شش سال اول زندگی کودک، زمانی است که تمامی مهارت های اصلی او در حال رشد و تکامل می باشند؛ و این مهارت ها به سالهای تحصیلی کودک منتقل خواهند شد

ادامه مطلب: این ده مهارت برای کودکان پیش دبستانی ضروری است

پارکینسون

پارکینسون یک بیماری پیشرونده تخریب کننده مغز است که با بالا رفتن سن افراد ممکن است خود را نشان دهد. به این معنا که اولا در سنین بالا خود را نشان می‌دهد. دوما هر چه سن فرد بیشتر می‌شود، علایم بیماری هم شدیدتر خواهند شد.

ادامه مطلب: پارکینسون چیست؟ بررسی علل، علائم و راه‌های درمان پارکینسون

 

داشتن یک رژیم غذایی سالم پس از ضربه مغزی می تواند در روند بهبودی بسیار موثر باشد. بنابراین، آگاهی از مواد غذایی مناسب برای بهبودی از ضربه مغزی بسیار اهمیت دارد، تا بتوانید این مواد غذایی را به میزان بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانید 

ادامه مطلب: رژیم غذایی مناسب برای بیماران ضربه مغزی

     

 آیا مغز تونایی ترمیم خود را پس از آسیب های تروماتیک مغزی خواهد داشت؟

نجات یافته گان از آسیب های مغزی و خانواده های آنها، ممکن است این سوال را داشته باشند که آیا مغز توانایی ترمیم خود را پس از آسیب های مغزی دارد؟

 پاسخ این سوال این است: بله 

ادامه مطلب: آیا مغز می تواند خود را ترمیم کند؟ آشنایی با مفهوم نوروپلاستیسیته پس از آسیب های مغزی

سندرم گیلن باره

سندرم گیلن باره یک مشکل در سیستم عصبی فرد است. این اختلال می‌تواند باعث ضعف عضلانی، از دست دادن رفلکس‌ها و بی حسی یا گزگز در قسمت‌هایی از بدن شود.

ادامه مطلب: سندروم گیلن باره چیست؟ و درمان آن به چه صورت است؟

اختلال add

حفظ توجه و تمرکز برای انجام دادن بسیاری از فعالیت‌های روزمره زندگی ما ضروری است. از رانندگی کردن گرفته تا غذا خوردن و انجام وظایف کاری همه این فعالیت‌ها به درجه‌ای از توجه نیاز دارند.

ادامه مطلب: اختلال add یا نقص توجه چیست و چگونه درمان می شود؟

مگالنسفالی (Megalencephaly) به اختصار (MEG)، اختلالی است که در آن مغز به صورت غیر طبیعی بزرگ می باشد. میانگین وزن مغز یک بزرگسال بین ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ گرم و یا ۲.۸۷ تا ۳.۰۹ پوند می باشد.

ادامه مطلب: مگالنسفالی یا بزرگ بودن مغز نوزاد به چه معناست؟

برای والدین، یافتن فعالیت های جدید و مناسب برای کودکان پیش دبستانی، ممکن است دشوار باشد.در واقع، کودکان برای سرگرم شدن و آموزش به فعالیت‌های پیچیده ای نیاز ندارند.

ادامه مطلب: این 8 فعالیت مفید را برای کودکان پیش دبستانی به خاطر بسپارید

اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD) یک اختلال رشدی-عصبی می باشد که بیشتر در دوران کودکی تشخیص داده می شود؛ اما بزرگسالان نیز ممکن است علائم این اختلال را نشان دهند. بنابراین در دوران بزرگسالی نیز می تواند تشخیص داده شود.

ادامه مطلب: آیا اختلال کمبود توجه و بیش فعالی ژنتیکی است؟

آشنایی با مفهوم تون عضلانی بالا در مقایسه با تون عضلانی پایین

فلج مغزی یک ناتوانی عصبی رشدی است که در درجه اول بر تون عضلانی کودک تأثیر می گذارد.  تون عضلانی به میزان تنش و یا مقاومتی که عضله در هنگام استراحت دارد، اشاره دارد.

