اختلال پردازش شنیداری در کودکان مشکلی است که در آن فرد کاهش شنوایی (انتقالی یا حسی-عصبی) و یا اختلال هوش ندارد.

بنابراین صدا را به خوبی می شنود و درک غیر شنیداری خوبی دارد ولی در پردازش و ادراک آنچه شنیده است دچار مشکل می باشد. این اختلال ممکن است به صورت ژنتیکی همراه با نوزاد از بدو تولد باشد و یا در بزرگسالی در اثر بیماریهایی چون سکته مغزی یا MS به صورت اکشای بروز کند.

افراد مبتلا به اختلال پردازش شنیداری دارای اختلالات گفتاری زیر می باشند:

ناتوانی در تولید صدای دوره نوزادی و یا عدم تکامل در تبدیل این صداها به آواسازی های پیچیده تر

بی ثباتی در پاسخ های ارائه شده به صدا

اختلال در پیروی از دستورات

کاهش توانایی در درک محرکات شنیداری

ناتوانی در تبدیل اطلاعات شنیداری دریافت شده به عملکردهای زبانی و یادگیری

پریشان گویی و کشت.

چندین نوع اختلال نیز به صورت همراه در بیماران اختلال پردازش شنیداری مشاهده می شود شامل:

احساس بیزاری از صدا

حواس پرتی

اختلال رفتاری در مکانهای پر سر و صدا

اختلال در تعیین توالی کارها

اختلال حافظه

ارائه پاسخهای ناپایدار

اختلال پردازش شنیداری در کودکان ممکن است همراه با اختلال بیش فعالی- نقص توجه دیده شود. برای کاهش مشکلات این افراد راهکارهای زیر باید مدنظر باشد:

کاهش میزان صدای زمینه ای، حفظ تماس چشمی به هنگام صحبت کردن با فرد، استفاده از فرامین کوتاه و ساده، اجرای برنامه های ثابت در منزل، مدرسه، محل کار، استفاده از فرامین مکتوب، استفاده از وسایل آموزشی دیداری، افزایش توجه نسبت به شناسایی، تمایز، حافظه، تعیین توالی صداهای موجود در کمد، حساسیت زدایی نسبت به صدا به صورت تلفیق صدای زمینه ای با فرامین کلامی، بیان و تکرار دستورات داده شده از طرف شخص قبل از انجام آنها.

 درمان به صورت آموزشهای گفتاری در بخش گفتاردرمانی میباشد جهت تمایل به همراهی با متخصصین گفتاردرمانی موسسه ایران با ما تماس بگیرید تلفن 66596151

واژه های کلیدی : چرا کودکان می شنوند ولی توجه نمی کنند _ بی توجهی کودکان به حرفهای ما

ترجمه:شیدابختیاری کارشناس گفتاردرمانی

خدمات مرکز

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

کلینیک تهران