مهارت هاي حرکتی درشت و ظريف از بخش هاي مهم رشد و تكامل کودک شما هستند. اما تفاوت اين دو گروه مهارت در چيست؟ در مهارت هاي حرکتی ظریف از عضلات کوچک برای انجام کارهایی مانند رنگ كردن

تصاویر و گرفتن اشیا استفاده می شود.
در مهارت های حرکتی درشت از عضلات بزرگ برای چهاردست و پا رفتن، راه رفتن، بالا رفتن از پله ها یا شنا كردن استفاده مي شود.
اگر کودک شما در اين زمینه دچار تاخیر رشدي یا مشكلات خاصی است، مراجعه به یک متخصص كاردرماني می تواند به بهبود مهارت های حرکتی او کمک کند. در كنار جلسات كاردرماني، مهم است که با کودک خود در خانه نيز براي تقويت مهارت های حرکتی درشت و ظريف او تمرين كنيد.
در ادامه چند روش براي تقويت مهارت هاي حرکتی ظريف و درشت كودكان در خانه آورده شده است.


چند فعالیت حرکتی ساده در برنامه روزانه کودک:

زمان بازی برای کودک شما معادل زمان کار است؛به این دلیل که هر فعاليتي به كودك شما کمک می کند تا عضلاتش تقویت شده و حافظه عضلانی خود را نيز پرورش دهد.
این فعاليت هاي آسان روزمره را در خانه با کودک خود امتحان کنید تا به پیشرفت مهارت هاي حركتي درشت او كمك شود:
• در هنگام بازی و حرکت، كودك را به صحبت یا شعر خواندن تشویق کنید. در اين حالت، بعضی از کودکاني كه در مهارت های حرکتي مشکل دارند نفس خود را در سينه حفظ می کنند؛ اما این كار می تواند حفظ تعادل را براي آنها دشوارتر کند.
• قبل از آموزش هر مهارت حرکتی درشت جديد به كودك، اطمینان حاصل کنید که او برای یادگیری یک فعالیت جدید، آماده و آرام است و در حالتی که درمانگران آن را "وضعیت صحيح" مي نامند، قرار دارد.
• روش هایی را برای ترکیب كردن چندین سیستم حسی كودك مانند ریتم، بینایی و تعادل را در بازی ها پيدا کنيد. به عنوان مثال، همراه كودكتان روي بالش يا بالشتكها بايستيد و در حاليكه شعر ميخوانيد، وسايل بي خطر مانند توپ هاي نرم را به طور آرام و منظم به سمت يكديگر پرتاب كنيد.

روش هايي براي تقويت مهارت هاي حركتي ظريف:

• از اسباب بازيها و اشیایی استفاده كنيد که می توانند مهارت های حرکتی کودک را در زمان بازی تقويت کنند.
• يك روش آسان برای کمک به رشد مهارت هاي حركتي ظريف كودك، تشویق كردن او برای بازی با خمير بازي است. کودک می تواند از قیچی هاي مخصوص كودك، وردنه یا نخ نيز در هنگام خمير بازي استفاده کند.
• در هنگام حمام، وسایل مختلفی مانند انبرك هاي پلاستيكي، صافي و قطره چكان را برای کودک در وان قرار دهید تا با آنها بازي كند و روش استفاده از آنها را نيز ياد بگيرد.
• به كودكتان كاغذ هايي با جنس هاي مختلف مانند مجلات، روزنامه ها یا مقوا بدهید تا با قیچی های مناسب كودكان آنها را ببرد و قدرت دستانش را افزایش دهد.
• كودك را در صندلی غذاخوري اش قرار دهید و درون ظرف مواد غذايي مختلف برايش بگذاريد تا خودش آنها را بخورد.
• در هنگام تهيه شام کودک خود را به بازی با مگنت هاي روي در یخچال تشویق کنید. به عنوان مثال از کودک خود بخواهید مگنت ها را برداشته و در يك گوشه از یخچال قرار دهد.
• به کودک خود کاغذهاي بي استفاده را بدهید تا آنها را پاره كند و سپس تكه هاي آنها را بشمارد.



فعاليت هاي سرگرم كننده در فضای باز برای بهبود مهارت های حرکتی كودك:

این فعالیت های سرگرم کننده در فضای باز را که می توانند به بهبود مهارت های حرکتی كودك کمک کنند، را بررسی کنید:
• به کودک خود اجازه کنجکاوي دهيد و بگذاريد در خارج از خانه اشياي مختلفی مانند گياهان، ميوه ها یا برگها را پيدا و کشف کند. به اين ترتيب كودكان می توانند بفهمند که چه بافت هایی را دوست دارند و علاقه مند به جمع آوري و كشف چه اشيايي هستند.
• کودک خود را به مناظر مختلف مانند تپه ها در پارک، ساحل یا جنگل ببرید که بتواند راه رفتن روي سطوح جديد و ناهموار را تجربه کند و قدرت بدني اش افزايش يابد.
• كودكتان را به دوچرخه سواری یا بازي با اسکوتر تشويق كنيد تا به او در ايجاد هماهنگي، استقامت و قدرت بدني كمك شود.

 

ترجمه توسط تیم پژوهشی موسسه ایران