ادامه مطلب: تون عضلانی غیر طبیعی در کودکان فلج مغزی

اگر متوجه شده اید که فرزندتان در مهارت های ارتباطی و صحبت کردن در حال پسرفت است و کلماتی که آن ها قبلا می گفته اند ، نمی گویند ، ممکن است فرزندتان دچار بازگشت زبان به عقب شده باشد.

ادامه مطلب: چرا کودکم از کلماتی که قبلا بیان می کرد دیگر استفاده نمی کند؟


کودک شما ممکن است به دلایل مختلفی، از جمله احساس گرسنگی و یا سیر بودن، زبانش را از دهانش بیرون بیاورد. ولی گاهی اوقات، این حالت می تواند نشان دهنده یک بیماری و یا اختلال دیگری در کودک باشد.

ادامه مطلب: دلایل بیرون آوردن زبان کودک | باید نگران باشیم؟

زایمان زودرس به چه معناست؟

پزشکان ،نوزادی را که قبل از هفته سی و هفتم بارداری به دنیا می آید، را به عنوان نوزاد نارس در نظر می گیرند. ممکن است برخی از نوزادانی که نزدیک به هفته سه و هفتم بارداری به دنیا می آیند هیچ گونه عارضه

ادامه مطلب: مشکلات مغزی که می تواند نوزادان نارس را تهدید کند

رفلکس گالانت

یکی از مباحث بسیار مهم در کودکان وجود رفلکس‌هایی است که به بقا و همچنین رشد کودکان کمک خواهند کرد. تا زمانی که برای کودک مشلکی پیش نیامده باشد، بسیاری از خانواده‌ها به این رفلکس‌های توجهی نشان نمی‌دهند.

ادامه مطلب: رفلکس گالانت (galant reflex)

رفلکس‌های نوزادی

هر کودکی که متولد خواهد شد به شرایطی نیاز دارد تا بتواند بقای خود را تضمین کند و به زندگی خود ادامه دهد. رفلکس‌های نوزادی یکی از راه‌هایی حفظ بقا در افراد است.

ادامه مطلب: مهم ترین رفلکس های نوزادی و نحوه ارزیابی آن‌ها

صداهای گفتاری چیست؟

صداهای گفتاری، صداهایی در زبان ما هستند که ما برای تولید کلمات از آن ‌ها استفاده می کنیم.

ادامه مطلب: گفتاردرمانی صدای ق | تکنیک های بهبود تلفظ


اختلالات مشابه اختلال طیف اوتیسم
تا چند دهه پیش، اکثر مردم هرگز نام اوتیسم را نشنیده بودند. ولی امروزه احتمالا شما مرتباً در مورد اوتیسم مطلبی را می شنوید. اوتیسم مخفف اختلال طیف اوتیسم (ASD) است.

ادامه مطلب: آشنایی با اختلالاتی که شبیه اوتیسم هستند

هنگامی که کودکی در گفتارش دچار تأخیر می شود ، می تواند برای والدین بسیار نگران کننده باشد و این نگرانی می تواند به دلیل عقاید مختلف افراد اطراف آن ها باشد.

ادامه مطلب: آیا دیر حرف زدن کودک می تواند به دلیل هوش پایین کودک باشد؟

 

اختلال طیف اوتیسم(ASD) یک اختلال نورولوژیک می باشد که در پسران شیوع بیشتری دارد و طبق DSM-5 این اختلال دو علامت برجسته دارد: 1- مشکل در تعاملات اجتماعی      2- رفتارهای تکراری و کلیشه ای

علایم این بیماری ممکن است در سنین پایین ظاهر شود ولی تشخیص ان در سنین قبل از مدرسه می باشد.

