فلج مغزی اکتسابی به چه معناست؟

آشنایی با علل ایجاد، عوارض و مشکلات مرتبط، و روش های مدیریت و درمان موثر با آن 

هنگامی که کودکی پس از تولد دچار فلج مغزی می شود، به آن فلج مغزی اکتسابی می گویند. در حالی که اکثر موارد فلج مغزی در دوران بارداری یا در هنگام تولد کودک ایجاد می شوند، ولی در حدود ۱۰ درصد موارد، فلج مغزی پس از آن ایجاد می شود.

در این مطلب به توضیح بیشتر فلج مغزی اکتسابی خواهیم پرداخت.

تفاوت فلج مغزی مادرزادی با فلج مغزی اکتسابی:

فلج مغزی یک اختلال حرکتی می باشد که در اثر آسیب به مغز در حال رشد و تکامل کودک قبل، در هنگام و یا اندکی پس از تولد کودک ایجاد می شود. بسته به زمان وقوع اتفاقی که سبب ایجاد فلج مغزی شده است،

فلج مغزی به دو دسته اکتسابی و یا مادرزادی دسته بندی می شود. فلج مغزی که به دلیل آسیب مغزی وارد شده پس از ۲۸ روز اول زندگی کودک ایجاد شود را فلج مغزی اکتسابی می گویند. در حالی که نظرات متفاوتی درباره سن قطعی تشخیص فلج مغزی وجود دارد (برخی می‌گویند ۲ سالگی، برخی دیگر می‌گویند ۵ سالگی)، ولی عموما آسیب به مغز پس از این دوره کودکی به جای فلج مغزی به عنوان یک آسیب تروماتیک مغزی در نظر گرفته می‌شود.

معمولا فلج مغزی اکتسابی در اثر عفونت ها، حوادث عروقی مغز و آسیب های وارده به سر ایجاد می شود. در مقابل، فلج مغزی مادرزادی ناشی از آسیب به مغز است که در دوران بارداری یا در هنگام تولد کودک اتفاق می‌افتد. اغلب، تشخیص بالینی فلج مغزی ممکن است تا ماه ها و یا حتی سال ها پس از تولد انجام نشود. این حالت به خصوص در مورد انواع خفیف فلج مغزی اتفاق می افتد؛ چرا که ممکن است تأخیر های رشدی و تکاملی تا زمانی که کودک بزرگتر نشده آشکار نشوند. در نتیجه، اغلب نمی توان با اطمینان تشخیص داد که چه زمانی آسیب مغزی رخ داده است.

علیرغم علل مختلفی که سبب ایجاد فلج مغزی می شوند، علائم و مدیریت فلج مغزی مادرزادی و اکتسابی مشابه بوده و در درجه اول به محل و شدت آسیب مغزی ایجاد شده بستگی دارد. اکنون که با تفاوت بین فلج مغزی مادرزادی و اکتسابی آشنا شدید، در مورد اثرات فلج مغزی اکتسابی توضیح خواهیم داد.

گیت پلیت یک اختراع ایده آل برای راه انداختن کودکان فلج مغزی

:عوارض و علایم فلج مغزی اکتسابی

فلج مغزی طیفی از اختلالات حرکتی با شدت های مختلف را در بر می گیرد که در اثر آسیب به مغز در حال رشد و تکامل کودک ایجاد می شوند. در نتیجه این حالت، کودکان ممکن است طیف وسیعی از مشکلات ثانویه را نیز تجربه کنند.

عوارض شایع فلج مغزی عبارتند از:

* تون عضلانی غیر طبیعی

* وضعیت بدنی نامناسب و ضعیف

* مشکلات در تعادل

* حرکات سفت

* الگوهای راه رفتن غیر طبیعی

* مهارت های هماهنگی ضعیف

* تاخیر در رشد و تکامل

* رشد نامتناسب

* مشکل در جویدن، بلعیدن و صحبت کردن

* حرکات غیر قابل کنترل

همانند تمامی انواع فلج مغزی، اثرات فلج مغزی اکتسابی نیز در درجه اول به محل و شدت آسیب وارد شده به مغز بستگی دارد.

