بیش فعالی شایعترین اختلال رفتاری در سنین کودکی و نوجوانی  است، و حدود ۳٪ تا ۵٪ کودکان قبل از هفت سالگی به بیش فعالی دچار می‌شوند. این عارضه بیشتر در دوران ابتدایی مدرسه برای کودکان و در

هنگام بلوغ رخ می‌دهد و با افزایش سن بسیاری از بیماران بهتر می‌شوند.

يافته هاي محقق ايراني نشان داد كه رژيم هاي غذايي فاقد اسيد هاي چرب امگا 3 كه در غذاهايي مانن ماهي هاي رودخانه اي ، تخم مرغ و دام هاي علف خوار وجود دارد ، تاثير منفي بر نسل آينده به ويژه نوجوانان دارد.

 به گزارش ايسنا ، مطالعه تيم تحقيقاتي (بيتا مقدم) محقق ايراني و همكاران وي در دانشگاه پيتزبورگ آمريكا روي 2 نسل از موشها نشان داد كه كمبود اسيدهاي چرب امگا 3 در رژيم غذايي ، باعث افزايش اضطراب و بيش فعالي و تاثير منفي بر حافظه و قدرت شناختي مي شود . مقدم ، سرپرست اين تحقيق در اين باره مي گويد : ما همواره فرض را بر اين گذاشته ايم كه وقوع استرس در سنين نوجواني ناشي از عوامل محيطي است كه باعث بروز شرايط پر خطر مي شود اما تحقيق ما نشان داد كه مواد غذايي مصرفي نيز عامل بزرگي در بروز اضطراب و شرايط مشابه است . مقدم و همكارانش طي اين پژوهش دريافتند كه كمبود اين ماده در رژيم غذايي مي تواند بر سلامت رواني نوجوانان تاثير بگذارد.اين نتايج از اين جهت پر اهميت است كه  دوران نوجواني آسيب پذير ترين دوره براي ابتلا به اختلالات رواني نظير اسكيزوفرني و اعتياد است

درمان کودکان بیش فعال ترکیبی از دارودرمانی، رفتاردرمانی و کاردرمانی است. رژیم غذایی مناسب نیز تاثیر بسزایی در کاهش علائم این کودکان دارد، به طوری‌که مشاهده شده است اگر کودکان بیش‌فعال مواد غذایی سرشار از امگا ۳، آهن و املاح معدنی را بیشتر دریافت کنند، تا ۴۰ درصد علائم بیماری آن‌ها کاهش پیدا می‌کند همچنین این کودکان باید از مصرف فست‌فودها، نوشابه‌ها و مواد غذایی حاوی مواد نگه‌دارنده نیز خودداری کنند.

کاردرمانگر از طریق بازی‌های تمرکزی کمک می‌کند که تمرکز این کودکان تقویت شود. با تقویت تدریجی تمرکز خون‌رسانی به مناطقی از مغز که در آن‌ها به خوبی صورت نمی‌گرفت، بهبود پیدا می‌کند.

_  قدرت شناختی _ اسکیزوفرنی _ اختلالات ذهنی  امگا3 _ بیش فعالی _