در دو نسخه ی ابتدایی DSM ، تشخیص اوتیسم وجود نداشت و انرا بخشی از اسکیزوفرنی میدانستند و در DSM-3 ابتدا نام ان اختلال نافذ رشد بود و سپس اختلال طیف اوتیسم نام گرفت و در DSM-4 ، اختلال نافذ رشد شامل اوتیسم ، سندروم اسپرگر، سندروم رت، اختلال جدایی کودک و اختلال نافذ رشد بود.

تغییراتی که در نسخه ی  DSM-5 اعمال شد:

  • سندروم اسپرگر دیگر معیار تشخیص نمی باشد.
  • پاسخ های غیر عادی به محرک های حسی در این نسخه به ویژگی های اوتیسم اضافه شده است
  • یکسری از نشانه هایی که در نسخه های قبلی از علائم اوتیسم بود در این نسخه اعتبار خود را از دست داد.

 

معیار های تشخیص اختلال طیف اوتیسم:

  • نقص دائم در روابط اجتماعی
  • اعی و تعاملات اجتماعی در چند محیط مختلف
  • الگوهای رفتاری تکراری و محدود
  • علائم باید در اوایل دوره ی رشدی پدیدار شود( ممکن است تا زمانی که مهارت های اجتماعی ضعیف کودک اشکار نشود سایر علائم به طور کامل بروز نکند)
  • علائم باعث اختلال قابل توجه در جنبه های اجتماعی  کودک شود
  • علائم نباید مربوط به کم توانی ذهنی و تاخیر عمومی رشد باشد( اغلب اختلال اوتیسم و کم توانی ذهنی با هم رخ می دهد و در کودکی که اوتیسم و کم توانی ذهنی با هم وجود دارد ، ارتباط اجتماعی او کمتر از سطح مورد انتظار با توجه به سن کودک می باشد)

اوتیسم از جمله شایعترین اختلالات در کودکان می باشد که میتواند بر جنبه های مختلف عملکردی بیماران تاثیر بگذارد. اگر شدت علائم این اختلال زیاد باشد مشکلات زیادی در عملکرد اجتماعی و فعالیت های روزانه برای کودک و خانواده به وجود می اید. مرکز جامع توانبخشی ایران با بهره گیری از مجرب ترین کاردرمانگران ذهنی اماده ی  ارائه ی خدمات به شما عزیران می باشد. برای برقراری ارتباط با ما می توانید از طریق روش های زیر با ما در ارتباط باشید:

02188242410

نوبت دهی اینترنتی

 

انواع اختلال اوتیسم:

اختلال اوتیسم یک طیف دارد و بر اساس شدت اختلال و نشانه های موجود به سه نوع تقسم میشود:

  • اوتیسم خفیف: بیماران اوتیسم خفیف بیشتر در مهارت های اجتماعی مشکل دارند و مشکلات خاص حسی یا یادگیری معمولا ندارند و حتی به مدارس عادی ممکن است بروند ودر عملکرد های شناختی و یادگیری مشکلی نداشته باشند.
  • اوتیسم میانه ی طیف: در بیمارنی که در میانه ی طیف قرار دارند علاوه بر مشکلات در تعاملات اجتماعی، اختلال در مسائل شناختی و یادگیری هم مشاهده می شود.
  • اوتیسم شدید: در بیمارانی که در انتهای طیف قرار دارند و اوتیسم شدید می باشند علاوه بر مشکلات اجتماعی و یادگیری ، در انجام فعالیت های روزانه و حتی گفتار هم مشکلاتی مشاهده می شود . مشکلات حسی شدید هم در این افراد ممکن است وجود داشته باشد.

در این مقاله قصد داریم به نشانه های اوتیسم شدید بپردازیم.