آیا امکان بهبودی برای فلج مغزی اکتسابی وجود دارد؟

در نظر داشته باشید در حالی که آسیب به مغز غیرقابل برگشت است، ولی به این معنا نیست که افراد فلج مغزی اکتسابی نمی توانند بهبود پیدا کنند. خاصیت نوروپلاستیسیته به توانایی مغز برای سازماندهی مجدد مدارهای عصبی اش اشاره دارد که می تواند به مغز کمک کند تا عملکردهای آسیب دیده خود را بازیابی کند. یکی از بهترین روش ها برای تقویت نوروپلاستیسیته، از طریق تکرار بسیار زیاد تمرینات و انجام حرکات و فعالیت‌های چالش برانگیز و معنادار برای کودک می باشد. تحریک مداوم به تقویت تقاضا برای انجام این عملکردها کمک کرده و در نتیجه باعث ایجاد تغییرات عصبی تطبیقی در مغز خواهد شد. هرچه کودکان بیشتر هر مهارت یا عملکردی را تمرین کنند، مسیرهای عصبی در مغز که به آن عملکردها مرتبط هستند، قوی تر خواهند شد. اکنون که مشخص شد که افراد فلج مغزی پتانسیل بهبود عملکردهای حرکتی خود دارند، در ادامه مداخلات مدیریتی و درمانی مناسب را توضیح خواهیم داد.

روش های مدیریت و درمان فلج مغزی اکتسابی:

مداخلات مدیریتی برای فلج مغزی اکتسابی به شدت اختلالات و مشکلات حرکتی خاص هر کودک بستگی دارد. از آنجایی که هر کودکی فلج مغزی را به طور متفاوتی تجربه می کند، برنامه ریزی برای یک رویکرد فردی برای توانبخشی هر کودک روش ایده آلی می باشد.

روش های مدیریتی و درمانی که ممکن است به کودک دارای فلج مغزی اکتسابی کمک کنند تا عملکرد بیشتری را بدست آورد، شامل موارد زیر می باشند:

* کاردرمانی :کاردرمانی بر بهبود و بهینه سازی عملکردهای حرکتی کودک از طریق انجام تمرینات موثر و هدفمند تمرکز دارد. یک متخصص کاردرمانی مهارت ها و توانایی های عملکردی کودک را ارزیابی کرده و یک برنامه درمانی مناسب برای او ایجاد می کند که به تقویت عضلات، تقویت گردش خون و تقویت دامنه کامل حرکتی در مفاصل او کمک می کند. به علاوه، متخصصین کاردرمانی موقعیت و وضعیت بدن و همچنین نحوه بهبود الگوهای راه رفتن کودک را مورد بررسی قرار می دهند. وسایلی مانند ارتز و یا وسایل کمکی مانند عصا یا واکر نیز ممکن است توسط متخصص کاردرمانی توصیه و تجویز شود.

جلسات کاردرمانی بر تقویت و بهبود استقلال کودک از طریق تمرین فعالیت‌های روزمره زندگی و تمرین بر روی مهارت‌های اصلی مورد نیاز برای انجام آسان‌تر فعالیت‌ها تمرکز دارد. به عنوان مثال، کودکان ممکن است روش‌های جدیدی را برای انجام کارهای روزانه مانند مسواک زدن، غذا خوردن و لباس پوشیدن مستقل را بیاموزند. همچنین متخصصین کاردرمانی می توانند بر روی افزایش دامنه حرکتی و بهبود مهارت های دست و یا آرنج کودک کار کنند تا کودک بتواند یک چنگال را نگه داشته و آن را به سمت دهان خود آورده و غذا بخورد، و یا نحوه نوشتن و کاربرد وسایل را به کودک بیاموزد. علاوه بر این، یک کاردرمانگر ممکن است ارزیابی کند که استفاده از ابزارهای تطبیقی ​​به چه میزان برای کودک مفید است و سپس نحوه استفاده از آنها را به او آموزش دهد.

کلینیک کاردرمانی ایران تنها دارنده مجوز توانبخشی تخصصی کودکان فلج مغزی ،برنامه کامل و منسجمی را برای درمان و کنترل بیماری فلج مغزی ارایه میدهد در صورت تمایل با ما همراه شویید.

