سینه خیز رفتن برای برخی از کودکان سی پی می تواند یک مشکل بسیار بزرگ باشد و این مشکل به دلیل آسیب سیستم مغزی و ناهماهنگی در حرکات اطلاعات است کاردرمانگران متخصص در زمینه فلج مغزی

معتقدند که عدم توانایی کودکان سی پی در سینه خیز رفتن می تواند باعث بروز برخی مشکلات و عوارض ثانویه حرکتی برای این کودکان باشد. این متخصصین معتقدند که ایجاد توانایی سینه خیز رفتن در کودکان فلج مغزی می تواند در مهارتهای چهار دست و پا رفتن و حتی راه رفتن کودکان فلج مغزی تسهیل کننده باشد.

در نهایت محققان دانشگاه اوکلاهما کنند که این ربات متشکل است یک دستگاه مرکزی و سه پایه و چرخ است حسگر های متعددی برای  تشخیص تغییر وزن در کودک به ناحیه سر کودک متصل می‌شوند در بررسی انجام شده مشخص شد که کودکانی که از این روبات استفاده می‌کنند بسیار زودتر از کودکان دیگر می توانند به مهارت سینه خیز رفتن دست پیدا کند .

محققان با ساخت ربات هوشمند فیزیوتراپ مهارت‌های حرکتی و شناختی را به نوزادان فلج‌ آموزش می‌دهند. این ربات مجهز به سه چرخ است که اطلاعات مجموع 12 حسگر حرکتی متصل به سر نوزاد را تبدیل به حرکت می‌کند.

اطلاعات دریافتی از مغز نوزاد پس از پردازش در رایانه با زبان یادگیری الگوریتم به دستورات حرکتی تبدیل شده که در نهایت پیش‌بینی سریع حرکات نوزاد در کمترین زمان امکان‌پذیر می‌شود.

بیشتر وزن نوزاد با استفاده از کمربندهای طولی و عرضی به قسمت مرکزی ربات منتقل می‌شود، سپس نوزاد با کمترین تقلا با همکاری دستیار رباتیک می‌تواند به هر سمتی حرکت کند.  

با توجه به پیشرفت‌های این پروژه و اثرات کاملا مثبت آن در درمان ضایعات ناشی از فلج مغزی انتظار می‌رود که نمونه تجاری ربات پس از دریافت مجوزهای لازم تولید شود.

این تیم پژوهشی قصد دارند که از ۸۰ کودک مبتلا به فلج مغزی برای استفاده از این دستگاه ثبت نام کنند.

 

کاردرمانی یکی از  تکنیکهای بسیار مهم و رسمی برای آموزش مهارتهای نظیر راه رفتن چهار دست و پا رفتن و سینه خیز رفتن در کودکان فلج مغزی است و استفاده از تجهیزاتی نظیر روبات در حال حاضر صرفا جنبه تحقیقاتی دارد و والدین کودکان سی پی باید مد نظر داشته باشند که زمان طلایی کودکان خود را از دست ندهند در صورت تمایل می توانید جهت مشاوره و همراهی با متخصصین کار درمانی موسسه ایران با ما تماس بگیرید

02188242410

 

5 تمرین ساده برای آموزش سینه خیز در کودکان سی پی