روش های درمانی و مدیریت موثر فلج مغزی به کاهش علائم آن در کودک شما و همچنین بهبود کیفیت زندگی او کمک می کند. فلج مغزی در اثر آسیب به مغز ایجاد شده و در نتیجه باعث ایجاد مشکلاتی در حرکت، وضعیت بدن، تعادل و هماهنگی می شود.


فلج مغزی ممکن است فقط یک ناحیه خاص از بدن (مانند پاها یا فقط سمت راست بدن) را درگیر کرده و یا می تواند کل بدن را نیز درگیر کند.

افراد فلج مغزی که در سرتاسر بدن خود دارای اختلالات حرکتی هستند ممکن است در غذا خوردن، صحبت کردن و انجام کارهای روزانه شان به طور مستقل دچار مشکل شوند.
مطلب زیر به شما کمک می‌کند تا با تفاوت‌های بین مداخلات و روش های مختلف درمانی و مدیریت فلج مغزی آشنا شده و تعیین کنید که کدام یک از آنها برای کودکتان مفید می باشد.

کنترل فلج مغزی برای هر فردی متفاوت است:

هیچ دو مورد فلج مغزی دقیقاً شبیه به هم نیستند؛ بنابراین منطقی است که مدیریت فلج مغزی به یک رویکرد شخصی و خاص آن فرد نیاز داشته باشد تا بتواند پاسخگوی اختلالات حرکتی و سایر مشکلات خاص هر فرد باشد.
علائم فلج مغزی می توانند از خفیف تا شدید متغیر باشند.
به طور کلی، هر چه فلج مغزی فرد شدیدتر باشد، نواحی بیشتری از بدن او تحت تاثیر قرار گرفته و درگیر می شود.

اگرچه فلج مغزی یک ناتوانی حرکتی است، اما می‌تواند عملکردهای دیگری مانند برقراری ارتباط، تمرکز و خواب را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

مشکلات شایع مرتبط با فلج مغزی عبارتند از:

• تون عضلانی غیر طبیعی
• مشکلات رفتاری
• مشکلات حسی
• اختلالات بینایی
• مشکلات روده و مثانه
• صرع
• اختلالات شنوایی
• مشکلات تغذیه
• ناتوانی و اختلالات گفتار
• راه رفتن غیر طبیعی
• اسکولیوز
• ناتوانی و اختلالات یادگیری

اکنون که با بسیاری از مشکلات مختلفی که می‌توانند همراه و یا در نتیجه فلج مغزی رخ دهند آشنا شدید، به توضیح این موضوع می پردازیم که چه مداخلات مدیریتی و درمانی می‌توانند در رفع این مشکلات به شما کمک کنند.

مفتخریم که به عنوان اولین مرکز تخصصی توانبخشی کودکان سی پی پاسخگوی نیازهای درمانی شما باشیم با ما همراه شوید

0288242410

نوبت اینترنتی

مداخلات درمانی برای درمان فلج مغزی:

مدیریت و روش های درمانی فلج مغزی بر کاهش تأثیر علائم فلج مغزی بر زندگی روزمره کودک شما تمرکز دارد.
به طور کلی، ترکیبی از مداخلات و روش های درمانی، روش ایده آلی می باشد.

• کاردرمانی
کاردرمانی می‌تواند به کودکان فلج مغزی کمک کند تا حرکات خود را از طریق تمریناتی مانند تمریناتی که عضلات ضعیف را هدف قرار می‌دهند، تمرینات کششی برای اسپاسم عضلانی و تمرینات افزایش دامنه کامل حرکتی بهبود بخشند.

کاردرمانی به جلوگیری و کاهش دردهای شدید و مزمن ناشی از فشار بیش از حد بر روی مفاصل و بهبود روان شدن حرکات کمک می کند.
کاردرمانی برای بهبود راه رفتن کودک می‌تواند شامل تمریناتی مانند تحمل وزن بر روی تردمیل، آب درمانی و یا تمرین با کمک وسایل کمک حرکتی مانند واکر و عصا باشد.
هر چه قدر کودک شما این تمرینات را بیشتر انجام دهد، مغز او بیشتر تحریک می شود.
نوروپلاستیسیتی Neuroplasticity توانایی مغز برای تغییر یا انطباق مجدد مسیرهای عصبی می باشد و با تحریک مداوم مغز، عملکردهایی که تحت تأثیر فلج مغزی قرار گرفته اند می‌توانند به نواحی سالم مغز اختصاص داده شوند. این خاصیت اجازه می دهد تا علائم فلج مغزی که ناشی از آسیب مغزی هستند مانند اسپاستیسیتی، بهبود یابد.
کاردرمانی همچنین بر ایجاد و بهبود استقلال کودک شما در انجام فعالیت های روزمره اش تمرکز دارد. در نتیجه کودک شما کارهای عملی مانند مسواک زدن، غذا خوردن و لباس پوشیدن را به تنهایی انجام خواهد داد. این گونه فعالیت ها به بهبود هماهنگی و مهارت های حرکتی ظریف کودک شما نیز کمک می کنند.

مهارت‌هایی که کودک شما در جلسات کاردرمانی یاد می گیرد به او کمک می‌کنند تا از روتین های ‌های معمول پیروی کرده و عادات سلامتی را در خود ایجاد کند.
به علاوه، متخصصان کاردرمانی ارزیابی خواهند کرد که آیا کودک شما نیاز به استفاده از ابزارهای تطبیقی ​​مانند قاشق و چنگال و یا ظروف تطبیقی ​​برای تقویت استقلال خود خواهد داشت یا نه.

