برای دست یابی به موفقیت، می بایست تلاش و تمرین کنید. این یک مفهوم جهانی است، اما این مفهوم به خصوص در زمینه رشد مهارت های حرکتی ظریف در کودکان نیز صدق می کند.


مهارت های حرکتی ظریف بر روی دست ها، انگشتان دست و ماهیچه های کوچک صورت، دهان و پاها تمرکز دارند. با این حال، تمرکز اصلی بر تکامل و پرورش مهارت های ماهیچه های کوچک در دست ها می باشد.
بازی فعالیت کودک است و برای کودکان بسیار اهمیت دارد که در بازی های مختلف شرکت کنند تا کنترل، قدرت و دقت را در دست ها و انگشتان خود ایجاد کنند. به این ترتیب کودکان می توانند خودشان غذا بخورند، زیپ لباس هایش را ببندند،
بند کفش ببندند، نقاشی کنند و بنویسند.

برای کمک به کودکان در جهت رشد و تقویت آگاهی، برنامه ریزی، قدرت و هماهنگی در آنها و تکمیل فعالیت هایشان، مهم است که فعالیت های مفیدی را در برنامه روزانه خود بگنجانید و کودکان را به تمرین روزانه تشویق کنید.
همان طور که بزرگسالان هر چه بیشتر به باشگاه بروند، قوی تر شده و نتایج تمرینات خود را سریعتر می بینند؛ به طور مشابه، تقویت ماهیچه‌های کودکان نیز از طریق انجام تمرین مهارت‌ها در خانه - نه فقط در کلاس یا در جلسات درمانی - سبب می شود نتایج مفید سریع تر ایجاد شوند.

هنگامی که کودک جلسه درمانی را ترک می کند، تقویت مهارت های حرکتی ظریف نباید متوقف شود. انجام فعالیت‌های سرگرم کننده و مفید در خانه می‌توانند رشد و تکامل مهارت های ظریف کودکان را تقویت کرده و به آنها برای رسیدن به نقاط عطف مهم حرکتی ظریف، کمک کند.

یکی از مهمترین فعالیت های بخش تخصصی دست در موسسه ایران تقویت و پرورش مهارت های دست میباشد.درصورت تمایل به همراهی با متخصصین با ما تماس بگیرید

02188242410

این گونه فعالیت ها می توانند شامل موارد زیر باشند:
• چیدن، جداسازی و مرتب کردن اشیاء و نخ کردن مهره ها:
چیدن با دقت مکعب های بازی، قرار دادن حلقه‌های رنگی بر روی یک میله، قرار دادن شکل‌های مختلف در جایگاه های مرتبط و نخ کردن مهره ها، همگی از روش های مفید برای کودکان هستند تا از انگشتان خود برای رشد و تکامل مهارت‌های مرتب‌سازی و ساختن استفاده کنند.
یک مزیت دیگر انجام این گونه فعالیت ها این است که می توانند به کودکان در یادگیری رنگ ها، اشکال، حروف و کلمات نیز کمک کنند.

• پرکردن و خالی کردن:
برای کودکان ساده است که همه اسباب بازی های خود را از یک کامیون یا جعبه خالی کنند، اما برای بازگرداندن همه چیز به جای اول، به دقت بیشتری نیاز دارند.
برای تشویق کودکان به این فعالیت، با کودکان کامیون بازی کنید و آنها را تشویق کنید تا از مهارت pincer grasp خود (به کار بردن انگشت شست و انگشت اشاره) استفاده کنند.
همچنین این فعالیت برنامه ریزی حرکتی را در کودکان بهبود بخشیده و به یادگیری مفهوم مرتب کردن نیز کمک می کند.

• بازی با خمیر بازی:
همه کودکان خمیربازی را دوست دارند و به طور طبیعی خمیر بازی مهارت های حرکتی را در کودکان بهبود می بخشد. شما می توانید با استفاده از ابزارهای دیگری مانند وردنه، قیچی مخصوص کودک، برش پلاستیکی پیتزا، برش کوکی و حتی نخ دندان برای برش دادن خمیر بازی، یک قدم جلوتر رفته و بازی با خمیر را جالب تر کنید.

میتوانید از کودک بخواهید از تخیل خود برای تهیه یک وعده غذایی مشابه آنچه در آشپزخانه برای شام پخته می شود استفاده کند. به این ترتیب
کودکان احساس می کنند که در کنار والدین خود در حال آشپزی هستند.

• حمام و آب بازی:
در طول زمان حمام، قطره چکان های دارویی، لیوان های اندازه گیری، صافی ها، انبرهای پلاستیکی و هر وسیله مناسب دیگری که فکرش را می کنید را در وان قرار دهید. کودکان از یادگیری نحوه عملکرد این ابزارها و در عین حال بهبود رشد حرکتی خود لذت خواهند برد.

• قیچی کردن:
کودکان با استفاده از قیچی ایمن و مناسب کودک، می توانند مجلات قدیمی، خمیربازی، کاغذهای پوستر یا جعبه کفش را برای تقویت قدرت دستانشان ببرند. در مرحله بعد، برای رشد و تکامل بیشتر و ایجاد هماهنگی و کنترل انگشتان و دست، به بریدن اشکال مختلف بروید.
مطمئن شوید که کودک انگشت شست خود را بالا نگه می دارد.

• بازی های تخته ای:
بازی‌هایی مانند دوز، مار و پله و Connect Four، همگی به فشار دادن با انگشتان برای بهبود قدرت، چرخاندن و انداختن تاس و استفاده از pincer grasp برای حرکت دادن قطعات نیاز دارند، که در نتیجه کنترل حرکت انگشتان را همزمان با یادگیری مفاهیم، نوبت‌گیری و شمارش بهبود می‌بخشند.
همچنین این بازیها در شناسایی رنگ ها، به کار بردن مهارت های اجتماعی و فراهم کردن اوقات خوب برای اعضای خانواده نیز مفید هستند.

والدین نیز در انجام این فعالیت ها می بایست مشارکت کنند:

والدین، به ویژه والدین کودکان با نیازهای ویژه، می بایست که این گونه فعالیت ها را برای کودکان خود ایجاد کرده و در انجام آنها مشارکت نیز داشته باشند. تمرین زیاد سبب رشد و تکامل مهارت های حرکتی ظریف در کودکان می شود.
والدین با توجه و حمایت بیشترکودکان، می توانند به طور مداوم قدرت و هماهنگی دست و انگشتان کودکان را بهبود بخشند.
این گونه فعالیت‌ها نه تنها تمرین روزانه را تشویق می‌کنند، بلکه فرصتی را برای کل خانواده فراهم می‌کنند تا به صورت یک سیستم پشتیبانی قوی در کنار هم بوده و با همدیگر سرگرم شوند.

ترجمه توسط تیم پژوهشی موسسه ایران

: از مقالات زیر هم دیدن فرمایید

چگونه به رشد مهارت های ظریف دست کودک کمک کنیم ؟

6 فعاليت براي تقويت مهارت هاي حركتي ظريف در كودكان