 

نشانه های اوتیسم شدید:

  • اختلال در روابط اجتماعی: تماس چشمی خیلی کمی با سایر افراد برقرار می کندد و گاها با موقعیت اجتماعی که در ان قرار دارند نامتناسب می باشد. بیماران دارای اوتیسم شدید هم در ارتباطات کلامی و هم در ارتباطات غیر کلامی مشکل دارند یعنی در ادا و اطوار و پاسخ به اسم خود و نشان دادن علایق خود مشکل دارند و همچنین یکسری علایق تکراری و خاص دارند، پاسخی به اسم خود ندارند، وقتی وارد جمعی میشوند نمی توانند با همسالان خود ارتباط برقرار کنند، علاقه به بازی های تخیلی ندارند، حرکات تکراری را بدون هیچ انگیزه ای تکرار می کنند مثلا وقت زیادی را روی یک حرکت می گذارند یا بیهوده به جایی خیره میشوند.
  • تماس چشمی: نوزادان طبیعی ترجیح می دهند بیش از هر چیز به چهره ی افراد نگاه کنند اما کودکان دارای اوتیسم شدید چنین ترجیحی ندارند و تمام تلاش انها این است که از تماس چشمی فرار کنند و وقتی والدین در میدان بینایی انها قرار گرفتند سرشان را بر میگردانند یا تماس چشمی یکطرفه دارند یعنی خود سعی می کنند تماس چشمی برقرار کنند اما اگر شخصی سعی کند با انها تماس چشمی برقرار کند به تماس چشمی انها پاسخ نمی دهند.
  • ورود به حریم شخصی دیگران: کودکان دارای اوتیسم خیلی دوست ندارند که بغل شوند یا به صورت فیزیکی به انها محبت شود اما خودشان به فضای شخصی دیگران ورود کرده و بیش از حد به انها نزدیک می شوند.
  • رفتار های تکراری: رفتارهای تکراری کودکان دارای اوتیسم شدید بیش از اندازه و گاها مفرط می باشد و حاکی از عدم انعطاف پذیری شناختی این کودکان می باشد ، انجام رفتارهای تکراری در این کودکان میتواند نشانه ی عدم تطابق با محیط جدید باشد.

 

انواع رفتارهای تکراری در اوتیسم شدید :

رفتارهای تکراری در کودکان دارای اوتیسم شدید به دو دسته ی ذهنی و جسمی تقسیم میشود، رفتارهای تکراری ذهنی ریشه در یک فکر یا ایده دارد در حالی که رفتارهای تکراری جسمی که به رفتارهای کلیشه های مرسوم است یک عادت جسمی حساب می شوند.

 

  • رفتارهای تکراری ذهنی:
  • اصرار بر یکنواختی: ممکن است از عادات خاصی که کودک برای خود طراحی کرده است اگاه نباشید و انرا ناخواسته بهم بزنید به طور مثال مسیر همیشگی رفتن به خانه را عوض کرده و در نتیجه کودک دچار اشفتگی شود .
  • مشکل در انتقال از یک فعالیت به فعالیت دیگر: کودک ممکن است فقط به یک فعالیت مشغول شود و اگر بخواهیم او را به فعالیت دیگری مشغول کنیم دچار ترس می شود .
  • بازی های کلیشه ای: بازی این کودکان دارای ماهیت تکراری می باشد و به جای اینکه به استفاده ی هدفمند از وسایل  و اسباب بازی های خود بپردازد صرفا وقتشان را صرف منظم کردن انها میکنند و به جای انکه از بازی های نمادین استفاده کنند بیشتر به جنبه ی حسی اشیا می پردازند و همچنین ممکن است یک بازی را بارها و بارها انجام دهند .
  • رفتارهای تکراری جسمی: رفتارهای تکراری جسمی در این کودکان شامل بال بال زدن، پیچ و تاب انگشتان، روی انگشتان راه رفتن، دور خود چرخیدن و دور زدن می باشد.

شدت حرکات تکراری در کودکان مختلف متفاوت می باشد و اغلب این حرکات یا نقش ارام کننده دارند یا نقش خود تحریکی و این رفتارها اغلب در سنین پیش دبستانی مشهود می باشد و با افزایش سن کاهش می یابد و هر زمان کودک کودک هیجان زده یا مضطرب شود این حرکات باز میگردد.

