پانزده سال تجربه در عرصه توانبخشی کودکان

 مجموعه اختلالات که متخصصين کاردرماني ذهني اين مرکز به درمان آنها مي پردازند شامل موارد ذيل مي باشد
1-کودکان با نيازهاي ويژه (کم توان ذهني )
2-کودکان با اختلالات يادگيري (خواندن،ديکته،رياضيات )3-کودکان بااختلالات توجه و تمرکز
4-کودکان بااختلالات رفتاري (پرخاشگري،انزواطلبي،جويدن ناخن،شب ادراري و......)
5-کودکان بااختلالات بيش فعالي و کمبود توجه (ADHD )
6-کودکان دير آموز
7-کودکان با اختلالات نافذ رشد ( اوتيسم ، آسپرگر و......)
8-بيماريهاي متابوليکي،سندرم داون،سندرمهاي ژنتيکي
9-اختلالات حسي از قبيل بيش حسي،کم حسي،عدم کاربرد يکي از اعضاي بدن وانکار عضو

10-ماساژ تخصصي شير خواران و کودکان نارس

جهت مشاهده کلیپ ها و نکات آموزشی به کانال تلگرام ما بپیوندید:

کاردرمانی ذهنی با در نظر گرفتن رابطه بین ذهن و جسم ، ذهن و حرکت ، ذهن و گفتار ،ذهن و یادگیری یک سری برنامه ریزی های منسجم دررابطه با توانایی های زیر در کودکان بکار می گیرد .

 

ضعف body image ،ضعف مهارت های fine ، ضعف مهارت های حرکتی که مربوط به یکپارچگی حسی و حرکتی می باشد.مشکل در سیستم وستیبولار (ترس از ارتفاع و.......) ، اختلالات درک بینایی-فضایی فقدان وضعف د رمهارت های ترسیمی ،اختلالات حسی، مشکلات مخچه ای و کلیه ی ناتوانایی های ذهنی کودک و خانواده را راهنمایی می کند.کودکانی که به این حیطه از کاردرمانی نیازمندند شامل: PDD بالاخص اتیسم ،اختلال رفتاری ، اختلال یادگیری ، اختلال توجه و تمرکز ،مشکلات حافظه ،مشکلات نوشتاری،کودکان با تاخیر رشدی ،کودکان با مشکلات درکی شناختی ، کودکان کلامزی ، کودکان مخچه ایکودکان ADHD ، کودکان با مشکلات بینایی -شنیداری .

 

کاردرمانی ذهنی با استفاده از تکنیک های درمانی ،تکنیک های رفتاری،بازی درمانی ، حرکت درمانی ، اتاق تاریک و.......... مشکلات این کودکان را تا حد امکان برطرف می سازد.

کاردرمانی در بیماران روان شامل کودکانی می باشد که مشکلات رفتاری ، فوبیا یا ترس شدید ، مشکلات ارتباطی ، اجتماعی ، مشکلات اضطرابی و افسردگی ، پرخاشگری ، اسکیزوفرن کودکی ، وسواس ضد اجتماعی و هذیان و بیقراری می باشند.ا توجه به ارزش کار گروهی در کنار کاردرمانی حضور روانشناس کودک که مسائل آموزش به کودک را به عهده می گیرد ضروری است. در بخش آموزش در واقع کودکان با مفاهیم رنگ ها ، میوه ها،حیوانات ،مشاغل و..........آشنا می شوند

 

كار درماني در اين زمينه بسته به ميزان بهره هوشي و توانائيهاي كودك خدمات درماني زير را ارائه ميدهد:

 

   تمرين مهارتهاي حركتي Fine و gross

  بهبود تعادل

    آموزش مفاهيم كلي و مفاهيم شناختي و دركي

   آموزش مهارت هاي روزمره زندگي (ADL)

   آموزش مهارت هاي اجتماعي

   تقويت توجه و تمركز

   افزايش تحمل كاري و دستور پذيري

 


کاردرمانگر هر چیزی را که مانع انجام فعالیت های طبیعی شخص باشد تغییر میدهد. وی در محیط زندگی و کار فرد تغییراتی میدهد تا وی بهتر بتواند زندگی کند. در نوع کار شخص تغییراتی میدهد تا بهتر بتواند از عهده وظایف محوله خود برآید. ابزارهای خاصی به فرد میدهد تا وی با کمک آنها بتواند بهتر کارهایش را انجام دهد و مهارت های فرد را در انجام فعالیت هایش افزایش میدهد.

