اکثر کودکان نوپا دست کم در مقطعی از رشد خود، بدغذا هستند. اگرچه نوع غذایی که کودک نوپا دوست دارد ممکن است روز به روز تغییر کند، اما طبیعی است که کودکان نوپا در برابر غذاهای جدید مقاومت کنند و

غذاهایی با بافت خاص را ترجیح دهند.

تا زمانی که کودک نوپای شما در طول یک هفته غذاهای متنوعی را می خورد، احتمالا از لحاظ سلامتی در وضعیت مناسبی قرار دارد. با این حال، برخی از کودکان نوپا به بافت ها و بوهای موجود در مواد غذایی حساس هستند.
اگر حساسیت کودک نوپای شما به بافت مواد غذایی مانع از بهره مند شدن و لذت بردن او از یک رژیم غذایی متعادل می شود و همچنین باعث ایجاد مشکلاتی در رشد یا افزایش وزن او شده است، ممکن است نسبت به بافت مواد غذایی حساسیت بیش از حد داشته باشد.

در صورتیکه کودک شما هم فقط غذاهای نرم را می‌خورد یا از خوردن غذاهایی مثل لپه، عدس، گردو و سایر غذاهایی با بافت سفت به دلیل بافت آن پرهیز می‌کند، چه کاری باید انجام دهید؟ خودداری از خوردن برخی بافت‌ها، با توجه به سلیقه‌ٔ خاص کودک می‌تواند پروتئین، فیبر و ویتامین‌های دریافتی کودک شما را کاهش دهد. ما در این مقاله سعی کرده ایم دلایل چنین مشکلاتی را برای شما شرح دهیم


دلیل ایجاد این حالت چیست؟

بیشتر افراد به ویژه کودکان نوپا، سطوح مختلفی از حساسیت را نسبت به ورودی های حسی دارند. ممکن است یک کودک از صدای بلندی که کودک دیگر حتی متوجه آن نمی شود، تا حد زیادی ترسیده و شروع به گریه کردن کند.
ممکن است یک کودک با خوشحالی غذاهای متنوعی را بخورد، در حالی که کودک دیگری می بایست بارها در معرض غذای جدیدی قرار گیرد و سعی کند آن را بخورد.
بدغذایی و ایرادگیری در غذا خوردن تنها زمانی مشکل ساز می شود که برای داشتن یک رژیم غذایی سالم برای کودک نوپا اختلال ایجاد کند. اگر کودک نوپای شما به طور مداوم از تمامی غذاها به جز غذای مایع یا بسیار نرم کودک امتناع می ورزد، ممکن است نسبت به بافت مواد غذایی حساسیت بیش از حد داشته باشد.
حساسیت بیش از حد نسبت به ورودی های دهانی-حسی یک ویژگی رایج برای کودکانی که اختلال کمبود توجه یا اوتیسم دارند، می باشد.
هنگامی که حساسیت حسی جدای از سایر تأخیرهای رشدی وجود داشته باشد، اغلب به عنوان اختلال پردازش حسی تشخیص داده می شود.

کودکان اوتیسم اغلب با مشکلات غذایی مواجه میشود ،بررسی های اخیر در مورد مطالعات علمی نشان داده که کودکان  اوتیسم پنج برابر سایر کودکان با بافت غذایی مشکل دارند .

 

نکاتی که باید در نظر داشت:

کودک نوپایی که تمایلی به خوردن مواد غذایی با بافت های مختلف را ندارد، ممکن است به اندازه کافی برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل و برآورده شدن تمام نیازهای خود غذا نخورده و تغذیه مناسبی نداشته باشد. این حالت می تواند منجر به بروز مشکلات رشدی و اختلال در افزایش وزن و یا حتی عدم رشد کودک شود.
اگر کودک شما جثه کوچکی دارد یا در پایین نمودار رشد برای سن اش قرار دارد، به خودی خود نگران کننده نیست؛ به خصوص اگر والدین او نیز جثه ای کوچکتر از حد متوسط ​​داشته باشند.

با این حال، اگر الگوی رشد کودک در طول زمان به صدک بسیار کمتری برسد، این حالت نگران کننده است. به عنوان مثال، اگر کودکی در دوران نوزادی همیشه در صدک بیستم وزن در نمودارهای رشدی قرار داشته اما پس از شروع غذاهای مختلف وزن او به صدک دهم رسیده است، در این صورت وضعیت رشدی او ممکن است نگران کننده باشد.

درمان:

درمان حساسیت دهانی کودک بهتر است با نظارت یک کاردرمانگر انجام شود.
با این حال، می‌توانید با انجام بسیاری از فعالیت‌های ساده در خانه، به کودک نوپای خود کمک کنید تا از خوردن غذاهای جدید لذت ببرد.
اگر در ابتدا کودک نوپای شما حاضر به خوردن غذای جدید نباشد، او را تشویق کنید تا با غذای جدید بازی کند.
اگر کودک غذاهای نرم را ترجیح می دهد، پس سعی کنید در ابتدا غذاهای جدید را آسیاب کنید تا بتوانید کودک را به طعم های جدید عادت دهید. در هنگام وعده های غذایی، از عواملی که حواس کودک را پرت می کنند، مانند آهنگ ها، شعر ها و داستان های مختلف استفاده کنید تا بتوانید به کودک کمک کنید از وعده های غذایی خانوادگی لذت ببرد و کمتر به آنچه می خورد توجه کند.

حساسیت زدایی دهانی و چشایی در کودکان یکی از روش های درمانی در کلینیک های کاردرمانی ویژه اوتیسم است، در صورتیکه چنین مشکلی را در کودک خود احساس میکنید میتوانید با متخصصین کاردرمانی و گفتاردرمانی موسسه ایران تماس بگیرید و در صورت نیاز برای دئرمان با ما همراه شوید

تماس با 02188242410

کودک را تشویق کنید تا کمی از یک غذای جدید را امتحان کند و همچنین به او اجازه دهید تا انتخاب کند که چه غذای جدیدی را دوست دارد امتحان کند.
به کودک اجازه دهید تا در هنگام غذا خوردن
به خصوص در هنگام خوردن غذاهای جدید، از چاشنی های مورد علاقه اش استفاده کند.

از درست کردن یک وعده غذایی که تماماً شامل مواد غذایی جدید است خودداری کنید: همیشه حداقل یک نوع غذا را که می دانید کودکتان دوست دارد را درست کنید. اما اول غذای جدید را در زمانی که کودک گرسنه است و ممکن است تمایل بیشتری به امتحان کردن آن داشته باشد، به او بدهید.

پیش بینی بدغذا شدن کودکان:

به تدریج مقاومت بیشتر کودکان نوپا در برابر امتحان کردن بافت های غذاهای مختلف کم می شود.

اگر کودک شما تنها در غذا خوردن کمی ایرادگیر بوده، اما به طور کلی قادر به خوردن یک رژیم غذایی متعادل است، احتمالاً از نظر رشدی مشکلی نخواهد داشت. اگر همچنان به ارائه غذاهای مختلف به کودک ادامه دهید، احتمالا به مرور تنوع غذایی کودک بیشتر شده و به انواع بیشتری از غذاها علاقه مند خواهد شد.
اما اگر کودک حساسیت های دهانی داشته باشد، ممکن است برای غلبه بر این حساسیت ها به کمک های اضافی درمانی مانند کاردرمانی نیاز داشته باشد.

 

ترجمه توسط تیم پژوهشی موسسه ایران

 

مشکلات تغذیه ای کودکان اوتیسم و چند راهکار موثر

همه چیز درباره اوتیسم