کودکان نوپا قابلیت ها و توانایی های زیادی دارند به عنوان مثال، پیدا کردن اشیایی را دارد که شما مخفی کرده اید.

و یا اینکه با فاصله چند ثانیه تاخیر میتواند حرکات شما را تقلید کند در واقع او در حال ایجاد مهارت های زبانی جدید و یافتن راه های جدید برای حل مشکلاتش است. شما مي توانيد با انجام فعاليت هاي مختلف از بازي

كردن با مكعب هاي بازي گرفته تا كتاب خواندن، مهارت هاي شناختي كودك نوپاي خود را افزايش دهيد. در اینجا به چند فعالیت ساده برای بهبود و تقویت مهارت های شناختی در آنان اشاره میکنیم:

• مكعب هاي بازي و خانه سازي:

ممكن است مكعب هاي بازي و خانه سازي در ظاهر وسيله ساده اي به نظر برسند؛ اما هنگامي كه صحبت از افزايش رشد شناختی کودک به ميان مي آيد، وسيله اي فریبنده و پیچیده هستند.
مكعب هاي بازي و خانه سازي، کودک نوپای شما را قادر می سازند تا محيط اطراف خود را از طریق حواسش کشف کرده و در زمينه آگاهی فضایی نيز توانايي و شناخت به دست آورد.
طبق نظر انجمن ملی آموزش کودکان خردسال در انگلستان، مزایای مكعب ها بازي در زمينه رشد شناختي كودك شامل افزایش گفتار و واژگان، ایجاد مهارت های اصلي در ریاضی و حل مسئله است.
به عنوان مثال، هنگامی که کودک شما مي چرخد تا مكعب هاي خود را جمع می کند، در مورد اشکال هندسی سه بعدی می آموزد و توانایی های ادراکی و مکانی نيز پیدا می کند.
هنگامي که در مورد مكعب هاي بازي با او صحبت می کنید و از او می خواهید اشکال را نام ببرد یا به شما بگوید با آنها چه چیزی را می سازد، كودكتان مهارت های گفتاري و واژگانی جدیدي را مي آموزد.

 

• كتاب خواندن:
کتاب خواندن براي كودك از سنین پایین به كودك این فرصت را می دهد که مهارت های سواد آموزی اولیه را به دست آورد، از حافظه اش استفاده کند و به افزايش استفاده از واژگان نيز در كودك كمك مي كند.
سازمان ملي آموزش و پرورش كودكان صفر تا سه ساله در انگلستان پيشنهاد مي دهد اگر کودک نوپای شما يك تا دو ساله است، کتابهایی را امتحان کنید كه صفحاتي با رنگهاي روشن و تنها چند کلمه در هر صفحه دارند. همچنين كتاب هايي با صفحات لمسي و يا تصاویري كه کودکان در حال بازی را نشان مي دهند، انتخاب هاي خوبي هستند.
کودکان نوپای بزرگتر بين دو تا سه ساله، ممکن است از کتابهایی با داستانهای ساده، شعر یا کتابهایی که شامل حروف الفبا، اشكال مختلف یا موضوعات مرتبط با شمارش هستند، لذت ببرند.
کودک نوپای خود را درگیر تجربه خواندن کنید. در حالی که کلمات مختلف و داستان كتاب را می گویید، از او سوال بپرسید و همراه با او به تصاویر كتاب اشاره کنید.
هنگامی که مهارت های گفتاري كودك افزایش مي يابد، از او بخواهید تصاویری که می بیند را نام ببرد.
توانایی های حافظه كودك را با درخواست از او برای یادآوری چند نكته از هر داستان، ایجاد کنید. به عنوان مثال، از او بخواهید تا به شما بگوید شخصیت اصلی داستان چه حیوانی بوده و یا چه اشکالی را در کتاب دیده است.



• چند بازی سمبلیک :
انجام فعالیت های مرتبط با بازی هاي سمبلیک ، کودک نوپای شما را قادر به تقلید از موقعیت های زندگی واقعی، حل مسئله و ایجاد خلاقیت می کند.
شاید متوجه شده باشید که کودک نوپای شما از تقلید اعمال شما لذت می برد.
به عنوان مثال، او وانمود می کند که مثل پدرش با موبايل صحبت می کند و مثل مادرش قابلمه ماکارونی را هم می زند و غذا درست مي كند.
به كودك خود لباس ها و وسایل گوناگون( اما بي خطر) بدهيد يا از یک مجموعه آماده مانند ست آشپزخانه بازي استفاده كنيد.
كودك را تشويق كنيد در یک صحنه روزمره نقش پدر یا مادر را بازی می کند یا کاری که معلمش در مهد کودک انجام می دهد را دوباره انجام دهد.

 

• بازي با پازل و اشکال مختلف:
طبق نظر آکادمی اطفال در انگلستان، کودکان نوپای بزرگتر که دو تا سه ساله هستند، شروع به درک روابط بین دو یا چند جسم می کنند.
فعالیت هايي مانند مرتب سازی اشكال مختلف، پازل و جورچين، به ايجاد این نوع توانایی های شناختی در كودك کمک می کنند. در ابتدا پازل هاي ساده ای را انتخاب کنید که فقط چند قطعه بزرگ دارند تا كودك بتواند به آساني آنها را در دستانش بگيرد و پازل را درست كند.
می توانید از اسباب بازی هاي مرتب سازی اشكال يا جورچين هاي آماده در فروشگاه استفاده کنید یا خودتان آنها را بسازید.
برای ساختن اين جور سرگرمي ها،
طرح های خود بر روی مقواي رنگي كشيده و کارتهای مطابق با اين طرح ها را نيز درست کنید.
از کودک خود بخواهید کارت ها را بر روی شكل هاي مشابهش به صورت مرتب قرار دهد.

 

ترجمه توسط تیم پژوهشی موسسه ایران