نقاط عطف گفتار، سطوحی هستند که مراحل مختلف رشد و تکامل گفتار کودک را مشخص می کنند. این مراحل هم شامل زبان پذیرا (شنوایی و درک) و هم زبان بیانگر (گفتار) هستند. این بدان معناست که کودک

شما علاوه بر اینکه می بایست قادر به بیان صداها و کلمات باشد، باید بتواند بشنود و بفهمد.

بیشتر کودکان اولین کلمه خود را بین ۱۰ تا ۱۴ ماهگی به زبان می آورند. هنگامی که کودک شما یک ساله می شود، احتمالا بین یک تا سه کلمه می گوید. اینها کلمات ساده و کاملی نیستند، اما شما معنی آنها را متوجه خواهید شد.

کودک ممکن است بگوید «ما-ما» و یا «دا-دا»، و یا نامی برای خواهر و یا برادر، حیوان خانگی، و یا اسباب بازی هایش به کار برد. اگر کودک این فعالیت ها را در ۱۲ ماهگی انجام نمی دهد، نگران نباشید؛ تا زمانی که کودک صدا سازی های زیادی انجام دهد، به نظر می رسد که سعی دارد صحبت کرده و صحبت های شما را نیز درک کند. کودک در این سن، می بایست از حرکات و اشاره کردن استفاده کند، به شنیدن نام خود پاسخ دهد و با شنیدن کلمه  "نه" فعالیت خود را متوقف کند. 

به احتمال زیاد کودک از دالی بازی نیز لذت خواهند برد.

 هیچ چیز همانند شنیدن اولین کلمه کودک یا دیدن اولین قدم او هیجان انگیز نبوده و پیشرفت گفتار کودک در این سال می تواند بسیار جذاب و سرگرم کننده باشد.  هنگامی که کودک شما کلمات را یاد می گیرد، می توانید بازی های متنوع و زیادی را نیز با او انجام دهید. به علاوه شما می توانید کودکتان را درک کنید و او نیز شما را بهتر درک خواهند کرد. این موضوع، انجام بسیاری از فعالیت ها را آسان‌تر می‌کند.

 کودکان به کلماتی که در این مدت یاد می گیرند بسیار افتخار می کنند و از بیان کردن کلمات جدید نیز لذت می برند.  از هنگامی که سن کودک کمتر از ۶ ماه است، دائما با او صحبت کرده و برای او کتاب بخوانید تا بتوانید کمک زیادی به رشد گفتار کودکتان کنید.

 

نقاط مهم تکاملی گفتار کودک از یک تا دو سالگی:

* بیان اولین کلمه: اگر تاکنون کودک شما اولین کلمه خود را به زبان نیاورده باشد، به زودی آن را بیان خواهد کرد. اکثر کودکان اولین کلمه خود را بین ۱۰ تا ۱۴ ماهگی به زبان می آورند. بعد از بیان کلمه اول، کلمات بیشتری به زبان کودک خواهند آمد.

* اشاره کردن: ممکن است کودک شما از حرکات و اشاره کردن های زیادی همراه با کلمات استفاده کند تا معنی آنها را به شما منتقل کند. با گذشت زمان، تعداد کلمات او بیشتر از حرکات و اشاره کردن او خواهند شد.

* شناختن اعضای بدن: تا حدود ۱۵ ماهگی، کودک شما می‌تواند زمانی که اعضای بدن را نام می‌برید به آنها اشاره کند.

* نامگذاری اشیای آشنا: کودکان از ۱۲ تا ۱۸ ماهگی می توانند برخی از اشیای آشنا را نامگذاری کنند.

* گوش دادن: در این زمان، کودکان از خواندن و گوش دادن به آهنگ ها و شعرها لذت خواهند برد. آنها می توانند شکل های آشنایی را که در کتاب به آنها اشاره می کنید را نام ببرند.

