اگرچه سی پی یکی از شایع ترین اختلالات مادرزادی دوران کودکی در جهان است، اما هنوز هم باورهای غلط و اطلاعات نادرست فراوانی در مورد آن وجود دارد.
موارد زیر از شایع ترین باورهای غلط در زمینه سی پی هستند:



• همه کودکان سی پی روی ویلچر خواهند نشست:
اگرچه کودکانی که سی پی شدید دارند می بایست از ویلچر استفاده می کنند، اما تعداد دیگری از کودکان سی پی نیز هستند که می توانند بدون هیچ کمکی راه بروند و بدوند. سی پی می تواند از حالت بسیار خفیف تا بسیار شدید و یا در هر نقطه ای در بین این دو حالت متغیر باشد.
معمولاً خیلی زود است که بتوانیم پیش بینی کنیم که آیا یک نوزاد سی پی در سنین بالاتر می تواند راه برود یا نه.

در صورتیکه کودک سی پی شما در راه رفتن مشکل دارد جهت یک ارزیابی دقیق و بررسی بهترین راهکارهای حرکتی به ما مراجعه کنید . متخصصین ما بیش از دو دهه در زمینه کاردرمانی جسمی تخصصی فلج مغزی تجربه دارند و با استفاده تجهیزات نوین مثل گیت پلیت میتوانند روزنه های جدیدی را در مسیر حرکت کودک شما ایجاد کنند.

تلفن تماس 02188242410

 

 در اینجا میتوانید احتمال راه رفتن کودک سی پی خود را پیش بینی کنید

• کودکان سی پی نمی توانند صحبت کنند:
برخی از کودکان فلج مغزی ممکن است نتوانند کلامی صحبت کنند؛ ولی از آنجایی که سی پی شدت های مختلفی دارد، مطمئناً این موضوع برای همه کودکان سی پی صدق نمی کند.
حتی کودکان سی پی که توانایی صحبت کردن محدودی دارند نیز می توانند به روش های مختلفی ارتباط برقرار کنند. تابلوهای ارتباطی، زبان اشاره و تبلت‌های الکترونیکی از جمله روش‌های ارتباطی متعددی هستند که کودکان می‌توانند از آنها استفاده کنند.

 گفتاردرمانی جزو استاندارد ترین درمان های اختلال گفتار کودکان فلج مغزی است در صورزت تمایل میتوانید با موسسه ما به عنوان اولین وتنها مرکز تخصصی کودکان فلج مغزی همراه شوید

02188242410

• همه کودکان سی پی ناشنوا هستند یا مشکلات شنوایی دارند:
این موضوع واقعیت دارد که فلج مغزی خطر ابتلا به مشکلات شنوایی در کودکان را افزایش می دهد، ولی برخی از کودکان سی پی شنوایی کاملی دارند. همانگونه که عنوان شد، درجات مختلفی برای فلج مغزی وجود دارد و عوامل خطرناک مرتبط با ایجاد سایر اختلالات، به شدت فلج مغزی کودک بستگی دارد.
علاوه بر این، برخی از کودکان ممکن است مشکلاتی در ارتباط داشته باشند، اما می توانند کاملا خوب بشنوند. اغلب اوقات، در مورد کودکانی که نمی توانند به درستی ارتباط برقرار کنند، به اشتباه تصور می شود که دارای اختلالات شنوایی هستند که این حالت همیشه درست نیست.

• فلج مغزی مسری است:
فلج مغزی مسری نیست و هرگز نیز مسری نخواهد بود. شما نمی توانید با لمس یا در آغوش گرفتن کودک سی پی، دچار سی پی شوید.
علل فلج مغزی متفاوت است؛ اما هیچ وقت به این دلیل نیست که یک کودک توسط فرد دارای سی پی در آغوش گرفته شده است یا به این دلیل نیست که یک مادر سی پی به نوزادش شیر داده است.

• اکثر والدین مراقبت از کودک سی پی را بسیار سخت و طاقت فرسا می دانند:
مراقبت از هر کودکی ممکن است گاهی اوقات سخت و طاقت فرسا باشد. در حالی که مراقبت از کودک دارای معلولیت می تواند استرس بیشتری را برای والدین و عزیزانش داشته باشد، منابع گسترده ای برای کمک به این خانواده ها وجود دارد.
این منابع شامل موارد زیر است:
• برنامه های دولتی حمایت از خانواده
• برنامه های کمک نقدی دولت
• فعالیت های تفریحی برای کودکان با نیازهای ویژه
• کمک های آموزشی برای کودکان با نیازهای ویژه
• مراقبت فرجه ای یا مراقبت کوتاه مدت
• گروه های حمایتی غیرانتفاعی برای کمک به خانواده های کودکان فلج مغزی

