بیش فعالی چیست

اختلال بیش فعالی کمبود یکسری از علائم رفتاری است که شامل بی توجهی عدم تمرکز. تحریک پذیری بالا می‌باشد

این علائم معمولاً قبل از سن هفت سالگی نشان داده می شود

یک نوع اختلال است که در درجه اول با عدم توجه ،عصبانیت سریع ،بی نظمی ،فراموشی و خستگی مشخص میشود

علایم ADHDعبارتند از

عدم تمرکز و توجه 

پریشان احوالی 

ناآرامی

افراد دارای اختلال بیش فعالی همچنین مشکلاتی مانند 

اختلال خواب یا مشکلات یادگیری دارند

بیش فعالی یک اختلال مزمن است که پسرها ۲ تا ۴ برابر بیشتر از دختران را تحت تاثیر قرار میدهند

معمولاً این اختلال ۳۰ تا ۵ درصد از کودکان در بزرگسالی نیز ادامه پیدا می کند

علت بیش فعالی

علت بیش فعالی ناشناخته است اما تصور می رود که تعدادی از عوامل شامل رژیم غذایی ژنتیک محیط اجتماعی و فیزیکی موجب تشدید این بیماری می شوند

ژنتیک در حدود ۷۵ درصد از موارد را در بر میگیرد در حالی که عوامل محیطی مانند الکل سیگار کشیدن در دوران بارداری قرار گرفتن در معرض سرب و آفت‌کش‌ها زایمان زودرس عفونت در دوران بارداری باعث افزایش قطره ای دی اچ دی می شود

 مطالعات نشان می دهند رژیم غذایی و استفاده از رنگ های خوراکی مصنوعی رابطه قوی باید در ای دی اچ دی داشته باشد

 تشخیص بیش فعالی

بسیاری از علائم adhd در همه کودکان به طور مداوم در طول زمان زندگی شان رخ می دهد با این حال کودکان مبتلا به ای دی اچ دی نشانه های بیشتری از علائم را نشان می دهند و زندگی آنها را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار می دهد تشخیص اولین گام در درمان بیش فعالی است

 

درمان بیش فعالی

درمان معمولاً ترکیبی از دارو تغییر رفتار تکنیک های مقابله با عدم تمرکز تغییر سبک زندگی و مشاوره است

کاردرمانی در بیش فعالی با استفاده از تکنیک SI

 

 بسیاری از کودکان مبتلا به adhd اختلال یکپارچگی حسی را تجربه خواهند کرد این می‌تواند باعث ناتوانی در توجه و تمرکز شود این کودکان از تحریک حسی مانند حرکت نور و صدا آزار می بینند

کودکان مبتلا به ای دی اچ دی ممکن است از صداهای بلند محیط های پر مشغله نور زیاد اذیت شود که باعث می شود آنها در مدرسه و محیط های اجتماعی دچار مشکل و بد خلق شود

کاردرمانگران قادر به ارائه برنامه های درمانی هستند که مشکلات یکپارچگی حسی را تا حدودی برطرف می کنند و با تطبیق محیط و فعالیت ها به کودک کمک می کنند تا کمتر دچار مشکل شوند برنامه های متعددی وجود دارد کاردرمانگران با استفاده از ابزار و تکنیک های مقابله با آن برای استفاده در مدرسه خانه و دیگر محیط های اجتماعی استفاده می کنند

کار درمانگران یک برنامه حسی را برای فرد طراحی می‌کنند تا کودک بتواند تمرکز و توانایی لازم را در مدرسه داشته باشد .

 این برنامه‌ها در طول روز در برنامه کودک گنجانده می شود تا اطمینان حاصل شود که کودک در معرض یادگیری قرار گرفته کاردرمانگر این فعالیت را بررسی می‌کنند تا مشخص شود کدام یک از فعالیت ها به مغز کودک کمک می کنند تا در زمان های مختلف سازماندهی شود