چرا مشکلات رفتاری در کودکان سی پی ایجاد می شوند و برای رفع آنها چه کارهایی باید انجام داد؟
آیا کودکان سی پی بیشتر مستعد بروز مشکلات رفتاری هستند؟


بروز مشکلات و اختلالات رفتاری مانند بدخلقی در هر کودک کوچکی کاملا مورد انتظار بوده و عادی می باشد. با این وجود، در کودکان سی پی علت اصلی بروز مشکلات رفتاری می تواند متفاوت باشد.
در این مطلب، توضیح خواهیم داد که فلج مغزی چگونه می تواند رفتار کودک شما را تحت تاثیر قرار دهد و چه روش های موثری برای حل مشکلات رفتاری در این کودکان وجود دارد.

مشکلات رفتاری و فلج مغزی:

فلج مغزی یک اختلال حرکتی ناشی از آسیب به مغز در حال رشد و تکامل کودک است.

با اینکه فلج مغزی به طور مستقیم بر رفتار کودکان تاثیر نمی گذارد، ولی علائم و عوارض مرتبط با فلج مغزی با آن می توانند باعث شوند که کودک شما به راحتی کلافه و ناامید شده و تخلیه هیجانی ( برون ریزی) نشان دهد.

به طور کلی کودکان مشکلات و اختلالات رفتاری مانند جیغ و فریاد زدن و یا رفتارهای مخرب را بدون دلیل نشان نمی دهد؛ بلکه، این گونه رفتارها معمولا پاسخ کودک به کلافه گی، درک نشدن و یا نشان دادن احساس نگرانی و استرس می باشد.
ولی دلایل بروز مشکلات رفتاری در کودکان سی پی ممکن است متفاوت باشند، از جمله:

* اختلالات و مشکلات حرکتی دهان:
فلج مغزی می تواند بسیاری از قسمت های مختلف بدن از جمله عضلات اطراف دهان را که به کودک اجازه صحبت کردن و غذا خوردن می دهند، را تحت تاثیر قرار دهد در واقع فلج مغزی میتواند بر روی عضلات صورت تاثیر بگذارد.

کودکان سی پی به دلیل داشتن مشکلات در برقراری ارتباط ممکن است توسط اطرافیان درک نشده و دچار بد خلقی شوند. این کودکان ممکن است از تکرار مکرر خواسته های خود خسته شده و برای نشان دادن ناراحتی های خود طغیان های احساسی را نشان دهند؛ و یا ممکن است مایوس و دلسرد شده و از برقراری ارتباط با دیگران اجتناب کنند. در نظر داشته باشید که رفتارهای گوشه گیرانه کودکان می توانند به اندازه رفتارهای ظاهری آنها چالش برانگیز باشند.

 

با یک اختراع جدید و شگفت انگیز به نام گیت پلیت برای کمک به تعادل کودکان سی پی آشنا شوید

احتمال راه افتادن کودک سی پی خود را پیش بینی کنید 

با کاربرد اسپایدرکیج در کودکان فلج مغزی آشنا شوید



* مقایسه کودک با همسالانش:
کودکان با نگاه کردن به اطرافیان خود یاد می گیرند. چنانچه کودکی زود متوجه شود که داشتن فلج مغزی او را از سایر کودکان متفاوت می کند، ممکن است رفتار گوشه گیرانه ای را از خود نشان دهد.
به عنوان مثال، داشتن اختلالات حرکتی ممکن است مانع شود که کودک سی پی شما بتواند درست راه برود، بدود و در فعالیت هایی که کودکان دیگر بازی می کنند شرکت کند. 
بنابراین این کودکان ممکن است احساس کنند که کناره گیری به آنها بیشتر کمک کرده و کنترل بیشتری بر شرایطشان بدست می آورند، نه اینکه بخواهند با تفاوت هایشان در فعالیت ها مشارکت کنند. 
حتی تفاوت‌های جسمی (مانند پوشیدن بریس های پا و یا استفاده از واکر) می‌توانند سبب شوند کودک شما احساس تقاوت و تنهایی کند.

* اختلالات و ناتوانی های یادگیری:
به طور کلی اختلالات و ناتوانی های یادگیری مستقیماً با فلج مغزی ارتباط ندارند، اما معمولاً همزمان با هم رخ می دهند. در واقع، تقریباً ۵۰ درصد از کودکان سی پی دارای اختلالات و ناتوانی های یادگیری هستند.
اختلالات یادگیری می توانند پردازش اطلاعات را برای کودکان سی پی مشکل کنند. 
با این وجود، این موضوع بدان معنا نیست که این کودکان قادر به یادگیری نیستند؛ بلکه چنانچه این کودکان تحت آموزش های مفید و اصولی متخصصان با تجربه و با امکانات مناسب قرار گیرند، می توانند بر بسیاری از مشکلات خود غلبه کرده و از نظر تحصیلی نیز موفق شوند.

