نقاشی کردن مزایای بسیار زیادی برای کودکان دارد که سبب می شود ارزش این کار هنری بسیار بیشتر از یک سرگرمی رنگارنگ برای کودکان باشد!

در هنگام انجام این فعالیت لذت بخش کودک شما بسیاری از توانایی ها و مهارت های مهم خود را تقویت می کند؛ زیرا نقاشی کردن مزایای اجتماعی، عاطفی، حرکتی و ذهنی زیادی به همراه دارد.

مزایای نقاشی کردن برای کودکان نوپا و پیش دبستانی چیست؟

همان طور که عنوان شد اهمیت طراحی و نقاشی در رشد و تکامل مهارت های کودک را نباید نادیده گرفت. بنابراین، سوال این است که نقاشی چه مهارت هایی را در کودکان نوپا و پیش دبستانی ایجاد و تقویت می کند؟
احتمالا برخی از مزایایی که کودکان خردسال هنگام بازی با رنگ‌ها به دست می‌آورند، مشخص است؛ مانند تمرین برای کنترل دست‌ها و نشان دادن خلاقیت.

با این حال، ممکن است بسیاری از مزایای رشدی و تکاملی این فعالیت هنری کمی پنهان تر باشد. در ادامه دلایلی که کودک نوپا و پیش دبستانی شما می بایست اغلب اوقات نقاشی کند را بررسی می کنیم!

• کنترل مهارت های حرکتی ظریف:
هنگامی که کودکان ابزارهای مختلفی را برای نقاشی کردن در دست گرفته و با آنها دستورزی می کنند، در این حالت کودکان ماهیچه های کوچک دست ها، مچ ها و انگشتان خود را تمرین داده و تقویت نیز می کنند. این فعالیت برای یادگیری در دست گرفتن مداد و خودکار در هنگام نوشتن در مدرسه و همچنین برای ورق زدن کتاب ها در حین خواندن نیز بسیار اهمیت دارد.

• کنترل مهارت های حرکتی درشت:
مهارت‌های حرکتی درشت شامل استفاده و به کار بردن ماهیچه‌های بزرگ‌تر بدن می‌شود که این گونه مهارت ها نیز در هنگام نقاشی کردن کودکان به کار برده می شوند.
برخی از مدل های نقاشی کردن، مانند مدل هایی که در آنها از سطوح وسیعی برای نقاشی و رنگ آمیزی استفاده می شود (مانند دیوار، سنگفرش، ورق های بزرگ کاغذ) و ابزارهای نقاشی بزرگتر مانند قلم موهای بزرگ و یا استفاده از رنگ های انگشتی، تمرینات خوبی برای به کار بردن عضلات بزرگتر بدن هستند.

• هماهنگی چشم و دست:
هماهنگی چشم و دست شامل استفاده از اطلاعات دریافت شده از طریق چشم برای هدایت فعالیت های حرکتی ظریف و درشت است. در اینجا نکته ای که می بایست مدنظر قرار داد این است که تمرکز نباید بر روی ابزار نقاشی و یا سطحی که روی آن نقاشی کشیده می شود باشد، بلکه می بایست بر فضای بین این دو تمرکز شود.

• ادراک بینایی:
ادراک بینایی زمانی رخ می دهد که مغز آنچه را که چشمان می بینند را درک کند.
نقاشی کردن ممکن است به چندین روش برای حمایت از رشد ادراک بینایی در کودکان استفاده شود، به عنوان مثال:
• کپی کردن تصویری در نقاشی که درست در کنار کودک قرار گرفته است
• کامل کردن تصاویر نیمه نقاشی شده
• رنگ کردن اشکال و تصاویر با انگشتان
• نقاشی کردن با مرز و حاشیه مشخص روی سطوح کاغذ

• هوش دیداری- فضایی:
هوش دیداری- فضایی که با نام توجه دیداری-فضایی نیز شناخته می شود به معنای توانایی تجسم اشکال در ذهن است.
رشد و تکامل این مهارت در بزرگسالی برای انجام فعالیت هایی در زمینه ریاضیات، فناوری، علوم، مهندسی و هنرهای تجسمی اهمیت دارد.
قبل از شروع یک نقاشی، معمولا زمانی که هنرمندان کوچک طرحی را در ذهن خود تصور می کنند، و حتی زمانی که تصویر را به این طرف و آن طرف می چرخانند، این مهارت را تمرین می کنند.