* تعداد کلمات: تا ۱۸ ماهگی، اکثر کودکان حداقل ده کلمه دارند. پس از ۱۸ ماهگی، تعداد کلمات کودکان به طور چشمگیری افزایش می یابد. ممکن است پس از اینکه کودک دایره لغاتی در حدود ۵۰ کلمه داشته باشد، "جهش کلمات" نیز در او ایجاد شود. سپس برخی از کودکان کلمات جدید را با سرعت بسیار زیادی یاد می گیرند. کودک شما تا ۲۴ ماهگی قادر به استفاده و درک بسیاری از کلمات خواهد بود.

* نام: در ۲۴ ماهگی، کودک شما می بایست خودش را با نام خودش مورد خطاب قرار دهد.

* درک و پیروی از دستورها: کودک شما بین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی دستورهای ساده را فهمیده و از آنها پیروی می کند. در سن دو سالگی، کودکان باید بتوانند جملات پیچیده تری را درک کنند.

* به کار بردن جملات “دو کلمه ای” : تا ۲۴ ماهگی، کودکان دو کلمه را در کنار هم می گذارند. این کلمات می توانند نام و درخواست آنها باشد و یا نام و درخواست شما و یا سؤالی مانند "مامان ماشین؟" 

کودکان در سنین مختلف مهارت های گفتاری مختلفی را به دست می آورند.

در صورت مشاهده هر گونه تاخیر و مشکل در روند تکامل گفتار کودکتان ُمیتوانید مشکل را با تیم تخصصی گفتاردرمانی ما در میان بگذارید و با ما همراه شوید.

02188242410

نوبت  اینترنتی

 

 دلایل نگران کننده در روند تکامل گفتار کودکان یک تا دوساله:

* درک کلمات ساده: اگر کودکتان تا سن ۱۵ ماهگی کلمات نه، خداحافظ و شیشه شیر (در صورت لزوم) را متوجه نشود، می بایست نگران باشید.

* تعداد کلمات: کودک شما می بایست حداکثر تا ۱۵ تا ۱۶ ماهگی از تک کلمه استفاده کند. او باید تا ۱۸ ماهگی دایره کلمات ۱۰ کلمه ای داشته باشند.

* پیروی از دستورها: کودک باید تا سن ۲۱ ماهگی بتواند دستورهای ساده را دنبال کند.  به عنوان مثال کودک می تواند "بیا اینجا" را متوجه شود.

*  صداسازی نکردن: یک کودک دو ساله نباید در بیشتر مواقع صداسازی کند. او باید از کلمات واقعی تری استفاده کند.

* اعضای بدن: در دو سالگی، کودک شما باید بتواند به تعدادی از اعضای بدن اشاره کند.

* به کار بردن عبارات دو کلمه ای: یک کودک دو ساله باید بتواند دو کلمه را در کنار هم بگذارد.

 در طی این سال همچنان به پزشک و گفتاردرمانگر برای چک آپ کودکتان مراجعه خواهید کرد.  پزشک، روند تکامل رشد و تکامل کودک شما از جمله رشد و تکامل گفتار او را ارزیابی می کند.  

شما می بایست هر گونه مشکل و نگرانی را با او در میان بگذارید.

 در نظر داشته باشید که کودکان با هم تفاوت دارند و ممکن است در سنین مختلف، مهارت های گفتاری متفاوتی را کسب کنند.   شما می بایست به دنبال روش های موثری برای افزایش تسلط کودکتان بر گفتار و رشد واژگان او باشید. به علاوه، کودک شما باید بتواند صحبت های شما را نیز درک کند. این توانایی، درک نیازهای کودک و بازی کردن با او را آسان تر خواهد کرد.

 

ترجمه توسط تیم مطالعاتی کلینیک گفتاردرمانی کودکان

 

از مقاله زیر هم دیدن فرمایید:

مراحل رشد گفتار کودکان از تولد تا یک سالگی