آرتروز زانو اصلی ترین دلیل درد زانو است که به علت تخریب غضروف مفصلی ناشی از افزایش سن در زانو دیده میشود  . به این تخریب استئوآرتروز مفصل زانو یا آرتروز زانو گفته می شود. علائم اصلی این بیماری ورم و قرمزی در قسمت زانو ، مشکلات عضله ، صداهای مفصلی و درد است.

.

 «یکی از مشکلات شغلی که در هر کار و فعالیتی احتمال بروز آن وجود دارد، آرتروز است. آرتروز به  معنای تخریب غضروف مفاصل زودتر از موعد مقرر است.»

با انجام ورزش‌های ملایم به مدت ۳۰ دقیقه در روز می‌توانیم فشارهایی را که در طول روز به بدن وارد می‌شود، کاهش دهیم. در حقیقت با  ورزش به نوعی بدن را در برابر این فشارها تقویت می‌کنیم؛ البته مهم است  بدانیم رفت و آمدها چه از خانه به محل کار و بالعکس و چه در محیط کار و  منزل، به هیچ وجه جای ورزش را نخواهند گرفت و حتی می‌تواند فشارهای وارد بر بدن را نیز افزایش دهد.»

«ورزش تعریف مشخص خود را دارد و به معنای همراه کردن جسم و  روح با هم است. به همین دلیل فعالیت‌های روزمره نمی‌تواند جایگزین مناسبی  برای ورزش باشد. زمانی که شرایط ورزش فراهم نباشد، آن حرکات، تنها فشاری بر بدن محسوب می‌شوند.»

علائم اولیه آرتروز

از اولین نشانه‌های آرتروز کاهش  عملکرد زانوی فرد است. همچنین تورم، خشکی مفاصل در صبحگاه که کمتر از ۳۰  دقیقه طول بکشد، بدشکلی و ناصافی سطوح مفصلی و وجود صداهای غیرمتعارف از  جمله دیگر علائم آرتروز هستند.»

عوامل موثر در ایجاد آرتروز

ا«عوامل  ارثی، جنسیت، عوامل هورمونی، عوامل شغلی، چاقی و پوکی استخوان می‌توانند از جمله علل موثر در بروز آرتروز باشند. به علاوه ورزش‌های شدید، افزایش سن،  استعمال دخانیات، یا حتی ضربه نیز می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند.»

آرتروز زانو

یکی از شایع‌ترین انواع آرتروز که خیلی از افراد با آن درگیرند، آرتروز زانو  است. باید بدانیم در هر شغلی (در میان افرادی که زیاد در حالت ایستاده به  سر می‌برند یا افرادی که بیش از حد معمول می‌نشینند) احتمال بروز آرتروز  وجود دارد. شاید بتوانیم بگوییم که آرتروز زانو در بیشتر اقشار جامعه دیده  می‌شود

.

 «به علاوه این مشکل میان خانم‌ها بیشتر از آقایان  دیده می‌شود. عوامل هورمونی و کم‌تحرکی خانم‌ها نیز می‌تواند از جمله دلایل این مساله باشد. در مورد افراد چاق نیز همین طور است؛ این مشکل میان این  گروه بیشتر دیده می‌شود.»

 «بهتر است بگوییم که  می‌توانیم جلوی پیشرفت آرتروز را بگیریم یا روند آن را کند کنیم.»

توصیه‌هایی برای مبتلایان به آرتروز

بهتر است  افرادی که دچار آرتروز زانو هستند در منزل از صندلی‌های بلند استفاده کنند.  به این معنی که هنگام نشستن، کف پاها بالاتر از سطح زمین قرار گیرد.  بعلاوه استفاده از سرویس‌های بهداشتی فرنگی نیز می‌تواند به این افراد کمک  کند. کاهش مدت زمان راه‌رفتن و پوشیدن کفش‌هایی دارای کفی نرم نیز می‌تواند کمک موثری باشد. همچنین .بهتر است این افراد از بالا و پایین رفتن از  پله‌ها، دوزانو یا چهارزانو نشستن نیز اجتناب کنند