02188242410

نوبت   اینترنتی

 

* گفتاردرمانی: گفتاردرمانی برای کودکانی که در کنترل عضلات اطراف دهان خود دچار مشکل می شوند، مفید خواهد بود. در جلسات گفتاردرمانی، گفتاردرمانگران تمریناتی را با هدف تقویت عضلات حرکتی دهان برای بهبود عملکرد گفتار و تغذیه کودک انجام می دهند. همچنین یک گفتار درمانگر می‌تواند به کودکانی که بی کلام هستند کمک کند تا نحوه استفاده از اشکال جایگزین ارتباطی مانند تولیدکننده‌های صدا یا تابلوهای ارتباطی را بیاموزند. 

* ارتز: ارتزهایی مانند بریس‌ها، پوشش های فشاری و قالب‌ های گچی به افزایش هم ترازی مناسب اسکلتی عضلانی در کودکان دارای فلج مغزی اکتسابی کمک می‌کنند. ارتزها برای اصلاح وضعیت اندام ها، کمک به عملکرد عضو و جلوگیری و تصحیح بدشکلی در قسمت های مختلف بدن به کار می روند.

بسیاری از کودکان فلج مغزی به دلیل سفتی و انقباضات غیر عادی عضلانی، رشد غیرطبیعی یا تغییر شکل در عضلاتشان را تجربه می کنند. در واقع، تقریبا در حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از کودکان فلج مغزی به اسکولیوز (حالتی که ستون فقرات به پهلو خم می شود) مبتلا می شوند.

ارتزها از انقباضات عضلانی جلوگیری نمی کنند، اما می توانند به کودک شما کمک کنند تا حرکاتش را با فرم صحیح انجام داده و کشش خفیف عضلات اسپاستیک را نیز انجام دهد.

* دارودرمانی : بسته به عوارضی که کودک فلج مغزی تجربه می کند، پزشک ممکن است داروهای مختلفی را برای او تجویز کند. به عنوان مثال، کودکی که اسپاستیسیتی شدید دارد ممکن است از تزریق بوتاکس یا شل کننده های عضلانی سود ببرد. در مقابل، کودکی که دردهای مزمن دارد ممکن است از مسکن استفاده کند. داروها ممکن است به تسکین عوارض و مشکلات فلج مغزی کمک کنند تا کودکان فلج مغزی بتوانند عملکرد بیشتر و کیفیت زندگی بالاتری داشته باشند.

آیا کودک سی پی من راه می افتد؟

فلج مغزی اکتسابی: نکات کلیدی

فلج مغزی اکتسابی به اختلالات حرکتی ناشی از آسیب به مغز در حال رشد و تکامل کودک اشاره دارد که پس از ۲۸ روز اول زندگی کودک ایجاد می شوند. بنابراین، فلج مغزی اکتسابی معمولاً توسط عوامل خارجی مانند آسیب و ضربه های وارد شده به سر و یا عفونت ایجاد می‌شود. در نظر داشته باشید که چه کودک قبل از تولد، چه در هنگام تولد و یا بعد از تولد دچار فلج مغزی شود، هر مورد از آن منحصر به فرد خواهد بود و نیاز به برنامه ریزی و درمان خاص خود را دارد. امیدواریم این مطلب به شما کرده باشد تا با معنای فلج مغزی اکتسابی و روش های درمان و‌ مدیریت موثر آن آشنا شده باشید.

 

ترجمه توسط تیم پژوهشی کلینیک کاردرمانی ایران

 

از مطالب مرتبط زیر هم دیدن فرمایید:

* همه چیز درباره بیماری فلج مغزی، تشخیص و درمان:

* بهترین روش ها برای کاهش علائم فلج مغزی:

* نقش گفتاردرمانی در فلج مغزی

* علایم فلج مغزی در نوزادان

* ۹ باور غلط در مورد کودکان سی پی

* همه مشکلات همراه با فلج مغزی

* فرق تاخیر حرکتی با فلج مغزی در کودکان

* آیا فلج مغزی خفیف نگران کننده است؟