• گفتاردرمانی:
گفتاردرمانی برای کودکانی که در کنترل ماهیچه های اطراف دهان خود دچار مشکل هستند، مفید خواهد بود. در جلسات گفتاردرمانی کودکان تمریناتی را با هدف تقویت عضلات حرکتی دهان خود انجام می دهند. این گونه تمرینات به کودکانی که در صحبت کردن مشکل دارند کمک می کند تا گفتار خود را بهتر بیان کنند.
به علاوه، کودکان فلج مغزی که کلام ندارند یاد خواهند گرفت که چگونه از اشکال جایگزین ارتباطی مانند تولید کننده های صدا یا تابلوهای ارتباطی استفاده کنند.
همچنین گفتار درمانی به کودکان دارای مشکلات تغذیه ای کمک می کند تا جویدن و بلع خود را بهبود بخشند.

• ارتوپدی فنی:
ارتزهایی مانند بریس‌ها، پوشش های فشاری و قالب‌ های گچی به افزایش هم ترازی مناسب اسکلتی عضلانی کمک می‌کنند. ارتزها برای اصلاح وضعیت اندام ها، کمک به عملکرد عضو و جلوگیری و تصحیح بدشکلی در قسمت های مختلف بدن به کار می روند.

بسیاری از کودکان فلج مغزی به دلیل سفتی و انقباضات غیر عادی عضلانی، رشد غیرطبیعی یا تغییر شکل عضلات را تجربه می کنند. در واقع، تقریبا در حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از کودکان فلج مغزی به اسکولیوز (حالتی که ستون فقرات به پهلو خم می شود) مبتلا می شوند.
ارتزها از انقباضات عضلانی جلوگیری نمی کنند، اما می توانند به کودک شما کمک کنند حرکت را با فرم صحیح انجام داده و کشش خفیف عضلات اسپاستیک را نیز انجام دهد.

• رژیم غذایی:
داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای همه کودکان فلج مغزی اهمیت دارد. یک رژیم غذایی مناسب به رشد سالم، سلامت اسکلتی عضلانی و حفظ سطوح انرژی پایدار در طول روز کمک می کند.
کودکانی که به دلیل فلج مغزی دارای مشکلات تغذیه ای هستند نیز ممکن است در مصرف کالری کافی دچار مشکل شوند و در معرض خطر سوء تغذیه و کم آبی خواهند بود.
بنابراین، در صورت مشکلات تغذیه، مواد غذایی که دارای مواد مغذی متراکم هستند، کالری نسبتا بالایی دارند و به حداقل جویدن نیاز دارند، مانند کره های آجیل ها، روغن زیتون و آووکادو، برای گنجاندن در رژیم غذایی کودک شما ایده آل هستند.

• داروها:
بسیاری از کودکان فلج مغزی تمام تلاش خود را می کنند تا بهترین عملکرد خود را در طی پروسه درمان نشان دهند، زیرا اسپاستیسیتی حرکت آنها را به شدت محدود می کند.
داروهایی مانند بوتاکس یا شل‌کننده‌های عضلانی می‌توانند به طور موقت به کاهش تحریک پذیری عضلات اسپاستیک کمک کنند تا کودکان بتوانند توانایی و پیشرفت خود در جلسات درمانی را به حداکثر برسانند.
هر چه کودکان بتوانند بیشتر فرم های مناسب را در هنگام حرکت تمرین کنند، بیشتر می توانند یاد بگیرند که مغز خود را تحریک کرده و الگوهای حرکتی غیرعادی را تطبیق داده و با حرکات مناسب جایگزین کنند.

• گروه های حمایت از فلج مغزی:
مدیریت فلج مغزی می تواند طاقت فرسا باشد. خوشبختانه، شما مجبور نیستید به تنهایی این مسیر را طی کنید.
فلج مغزی شایع ترین ناتوانی حرکتی دوران کودکی در سراسر جهان است؛ به این معنی که هزاران نفر وجود دارند که دقیقاً درک می کنند که شما چه مسائل و مشکلاتی را تجربه می کنید و می توانند به شما کمک کنند.
پیوستن به یک گروه حمایتی و پشتیبانی به شما این امکان را می دهد که با سایر والدین کودکان فلج مغزی ارتباط برقرار کنید، تجربیات خود را به اشتراک بگذارید و به اطلاعات مفید فراوانی نیز دسترسی پیدا کنید.

درک مدیریت و درمان فلج مغزی:

در مورد فلج مغزی تصورات اشتباه فراوانی وجود دارد. هنگامی که فرصت مناسب به کودکان فلج مغزی داده شود، می توانند بسیار بیشتر از آنچه دیگران تصور می کنند پیشرفت کرده و کارهای مختلفی را انجام دهند. از طریق مدیریت مداوم فلج مغزی، کودکان می توانند یاد بگیرند که تحرک خود را به حداکثر برسانند، به طور موثر ارتباط برقرار کنند و به اطرافیان خود ثابت کنند که چقدر توانایی دارند.

امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد تا بتوانید تعیین کنید کودکتان از چه مداخلات مدیریتی و درمانی می تواند بهره مند شود.

سامانه پیش بینی احتمال راه افتادن کودکان سی پی و تاخیری