هنگامی که هوا گرم و آفتابی می شود، بازی در فضای باز و خارج از خانه، از بهترین فعالیت هایی است که کودک شما می تواند انجام دهد.
هر فعالیتی که کودک در بیرون از خانه تجربه کند، چه بازی بیسبال، چه دوچرخه سواری یا فقط گردش در حیاط خانه یا فضای باز، برای تقویت و رشد مهارت های حرکتی درشت کودک مفید است.


در ادامه ده فعالیت مناسب برای فضای باز آورده شده است که به بهبود و پیشرفت مهارت های حرکتی درشت کودکان نیز کمک می کنند.

• گردش و اکتشاف در طبیعت:
هنگامی که به کودکتان اجازه گردش و اکتشاف در محیط اطرافش داده شود، او با تجربه کردن حس های موجود در طبیعت چیزهای زیادی را یاد می گیرد. دراز کشیدن روی چمن، گرفتن قاصدک ها یا راه رفتن روی چوب یا سیمان به کودک کمک می کند تا یاد بگیرد که چگونه بافت ها و احساسات مختلف را پردازش کند و بفهمد چه چیزی برای او خوب و خوشایند است.

• بالارفتن از تپه و راه رفتن روی سطوح ناهموار:
بالا و پایین رفتن از تپه ها و راه رفتن روی سطوح ناهموار، می توانند به ایجاد قدرت و استقامت در کودک کمک کنند. با کودکتان در یک پارک تپه دار، در امتداد ساحل یا در مسیری در جنگل قدم بزنید. راه رفتن کودک در مکان های مختلف و دارای ارتفاع، به ایجاد استحکام در بدن او کمک می کند.

• رنگ کردن پیاده روها با گچ:
هنگامی که کودک شما در پیاده رو نقاشی می کشد، می بایست به حالت چمباتمه بنشیند که این حالت پاها و تنه او را تقویت کرده و همچنین می بایست گچ را به درستی در دستانش نگه دارد، که این کار نیز به تقویت مهارت های حرکتی ظریف و گرفتن او کمک می کند. از گچ می‌توان برای ایجاد بازی‌ هایی مانند «لی لی» استفاده کرد. این جور بازی ها، تحرک زیادی را در کودک ایجاد کرده و سبب ایجاد استقامت و قدرت در او می شوند.

• بازی با اسباب بازی های سازمان نیافته:
اسباب بازی های سازمان نیافته اسباب بازی هایی هستند که کودک می بایست با ابتکار و خلاقیت خود با آنها بازی کند.
اسباب‌بازی‌هایی مانند روبان های ژیمناستیک ریتمیک، طناب بازی و هولاهوپ را می‌توان به روش های مختلف مورد استفاده قرار داد و کودک را تشویق به استفاده از تخیل اش کرد.
این نوع اسباب‌بازی‌ها سبب می شوند که کودک شما مدام و به مدت طولانی حرکت کند و حرکات وسیعی را با بازوها و تنه اش انجام دهد.

• دوچرخه سواری یا اسکوتر:
دوچرخه سواری یا اسکوتر به کودک شما کمک می کند تا بر روی هماهنگی، استقامت و تقویت کلی بدنش کار کند. هر چه قدر کودک شما در فعالیت های استقامتی بیشتری شرکت کند، انرژی بیشتری برای انجام فعالیت های دیگر نیز خواهد داشت.

• آب بازی:
کودکان در هوای گرم آب بازی را دوست دارند که این فعالیت سبب تقویت مهارت‌های حرکتی درشت نیز می شود.
از کودک خود بخواهید سطل های آب را برای پر کردن استخر بادی یا برای کمک به آبیاری گیاهان، پر کرده و آنها را حمل کند. این گونه فعالیت ها قدرت بدنی او را تقویت می کنند.
میز آب بازی کودک یکی دیگر از روش های سرگرم کننده برای ترکیب بسیاری از فعالیت ها به طور همزمان است. در یک میز آب بازی کودک، کودک شما می‌تواند اشیاء را شناور کند، آب را در فنجان‌ها بریزد و با اسباب‌بازی‌های کوچک آبپاشی، بازی کند. این گونه فعالیت‌ها دستان او را تقویت می‌کنند.

• بازی و ورزش با توپ:
انجام یک بازی دوستانه فوتبال، گرفتن و پرتاب کردن توپ، به کودک شما کمک می کند تا هماهنگی چشم و دست و پا، برنامه ریزی حرکتی و مهارت های اجتماعی را پرورش دهد.
همچنین، کودکان در هنگام انجام یک بازی برنامه ریزی شده با دوستانشان، مفهوم نوبت گرفتن و اخلاق ورزشی را نیز یاد می گیرند.

• برنامه های نقاشی در فضای باز:
چه جایی بهتر از فضای باز برای نقاشی و ریخت و پاش؟
ورقه های بزرگ نقاشی یا کاغذ کاردستی
را روی بر روی زمین پهن کرده و ظرف‌های رنگ یا قالب‌های شیرینی پزی را با رنگ‌های انگشتی مختلف و قابل شستشو پر کنید.
کودکتان را تشویق کنید تا جایی که می تواند با استفاده از دست‌ها، پاها و بدنش شکل هایی در اندازه های بزرگ کشیده و کل کاغذ را نقاشی کند. این فعالیت سبب می شود تا کودک از گروه های عضلات اصلی خود استفاده کند و بدنش را به شکل های مختلف کشش و حرکت دهد.

• انجام فعالیت مختلف در حیاط:
اجازه دهید کودکتان در پروژه های نگهداری و مرتب کردن از حیاط به شما کمک کند. او می تواند با جمع کردن اشیاء اضافی یا کندن علف های هرز به شما در باغبانی کمک کند. همچنین کودک می تواند با جمع آوری چوب یا جمع کردن برگ و شاخه ها، به تمیز کردن حیاط نیز کمک کند. هر بار که کودک خم شده و چیزی را از روی زمین برمی دارد، پاهایش تقویت شده و توانایی حفظ تعادل اش نیز بهتر می شود.

• رفتن به مکان های بازی کودکان:
بردن کودک به زمین بازی، یک روش عالی برای به کارگیری چندین مهارت حرکتی درشت در کودک است. بالا رفتن و آویزان شدن از وسایل زمین بازی، سبب تقویت همزمان بسیاری از عضلات کودک می شود. تاب خوردن، برای کودک تحریک حسی ایجاد کرده و سیستم وستیبولار او را از نظر تعادل به چالش می کشد. بیشتر وسایل زمین بازی در سطوح مختلفی قرار گرفته اند و حس عمقی و درک فضایی کودک شما را نیز درگیر می کنند.

 

ترجمه توسط تیم پژوهشی موسسه ایران