اثر آلاینده‌های شهرها در دوران جنینی سبب افزایش خطر ابتلای کودکان به بیش فعالی می‌شود.

طبق تحقیقی که توسط محققان دانشگاه کلمبیا انجام شد مشخص شد که کودکانی که در شهر نیویورک زندگی می‌کنند نسبت به کودکان سایر مناطق پنج برابر بیشتر دچار مشکلات توجه و تمرکز هستند.

 این  تحقیق تکمیل کننده یکی از مطالعات ای است که نشان می داد که کار مادرانی که در معرض آلودگی هوا هستند ممکن است کودکان دارای اختلال بیش فعالی و نقص توجه را به دنیا بیاورند .

همچنین تحقیق دیگری در دانشگاه  کلمبیا انجام شده بود که آشکار ساخت که کودکانی که در معرض آلودگی هوا بودند با  کاهش ضریب هوشی اضطراب و افسردگی و مشکلات توجه و تمرکز دست به گریبان هستند.

در یک مطالعه دیگر هم که در شهر نیویورک بر روی ۲۳۳ کودک آفریقایی انجام گردید مشخص شد که میزان بنزو ع خون مادران آنها هنگام تولد ۴۲ درصد بیشتر از سایرین بود و محققان متوجه شدند که کودکانی که از این مادران متولد شدند نسبت به سایرین سه برابر با مشکلات کم توجهی درگیر هستند .

در یک مطالعه دیگر هم دانشمندان نمونه ادرار کودکان را برای آزمایش در معرض گیری مادران آنها در برابر آلودگی آزمایش کردند و متوجه شدند که آنها علائم نزدیکی به adhd دارند

محققان معتقدند کودکانی که پیش از تولد در طول 9 ماه دوران جنینی خود، در معرض درصد بالایی از آلودگی‌ها قرار دارند، بیشتر از سایر کودکان امکان دارد که به اختلالات بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) مبتلا شوند. محققان این پژوهش را بر اساس جستجوی میزان هیدروکربن‌های پلی آروماتیک (مهم‌ترین ترکیبات آلوده‌کننده هوا) انجام دادند.
 آنها دریافتند، کودکانی که مادران آن‌ها در معرض میزان زیادی از این آلاینده‌ها قرار داشتند، 5 برابر بیشتر از سایر کودکان علائم بیش فعالی را از خود بروز می‌دهند. به‌منظور انجام این تحقیق، محققان نمونه‌های دی‌ان‌ای متصل به هیدروکربن‌های پلی آروماتیک در خون بند ناف جنینی در 250 مادر را بررسی کردند. آنها سپس در سن 9 سالگی کودکان به بررسی میزان شیوع اختلالات بیش فعالی با کمبود نوجه در این موارد پرداختند. گفتنی است، ترکیبات هیدروکربن‌های پلی آروماتیک، محصول سوخت ناقص فسیلی و آلاینده‌های ترافیکی هستند که از آن‌ها به عنوان مواد مشکل‌زا در روند تکامل سیستم عصبی یاد می‌شود

در صورت تمایل میتوانید جهت انجام تست های تخصصی بیش فعالی و استفاده از جدید ترین متدهای درمانن بیش فعالی با متخصصین مرکز جامع توانبخشی ایران همراه شوید.

تلفن 02188242410

 

ترجمه توسط تیم پژوهشی موسسه ایران