• خلاقیت:
کودکان کوچک علاقه دارند که از هر فرصتی برای به کار بردن خلاقیت و ایجاد کار هنری استفاده کرده و نگران نتیجه کار خود نباشند.
هنگامی که بزرگسالان از راهنمایی کردن یا دادن نقاشی های نمونه به کودکان اجتناب می کنند، کودکان می توانند به روش خودشان نقاشی کرده و خلاقیت خود را بدون نگرانی درباره اینکه دیگران درباره شاهکارهای آنها چه فکری می کنند، نشان دهند.

در صورتیکه ناتوانی عمده ای در مهارت نقاشی کردن کودک خود مشاهده کردید این موضوع را حتما با متخصصین کاردرمانی ذهنی موسسه ما در میان بگذارید در صورت همراهی با ما راهکارهای موثری برای شما داریم

02188242410

نوبت  اینترنتی

• بیان احساسات:
معمولا کودکان کلمات زیادی برای بیان و توضیح آنچه در ذهن و قلبشان می گذرد را ندارند. نقاشی کردن راهی برای بیان احساساتشان از طریق به کار بردن رنگ‌ها، خطوط، شکل‌ها و بافت‌ها، و یا حتی با خط خطی کردن و آشفتگی به آنها ارائه می‌دهد.
همچنین برای کودکان مضطرب، ناامید یا نگران نقاشی کردن یک فعالیت کاملا آرام بخش است.


• آشنایی و قدردانی از فعالیت های هنری:
پس از آشنایی و مشاهده آثار نقاشان مشهور، کودکان می‌توانند همین سبک را در نقاشی‌های خود نیز امتحان کنند. به علاوه کودکان یاد می‌گیرند که از هنر همسالان خود قدردانی کرده و با بازخورد مثبتی که توسط بزرگسالان به آنها در مورد نقاشی هایشان داده می شود نیز در فعالیت های هنریشان جهت دهی پیدا کنند.

• مهارت های برنامه ریزی:
نقاشی به کودکان این فرصت را می دهد تا برنامه ریزی کنند که از چه رنگ ها و ابزارهایی در پروژه های نقاشی خود استفاده کنند. همان طور که کودکان شروع به نقاشی کردن می کنند، هم زمان برنامه ریزی می کنند که چه چیزی را می خواهند نشان دهند، اشکال مختلف را در کجای نقاشی شان قرار دهند و از چه رنگ هایی استفاده کنند. به علاوه کودکان می‌توانند بر روی تکه‌های کاغذ نمونه‌هایی از طرح‌های خود را بکشند و حتی ترکیب رنگ‌ها را نیز امتحان کنند.

• مهارت های پیش از نوشتن:
مهارت های پیش از نوشتن، از مهارت های اساسی برای شروع نوشتن هستند. در نقاشی کردن، علاوه بر کشیدن خطوط و اشکال مختلف، دست ورزی و در دست گرفتن ابزارهای مورد استفاده در نقاشی نیز ( مانند انواع قلم مو، مدادرنگی، ماژیک و ...)، از توانایی‌های مهم پیش‌ از نوشتن می باشند که در فعالیت های نقاشی گنجانده شده است.

• رشد و تکامل حسی:
نقاشی به کودکان این فرصت را می دهد تا در حین کار با بافت ها و رنگ های مختلف از بیشتر حواس خود استفاده کنند. همچنین کودکان دنیای اطراف خود را از طریق مواد و ابزار های مختلفی که در فعالیت هنریشان استفاده می کنند کشف کرده و ضمن توضیح در مورد اثر هنریشان، خودشان را به صورت کلامی نیز توصیف می کنند.

• افزایش دامنه توجه:
در هنگام نقاشی کردن کودکان یاد می‌گیرند که به آرامی نشسته و وقت صرف کنند تا نقاشی شان را تمام کرده و به نتایج دلخواهشان برسند.برای کودکانی که به راحتی حواسشان پرت می‌شود، اغلب استفاده از رنگ‌آمیزی در نقاشی به افزایش تمرکزشان در طول زمان کمک می‌کند.

 

ترجمه توسط تیم پژوهشی موسسه ایران