افرادی که مدت مدیدی دچار ناتوانی بوده اند به دنبال راهکار یا وسیله ای هستند که بتوانند به آن طریق به استقلال نسبی دست یابند برای برخی از این افراد راهکارهای فوق ، ابزار ها و وسیله هایی را در

برمیگیرد.مانند: ویلچر دستی که می تواند در منزل به کار گرفته شود و اسکوتری که می تواند برای راه رفتن کارایی داشته باشد.

انتخاب ویلچر مناسب برای کودکان سی پی

 یکی از دغدغه های مهم والدین کودکان فلج مغزی انتخاب یک ویلچر کارآمد و مناسب برای کودک سی پی شان می باشد چراکه بسیاری از والدین اصالتاً نمی دانند که از چه زمانی باید کودکشان از ویلچر استفاده کند و اینکه آیا اصلاً باید به کودک سی پی عزیر چه استفاده کند یا نه؟

 اینکه کودکان فلج مغزی آیا باید به هر نفس ویلچر استفاده کند یا نه بستگی به شدت مشکل و سطح توانایی آنها دارد به طور مثال یک کودک سی پی دایپلژی ک به توانایی نسبی راه رفتن با وسایل کمکی میرسد نیازی به استفاده از ویلچر ندارد چراکه استفاده از ویلچر میتواند وابستگی کودک را به ویلچر ایجاد کند.

 در برخی از مواقع هم کودکان سی پی به دلیل ضعف شدید حرکتی و وزن زیاد نمی‌توانند بدون کمک جابجایی داشته باشند و در واقع عدم استفاده از ویلچر فشار زیادی را به والدین ایجاد می کند در این مواقع اگر کودک فلج مغزی نتواند به واسطه واکر و اعصاب حرکت داشته باشد از ویلچر استفاده می شود خصوصاً در سنین بالاتر و انتخاب ویلچر برای کودک فلج مغزی اهمیت پیدا می‌کند.

بسیار مشاهده گردیده است که خیلی از والدین کودکان فلج مغزی تمایلی به استفاده از ویلچر با شکل مرسوم ندارند  در این مواقع بسیاری از کارشناسان و کاردرمانگران ویلچر های کالسکه ای را برای کودکان فلج مغزی که از دستان خود تمایلی ندارند استفاده کنند معرفی می کنم.

 برخی از ویلچر را هم از نظر شکل و شمایل شبیه به ویلچر های رایج است با این تفاوت که چرخ‌های عقب سایزهای کوچک تری دارند این ویلچر را هم برای استفاده از کودکان فلج مغزی بسیار متداول می باشد.

 در نظر داشته باشید که دو مدل ویلچر ذکر شده به هیچ وجه برای کودکانی که تمایل به استفاده از دستان خود برای حرکت دادن چرخ دارند مناسب نیستند

 در صورت تمایل می توانید با تیم تخصصی مرکز جامع توانبخشی ایران برای مشاوره در خصوص انتخاب ویلچر مناسب برای کودکان فلج مغزی تماس بگیرید

 

تجهیزات کمک حرکتی دارای اشکال، ساختار و اندازه های بسیاری هستند .گزینه های موجود شامل موارد زیر است :

 *ابزار ها(وسیله های ) کمک حرکتی : آیتم هایی که در زمان راه رفتن به شما کمک می کنند- عصا-چوب –زیر بغل و اکرها.

*ویلچر های دستی:صندلی با چرخ های قابل حرکت که حرکت شما را بهبود می بخشد و همچنین صندلی هایی که طوری طراحی شده اند که توسط شخصی دیگر هل داده شوند.

*ابزارهای کمک قدرتی: ابزار هایی که به ویلچر های دستی اضافه می کردند تا حرکت را برای کاریر تسهیل سازند.

*اسکوتر ها: سر چرخه ها (که گاها بصورت چهار چرخ هم ساخته می شوند)که دارای اهرمی برای هدایت هستند و به حرکت شما کمک می رساننداما شباهتی به ویلچر ندارند.

*ویلچرهای برقی با گزینه های ساختاری چرخ جلو، چرخ وسط و چرخ عقب که توسط دسته یا کنترلی هدایت می شوند .این ویلچرها گزینه های نشیمنگاهی متفاوتی دارند.

مصرف کننده آگاهی باشید :

از کاربران دیگر درمورد تجاربشان سوال کنید.گاهی اوقات شرکت بیمه .سازمان پزشکی و یا مراکز توانبخشی خرید وسیله شما را به عهده می گیرد اما باید در نظر داشته باشید که اگر خود اقدام به خرید کنید می توانید گزینه های بهتر و بیشتری را امتحان کرده و تهیه نمایید.پس از بررسی نمونه های مختلف می توانید از تراپیست های جسمی و شغلی (OTو PT) جهت مشاوره کمک بگیرید این افراد در زمینه فن آوری کمک حرکتی تبحر و علم دارند.