 

  • مشکلات حسی در اوتیسم شدید:

  • کودکان دارای اوتیسم شدید مشکلات حسی زیادی دارند و این کودکان داده های حسی را متفاوت از سایر کودکان پردازش می کندد و برخی محرک ها که برای سایر کودکان طبیعی عادی می باشد برای این کودکان غیر طبیعی می باشد. مشکلات حسی در این کودکان میتواند به صورت بیش حسی یا کم حسی باشد که در زیر به نشانه های ان می پردازیم.

 

--علائم بیش حسی( هایپرسنس) حس عمقی:

- در خوردن غذاهایی که بافت سفت دارند مشکل دارند.

- از مکان های شلوغ و پر جمعیت بدشان می اید

- از مکان های کوچک و باریک خوششان می اید

-تنبل و دست و پا چلفتی به نظر میرسند

--علائم کم حسی(هایپوسنس) حس عمقی:

-از محکم بغل شدن یا محکم بغل کردن دیگران خوششان می اید

-علاقه به گاز گرفتن، لگد زدن، ضربه زدن و کوبیدن پا به زمین دارند

- هنگام بازی با همسالان نیروی زیادی وارد می کندد و باعث ازار انها می شود

-مداد یا پاک کن خود را بیش از حد فشار می دهند

- دندان قروچه

- کوبیدن دست ها به هم یا اشیا

- علاقه به پوشیدن لباس های تنگ

-- چند نمونه تمرین برای کودکان که مشکل حس عمقی دارند:

  1- راه رفتن مثل حیوانات

2 -خزیدن داخل تونل  

  • غلت زدن و پیچیدن داخل پتو
  • فشار دادن اشیا
  • بالا رفتن از نردبان

 

  • علایم بیش حسی حس بینایی:
  • - از نورهای روشن خوششان می اید
  • - در اتاقی که در سقف ان نورهای درخشان وجود دارد نمی توانند تمرکز کنند و ارام باشند
  • - این کودکان هنگام نگاه کردن به اشیا نورانی مثل خورشید چشم خود را با دستانشان می بندند
  • - رنگ های درخشان باعث سردرگمی انها میشود.

        علائم کم حسی حس بینایی:         

-        1-خیره شدن به لامپ، خورشید و وسایل روشنایی

         2-خیره شدن به اشیا متحرک

         3-علاقه به نگاه کردن به اشیا یا تلوزیون از فاصله ی نزدیک

         4-علاقه به تماشای وسایل چرخان مثل پنکه

      

         چند نمونه تمرین برای کودکانی که مشکل حسی در حس بینایی دارند:   

             1- نگاه کردن به اجسامی که نور به انها می تابد

             2-  استفاده از اشیا براق و شب تاب

             3-در اختیار گذاشتن ذره بین برای مشاهده ی اجزا ریز اشیا

 

  • نشانه های کم حسی در حس وستیبولار:
  • - ضعف در تعادل و افتادن مکرر
  • - اشتیاق به انجام فعالیت های چرخشی
  • - علاقه به تاب خوردن و اویزان شدن از صندلی
  • - انجام کارهای پرخطر
  • - ضعف در کنترل عضلات چشم
  • - هماهنگی حرکتی ضعیف

 

  • نشانه های بیش حسی در حس وستیبولار:
  • - ترس از اسانسور و پله برقی
  • - تجربه سرگیجه هنگام سوار شدن به ماشین یا قطار
  • - ترس از ارتفاع
  • - اجتناب از بازی و ورزش های حرکتی
  • - اغلب با احتیاط و کند حرکت می کنند

                        

 

         نمونه ای از تمرینات برای یکپارچگی حس وستیبولار:

  • راه رفتن مثل حیوانات
  • پریدن روی ترامپولین
  • تاب بازی
  • سرسره بازی
  • خزیدن داخل تونل

            نشانه های بیش حسی حس شنوایی:

