همانطور که کودک شما رشد و تکامل پیدا می کند، نیاز دارد که عضلات کوچک دست ها، انگشتان دست، مچ ها و انگشتان پاهایش را تمرین دهد تا مهارت های حرکتی ظریف او نیز رشد و تکامل پیدا کنند.


شما می توانید در زمان بازی، اسباب بازی هایی را که می توانند به کودک در به کار بردن ماهیچه های دستش کمک کنند را در اختیار او قرار دهید.

رشد و تکامل مهارت های حرکتی ظریف در دوران کودکی، سبب می شود تا کودک بتواند از این مهارت ها برای نقاشی، نوشتن، استفاده از قیچی و بازی با اشیای کوچک استفاده کند.
در ادامه چند اسباب بازی های مناسب برای تقویت مهارت های حرکتی ظریف در کودکان آورده شده است:

• جغجغه:
برای کودکان کوچک، جغجغه ها انتخاب خوبی هستند؛ زیرا با دوام بوده و نوزادان و کودکان کوچک به راحتی آنها را در دستان کوچکشان می گیرند.
همانطور که کودک کوچک شما این نوع اسباب بازی را در دستش نگه می دارد، تکان می دهد، آن را از یک دست به دست دیگر منتقل می کند و آن را به سمت دهان خود می برد، او در حال پرورش و تمرین بر روی ماهیچه های کوچک دست و انگشتان خود می باشد. به علاوه، سر و صدایی که جغجغه در هنگام تکان دادن ایجاد می کند، برای کودک جالب و سرگرم کننده است.

• مکعب های بازی:
شما می توانید برای کودکتان مکعب هایی در انواع رنگ ها، اندازه ها و جنس های مختلف مانند فوم های نرم رنگی، پلاستیکی یا چوبی را تهیه کرده و در زمان بازی در اختیار کودک قرار دهید تا بتواند برای تقویت مهارتهای حرکتی ظریف خود بازی و تمرین کند.
هنگامی که کودک با مکعب ها بازی می کند و آنها را به سمت دهانش می برد، آنها را به همدیگر یا به زمین می کوبد، او در حال قدرت بخشیدن و تقویت مهارت های حرکتی خود می باشد.
هنگامی که کودک بزرگتر شود، می تواند بلوک ها را روی هم چیده و در نهایت چیزی با آنها بسازد.


• تشک های بازی:
تشک های بازی با هر تعداد وسیله ای که دارند می توانند برای کودک شما سرگرم کننده باشند.
می توانید حلقه های کوچک، بافت های رنگی، اسباب بازی های صدا دار و حیوانات نرم و پشمالو را به تشک های بازی وصل کنید. اندازه این تشک ها از پتوهای کوچک و دستی گرفته تا تشک های بزرگ که روی زمین قرار می گیرند متفاوت است. چه در زمان بازی کودکتان را بر روی شکم یا به صورت خوابیده روی تشک قرار دهید، کودک با دست زدن و گرفتن وسایل آویزان از تشک، در حال پرورش مهارت های حرکتی ظریف دستان خود بوده و سرگرم نیز خواهد شد.

• حلقه های هوش:
حلقه های هوش نه تنها از آبریزش دهان کودک جلوگیری کرده و برای به دهان بردن کودک نیز وسیله بی خطری هستند، بلکه کودک شما می تواند مهارت های حرکتی ظریف و هماهنگی چشم و دست خود را نیز با این اسباب بازی تودرتو تمرین کند.
او می تواند حلقه های رنگارنگ را در دست بگیرد و آنها را از پایه مخروطی جدا کند. ممکن است کودک تا زمانی که کمی بزرگتر نشده نتواند آنها را با موفقیت روی مخروط قرار دهد، اما می تواند برای انجام این کار تلاش کند. نگه داشتن حلقه ها در دست و انتقال آنها از یک دست به دست دیگر نیز سبب می شود ماهیچه های کوچک دست کودک نیز فعالیت داشته باشند.

 

یکی از مهمترین فعالیت های بخش تخصصی دست در موسسه ایران تقویت و پرورش مهارت های دست میباشد.درصورت تمایل به همراهی با متخصصین با ما تماس بگیرید

02188242410

ترچمه توسط تیم پژوهشی موسسه ایران