درکل برای خرید وسیله مناسب باید تمامی شرایط جسمی ، حرکتی ، شغلی ، محیطی ، مدت استفاده و کارایی وسیله را درنظر گرفته و سپس اقدام به خرید نمایید.

مواردی که باید در نظر داشته باشید:

نیازهای حرکتی :در ابتدا شما باید عملکردهای حرکتی خود را در اولویت بندی نموده و سپس ویژگی های کلیدی مورد نیاز حرکتی در وسیله اتان را مشخص سازید.ممکن است در پایان به این نتیجه دست یابید که نیاز به چند مورد وسیله کمک حرکتی دارید.اول موارد اولویت دار را در نظر بگیرید. با گذشت زمان می توانید آیتم های دیگرمورد نیاز خود را تهیه کنید.در ابتدا مشکل اصلی حرکتی تان را در مد نظر بگیرید. باید کاربرد وسیله (ویلچر) را در محیط زندگی ، خانه،اجتماع،کار، مدرسه و فعالیت های دیگر در نظر داشته باشید .

*اجتماع- نشستن و پایین آمدن از ویلچر یکی از مواردی است که تاثیر در توانایی حرکتی شما دارد.اندازه صندلی از کف چقدر باید باشد؟ عرض صندلی چقدر است ؟ آیا با عرض ورودی های خانه شما همخوانی دارد یا خیر؟

اجتماع- نوع حرکت شما در اجتماع (بیرون از منزل) به چه صورت است؟ آیا نیاز دارید تا صندلی تان را تا کنید؟ یا در اتومبیل جای دهید؟ اگر در صورت استفاده از ویلچر دستی دچار درد های جسمانی در قسمت دست ها و پاها می شوید آیا استفاده از ویلچربرقی برای شما گزینه بهتری است؟ آیا مسیرها یا پیاده روی های خاصی را باید طی کنید؟ آیا می خواهید با وسیله تان به خرید، تفریح و یا پارکینگ بروید؟ انتخاب نوع تایر ، چرخ، و نوع شاسی صندلی می تواند در آرامش و سهولت حرکت شما تاثیر داشته باشد.

رفت و آمد- محل زندگی و گزینه های رفت و آمدی شما تاثیر وافری بر نوع انتخاب هایتان دارد. کاربران ویلچر می توانند از وسایل حمل و نقل عمومی از قبیل اتوبوس و مترو استفاده نمایند، استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی به شما آزادی عمل بیشتری در حمل و نقل می بخشد.

وسایل کمک حرکتی

عصا یا چوب دستی : در تهیه عصا نکته اصلی ارتفاع آن نسبت به قد شماست. وضعیت ایده ال به این صورت است که اگر دست خود را در کنار بدن آزاد نگه دارید کف دستتان باید به قسمت فوقانی عصا برسد. اگر به دنبال عصایی با قد مناسب هستید می توانید از عصاهای با قابلیت تنظیم ارتفاع استفاده کنید. اگر شما کاربر طولانی مدت هستید می توانید از عصای ثابتی استفاده کنید که ارتفاع آن مناسب با قد شما بریده شده باشد. زمانی که شما قسمت فوقانی عصا را دست می گیرید آرنج شما باید در زاویه در قسمت قوی بدن در دست بگیرید.

چوب زیر بغل : در کل دو نوع چوب زیر بغل وجود دارد، چوب هایی که دقیقا زیر بغل جای می گیرند (axcillary) و چوب هایی که در ساعد جفت می شوند که چوب های lofstand یا کانادایی نامیده می شوند. اندازه و راهنمایی های مربوط به استفاده ی ایمن دارای اهمیت می باشد.

در اولین استفاده از تراپیست خود کمک بگیرید تا راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهد.

کاربران دائمی چوب های زیر بغل بر این عقیده هستند که وجود لاستیک در قسمت انتهایی چوب و در قسمت فوقانی که در زیر بغل یا در دست جای می گیرند، به راحتی کاربری هستند.

واکر –واکر های انواع مختلف دارند، واکرهای بدون چرخ که برای حرکت بایستی از زمین بلند شده و دوباره به زمین گذارده شوند. اسلاید ها که دارای چرخ هایی در پایه های عقبی هستند و رولیترها که دارای چهار چرخ می باشند.برخی از واکر ها دارای سه چرخ می باشند و شکلی سه گوش دارند.این نوع واکر ها ساپورت (حمایت) کمتری را به کاربر ارائه می دهند .واکر های چهار چرخی با چرخ های کوچک برای استفاده در محیط های داخلی ( مانند منازل) طراحی شده اند . واکر های عظیم الجثه تری وجود دارند که دارای چهار چرخ بزرگ ، سبد و حتی یک صندلی تاشو می باشد.

