برخی از انواع فلج مغزی می توانند باعث ایجاد لرزش در افراد فلج مغزی شوند. لرزش یک «حرکت غیرارادی، ریتمیک و نوسانی» می باشد که می‌تواند در هر ناحیه از بدن رخ دهد. وجود لرزش می تواند گرفتن اشیاء و

انجام فعالیت های روزمره را برای تمامی افراد مشکل و چالش برانگیز کند.

خوشبختانه، لرزش را در بسیاری از کودکان فلج مغزی می توان به طور موثری مدیریت کرد و کیفیت زندگی این کودکان را بالا برد.

علل ایجاد لرزش در کودکان فلج مغزی:

اکثرا لرزش ها با فلج مغزی آتاکسی مرتبط هستند. فلج مغزی آتاکسی نادرترین نوع فلج مغزی می باشد که در حدود ٪۵ از کیس های فلج مغزی را دربر می گیرد.
فلج مغزی آتاکسی در اثر آسیب به بخشی از مغز به نام مخچه ایجاد می شود که مسئول کنترل تعادل و مهارت های هماهنگی می باشد. کودکان فلج مغزی آتاکسی اغلب لرزش های غیر ارادی را تجربه می کنند.
این نوع لرزش زمانی رخ می دهد که شما به طور هدفمند سعی می کنید از یک نقطه به نقطه دیگر حرکت کنید. هر چه به هدف خود نزدیک می شوید، لرزش های شما شدیدتر و بدتر می شوند.  در نتیجه، انجام فعالیت هایی که به مهارت های حرکتی ظریفی نیاز دارند چالش برانگیز می شود، مانند نوشتن و غذا خوردن.
بسته به محل آسیب دیده گی مخچه، لرزش های غیر ارادی می توانند در یک یا هر دو طرف بدن رخ دهند. آسیب وارده به سمت راست مخچه می تواند باعث ایجاد لرزش در سمت چپ بدن و بالعکس شود.

سایر علائمی که ممکن است همراه با لرزش در کودکان فلج مغزی وجود داشته باشند:

 آسیب دیده گی مخچه می تواند علاوه بر لرزش، عوارض و مشکلات ثانویه دیگری را نیز ایجاد کند.  به عبارتی، هر کیسی فلج مغزی آتاکسی را به شکل متفاوتی تجربه می کند؛ بنابراین آگاهی از سایر اثرات و مشکلات بالقوه آن ضروری می باشد.
سایر علائم مرتبط با آسیب دیده گی مخچه که ممکن است همراه با لرزش رخ دهند عبارتند از:
* مشکلات و اختلالات راه رفتن (معمولا کودکان با پاهای باز راه می روند)
* هماهنگی و تعادل ضعیف
* سرگیجه
* مشکل در به کار بردن مهارت های حرکتی ظریف
* تون عضلانی پایین (شل یا فلاپی)
* مشکلات و اختلالات گفتاری

 

برای مراجعه و همکاری با تیم متخصصین مرکز جامع توانبخشی ایران برای شناسایی و درمان اثرات آسیب دیده گی مخچه و مدیریت مناسب آنها ،می توانید از روش های زیر اقدام کنید بیشتر اوقات، شدت لرزش و سایر اثرات ثانویه فلج مغزی آتاکسی را می توان با مداخلات درمانی زودهنگام بهبود بخشید.

02188242410

نوبت  اینترنتی

 

درمان لرزش (ترمور) در کودکان سی پی:

خوشبختانه آسیب مغزی که باعث ایجاد فلج مغزی می شود با گذشت زمان بدتر نمی شود؛ به عبارتی فلج مغزی دژنراتیو نیست. با این وجود، چنانچه آسیب مغزی کنترل و درمان نشود، علائم مرتبط با آن می توانند پیشرفت کنند و به میزان قابل توجهی بر کیفیت زندگی کودک تأثیر بگذارند. بنابراین، تمرکز بر روی به حداقل رساندن اثرات ثانویه فلج مغزی (مانند لرزش) و یادگیری روش‌های موثر برای به حداکثر رساندن توانایی‌های عملکردی کودک ضروری می باشد.

