نگران بودن در زمان های استرس زا طبیعی است. اما برخی افراد هر روز در تنش هستند و اضطراب دارند، حتی اگر جای نگرانی نباشد. وقتی این حالت شش ماه یا بیشتر ادامه پیدا می کند، به اختلالی اجتماعی

تبدیل می شود. این اختلال در حدود هفت میلیون آمریکایی دیده شده است. متاسفانه افراد زیادی از این بیماری خود بی اطلاع هستند و بنابراین، درمان هایی را از دست می دهند که منجر به زندگی بهتر و شادتر آن ها می شود

.

علایم اختلال اضطراب اجتماعی 

اختلال اضطراب اجتماعی : علایم عاطفی

نشانه اصلی اختلال اضطراب اجتماعی تنش و اضطراب دایمی و بیش از حد است. شاید نتوانید بگویید که چرا احساس تنش می کنید یا شاید در مورد مسایل عادی مثل درآمد، روابط خانوادگی یا سلامتی خود بیش از حد نگران باشید. همه این علایم استرس زا در خواب و توانایی درست فکر کردن اختلال ایجاد می کند. شاید به دلیل بدخوابی یا همین بیماری احساس ناخوشایندی داشته باشید.

 

اختلال اضطراب اجتماعی : علایم جسمانی

بیماری های جسمی معمولا با اضطراب زیادی همراه هستند که عبارتند از:

- انقباض یا درد ماهیچه

- سردرد

- تهوع یا اسهال

- لرزش یا کشش عضلات

 

اختلال اضطراب اجتماعی یا نگرانی های روزمره

اکثر افراد زمانی را به نگران بودن در مورد مشکلات خود می گذرانند، مسایلی مثل صورت حساب ها، پیشنهادهای شغلی یا روابط خانوادگی درحال تغییر. چیزی که اختلال اضطراب اجتماعی را متمایز می کند، نوعی احساس نگرانی است که نمی توانید آن را متوقف کنید. حتی اگر لحظات خوشی را نیز داشته باشید، احساس می کنید، آرامش غیرممکن است. در موارد حاد، اختلال اضطراب اجتماعی در کار، روابط خانوادگی و فعالیت های روزانه اختلال ایجاد می کند.

 

چه کسی مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی می شود؟

افراد در هر سنی، حتی کودکی، مبتلا به استرس می شوند. این اختلال به تدریج ظاهر می شود و علایم اولیه آن بیشتر بین کودکی و میان سالی رخ می دهد. اختلال اضطراب اجتماعی در زنان دو برابر مردان رخ می دهد.

 

چه چیزی باعث ابتلا به اختلال اضطراب اجتماعی می شود؟

ژنی که از طریق خانواده به افراد منتقل می شود، خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد اما این امر تمام واقعیت نیست. دانشمندان معتقدند ترکیبی از دی ان ای، محیط و عوامل روانی در این امر دخیل هستند. محققان به دنبال مواد شیمیایی مغز به نام انتقال دهنده های عصبی و یک جفت از ساختارهای درون مغز به نام آمیگدال هستند.

 

تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی

هیچ آزمایشی برای اختلال اضطراب اجتماعی  وجود ندارد و همه تشخیص ها بر اساس توصیف بیمار از علایم انجام می شود. در زمان صحبت کردن با دکتر درمورد استرس خود، باید جزیی سخن بگویید. نگران چه چیزی هستید؟ چندوقت یکبار مضطرب می شوید؟ آیا این استرس در فعالیت های شما اختلالی ایجاد کرده است؟ اگر حداقل شش ماه، بیش از حد احساس نگرانی یا اضطراب داشته باشید، شاید بتوان گفت مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی شده ای

درمان اختلال اضطراب اجتماعی: روان درمانی

یک روش گفتگودرمانی در درمان استرس بسیار موثر است که به آن درمان رفتاری شناختی می گویند. یک مشاور به شما کمک می کند تا افکار و اعمال منفی خود را شناسایی کنید. درمان رفتاری شناختی تاحدی به معنی نوشتن تکلیف است یعنی افکاری را که منجر به اضطراب زیاد می شوند، می نویسید. یک بخش دیگر تکنینک های آرامش بخش است که با این روش ها افراد سه تا چهار ماه احساس بهتری خواهند داشت. ترکیبی از دارو و درمان رفتاری شناختی بهترین راهکار است.

 

درمان اختلال اضطراب اجتماعی: دارو

برخی از داروهای ضدافسردگی به پایین آوردن اضطراب کمک می کنند که نام تجاری آن ها سیمباتلا، ایفکسر، لگزاپرو و پاکسیل است. با مصرف این داروها سه تا شش هفته بعد، احساس خوبی پیدا خواهید کرد. شاید پزشک شما برای مدت کوتاهی، بنزودیازپین تجویز کند که نام های تجاری آن آتیوان، کلونوپین، والیوم و زاناکس است. احتمال دارد با مصرف این دارو ها به آن ها وابسته شوید. داروی جدیدتر بوسپار است که در درمان اختلال اضطراب اجتماعی تجویز می شود. قبل از مصرف این داروها با پزشک خود درمورد معایب و محاسن آن ها صحبت کنید.

 

مراقبت در صورت ابتلا به اختلال اضطراب اجتماعی

با ایجاد چند تغییر کوچک در عادات خود می توانید در جهت درمان اختلال اضطراب اجتماعی حرکت کنید. از مصرف کافئین، داروهای بدون نسخه، حتی داروی سرماخوردگی، اجتناب کنید. چون این داروها می تواند علایم اضطراب را تشدید کند. سعی کنید استراحت کافی داشته باشید و غذاهای سالم مصرف کنید. از فنون آرام کننده مثل یوگا یا مدیتیشن استفاده کنید. حتما ورزش کنید؛ شواهدی وجود دارد که فعالیت متعادل فیزیکی اثر آرام بخشی دارد.