انواع متدهای ویلچر ها و اسکوترها

در کل سه نوع از این محصولات وجود دارندکه تحت عنوان وسیله های چرخ دار حرکتی نامیده می شوند.

ویلچر های دستی /اسکوتر ها/ویلچر های برقی

ویلچر های دستی –این دسته از ویلچر ها با دو هدف طراحی شده اند که یا کاربر خود ویلچر را به حرکت در می آورد و یا اینکه شخص دیگری ان را هل می دهد.

ویلچر هایی که توسط شخص دیگر هل داده می شوند چرخ های عقبی کوچکی دارند .عموما این نوع از ویلچر ها قابلیت تاشویی دارند و می توان انها را در صندوق اتومبیل جای داد.

ویلچرهای دستی که خود کاربر آن را حرکت می دهد مجهز به چرخ های بزرگ هستند . کاربران می توانند از هر دو دست خود، دوپا یا یک دست یک پا برای حرکت استفاده نمایند.اگر شما از پاهایتان برای به حرکت درآوردن ویلچر استفاده کنند، در اینصورت ارتفاع صندلی نسبت به کف ، ویژگی مهمی است که برای دستیابی به حداکثر توانایی حرکتی باید در نظر گرفته شود. فعالترین کاربران ویلچر های دستی فقط می توانند تعادل صندلی رابرروی چرخ های عقب برقرار سازند.این توانایی ، قدرت کاربری را در محیط می افزاید. افرادی که قابلیت کاربری بالایی دارند می توانند از ویلچر های دستی استفاده کنند که چرخ های عقبی آنها قابلیت تنظیم دارند و بر روی شاسی جلو و عقب می شوند. این نوع ویلچرها قدرت مانور بالایی به کاربر می دهند.

اسکوترها

اسکوتر ها قابلیت حرکتی را فراهم می سازند با این تفاوت فاحش که از لحاظ ظاهر شبیه ویلچیرها نمی باشند. اغلب اسکوترها، ابزارهایی با سه چرخ هستند ( اسکوترهای چهار چرخ نیز موجودند) اسکوتر ها دارای اهرمی هستند که برای هدایت به کار گرفته می شوند و دارای جای پایی برای استراحت می باشند . اگر شما توانایی محدود در راه رفتن دارید این ابزار می تواند گزینه ی مناسبی برای شما باشد . کودکانی که توانایی راه رفتن در مسیرهای طولانی را ندارند اسکوتر ها کمک ایده آلی برای آنان می باشند.از لحاظ عملکردی اسکوترهای سه چرخی شعاع گردشی (چرخشی) طولانی تری را فراهم می سازند. اغلب اسکوتر ها دارای صندلی می باشند که حمل و نقل آسانتری را مهیا می کنند.در زمان خرید اسکوتر وضعیت ثبات پزشکی خود را مد نظر بگیرید.برخلاف سایر صندلی ها که قابلیت تنظیم و شکل دهی براساس تغییرات فیزیکی شما را دارند، اسکوتر ها ثابت بوده و غیر قابل تنظیم هستند. شما باید بتوانید از اهرم یا فرمان استفاده کنید.

ویلچیر برقی

ویلچر های برقی اولیه همان ویلچر های دستی بودند که به موتور باطری و دسته ی فرمان تجهیز شده بودند امروزه ویلچر های برقی طرحی متفاوت دارند.ویلچرهای برقی امروزی طوری طراحی شده اند تا دارای دو جزء ساختاری اصلی باشند.جزء ساختاری قدرتی که شامل موتورها ، چرخ ها، باطری ها و قطعه کنترل کننده می باشد و جزءساختاری نشیمنگاهی . هر کدام از این اجزاء در شکل ها و انواع مختلف در بازار ارائه شده اند.

اصل قدرتی – مشخص ترین تفاوت در قسمت های قدرتی مربوط به موقعیت فرمان (صفحه کنترل) می باشد.امروزه تولید کنندگان ویلچر سه نوع طرح ارائه می دهند: ویلچر های متکی برچرخ عقب، چرخ میانی و چرخ جلویی.نحوه ی جاسازی چرخ گرداننده تاثیر بارزی در چگونگی حرکات ویلچر دارد.هر کدام از روش های جاسازی مزایا و معایب خاص خود را دارند. بهترین کارایی است که قبل از خرید حتما نحوه ی کارایی ویلچر را امتحان نمایید.کاربران خود می توانند دریابند که کدام نوع برایشان مناسب تر بوده و قابلیت کنترل بهتری دارد.

