شاید برای ما بارها اتفاق افتاده باشد که دستان مشت شده نوزادی را دیده باشیم و با برای ما این سوال ایجاد شده باشد که مشت شدن دست نوزاد چه مزیتی برای او دارد و آیا اینکه اصلا این مشت کردن دست

طبیعی است؟ و اینکه تا چه زمانی مشت کردن میتواند طبیعی محسوب شود .

پاسخ به این سوالات را در متن زیر بخوانید:

نوزادان کارهای عجیبی انجام می دهند؛ از تكان خوردن و كشش هاي شبانه گرفته تا سكسه هاي طولاني مدت.
در هر حال، نوزادان هر روز در حال تغييرات، رشد و تكامل هستند. در هنگام تولد، آنها نمی توانند خوب ببینند، به راحتی باد گلوي خود را خارج كنند( آروغ بزنند) و یا سرشان را روي بدنشان کنترل کنند.
همچنين نوزادان نميتوانند رفلکس های خود را کنترل کنند. به همین دلیل است که بسیاری از نوزادان تازه به دنیا آمده مشت های خود را می بندند. ممكن است مشت هاي بسته نوزاد براي شما نگران کنده باشند، اما بايد ديد آیا واقعاً جای نگرانی وجود دارد؟

 

در ادامه مطلب، تمام نكات در مورد مشت كردن دست كودك آورده شده است:


به چه علت نوزادان مشت هاي خود را مي بندند؟

در اوايل، نوزادان به دلایل متعددي مشت هاي خود را مي بندند.
در واقع، طبق گفته دکتر آریانا ویتکین، داراي بورد تخصصي اطفال و عضو آكادمي پزشكي اطفال آمریکا، مشت كردن دست در نوزادان هم عادي است و هم طبيعي.
دكتر ويتكين توضيح مي دهد:"نوزادان تازه متولد شده به دلیل وجود رفلکس عصبی به نام رفلكس چنگ زني كف دست (palmar grasp) مشت های خود را می بندند."
بنا بر گفته دكتر ويتكين:" اين رفلکس هنگامی فعال می شود که چیزی به داخل کف دست نوزاد تازه متولد شده وارد شود: مانند انگشت دست كسي كه از كودك مراقبت مي كند."
همچنين مشت كردن دست نوزاد غریزی نيز مي باشد. اين كار آینه ای از حالت خمیده ای که نوزاد در دوران جنيني در رحم مادر داشته است، مي باشد.
علاوه بر اين، گاهی اوقات مشت كردن دست نوزاد می تواند نشانه گرسنگي يا استرس باشد.
دكتر ويتكين مي گويد:"هنگامی که نوزادان تازه متولد شده گرسنه هستند، تمام بدن آنها منقبض و فشرده مي شود. اين حالت انقباض شامل مشت هاي آنها نيز مي شود. به هر حال، هنگامي كه نوزادان شير خورده و سیر می شوند، مشت هاي آنها باز شده و دست هايشان ريلكس و آزاد مي شود."
چه زماني كودكتان مشت هايشان را باز کرده و از دست هايشان استفاده می کنند؟(تيتر)
اگر نگران كودكتان یا حالت دست هاي او هستید، این نكته را در نظر داشته باشيد كه مشت كردن دست كودك مدت زیادي طول نمی کشد.
رفلكس چنگ زني كف دست
(palmar reflex )معمولاً بین ٣ تا ٤ ماهگي از بین می رود.
علاوه بر این، احتمالاً شما قبل از ٤ ماهگي كودك، تغییراتي را مشاهده خواهید کرد.
ممكن است کودک با رشد سیستم عصبی، دست خود را شل كرده و از حالت مشت كرده آزاد كند.
بازه زماني که کودک کوچک شما شروع به استفاده از دست هايش می کند، متغير است.
اين تغيير معمولاً در حدود ٥ يا ٦ ماهگي كودك رخ مي دهد: يعني زمانی که كودكان كوچك توانایی گرفتن و رها كردن اشیاء را بدست مي آورند.