* دردهای اسکلتی عضلانی:
علائم و مشکلات فلج مغزی مانند انقباضات غیرارادی عضلات، مشکلات در حفظ تعادل و حرکات غیرقابل کنترل می توانند باعث ایجاد فشار بر عضلات و مفاصل کودک شده و باعث ایجاد دردهای مزمن نیز شوند. بنابراین، کودکان فلج مغزی ممکن است مضطرب شوند و یا به عنوان روشی برای نشان دادن درد، رفتارهای مقاوم و تنش‌آمیز از خود نشان دهند.

* تعامل با والدین:
ممکن است شما متوجه نباشید، اما کودکان دائماً شما را زیر نظر دارند. کودکان از بسیاری جهات، رفتارها و اعمالی را که در اطرافیان خود مشاهده می کنند را منعکس می کنند. 
اگر کودکتان احساس کند که شما تحت فشار و یا عصبانی هستید، ممکن است شروع به بازتاب این احساسات کند.

* نوع رفتار اطرافیان:

کودکان سی پی به دلیل مشکلاتشان اغلب در کانون توجه والدین و اطرافیان قرار میگیرند و ممکن است به دلیل توجه بیش از حد والدین و همچنین حمایت های فیزیکی زیاد و وابستگی به اطرافیان دچار مشکلات رفتاری متفاوت با سایر فرزندان شوند.

مدیریت مشکلات رفتاری در کودکان فلج مغزی:

اکنون که متوجه شدید که مشکلات و چالش‌های جسمی، شناختی و احساسی چگونه می‌توانند بر رفتار کودکان سی پی تأثیر بگذارند، در اینجا روش های مفید و موثری را برای بهبود و رفع بسیاری از مشکلات رفتاری در کودکان فلج مغزی را عنوان می کنیم:
* گفتاردرمانی : کودکان دارای اختلالات حرکتی دهان می توانند برای تقویت عضلات اطراف دهان و بهبود گفتار خود به متخصص گفتار درمانی در زمینه فلج مغزی مراجعه کنند. کودکانی که دارای اختلالات حرکتی شدید هستند می توانند یاد بگیرند که چگونه از روش های ارتباطی مکمل و جایگزین  (AAC)
برای تقویت مهارت های ارتباطی خود استفاده کنند.
* کاردرمانی: شرکت در جلسات کاردرمانی به کودکان فلج مغزی کمک می کند تا حرکات خود را از طریق تمرینات کششی و تقویتی بهبود بخشند. این گونه تمرینات می توانند به بهبود وضعیت عضلات اسپاستیک، دامنه حرکتی و مدیریت درد در کودکان فلج مغزی کمک کنند.

ممکن است در مدیریت مشکلات رفتاری و متعاقب آن ذهنی کودک سی پی خود دچار سردرگمی شوید، در مرکز جامع توانبخشی ایران علاوه بر برنامه های حرکتی ،تکنیک های موثر شناختی و رفتاری در بخش کاردرمانی ذهنی برای کودکان فلج مغزی اجرا میشود با ما تماس بگیرید

02188242410

نوبت   اینترنتی


* رفتار درمانی: شرکت در جلسات رفتار درمانی می تواند به کودک شما یاد دهد که چگونه احساسات خود را تشخیص دهد و بتواند ناراحتی های خود را با روش های موثرتری ابراز کند.
* سایکو تراپی یا روان درمانی: مشاوره با یک   روان درمانگر کودک ممکن است به شما و کودکتان کمک کند تا مشکلات او را عمیقا بررسی کنید، احساسات او را درک کرده و با آنها کنار بیایید.
* پیوستن به گروه های پشتیبانی: پیوستن به یک گروه حمایت از فلج مغزی می تواند روش فوق العاده ای برای کودک شما باشد تا از این طریق با سایر کودکان فلج مغزی ملاقات کرده و از تجربیات آنها نیز استفاده کند. به علاوه این گونه گروه های حمایتی می توانند منبع بسیار خوبی از اطلاعات مفید برای والدین باشند.
* شرکت در برنامه های ورزشی تطبیقی: شرکت در برنامه های ورزشی تطبیقی ​​می تواند روش بسیار مفیدی برای بهبود تحرک و آشنایی و معاشرت کودکان سی پی با سایر کودکان باشد.


مشکلات رفتاری در کودکان فلج مغزی:نکات کلیدی:

توجه به این نکته بسیار اهمیت دارد که برخی از مشکلات رفتاری در کودکان فلج مغزی ممکن است اصلاً با فلج مغزی ارتباطی نداشته باشند.
حتی اگر مشکلات و اختلالات حرکتی کودک شما عامل ایجاد مشکلات رفتاری او نباشند، آموزش روش‌های مفید، موثر و ملایم برای برقراری ارتباط با این کودکان ضروری می باشد.
کودک با بزرگتر شدن یاد می گیرد که نیازهای خود را بهتر بیان کند و در نتیجه اختلالات رفتاری او نیز کمتر خواهند شد. کودک شما در یک محیط امن که حمایت‌کننده او نیز باشد، می‌تواند یاد بگیرد که محرک‌های احساسی خود را شناسایی کرده و روش های بهتر و موثرتری را برای مقابله با آنها تمرین کرده و به کار برد.

ترجمه توسط تیم پژوهشی کلینیک کاردرمانی غرب تهران