بیماری اوتیسم یک بیماری مربوط به سیستم اعصاب است که در سه سال اول زندگی هر کودک بروز می کند این بیماری بر روی عملکرد و مهارت های کودک تاثیر می گذارد و علائمی نظیر تاخیر در حرف زدن و عدم

تمایل به بازی با کودکان دیگر را ایجاد می کند بیشتر کودکان اوتیسم تمایل به بغل شدن و ارتباط چشمی با دیگران را ندارند و تاکنون هیچ دلیل قانع کننده برای ایجاد این بیماری وجود ندارد.

بیماری اوتیسم در پسران شایع تر از دختران است و از هر ۵۴ کودک آمریکایی یک  کودک اوتیسم مبتلا است. کودکان اوتیسم ممکن است که علایق و خواسته های محدودی داشته باشند و در برخی از موارد عادات خاصی را دنبال کنند به عنوان مثال در خصوص  امر تغذیه به غذاهای محدودی علاقه مند باشند.

مشکلات عمده کودکان اوتیسم در تغذیه شامل موارد زیر است:

دامنه محدود برای انتخاب غذاها

 کودکان اتیسم احتمال دارد که نسبت به برخی از ویژگی ها نظیر بو ،رنگ ، جنس و بافت غذاها حساسیت بیشتری داشته باشند ، و به همین دلیل در انتخاب هر غذا مقاومت بیشتری نسبت به سایرین از خود نشان دهند ،برخی از انواع غذاهایی که دارای بوهای تند و یا بسیار نرم و حتی بسیار سفت می تواند برای کودکان اتیسم مطلوب نباشد.

 

علت بسياری از مشكلات غذا خوردن در كودكان اوتیسم به دو دليل فيريولوژی و رفتاری مي باشد. بنابر اين در ارزيابی ها پيشنهاد مي شود والدين با كمك متخصص کاردرمانی و گفتاردرمانی نشانه های زير را در كودك مورد توجه قرار دهد. مرکز جامع توانبخشی ایران یکی از موسسات پیشگام در زمینه درمان و توانبخشی اتیسم می‌باشد و متخصصین کاردرمانی و گفتاردرمانی این موسسه بیش از دو دهه است که در ارتباط مستقیم با بیماریهای طیف اوتیسم هستند در  صورت تمایل می توانید جهت مشاوره با متخصصین ما و همچنین همراهی با ما با شماره تلفن های زیر با ما مرتبط شوید

02188242410

 عدم تمایل به خوردن کافی غذا

 یکی از دلایلی که برخی از کودکان اوتیسم ممکن است که تمایل به تمام کردن غذا نداشته باشند این است که تحمل کاری آنها برای انجام یک فعالیت نسبت به سایرین کمتر است و برای کودک اتیسم این مسئله دشوار است که زمان نسبتا طولانی را برای صرف غذا بگذراند.

یبوست

 سطح پایین تحرک در کودکان اتیسم همچنین استفاده از غذاهای محدود و عدم تمایل به استفاده از سبزیجات و غذاهای فیبردار ،می تواند منجر به یبوست در کودکان اوتیسم شود.

 تداخلات دارو های مصرفی

 برخی داروهایی که به صورت متداول برای کودکان اتیسم تجویز می گردد ممکن است تاثیر کاهشی در اشتهای کودکان ایجاد کند و برخی دیگر از داروها می تواند برعکس اشتها را در این کودکان افزایش دهد اما اختلال در جذب ویتامین ها و مواد معدنی را ایجاد کند. در صورتی که کودک شما داروی خاصی را برای این بیماری استفاده می‌کند حتماً از پزشک خود در مورد این تداخلات سوال بفرمایید.

 

چند راهکار پیشنهادی برای مشکلات تغذیه کودکان اوتیسم 

به علایق کودک خود را در انتخاب غذا اهمیت بدهید

یکی از عمده شکایات والدین کودکان اتیسم مقاومت آنها در برابر جنس  بافت بو و رنگ غذا ها است و به همین دلیل ممکن است که والدین کودک خود را ملزم کنند که از غذاهایی که دوست ندارند استفاده کنند اما توصیه این است که از فرزندتان بخواهید برای انتخاب غذای مورد علاقه  شما در رفتن به سوپرمارکت و انتخاب غذاهای مورد علاقه و مطمئن همراهی کنند در خصوص طبخ غذاها  با کودک خود مشارکت کنید  این موضوع باعث می شود که آنها مقاومت کمتری در خوردن غذاهای جدید نشان دهند.

در زمانهای منظم غذا بخورید

 اختصاص زمان های منظم و ساعت های خاص برای صرف غذا می تواند این آمادگی را برای کودکان اوتیسم ایجاد کند که هنگام غذا خوردن فرا رسیده است و در حقیقت آنها طی این فواصل منظم آمادگی بیشتری را برای صرف غذا پیدا می کند 

ایجاد شرایط مطلوب برای غذا خوردن

 با توجه به اینکه کودکان اوتیسم و حساسیت های بیشتری نسبت به شرایط محیط در مقایسه با دیگران از خود نشان می دهند لازم است که بستری را برای غذا خوردن بدون استرس برای کودکان فراهم کنید به عنوان مثال نور ملایم در محل غذا خوردن و جلوگیری از شلوغی و ازدحام ظرف و ظروف و همچنین ممانعت از تنوع غذایی زیاد در سر سفره و ایجاد یک محیط آرام از لحاظ صدایی  همچنین یک صندلی مناسب به انتخاب خود کودک می‌تواند در پروسه غذاخوردن راحت‌تر به این کودکان کمک کند

همچنین تنوع غذایی می‌تواند باعث سردرگمی کودکان شود به همین دلیل برای کاهش استرس آنها و تصمیم گیری راحت تر این کودکان تنوع غذایی سر سفره را کاهش دهید.

تنظیم یک رژیم غذایی مناسب با همکاری متخصص تغذیه

 بسیاری از پزشکان متخصص تغذیه می توانند در انتخاب بهترین مواد غذایی جهت بهبود اشتهای کودکان اوتیسم شما کمک کند از آن جایی که برخی از غذاها می تواند باعث نفخ روده و معده کودکان اوتیسم شود حذف این غذاها با توصیه پزشک تغذیه در بهبود تغذیه کودکان نقش مهمی دارد.

 ترجمه توسط تیم پژوهشی موسسه ایران