یکی از مشکلاتی که گریبانگیر بسیاری از کودکان فلج مغزی می باشد راه رفتن با الگوهای غلط و خمیده است به عنوان مثال کودکان فلج مغزی عموماً راه رفتنی با زانوهای خم و مچ پای بسیار خمیده و تنه رو به جلو را

که به عنوان راه رفتن کراچ  اطلاق می شود را تجربه می کنند یکی از آرزوهای این کودکان راه رفتن مطلوب و با شرایط نزدیک به طبیعی است که در این مقاله وسیله و رباتی را معرفی می‌کنیم که برای حل این مشکل ابداع شده است.

  این روبات می تواند فرم وضعیت کودکان سی پی مثل نشستن و ایستادن را  اصلاح کند محققانی که از این ربات استفاده می کنند شامل یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کلمبیا آمریکا می‌باشند  این روبات با کنترل وضعیت لگن می تواند توانایی حرکتی کودکان فلج مغزی را بالا ببرد.

  توضیحاتی را که سرپرست این تیم برای تعریف مکانیسم عملکرد این روبات و نحوه تاثیر آن بر روی لگن و ثبات تنه کودکان در بخش زیر درج نموده ایم.

 یکی از مهمترین علت هایی که باعث میشود کودکان فلج مغزی با زانوی خم راه بروند عضله پشت ساق پا یا همان سولئوس می باشد. که عضله ایست که عملکرد آن برای باز کردن مچ پا می باشد ، این عضله در زیر زانو قرار دارد و تا پاشنه امتداد می‌یابد، اصلی‌ترین وظیفه این عضله جلوگیری از خم شدن زانو و کمک به بهبود روند راه رفتن است.

 اما تصور این است که با ایجاد ثبات لگن میتوانیم به بهبود حرکت عضله سولئوس کمک کنیم.

 یکی از دیدگاه های این تیم برای فلج مغزی این است که با این ربات به جای اینکه کودک را به صورت آویزان بر روی  تردمیل راه ببریم یک نیروی جلو برنده با کنترل لگن در کودک سی پی ایجاد می‌کند.

 از آنجایی که نیروی منتقله به واسطه وزن بدن در حین راه رفتن بر روی عضله سولئوس و مچ پا بیشتر میشود محققان و کاردرمانگران معتقدند که تقویت عضله سولئوس می‌تواند به کنترل لگن در حین راه رفتن کمک کند .

در این ربات که از چندین کابل تشکیل شده است و این کابل ها به نوعی به لگن متصل می‌شوند و قابل پوشیدن هم هستند . به واسطه این کابل ها نیروی محرکه به لگن برای انجام فرآیند راه رفتن انتقال می یابد. نام این ربات تیپاد می باشد که فلسفه آن وارد کردن یک نیروی خارجی به بدن و کاستن از وزن کودک در حین راه رفتن می باشد.

مخترعان این وسیله را بر روی شش کودک سی پی حدود ۶۷ بار آزمایش کردند و نتیجه بسیار خوبی را در حین استفاده از این وسیله به دست آوردند، آنها متوجه شدند که این وسیله باعث افزایش دامنه حرکتی و افزایش طول قدم ها و همچنین بهبود سرعت راه رفتن و بهتر شدن استایل ایستادن شده است.

 پروفسور تیم عنوان کرد که این وسیله یک اختراع امیدوارکننده برای بهبود حرکت در کودکان سی پی است.

 

 نیرویی که این دستگاه به عضله سولئوس و لگن وارد می‌کند باعث صاف نگه داشتن مفصل مچ پا و ساق می شود و همین امر باعث می شود که زانو کاملاً صاف و عملکرد صحیحی در حین راه رفتن را ایجاد کند .

 محققان و مخترعان این وسیله معتقدند که استفاده از این وسیله در کلینیک های کاردرمانی می توانند نتایج و بازخورد های قابل توجهی را در بهبود حرکات کودکان فلج مغزی ایجاد کند.

 

ترجمه توسط تیم پژوهشی موسسه ایران

 

سامانه پیش بینی راه رفتن کودکان سی پی