• کودکان سی پی در ارتباط با دیگران مشکل دارند:
این باور نه تنها گمراه‌کننده است، بلکه اگر کودک سی پی از بزرگسالان یا شخص دیگری این حرف بشنود که هرگز نمی تواند دوستی پیدا کند، می تواند برای او بسیار آزاردهنده باشد.
کودکان سی پی می توانند مانند هر کودک دیگری در مدارس عادی، دولتی و خصوصی شرکت کرده و دوست پیدا کنند.
در نظر داشته باشید که یک محیط خانه آرام و با محبت کمک زیادی به کودکان سی پی می کند تا به اندازه کافی در آنها اعتماد به نفس و امنیت ایجاد شود و در نتیجه بتوانند با سایر کودکان ارتباط برقرار کنند.
اطمینان حاصل کنید که با یک کودک سی پی متفاوت از کودکان دیگر رفتار نکنید.
همچنین معرفی و آشنا کردن او با سایر کودکان دارای معلولیت نیز برایش مفید خواهد بود.

 

• انتخاب شغل برای کودکان سی پی محدود است:
در سال ۱۹۹۷، قانون آموزش افراد دارای معلولیت (IDEA) در ایالات متحده امریکا تمدید شد؛ که این نوید را می دهد که کودکان با نیازهای ویژه آموزش های لازم را دریافت خواهند کرد.
علاوه بر این، پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای در قوانین مربوط به ناتوانی در محل کار ایجاد شده است، که کسب و حفظ شغل سودمند پس از بزرگ شدن را برای کودکان آسان‌تر از همیشه کرده است.
همانطور که گفته شد، تاریخ تأیید می کند که تعداد زیادی از کودکان سی پی نه تنها می توانند شغل پردرآمدی پیدا کنند، بلکه می توانند به موقعیت هایی برسند که بسیاری از افراد سالم نیز به آن دست نیافته اند.
به عنوان مثال، تایلر سکستون، اهل فلوریدا، با فلج مغزی شدید متولد شد.
مادرش به خاطر می‌آورد که هنگامی که پزشکان به او گفتند که احتمالاً پسرش تا آخر عمر به ویلچر نیاز دارد، احساس ناراحتی و اندوه فراوانی کرد.
او می گوید:« من یک پسر بچه معمولی را از دست داده و رها کرده بودم. برای دل شکسته خودم عزادار بودم. من عزادار زندگی‌ای بودم که آرزویش داشتم: دیدن حیاطی با حصارهای سفید و دو بچه زیبا که در حیاط بازی می‌کنند.»
با این حال، ۲۵ سال پس از این تشخیص، تایلر مدرک دکترای پزشکی خود را دریافت کرد که هنوز با افتخار در خانه مادرش به نمایش گذاشته شده است.

• همه کودکان سی پی از نظر ذهنی دچار مشکل هستند:
داستانی که در قسمت قبل عنوان شد، نشانه ای از نادرست بودن این باور است. البته درست است که برخی از کودکان سی پی ناتوانی های یادگیری و سایر چالش های شناختی را خواهند داشت، ولی تمامی این گونه مشکلات به شدت و سایر عوامل مرتبط با سی پی بستگی دارد و شامل همه کودکان نیز نمی شود. در واقع، بسیاری از کودکان سی پی در نمرات آزمون های استعداد، بالاتر از حد متوسط ​​هستند.

برخی کودکان سی پی ممکن است درگیر مشکلات ذهنی و شناختی باشند .بسیاری از این کودکان میتوانند شرایط قابل قبولی را تحت نظر متخصصین کاردرمانی ذهنی کسب کنند. کاردرمانی ذهنی میواند با ارایه راهکارهای ویژه مداخلات موثری در  زمینه مشکلات توجه و تمرکز این کودکان داشته باشد. 

02188242410

• فلج مغزی کودک من قابل درمان است:
این هم یک باور غلط است که البته اگر درست باشد
خوب است، اما می توان گفت حداقل تاکنون چنین امکانی وجود ندارد. در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای فلج مغزی وجود ندارد. با این حال، باید در نظر داشت این بدان معنا نیست که کودک سی پی شما نمی تواند زندگی سالم و سازنده ای داشته باشد.
امروزه پیشرفت‌های بسیار زیادی در علم پزشکی صورت گرفته است و از طریق کاردرمانی، فیزیوتراپی، مشاوره، درمان های داروهایی و موارد دیگر، بیشتر کودکان سی پی می توانند پیشرفت و کرده و زندگی شادی داشته باشند.

 

 

ترجمه توسط تیم پژوهشی موسسه ایران