نقاط عطف گفتار، مراتبی هستند که مراحل مختلف رشد و تکامل گفتار کودکان را تعیین می کنند. این مراحل هم شامل شنوایی و درک تکلم و هم زبان بیانگر (گفتار) هستند.

هر پدر و مادری علاقه دارد که اولین کلمه کودک خود را بشنود. از شروع به صداسازی های اولیه گرفته تا صداهای کوتاه و به تدریج کلمات و عبارات، در نهایت کودکان یاد می گیرند که با گفتار با دیگران ارتباط برقرار کنند.
ممکن است اولین لبخند کودکتان شما را خوشحال کند، همانطور که اولین قدم او نیز سبب خوشحالی شما می شود.
اما هنگامی که صحبت کردن کودکتان را می شنوید، متوجه می شوید که او در حال تکامل و بدست آوردن توانایی هایی است که فقط انسان ها دارند.
کودک شما به تدریج از کلمات استفاده می کند تا به شما بفهماند که چه احساسی دارد و چه چیزی می خواهد.
نقاط عطف گفتار، مراتبی هستند که مراحل مختلف رشد و تکامل گفتار را تعیین می کنند. این مراحل هم شامل زبان پذیرا (شنوایی و درک) و هم زبان بیانگر (گفتار) هستند.
این بدان معناست که کودک شما علاوه بر اینکه قادر به ساختن صداها و کلمات است، باید بتواند بشنود و بفهمد.
هر کودکی در یک زمان مشخص یک کلمه را نمی گوید. نقاط عطف گفتار تقریبی هستند، مانند زمانی که اکثر کودکان کارهای خاصی را انجام می دهند.

مدت ها قبل از اینکه کودکتان شروع به صحبت کند، سعی می کند شما را از احساساتش آگاه سازد.
ابتدا کودکتان در حدود ۲ ماهگی به شما لبخند می زند. تا ۴ ماهگی کودک احتمالاً می خندد.
تا ۶ ماهگی، کودکتان باید بتواند زمانی که با او صحبت می کنید به سمت شما بچرخد و به شما نگاه کند. او ممکن است به نام خود پاسخ دهد و بتواند تفاوت بین تن صدای شاد و صدای عصبانی را تشخیص دهد. کودکتان می تواند شادی اش را با قهقهه زدن یا صداسازی و ناراحتی اش را با گریه ابراز کرده و به یادگیری ادامه می دهد.
البته، در این مدت، مقدار زیادی از انرژی کودک شما صرف یادگیری چگونگی حرکت کردن می شود.
نشستن، غلت زدن، چهار دست و پا رفتن، بالا کشیدن بدن برای ایستادن و حتی برداشتن اولین قدم ممکن است در پایان سال اول زندگی کودک اتفاق بیفتد.

 مراحل مهم رشد گفتاری:

• قان و قون نوزادی: این صداها اولین صداهای ایجاد شده توسط کودک علاوه بر گریه است که معمولاً بین شش تا هشت هفتگی رخ می دهد.
• خندیدن: معمولاً در حدود ۱۶ هفتگی، کودک شما در پاسخ به اتفاق هایی در دنیای خود می خندد.
• صداسازی و اصطلاحات و کلمات نامفهموم کودکانه: این مرحله استفاده از صداهای تکراری مانند "بابا" است، اما بدون معنای خاص و معمولا بین ۶ تا ۹ ماهگی رخ می دهد. صداسازی های کودک به حرف زدن و اصطلاحات مخصوص کودکان یا "کلمات نامفهوم کودکانه" تبدیل می شود.
• کلمه نه: بین ۶ تا ۱۱ماهگی، کودک شما باید یاد بگیرد که کلمه نه را بفهمد و با شنیدن نه کاری را که انجام می دهد متوقف کند (اگرچه ممکن است بلافاصله دوباره همان کار را انجام دهد!).
• اولین کلمه: تا زمانی که کودکان یک ساله شوند، احتمالا اولین کلمه خود و شاید یکی دو کلمه دیگر را گفته اند. اولین کلمه کودک معمولاً بین ۱۰ تا ۱۵ ماهگی بیان می شود.
• پیروی کردن از دستورها: تا زمانی که کودک شما یک ساله شود، باید بتواند دستورهای ساده و واضح شما را دنبال کند. همچنین کودکان علاقه مند به تلاش برای صحبت کردن خواهند بود.
• کلمات کودک کامل و درست نخواهند بود: صداهای صامت های ساخته شده با لب، مانند "m" یا "b" یا "p" راحت تر ایجاد می شوند. ممکن است کودک شما بگوید "ما-ما"، که گفتن آن برای کودک راحت تر از “دا-دا" است. دادا سخت تر است زیرا "د" توسط زبان و سقف دهان ساخته می شود.

در صورتیکه به هر دلیل در گفتار کودک خود متوجه مشکل و یا تاخیر شده اید حتما با متخصصین گفتاردرمانی موسسه ایران تماس بگیرید.درمان به موقع و سریع میتواند موفقیت کودک شما را در زمینه تکامل گفتار تضمین کند با ما تماس بگیری

02188242410

کودک شما ممکن است کلمه ای برای درخواست خوردنی بگوید، مانند "ba" برای شیشه شیر، یا "ap" برای همه غذاها.
ممکن است کودک شما تا زمانی که واکنش شما را نبیند، به طور کامل متوجه کلماتی که می گوید نشود. اگر کوچولوی شما بگوید "مامان" و شما به طرف او بیایید، او متوجه معنی کلمه خواهد شد.


از چه زمانی باید نگران گفتار کودک خود باشیم:

• صداهای بلند: اگر کودک شما حداکثر تا ۵ ماهگی به صداهای بلند واکنش نشان ندهد باید نگران باشید. اگر در این مورد نگرانی دارید، باید به پزشک کودک اطلاع دهید.
• صداسازی: کودکان باید تا ۵ ماهگی صداهای شاد و صداهای نشان دهنده ناراحتی را ایجاد کنند.در غیر اینصورت باید کودک مورد ارزیابی گفتاردرمانگر قرار بگیرد.
• جستجو کردن منبع صدا: تا ۶ ماهگی، کودک باید سر یا چشمان خود را به سمت منبع صدا بچرخاند.
• ارتباط برقرار کردن: بین ۶ تا ۱۱ ماهگی، کودک شما باید صدا و صداسازی ها را تقلید کند و از اشاره کردن نیز استفاده کند.
• تشخیص نام: تا ۱۰ ماهگی، کودک شما باید به روشی به شنیدن نام خودش واکنش نشان دهد.

در طول سال اول زندگی کودک، شما ملاقات های زیادی با پزشک متخصص اطفال خواهید داشت.
پزشک متخصص اطفال، رشد و تکامل گفتار کودک شما را بررسی و ارزیابی خواهد کرد.
در هر معاینه با پزشک، مطمئن شوید و بپرسید که آیا در مورد رشد و تکامل گفتار کودکتان نگرانی وجود دارد یا نه.
تا زمانی که کودکتان در حال رشد و تکامل مهارت های بیشتری باشد، اولین کلمات او نیز خواهند آمد. همواره به خاطر داشته باشید که رسیدن به این مرحله مسابقه نیست و برای هر کودکی ممکن است متفاوت باشد.

 

ترجمه توسط تیم پژوهشی موسسه ایران