 

درمان های تکمیلی اختلال اضطراب اجتماعی

علم به این که کدام یک از درمان های غیر متداول در درمان اختلال اضطراب اجتماعی موثر است، دشوار می باشد چون روی این روش ها تحقیق زیادی انجام نشده است. ماساژ، افراد زیادی را آرام می کند؛ اما تحقیقی نشان داده ماساژ علایم اختلال اضطراب اجتماعی را، بیشتر از گوش دادن به موسیقی مورد علاقه کنترل نمی کند. تحقیقات درمورد طب سوزنی نشان نداده که این روش در درمان اضطراب موثر است.

 

درمان های گیاهی اختلال اضطراب اجتماعی

شواهدی وجود دارد که کاوا، در میان درمان های گیاهی، به درمان استرس کم تا متوسط کمک می کند. شواهد کافی وجود ندارد که بتوان گفت سنبل الطیب به کاهش علایم اختلال اضطراب اجتماعی کمک می کند. اما قبل از آغاز هرنوع درمان گیاهی با پزشک خود صحبت کنید. برخی از درمان ها، اثرات جانبی دارند یا با دارو های شیمیایی واکنش می دهند.

 

سایر اختلالات مشابه

احتمال دارد افرادی که مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی هستند به افسردگی، اعتیاد به الکل یا مواد مخدر مبتلا شوند. اگر یکی از این بیماری ها پیش بیاید، به یک طرح درمانی دیگری نیز نیاز خواهد بود. معمولا افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، به اختلالات اضطرابی دیگری نیز مبتلا هستند که عبارتند از اختلال هراس، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال وسواس جبری و ترس از اجتماع.

 

اختلال هراس

افراد مبتلا به اختلال هراس به شکل ناگهانی دچار حملات ترس می شوند. علایم این اختلال تپش قلب، تعریق، سرگیجه، تهوع یا درد قفسه سینه است. شاید فکر کنید دچار حملات قلبی، خمود یا از دست دادن حافظه می شوید. اختلال هراس در حدود شش میلیون آمریکایی مشاهده شده و یکی از درمان پذیرترین اختلال های اضطراب است.

 

اختلال استرس پس از سانحه

برخی افراد پس از قرارگرفتن در یک امتحان سخت ترسناک برای اثبات بی گناهی خود، دچار اختلال استرس پس از سانحه می شوند. تجاوز جنسی، سوء استفاده، جنگ یا فاجعه طبیعی می تواند منجر به این نوع استرس شود. علایم این اختلال، بازگشت به گذشته به شکل واضح و بی علاقگی به فعالیت هایی است که زمانی لذت بخش بوده اند. این افراد احتمالا در مهربان بودن مشکل دارند و احساس زودرنجی می کنند یا خشمگین می شوند. اختلال اضطراب پس از سانحه حدودا در هشت میلیون آمریکایی مشاهده شده است. این اختلال با دارو و مشاوره درمان می شود.

 

اختلال وسواس جبری

افراد مبتلا به اختلال وسواس جبری تفکرات مزاحمی دارند که نمی توانند کنترل کنند. برخی فکر می کنند که باید عادات بی معنایی را اجرا کنند. وسواس متداول همان شستشوی زیاد دست و کنترل مکرر قفل در است. این افراد بی هیچ دلیلی در شرایط یا موضوعی خاص گیر می کنند. افراد زیادی از مبتلایان به اختلال وسواس جبری می دانند عادات آن ها معنایی ندارد اما نمی توانند آن ها را ترک کنند. اختلال وسواس جبری در حدود دو میلیون آمریکایی مشاهده شده و اغلب با دارو و روان درمانی درمان می شود.

 

اختلال ترس از اجتماع

افراد مبتلا به اختلال ترس از اجتماع همیشه در شرایط اجتماعی معمولی احساس هراس و خجالت می کنند. علایم این بیماری، احساس ترس در حوادث اجتماعی، تعرق، سرخ شدن، تهوع یا مشکل داشتن در صحبت کردن درحضور جمع است. در موارد حاد، افراد مبتلا به ترس از اجتماع از مدرسه یا کار دوری می کنند. این اختلال در حدود پانزده میلیون بزرگسال آمریکایی مشاهده شده و با روان درمانی یا مدیتیشن درمان می شود.

 

ترس های دیگر

یک نوع ترس، ترس شدید از چیزی است که احتمالا ضرری برای شما ندارد. ترس های متداول ترس از ارتفاع و فضاهای بسته مثل آسانسور یا تونل، چاه، پرواز کردن و آب است. حدود نوزده میلیون آمریکایی مبتلا به این ترس های خاص هستند. افراد زیادی به دنبال درمان نیستند چون به راحتی می توانند از شرایط یا وسایل ترس آور دوری کنند. اما این ترس ها به راحتی به نوعی از درمان شامل حساسیت زدایی واکنش می دهند.

 

استرس را کجا درمان کنیم؟

ابتدا در مورد استرس خود با پزشک خانواده صحبت کنید. وی بیماری های دیگری که در این حالت نقش دارند پیدا خواهد کرد. اگر احتمال اختلال استرس باشد، احتمالا شما را به متخصص بهداشت روانی معرفی خواهد کرد. این متخصص از روان درمانی استفاده خواهد کرد. باید کسی را انتخاب کنید که با او احساس راحتی کنید تا با شروع به کار درمان، پیشرفت شما را به خوبی هدایت کند.