با اين حال ممكن است كودك شما قبل از اينكه بتوند اشياي مورد علاقه اش - مانند اسباب بازیها، جغجغه و بطري اش را در دستانش بگيرد، به آنها برسد.
به همين دليل، آكادمي پزشكي اطفال آمریکا پیشنهاد می کند كه از ٦ماهگی كودك قاشق و فنجان های مخصوص كودكان را به كودك بدهيد. همچنین توصیه می کنند كه اجازه دهید کودک از دستانش براي غذا خوردن استفاده كند.


چه زماني مشت كردن دست كودك نگران كننده است؟

در اكثر موارد، مشت كردن دست كودك نگران کننده نیست.
با این حال، اگر کودک شما بیش از حد انتظار مشتهای خود را جمع کرده و همچنین دست هاي او سفت و محكم به نظر مي رسند، اين حالت می تواند نشانه ای از وجود مشكلات بیشتری باشد.
به عنوان مثال، فلج مغزی وضعیتی است که بر توانایی حرکت فرد تأثیر می گذارد.

دکتر جینا پوسنر، متخصص اطفال در مرکز پزشکی MemorialCare Orange Coast در دره فونت در کالیفرنیا می گوید: "اگر مشت كردن دست كودك بیش از ٣ ماه طول بکشد، می تواند نشانه یک مشکل بالقوه عصبی باشد."
دکتر دانل فیشر، متخصص اطفال و نایب رئیس بخش اطفال در مرکز بهداشت سنت جان در سانتا مونیکا در کالیفرنیا، مي گويد: "کودکانی که دست هاي خود را مشت می کنند ممکن است دارای مشکلات عصبی مانند افزايش تونوس عضلاني (هيپرتوني ) باشند[ يا افزایش انقباض در عضلات ]".
با اين وجود، بايد در نظر داشت كه چنين حالتي غير عادي است. بنا بر يك منبع مطالعاتي مورد اعتماد، هر ساله در جهان تقریباً از هر ١٠٠٠نوزاد متولد شده ٢ نوزاد با فلج مغزی متولد می شوند.

با این حال، اگر احساس می کنید كودكتان مشکلی دارد یا نگران رشد و تكامل کودک خود هستید، باید با پزشک متخصص اطفال كودكتان مشورت کنید.
آنچه كه بسيار اهميت دارد اين است كه با دقت رشد و تكامل كودك خود را بررسي كرده و پزشك كودكتان را از تغييرات مطلع سازيد.

دكتر پوسنر مي گويد:"والدین باید به اندازه کافی احساس راحتی کنند تا نگرانی های خود را با پزشک متخصص اطفال كودكشان در میان بگذارند. "

در ادامه دكتر فیشر می افزاید: "یک معاینه دقیق توسط متخصص وجود هر مشکلی را نشان خواهد داد. در صورت وجود هر گونه مشكل و نگرانی، متخصص اطفال شما را به یک متخصص مغز و اعصاب كودك ارجاع می دهد."

در صورت ناهنجار بودن مشت کردن دست در کودکتان میتوانید با متخصصین ما تماس تماس ما یک بخش ویژه برای مشکلات دست در نوزادان داریم که به درمان اختلالات دست از جمله اسپاسم و مشت کردن غیر ارادی در دست میپردازد جهت تمایل به همراهی با ما با شماره تلفن زیر تماس بگیرید.

02188242410


سخن آخر:
اگر چه مشت كردن دست كودك حداقل در اکثر موارد يك حالت طبيعي است، اما چنانچه احساس نگراني كرديد، با متخصص اطفال كودكتان مشورت كنيد.
اما سعی کنید استرس نداشته باشید. در بیشتر موارد، مشت كردن دست بخشی کاملاً معمولی از رفتار و رشد و تكامل کودک شماست. 

هر بیماری که منجر به افزایش اسپاسم در اندام فوقانی شود میتواند باعث مشت کردن دست در نوزادان شود در برخی از بیماری ها نظیر سی پی میتواند یک علامت محسوب شود 

 

از مقاله زیر زیر دیدن کنید:

تمرینات کاردرمانی در دست