  • در محیط های شلوغ بی قراری می کنند
  • ممکن است از دیگران بخواهند تا ساکت شوند
  • با کوچکترین صدا حواسشان پرت می شود
  • گوششان را با دستان خود میگیرند

 

نشانه های کم حسی حس شنوایی:

  • تمایل به بازی های پر سر و صدا و محیط های شلوغ دارند
  • با صدای بلند صحبت می کنند
  • کوبیدن اشیا به هم برای تولید صدا
  • نسبت به صدا زدن اسمشان با تاخیر واکنش میدهند
  • به نظر می رسد در به خاطر سپردن یا درک انچه گفته شده مشکل دارند

              نمونه ای از تمرینات برای یکپارچگی حس شنوایی:

  • کشف صداهای مختلف
  • استفاده از وسایل صدا دار
  • استفاده از وسایل موسیقی ساده

 

  علایم بیش حسی حس لامسه:

  • از راه رفتن روی شن و ماسه و چمن بیزارند
  • راه رفتن روی پنجه
  • ممکن است با لمس ارام و بغل شدن مضطرب شوند
  • ار حمام، ارایشگاه و مسواک بیزارند

 علایم کم حسی حس لامسه:

  • تحمل  بالایی دارند و متوجه ضربه های سطحی نمی شوند
  • در موارد شدید اسیب به خود میزنند
  • علاقه به لباس های تنگ

نمونه ای از تمرینات برای یکپارچگی حس لامسه:

  • بدن کودک را مرتب ماساژ دهیم
  • استفاده از ویبراتورهای لمسی
  • دست های کودک را مرتب داخل اب گرم و سرد قرار دهیم
  • کودک را وادار به لمس وسایل با جنس مختلف کنیم
  • راه رفتن روی سطوح مختلف
  • محیط کودک سرشار از محرک های لمسی باشد

کاردرمانی در اوتیسم شدید:

در کودکان و برگسالانی که دارای اوتیسم شدید می باشند با توجه به شدت علائم و سایر موارد ، کاردرمانگر می تواند به ارائه ی درمان مناسب برای کودک بپردازد که شامل تمرینات یکپارچگی حسی، دستورپذیری، مفاهیم ارتباطی و شناختی و .... می باشد

نمونه ای از بازی های مناسب برای کودکان دارای اوتیسم شدید:

  • خالی کردن اسباب بازی ها از داخل سبد
  • پر کردن سبد از اسباب بازی های خارج شده
  • انجام دستورات تک مرحله ای مثل چیدن مکعب ها روی هم
  • خمیر بازی و اب بازی و ...
  • انجام فعالیت های روزمره در قالب بازی مثل دراوردن و پوشیدن لباس ها، غذا خوردن و....
  • انجام بازی های شنیداری مثل گوش دادن به موسیقی، استفاده از تحریکات شنیداری و ....

 

سخن اخر:

کودکانی که دارای اوتیسم شدید می باشند دارای مشکلات حسی زیاد، تحمل کاری پایین، شناخت و دستورپذیری پایین و حتی مشکلاتی در انجام فعالیت های روزانه ی زندگی می باشند و برای درمان این کودکان حتما به روانپزشک مراجعه و از خدمات توانبخشی هم بهره مند شوید.

 


آیا کودکان از آسیب های تروماتیک مغزی بهبودمی یابند؟ در مسیر بهبودی آنها چه مسائلی را باید انتظار داشت؟ 

ادامه مطلب: ضربه مغزی در کودکان ( درصد بهبودی، روند درمان )


تولد اولین کودک می تواند برای والدین یک تجربه هیجان انگیز و در عین حال چالش برانگیز نیز باشد. تعویض پوشک های تمام نشدنی کودک، شب بیداری ها، شیر دادن به او در ساعت ۳ صبح، و ترس از انجام کارهای اشتباه می تواند

ادامه مطلب: احساسات نوزاد به شکل لبخند از چه زمانی شکل میگیرد؟