یکی از دلایل ایجاد فلج مغزی در کودکان می تواند دلایل ژنتیکی باشد تحقیقات گسترده ای در زمینه بررسی عوامل ژنتیکی در زمینه بیماری های فلج مغزی تا کنون انجام شده است یکی از جدیدترین تحقیقاتی که دانشمندان موفق شدند شواهد تازه و موثقی را در زمینه ی عوامل ژنتیکی ایجاد فلج مغزی کسب کنند در کشور کانادا انجام شد.

 این تحقیق بر روی مادران باردار انجام گردید تا بتوان عوامل ژنتیکی که باعث ایجاد برخی علائم فلج مغزی در جنین شود روشن نمود.

محققان کانادایی در یک مطالعه به رابطه ژنتیکی  چندین جنین در حال رشد را بافلج مغزی هم (CP) را در رحم پی بردند
 
این مطالعه تلاش مشترک بین بسیاری از دانشمندان و پزشکان در انتاریو، کانادا بود و توسط گروهCP-NET (دیالکتیک مجتمع عصبی مغز و اعصاب مرکزی کودکان) انجام شد
 
فلج مغزی همی پلژی نوعی از فلج مغزی است که فقط یک طرف بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و انتشار آن حدود 1 در 1300 تولد زندهاست  مردم معمولا فلج مغزی را به علت عوامل فیزیکی مانند زایمان زودرس، آسیب مغزی یا عفونت مغز جنین میدانند اما در حال حاضر، این تحقیق جدید نشان می دهد که ژنتیک نیز ممکن است در علل همی پلژی CP نقش داشته باشد.
 
در این مطالعه که اخیرا در نشریه ژنتیک پزشکی منتشر شده است محققان دی آن ای ۱۰۰ کودک مبتلا به CP همی پلژی را تجزیه و تحلیل کردند و آن را با تیم کنترل جمعیت طبیعی مقایسه کردند و این تیم تغییرات ژنتیکی خاصی را به نام  (CNVs) در چند ژن مهم برای عملکرد مغز شناسایی کردند
 
بعضی از این CNV ها به طور تصادفی اتفاق می افتند در حالی که دیگر CNV ها می توانند از والدین به ارث برده شوند. این ترکیبات ژنتیکی و ترکیبی از CNV های جدید و ارثی در بیش از 20 درصد از بیماران همی پلژی کبدی یافت شده است. محققان این CNV ها را در همی پلژی در حدود 5 درصد از موارد مورد ارزیابی قرار دادند.
 
دارسی Fehlings، دانشمند ارشد بالینی در بیمارستان توانبخشی کودکان هلند Bloorview در تورنتو و محقق اصلی CP- NET، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت.
 
"یافته ها یک رابطه ژنتیکی قوی را به عنوان  علت همی پلژی، که بر 35 درصد کودکان مبتلا به CP تأثیر می گذارد، رابیان میکند
 "از نظر بالینی، استفاده از آزمایش ژنوم به عنوان بخشی از آزمایشات غربالگری برای یک کودک مبتلا به همی پلژی CP می‌تواند کمک کننده باشد. در آینده، پیشرفتهای بیشتر ژنتیکی CP ممکن است منجر به روشهای جدید درمان شود. "
 
این مطالعه نشان می دهد که ژنتیک می تواند در ایجاد فلج مغزی در طول رشد جنین نقش مهمی را ایفا کند 
آزمایش ژنتیکی را به والدین و پزشکان توصیه می کند و  اطلاعات بیشتری در مورد دلایل کودکی که ممکن است CP را ایجاد کند، ارائه میدهد.
 این یافته ها همچنین می تواند منجر به درمان بهتر شود.
مترجم روژین محمد خانی دانشجوی کاردرمانی
 
 
 
در صورتی که کودک سی پی دارید و نگران مشکلات حرکتی و یا ذهنی او هستید می توانید با کارشناسان قدیمی ترین و باتجربه ترین موسسه توانبخشی کودکان فلج مغزی همراه شوید خرسندیم که بتوانیم شما را در این زمینه راهنمایی کنیم