برخی از موثرترین روشهای درمانی برای مدیریت لرزش در کودکان فلج مغزی عبارتند از:


* کاردرمانی:
شرکت در جلسات کاردرمانی به کودکان فلج مغزی آتاکسی کمک می کند تا عملکردهای مهارت های حرکتی درشت خود را از طریق انجام تمرینات تعادلی و هماهنگی هدفمند، بهبود بخشند.
وجود لرزش می تواند انجام حرکات موثر و هدفمند را چالش برانگیز کند و در نتیجه می تواند کودکان فلج مغزی را از انجام حرکاتی که نیاز به هماهنگی دارند منصرف کند.
اختلالات و مشکلات هماهنگی در مهارت های حرکتی درشت می توانند نه تنها در راه رفتن، بلکه در سایر مهارت های حرکتی مورد نیاز برای بسیاری از فعالیت ها و بازی های فضای باز، از جمله پریدن، پرتاب کردن و شوت کردن، مشکل ایجاد کند.
چنانچه از مهارت های هماهنگی خود استفاده  نکرده و با آنها تمرین نکنید، این مهارت ها پیشرفت نخواهند کرد. بنابراین، جلسات کاردرمانی برای بهبود و درمان لرزش، بر انجام تمرینات و فعالیت های هماهنگی حرکتی با تکرار زیاد و به صورت چالش برانگیز متمرکز خواهد بود. 
در نظر داشته باشید که ممکن است لرزش کاملا از بین نرود، ولی تحریکات مداوم با فعالیت ها و تمرینات هدفمند می تواند به کودکان کمک کند تا آسان تر و راحت تر حرکت کرده و با وجود لرزش فعالیت کنند. به علاوه، کودکان دارای لرزش به یادگیری نحوه بهبود عملکردهای حرکتی و استقلال خود با تمرین فعالیت های روزمره نیز نیاز دارند.
انجام مداوم فعالیت های روزمره زندگی مانند پوشیدن لباس، مسواک زدن و استفاده از قاشق و چنگال برای غذا خوردن  می تواند به بهبود مهارت های حرکتی ظریف در کودکان فلج مغزی کمک کند.

‏همچنین یک متخصص کاردرمانی می تواند به کودک شما یاد دهد که چگونه از وسایل تطبیقی ​​مانند دست‌گیرها، ظروف تطبیقی ​​و قلاب‌ها برای استقلال بیشتر استفاده کند. بیشتر اوقات، استفاده از وسایل سنگین و وزن دار می تواند اثرات لرزش را به حداقل برساند تا کودکان بتوانند فعالیت هایی مانند غذا خوردن و نوشتن را راحت تر انجام دهند.

 

با یک اختراع جدید و شگفت انگیز به نام گیت پلیت برای کمک به تعادل کودکان سی پی آشنا شوید

احتمال راه افتادن کودک سی پی خود را پیش بینی کنید 

با کاربرد اسپایدرکیج در کودکان فلج مغزی آشنا شوید



* درمان های دارویی:
متاسفانه تا کنون یک درمان دارویی طولانی مدت برای درمان لرزش های غیر ارادی موجود نمی باشد. اگرچه داروها می توانند به طور موقت به کاهش شدت لرزش کمک کنند، ولی به دلیل دارا بودن عوارض جانبی بالقوه و مضر برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی شوند.
داروهای رایجی که برای درمان لرزش در افراد فلج مغزی استفاده می شود عبارتند از:

- مسدود کننده های بتا (پروپرانولول)
- داروهای ضد تشنج (کاربامازپین، کلونازپام، گاباپنتین، لوتیراستام، پریمیدون، توپیرامات)
- داروهای محرک دوپامین (روپینیرول، آمانتادین، لوودوپا، پرامی پکسول)
- بنزودیازپین ها (دیازپام، آلپرازولام، کلونازپام)
- تزریق بوتاکس

برای حفظ ایمنی و سلامت کودکتان، اطمینان حاصل کنید که پزشک از تداخلات تمام داروهایی که کودک شما مصرف می کند آگاه است. برخی از داروها هنگام مصرف با هم واکنش خوبی نشان نمی دهند.

لرزش در کودکان فلج مغزی: نکات کلیدی:

اگرچه لرزش در کودکان فلج مغزی آتاکسی رایج می باشد، ولی کودکانی که دارای انواع دیگر فلج مغزی هستند نیز می توانند دچار لرزش شوند. بسیاری از کودکان دارای لرزش های خفیف یاد می‌گیرند که چگونه لرزش های خود به طور مؤثر مدیریت کرده و از اثرات چشمگیر آنها در زندگی روزمره خود جلوگیری کنند.  با انجام و تکرار تمرینات فراوان، کودکان می توانند یاد بگیرند که چگونه با وجود لرزش های خود فعالیت کنند و تحرک خود را نیز بهبود بخشند.

امیدواریم این مطلب به شما کمک کند تااز علل ایجاد لرزش در کودکان فلج مغزی و روش های درمان و مدیریت آن آگاه شوید.

 

ترجمه توسط تیم پژوهشی موسسه ایران

 

آتاکسی چیست و چه عواملی باعث ایجاد آن می شود ؟