات يکپارچگي حسي به مغز سازمان ميدهد شامل:
برس کشيدن و مالش پوست ،فشار عمقي ،لرزش،تمرينات کششي وتحريک سيستم وسيستولار

در خصوص علايم باليني اختلال بيش‌فعالي نوع سوم بايد خاطرنشان كرد :

اين كودكان به طور مرتب در حال جنب و جوش هستند و معمولا آرام و قرار ندارند ، حتي اگر براي تماشاي تلويزيون نشسته‌اند مرتبا با دستهاي خود بازي مي‌كنند. اين كودكان در مدرسه به دليل اين كه مرتب در حال حركت هستند غالبا نظم كلاس را بر هم مي‌ريزند.

اين كودكان اغلب به جاي راه رفتن مي‌دوند ؛ بسيار جسور هستند و دست به كارهاي خطرناكي مانند پريدن از روي بلندي، دست زدن به گاز، چاقو، كبريت و ... مي‌زنند و بعد از انجام اعمال خطرناك هم عبرت نمي‌گيرند و مرتبا همان اعمال خطرناك را تكرار مي‌كنند.

اين كودكان به دليل علايم كم توجهي، وسايل مهد كودك و يا مدرسه خود را مرتب گم مي‌كنند و در خانه جاي وسايل شخصي خود را فراموش مي‌كنند و در مدرسه به دليل مشكل توجه و تمركز بيشترين مسئله را در دروس «ديكته» و «رياضي» دارند.

اشتباهات و غلط هاي اين كودكان در دروس رياضي و ديكته كاملا ناشي از بي‌دقتي آنهاست،‌غلط‌هاي املايي شايع در اين كودكان شامل نگذاشتن نقطه، تشديد و دندانه و سركش است و يا يك كلمه را در يك قسمت ديكته درست مي‌نويسند و همان كلمه را ممكن است در جاي ديگر اشتباه بنويسند.

غلط‌هاي رياضي اين كودكان هم ناشي از بي‌توجهي است، اين كودكان علايم رياضي مانند جمع و تفريق را با هم اشتباه مي‌كنند و يا ممكن است راه حلي را درست بنويسند ولي در زمان نوشتن اشتباه منتقل كنند؛ در هر حال اين كودكان از نظر معلمان، بي انضباط و مداخله گر در صحبت‌هاي آنان هستند؛ حتي ممكن است اين كودكان در طي ساعت مدرسه چندين بار محل كلاس را ترك كنند.

تشخيص زودرس و درمان به موقع مانع برچسب زدن به اين كودكان تحت عنوان كودكان شرور، پرخاشگر، فضول، بي‌توجه و بي انضباط مي‌شود. ‌دارو درماني، رفتار درماني براي كودك يا نوجوان بيش‌فعال و آموزشهاي رفتاري به والدين از جمله روشهاي درماني اين اختلال است. درمان دارويي در كنترل علايم اين اختلال بسيار مؤثرست،اين داروها هم علايم پرتحركي و هم علايم مربوط به بي‌دقتي و كم تمركزي را كنترل مي‌كند.

معمولا كودكان دو نوبت در روز بايد از اين داروها استفاده كنند؛ يك نوبت براي حضور در مدرسه و يك نوبت بعدازظهر در منزل براي كنترل رفتارهاي مربوط به پرتحركي و نيز براي افزايش تمركز و انجام تكليف درسي به كودك داده مي‌شود.

تشخيص و درمان به موقع از بسياري عواقب احتمالي اختلال بيش فعالي در آينده جلوگيري مي‌كند.

از اختلالات همراه با بيش‌فعالي مي‌توان به اضطراب، افسردگي و كاهش اعتماد به نفس در اين كودكان و نيز اختلالات يادگيري در ديكته‌نويسي، روخواني و رياضي اشاره كرد.اين كودكان موجب آزار دوستان خود مي‌شوند اين كودكان بدون هيچ فكر قبلي، دست والدين را در خيابان رها كرده و وسط خيابان مي‌پرند بدون آنكه عواقب عملشان را فكر كرده باشند و يا مرتبا موجب آزار دوستان و زدن آنها ، به صورت يكي از نمادهاي پرخاشگري مي‌شوند.

اين كودكان هميشه قادر به پيگيري دستورات نيستند كارهاي خود را نيمه كاره رها مي‌كنند و به دليل مشكل تمركز، فراموش كار هستند و از انجام اعمالي مانند تكليف درسي كه نياز به تمركز دارد پرهيز و اجتناب مي‌كنند.

هشدار :

اگراين بيماري به موقع درمان نشود در بزرگسالي مي تواند مشكلات متعددي را ايجادکند .يکي از اين مشکلات مي‌تواند وابستگي به مواد مخدر دربزرگسالي باشد اما در صورت تشخيص و درمان به موقع کودکان بيش‌فعال در بزرگسالي زندگي نرمال و طبيعي خواهند داشت.
 درمان:

درمان توانبخشی شامل کاردرمانی ذهنی میباشد که عمدتا متد SI یا یکپارچگی حسی اعمال میشود.

گرد آوری :پردیس نیک اتدیش این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آخرین بروزرسانی ( چهارشنبه, 11 خرداد 1390 ساعت 09:53 ) 

خدمات مرکز

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8