 

تعريف كلي كاردرماني در كودكان:

 

كاردرماني چيست و چه كساني ممكن است به آن احتياج داشته باشند؟

كاردرماني به افراد براي رسيدن به استقلال در تمام  زواياي زندگي و به كودكان داراي نيازهاي متفاوت براي پيشرفت در مهارتهاي حركتي ؛ فيزيكي و ادراكي و نيز بالا بردن عزت نفس و احساس موفقيت ، درمانهاي مناسب ارائه مي كند.

برخي از مردم فكر مي كنند كاردرماني تنها ويژه بزرگسالان است و كودكان نياز به كاردرماني ندارند؛ اما در واقع كار كودك  بازي كردن و يادگيري است و كاردرمانگر مي تواند مهارتهاي كودك را براي فعاليتهاي بازي ، انجام تكاليف مدرسه و فعاليتهاي روزمره زندگي ارزيابي و آنهاا را با فعاليتهاي همان گروه سني مقايسه كند.

_طبق نظر انجمن كاردرماني آمريكا (AOTA) كاردرمانگر علاوه بر سرو كار داشتن با رفاه جسماني فرد ، عوامل محيطي و اجتماعي را كه ممكن است به روشهاي مختلف از عملكرد فرد ممانعت كند ، مورد توجه قرار مي دهد .

_ چه كساني ممكن است از كاردرمانگر كمك بگيرند؟

_طبق نظر انجمن كاردرماني آمريكا ، كودكان دچار مشكلات پزشكي زير مي توانند از كاردرماني بهره مند شوند:

آسيب ها يا نارسايي هاي مادرزادي،اختلال يكپارچگي حسي ، آسيبهاي ضربه اي به مغز يا نخاع ، اختلالات يادگيري ، اختلالات فراگير رشد ،آرتوروز روماتيسمي كودكان ، اختلالات ذهني يا رفتاري ، شكستگي استخوان يا ديگر آسيب هاي استخواني ، تاخير رشد ، شرايط پس از جراحي ، سوختگي ها ، مهره هاي شكاف دار (اسپينابيفيدا)، قطع عضو ، سرطان ، آسيبهاي شديد دست ، M.S ، فلج مغزي و بيماريهاي مزمن ديگر.

يكي از فعاليتهايي كه درمانگر با توجه به نيازهاي كودك انجام مي دهند كار كردن روي مهارتهاي حركتي ظريف همجون همچون گرفتن ، رها كردن و همچنين كار بر روي مهارتهاي نوشتاري است .

كاردرمانگران همچنين براي بهبود مهارتهاي بازي ، هماهنگي چشم و دست را مورد توجه قرار مي دهند مثل : به هدف زدن ، با چوب به توپ ضربه زدن ، يا رو نويسي بر روي تخته سياه .

يك كاردرمانگر همچنين مي تواند :

به كودكاني كه دچار تاخير رشدي شديد هستند كمك كند تا بعضي از مهارتها همچون حمام كردن ، لباس پوشيدن ، مسواك زدن و به تنهايي غذا خوردن را ياد بگيرند.

_ به كودكاني كه دچار اختلال رفتاري هستند ، روشهاي كنترل خشم و عصبانيت را بياموزيد مثلا به جاي آسيب رساندن به ديگران براي تخليه انرژي كودكان بايد روشهاي مثبت كنترل خشم را ياد بگيرند ،‌مثل نوشتن در مورد احساساتشان يا شركت در فعاليتهاي جسماني .

