تشخیص بیش فعالی به صورت متداول این است که یک کارشناس با مشاهده رفتار کودک و پر کردن یک برگه ارزیابی می تواند به ابتلای کودک شما به این مشکل پی ببرد.

مشکل بیش فعالی می‌تواند در هر کودک علائم متفاوتی را نشان دهد و این موضوع می‌تواند تشخیص را مشکل کند برخی از این کودکان علایم بی توجهی را نشان می‌دهند اما در مقابل برخی دیگر در کنار فعالیت‌های بیش از حد شان به صورت کاملا مشخص علائم بی توجهی دارند.

بسیاری از محققان برای تشخیص بیش فعالی به بررسی اسکن‌های مغزی آنها پرداخته اند در این متن می خوانیم که آیا این اسکن ها واقعا می توانند ساختار متفاوتی از مغز کودکان بیش فعال را به ما نشان دهند یا خیر؟

دانشمندان تلاش زیادی را بر روی اسکن های مغزی در کودکان adhd انجام داده‌اند اما در واقع هنوز بررسی و تحقیقات زیادی برای این بررسی ها نیاز است.

در یکی از این تحقیقات نشان داده شد که افرادی که مبتلا به adhd هستند در قسمت لوب پیشانی رشد ناکافی مشاهده گردیده چرا که این قسمت از مغز مسئول مهارتهای توجه و تمرکز و برنامه‌ریزی در کودکان است. 

 محققان دریافتند در مغزهای کودکان بیش‌فعال، اتصالات بالغ بین یک شبکه مغزی کنترل‌کننده افکار درونی و شبکه‌های مغزی که به شخص امکان تمرکز بر وظایف بیرونی را می‌دهند، کمتر است. این امر توضیح می‌دهد که چرا افراد مبتلا به بیش‌فعالی به آسانی حواس‌شان پرت می‌شود یا این که برای متمرکزشدن روی موضوعی تقلا می‌کنند. یافته‌های جدید در آینده به پزشکان امکان استفاده از اسکن‌های مغزی برای تشخیص بیش‌فعالی و رهگیری چگونگی واکنش بیماران را به درمان می‌دهد. تحلیل اتصالات مغزی می‌تواند برای درک و درمان شرایط روانکاوی دیگری مانند اوتیسم و اسکیزوفرنی به کار رود. جزئیات این مطالعه در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم امریکا منتشر شد

 مشکلاتی که در رابطه با اسکن های مغزی وجود دارد چیست؟

 یکی از مشکلات اسکن‌های مغزی گران بودن آن است و دیگر اینکه اسکن های تصویربرداری آنقدر دقیق نیستند که بتوانند اعمال و رفتار منتشر از مغز را تجزیه و تحلیل کنند .

 

ترجمه توسط تیم پژوهشی موسسه ایران