سندرم آنتون  بابينسكي(اين سندرم را مشتركا دو دانشمند به نامهاي گابريل آنتون  و جزف بابينسكي تشخيص دادند.)

اين سندرم از شيوع بسيار كمي برخوردار است .قسمت پس سري ( لوب پس سري) درگير مي شود. كساني كه دچار اين سندرم هستند اصطلاحا دچار كوري مغزي مي شوند،يعني از نظر ديد دچار اشكال نيستند فقط از نظر درك بينايي دچار اختلال هستند.

مثلا: اشياء را خوب مي بينند فقط نمي توانند تجزيه و تحليل بينايي داشته باشند.

البته بايستي اين مسئله را مد نظر داشت كه بيماران اين گروه از نظر درك مفاهيم ( رياضيات و نوشتار) كمي نسبت به كودكان طبيعي ضعيف تر هستند.

اين بيماران دچار كوري مغزي مي شوند يعني ديدشان طبيعي ولي درك بينايي شان دچار اختلال است تا حدي كه در منزل مبلمان وساير وسايل را نديده و مدام با آنها اصابت مي كنند .

           بنابر اين ما دو علامت مشخصه در مورد فقدان آگاهي نسبت به بيماري و خيال پردازي در صحبت ها و رفتارهاي بيمار مشاهده مي گردد.

پس مي توان گفت اين سندرم بيماريست كه اختلاف بين واقعيتهاي موجود و ادراكات بينايي را در فرد بيان مي كند.

علل بروز بيماري  :

در علل بروز بيماري نظرات متفاوتي وجود دارد يكي از دقيق ترين فرضيات مبتني بر بروز اين نابينايي تخريب قسمتهاي سطحي (كورتكس ) مغز به خصوص در بخشهاي پس سري و گيجگاهي چپ ( محل قرار گيري اعصاب تكلم ) مي باشد .

 سندروم آنتون به دلیل آسیب به ناحیه پس سری  مغز اتفاق می افتد و این بیماری می تواند در اثر ضربه جراحی و یا حتی مشکلات ناشی از حاملگی ایجاد شود.

 عوامل خطر

 هر نوع  عاملی که بتواند آسیبی به ناحیه پس سریع جمجمه وارد کند می تواند باعث این نوع سندروم شود سندرم آنتون بابينسكي ممكن است  بر اثر ضربه مغزي نيز ايجاد شود آقاي مك دونالد كريچلي در مورد اين سندرم مي گويد : اين بيماري در دفورميتي هاي مغزي در ناحيه ي پس سري اتفاق مي افتد جايي كه بيشترين عوارض حافظه اي را بروز مي دهد .

پیشگیری 

 نمی‌توان پیشگیری خاصی را برای این سندروم در نظر گرفت اما در خصوص سکته مغزی تمامی عوامل پیشگیری از سکته مغزی می‌تواند در مورد سندرم آنتون هم صدق کند 

تشخیص 

از طریق ام آر آی می توان آسیب احتمالی و خونریزی و علائم اسکیمی را در ناحیه پس سری بررسی کرد و در صورت بروز نابینایی کامل و عدم پاسخ به سبک های بینایی به وجود سندروم آنتون  مشکوک شد. 

 تشخیص افتراقی

 برخی از مشکلات نابینایی شامل توهمات بینایی و زوال عقل بیماران مبتلا به سندروم چارلزبونت  که دارای مشکلات بینایی هستند همچنین برخی از مشکلات افسردگی و اختلالات حافظه که علائم بینایی دارند مشکلات کمبود تیامین نیز می‌تواند به مشکلات حافظه کوتاه مدت و بینایی منجر شود. توهمات ناشی از مصرف مواد

 درمان 

درمان سندروم آنتون بستگی به شدت ضایعه دارد یکی از برنامه‌های درمانی  کنترل و جلوگیری از عوامل خطر نظیر فشار خون قند خون چربی و مصرف دخانیات است که می‌تواند از بروز مشکلات ثانویه عروقی در ناحیه پس سری جلوگیری کند. 

پیش آگهی

 طبق بررسی‌های انجام شده مشخص شده است که افراد جوان کمتر در خصوص بیماری آنتون دچار صدمه می شوند و کسانی که سابقه فشارخون و یا مشکلات شناختی و حافظه ندارند به مراتب کمتر درگیر این بیماری خواهند شد همچنین در تحقیقات مشخص شده است کسانی که دچار بیماری سندروم آنتون در نتیجه سکته قلبی اکسیپیتال دو طرف هستند به ندرت اتفاق می‌افتد که بهبودی کامل را به دست آورد



 ترجمه:سيد عليرضا ميرطلايي كارشناس كاردرماني