نشیمنگاه ویلچر

ویلچر برقی دارای انواع مختلفی از نشیمنگاه ها هستند. تنوع این گزینه ها از ساده ترین نوع نشیمنگاه هاای خلبانی تا پیچیده ترین اشکال نشیمنگاه می باشند که دارای قابلیت نوسانی یک ور شدن بر پشت خم شده ، بالا بردن جای پاها می باشند.حتی برخی از ویلچرهای برقی وضعیت ایستاده را نیز برای شما مهیا می سازند. در مورد ویلچر های برقی کودکان انواع انواعی موجود هستندکه کل صندلی به سمت پایین آورده می شود و کودک می تواند از کف زمین به روی صندلی منتقل شود.

انتخاب نوع نشیمنگاه بستگی به تعادل شما در حالت نشسته دارد، بطور مثال باید در نظر داشته باشد که آیا شما به حمایتی خارجی جهت استفاده از دستانتان نیاز دارید، یا نیاز به روشی مکانیکی برای بالا بردن باسن خود نیاز دارید، آیا خطر دردهای فشاری شما را تهدید می کند یا اینکه به هنگام نشستن برلبه ی تخت با مشکل روبه رو می شوید؟شما بایستی با تراپیستی جهت انتخاب ویلچر و نوع نشیمنگاه آن مشورت کنید. بسیاری از کاربران ویلچر های برقی و اسکوترها قادرند تا از کنترل های استاندارد تعبیه شده بر روی آنها استفاده نمایند.تولید کنندگانی وجود دارند که کنترل های جایگزینی را برای افراد ناتوان در خصوص استفاده از کنترل های استاندارد ارائه می دهند.

Power ASSIST

امروزه تکنولوژی جدیدی در دسترس شماست که محصولات هیبریدی یا الکترونیکی را به شما ارائه می دهد. سیستم های POWER ASSIST مجهز به چرخ های جدیدی هستند که با باطری کار می کنند و طوری طراحی شده اند تا تعداد دوران چرخ ها را در یک دوره افزایش دهند. هدف این محصولات بالابردن کارایی و کاهش مصرف انرژی کاربر در به حرکت درآوردن چرخ ها می باشد. این تکنولوژی نسبت به ویلچر های برقی قابلیت حمل و نقلی آسانتری دارند اما به مانند ویلچر های برقی کارایی طولانی مدت را ندارند.

در مجموع بسیاری از شرکت های تولید کننده لوازم کمک حرکتی دارای سایت مخصوص خود می باشند و شما می توانید قبل هر تصمیم و خریدی مطالعات و تلفیق لازم را به عمل آورید.به خاطر داشته باشید که تهیه لوازم کمک حرکتی مسئله ای است که نیاز به علم و اگاهی دارد.در اینجا معایب و محاسن سه نوع از لوازم کمک حرکتی را به صورت جمع بندی شده ارائه می دهیم تا بتوانید تصمیم و انتخاب درستی داشته باشید.

 

محاسن

معایب

ویلچر های دستی

1-دارای وزن کم

2-قابلیت اطمینان بیشتر

3-حمل و نقل آسانتر

4-قیمت کمتر

5-سطحی از تمارین را برای فرد مهیا می کند

6-بااستفاده از این نوع بر مشکلات دسترسی خود به راحتی فایق می آیند

خودران:

1-    می تواند باعث عواقب (مشکلات) ثانویه ( درد شانه ها، مچ و آرنج ها) درکاربری طولانی مدت گردد.

2-برای قابلیت تحریک نیاز به تلاش جسمانی دارد.

اسکوترها

1-ظرافت و زیبایی، شباهتی به ویلچر ندارند.

2-بدن افزایش فشار، حیطه ی حرکتی را افزایش می دهد.

3-صندلی لولایی آن می تواند حمل و نقل راحت تری را برای شما فراهم سازد می توانید بشینید یا به پا خیزید.

1-در مقایسه با ویلچر های دستی حمل و نقل آن به داخل اتومبیل پیچیده تر است .

2-در شرایط متغیر فیزیکی و در مقایسه با ویلچر برقی قابلیت (تعدیل) کمتری دارد.

ویلچر های برقی

1-با کمترین فشار بیشترین حیطه ی حرکتی را فراهم می سازد.

2-در طول زمان کاربری، تنظیم و تعدیل آسانتری دارد.

3-انواع ویلچر های برقی با نشیمنگاه متحرک( برقی ) موجود می باشد که قابلیت خم شدن به جلو یاعقب یکی از کارایی های آنهاست

1-گرانتر است

2-حمل و نقل آنها دشوارتر است .

3-در مقایسه با ویلچرهای دستی قابلیت اطمینان کمتری دارند.