در انسانها یک حس مشترک در خصوص خمیازه وجود دارد و آن بروز خمیازه در حالتهایی چون بی حوصلگی ، خستگی ، گرسنگی و استرس است. انسانها  وقتی شخص دیگری را در حرکات حرکت غیر ارادی خمیازه می بینند به سرعت دچار خمیازه میشوند  ،این پدیده به خمیازه اجتماعی معروف است.

پژوهشگران تصور میکنند که این رفتار مشترک نوعی رفتار ارتباطی بین انسان هاست:  به عنوان مثال این رفتار مشترک میتواند سبب شکل گیری ساعت خواب مشترک بین افراد شود .

نه فقط در انسان این حس خمیازه وجود دارد بلکه در  سگ ها  و شامپانزه ها و بابون ها این عادت وجود دارد.

 

اما دانشمندان معتقدند که واکنش مشترک خمیازه در کودکان مبتلا به اوتیسم وجود ندارد و همین باعث می شود که دانشمندان به دنبال دلیلی قانع کننده و استفاده درمانی از این واکنش برای کودکان اوتیسم باشند.

یک مطالعه در بین دانشمندان ژاپنی صورت گرفته است که نشان میدهد که یکی از دلایل مهم در نبود چنین واکنشی در کودکان اوتییسم عدم تماس چشمی است  این مطالعه در 22 ژوئیه در تحقیقات و درمان اوتیسم منتشر شده است .

محققان معتقدند که کودکان مبتلا به اوتیسم این نشانه ها را ندارند زیرا از نگاه کردن به چهره افراد طفره میروند.  به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال 2009 ثابت کرد که کودکان از 2 سالگی میتوانند خمیازه اجتماعی داشته باشند اما کودکان مبتلا به اوتیسم این واکنش را ندارند .


در یک مطالعه جدید هم ، محققان دو آزمایش انجام دادند تا بفهمند که برای تعیین اینکه آیا کودکان اوتیسم به اندازه کافی به صورت دیگران نگاه می کنند تا بتوانند یک خمیازه اجتماعی داشته باشند.

بخشی از مغز که کنترل حرکت را بر عهده دارند (قشر حرکتی) مسئول پدیده "تقلید غیرارادی" است که باعث می‌شود خمیازه مسری باشد.

پدیده "تقلید غیرارادی"- پدیده‌ای که باعث می‌شود بدون اراده رفتار یا کلام فردی دیگر تقلید شود- در برخی بیماری‌ها مثل سندرم تورت و صرع و اوتیسم دیده می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام از این رو سعی کردند با بررسی عملکرد مغز در هنگامسرایت خمیازه به شناختی تازه از این پدیده برسند و از آن برای درمان بیماری‌ها استفاده کنند.

به عبارت دیگر مسری بودن خمیازه شاید سرنخی از برخی حرکات غیر ارادی ناخواسته مثل تیک به دست بدهد و ممکن است آنچه در مغز هنگام سرایت خمیازه رخ می‌دهد با آنچه باعث تیک یا حرکات غیرارادری می‌شود ارتباطی داشته باشد.

آنها از ۳۶ داوطلب خواستند شاهد خمیازه کشیدن دیگران باشند، به برخی از آنها گفته شد اگر با دیدن خمیازه، خمیازه‌شان گرفت می‌توانند خمیازه بکشند اما به برخی دیگر گفته شد سعی کنند جلوی خمیازه کشیدن خود را بگیرند. 

نتایج این تحقیق که در نشریه زیست شناسی امروز منتشر شده نشان داد واکنش این افراد به دیدن خمیازه به "تحریک پذیری" قشر اولیه حرکتی مغز ارتباط دارد.

محققان دریافتند با "تحریک مغناطیسی بخشی از مغز" از بیرون (TMS)، می‌توانند قشر حرکتی مغز را تحریک کرده و فرد را آماده سرایت خمیازه کنند.

به گفته پروفسور جورجینا جکسون که در این مطالعه شرکت داشته از یافته‌های این تحقیق می توان برای شناخت بیماری‌هایی مثل تورت (تیک‌های حرکتی و صوتی از زمان کودکی) استفاده کرد:

"در بیماری تورت، اگر بتوانیم تحریک‌پذیری را کاهش دهیم تیک‌ها کمتر می‌شود و ما روی همین کار می‌کنیم."

در صورتیکه کودک اوتیسم دارید با کارشناسان تخصصی کاردرمانی موسسه ایران همراه شوید تلفن 02188242410

مقاله زیر را حتما بخوانید:

همه چیز درباره اوتیسم