به افراد دجار ناتواني هاي جسماني ، مهارتهاي همامنگي لازم براي استقلال در غذا خوردن ، استفاده از رايانه يا افزايش سرعت  خوانا نويسي را آموزش دهد.

همه ي نيازهاي كودك به تجهيزات تخصصي همچون صندلي چرخدار ، اسپيلنت ، وسايل استحمام ف شيوه هاي لباس پوشيدن و يا كمك هاي ارتباطي را ارزيابي كند.

براي بهبود مهارتهاي اجتماعي و تمركز در كودكاني كه اختلال توجه و حس دارند تلاش كند.

آيا فيزيوتراپي و كاردرماني مشابه هم هستند؟

اگر چه هر دو درمان به بهبود كيفيت زندگي كودكان كمك  مي كند ، تفاوتهايي بين آنها وجود دارد. فيزيوتراپي با كاهش درد ، افزايش قدرت عضلاني ، بهبود دامنه حركتي مفاصل ،استقامت و عملكرد حركتي درشت سرو كار دارد ، در حالي كه كاردرماني علاوه بر مد نظر قرار دادن موارد فوق ، بيشتر با مهارتهاي حركتي ظريف ، مهارتهاي دركي بينايي ، مهارتهاي شناختي و پردازش حسي سرو كار دارد .

كاردرمانگرها در مكانهاي متفاوتي كار مي كنند از جمله مراكز استثنايي ، بيمارستانها ، مراكز توانبخشي ،مراكز بهداشت رواني ، مراكز  خصوصي و شخصي ، درمانگاه كودكان و آسايشگاهها.

 

مراحل تکاملی ذهنی کودکان تا ۳ سالگی در کودکان طبیعی به شرح زیر است :

 

تا ۱۲ماه

 

می‌تواند دستورهای تکی را درک کند و انجام دهد مانند “توپ را به من بده” .کودکان بزرگ‌تر و دیگر بزرگسالان را نگاه می‌کند و از آن‌ها تقلید می‌کند.کارهایی که برای او اشتیاق آور هستند را تکرار می‌کند برای مثال چیزی را از یک لبه پایین می‌اندازد تا شما دوباره آن را بردارید.به کتاب با دقت نگاه می‌کند و صفحات آن را ورق می‌زند.

 

از ۱۲تا۱۵ماه

 

دستورهای ساده را می‌فهمد و انجام می‌دهد.فعالیت‌های دیگران را تقلید می‌کنند مانند جارو زدن خانه.شروع به انجام بازی‌های فکری و حل مسئله می‌کند مانند حل کردن یک پازل

 

۲۴ماه

می‌تواند دستورات دو قسمتی را بفهمد و اجرا کند (برای مثال اسباب‌بازی‌ات را بردار و در قفسه بگذار)می‌تواند بسیاری از اجزای بدن خود را نام ببرد.می‌تواند به قسمت‌های مشخص عکس در کتاب اشاره کند.می‌تواند بازی‌های انجام دهد که رد آن نقش بازی می‌کند، برای مثال نقش مادری که به کودک خود (عروسک) غذا می‌دهد.

 

۲/۵سال

شروع به فکر کردن در مورد چیزهای خنده‌دار می‌کند (مثلاً به یک گربه بالدار فکر می‌کند و این برایش خنده‌دار است)مفهوم یک موضوع یا شیء را درک می‌کند (مثلاً ” این قطعه را به من بده”)

 

۳سالگی

نام و نام خانوادگی و سن خود را می‌داند.می‌تواند نقش یک شخصیت دیگر را بازی کند.می‌تواند تا سه بشمارد.پازل‌های ساده را می‌تواند حل کند.می‌تواند داستان یک کتاب را بازگو کند.

کلید وازه ها : ا اختلال یادگیری ،تیسم  ، بیماریهای متابولیکی ، سندرم داون ، ضعف مهارتهای حرکتی ، اختلال رفتاری ، کاردرمانی ، قطع عضو ، فلج مغزی     

 

 

 

 

 

 

 

خدمات مرکز

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8