درمان اختلالات حركتی در كودكان | مرکز جامع توانبخشی ایران
- توضیحات
اختلالات حرکتی در کودکان شامل هر نوع اختلالی که باعث ایجاد مشکل در راه رفتن ، نشستن و سایر مراحل رشدی حرکتی شود اختلال در هماهنگی حرکتی نیز از زیرشاخه های اختلالات حرکتی محسوب میشود که در این مبحث به آن میپردازیم
هماهنگی حرکتی درشت چیست؟
"هماهنگی حرکتی درشت" توانایی انجام حرکات بزرگ با دقت و سلاست است. برای اینکه کودک به هماهنگی حرکتی کافی دست یابد، نیازمند انسجام و توسعه اجزای مهارتهای حرکتی پایه است. برای رشد مهارتهای سطوح بالاتر در کودک ، باید فرآیند حسی اطلاعات که شامل دریافت و پردازش اطلاعات در گیرندههای مفصل، پوست، چشم، گوش و دهان است، اتوماتیک شود. پس از آن دستیابی به هماهنگی حرکتی درشت به انسجام و هماهنگی مهارتهایی چون برنامهریزی حرکتی، ثبات پوسچرال و تعادل، آگاهی فضایی و بدنی، هماهنگی دو طرفه، گذر از خط وسط و غلبه طرفی وابسته است.
یکی از اصلی ترین فیلدهای کاری کاردرمانی در زمینه درمان اختلالات حرکتی در کودکان میباشد جهت آشنایی با نحوه کار با این کودکان و همراهی با ما با موسسه ایران تماس بگیرید تلفن 66596151
چرا "هماهنگی حرکتی درشت" مهم است؟
"هماهنگی حرکتی درشت" کنترل وضعیتی مناسب برای دستیابی به مهارت حرکتی درشت و ریز فراهم میکند. وجود آن برای رشد حرکات ظریف دست نیز ضروری است. کنترل و هماهنگی حرکات بزرگ قبل از حرکات کوچک رخ میدهد.
کودکانی که مشکل هماهنگی حرکتی دارند ممکن است برای انجام این کارها دچار مشکل شوند:
- سازماندهی حرکات بدنی، آگاهی از "فضای شخصی"، نشستن روی فرش بدون اینکه دچار آشفتگی شوند یا وول بخورند
- بازی و فعالیتهای مثل پریدن، حلقه زدن و بازیهای دویدنی
- بدون اینکه به اشیا یا همکلاسی ها برخورد کنند، در کلاس راه بروند نوبت را رعایت کنند و آرام در صف بایستند
- محکم، آگاه و متمرکز بایستند
- حفظ وضعیت بدنی در هنگام کار یا کار کردن در وضعیت ایستاده مثل نوشتن روی تخته سیاه
- باز کردن درهای سنگین و تکالیفی که به ایستادن طولانی نیاز دارد
- مشارکت در دروس عملی مخصوصا اگر به استفاده هر دو دست نیاز باشد
- جمع کردن و حمل کردن وسایل سنگین
در این بخش هماهنگی حرکتی درشت را همچنان که اشاره شد به چندین مهارت تقسیم میکنیم و در هر بخش به توصیف هر یک از این مهارتها، اهمیت آن و فعالیتهایی برای بهبود آنها میپردازیم.
1. برنامهریزی حرکتی
2. ثبات پوسچرال و تعادل
3. آگاهی فضایی و بدنی
4. هماهنگی دو طرفه
5. گذر از خط وسط و غلبه طرفی
1. برنامه ریزی حرکتی
گام اول در مهارتهای پیچیده و یا مهارتهای توالی دار جدید برنامه ریزی حرکتی است. برنامه ریزی حرکتی بخشی از مفهوم پراکسیا را در برمیگیرد. پراکسیا یک مهارت منحصر به فرد انسانهاست که نیازمند تفکر خود آگاه است تا مغز را قادر به درک، سازماندهی و در نهایت تعامل هدفمند با محیط پیرامون خود سازد. پراکسیا شامل:
1) هدف(بدانیم چه چیزی میخواهیم انجام دهیم)
2) برنامهریزی(بدانیم چگونه میخواهیم انجام دهیم)
3) اجرا(بدانیم چگونه آنرا با موفقیت تکمیل کنیم)
چرا برنامه ریزی حرکتی مهم است؟
هر تکلیف هر چقدر ساده باشد نیازمند برنامهریزی حرکتی است. کودک نیاز دارد هدف از تکلیف حرکتی را بداند و اینکه از چه اجزایی تشکیل شده است و چگونه با موفقیت آنرا اجرا کند. سازماندهی، برنامهریزی و اجرای تکالیف حرکتی تمرین نشده در کودک نیازمند زمان است. برای دستیابی به برنامه ریزی حرکتی خوب به دریافت اطلاعات از همه سیستمهای حسی بدن و همچنین انسجام آگاهی بدنی و درک از حرکت نیاز داریم.
اختلال برنامه ریزی حرکتی چه مشکلاتی برای کودک به همراه دارد ؟
کودکان با اختلال برنامهریزی حرکتی قادر به انجام کارهای زیر نیستند:
- در اجرای ماهرانه مهارتهای جدید (ممکن است دستو پا چلفتی به نظر برسند یا نامنظم به نظر برسد)
- در شروع فعالیت( نمیتواند درک کند چه چیز انجام دهد)
- انجام وظایف(ممکن است دستپاچه باشد، ریخت و پاش کند یا کارهای خطرناک انجام دهد)
- به موقع تمام کردن کارها(قادر نیست راهکارهای پایانی کار یا تکلیف را انجام دهد)
- دستخط خوب(نوشتن کلمات پایین خط یا ممکن است بسیار نامنظم و بریده بریده بنویسد)
- تکالیف عملی، هنر و کاردستی
- دستکاری وسایل(مثل استفاده از قلم مو، قیچی ، خط کش و...)
- سازماندهی حرکات بدنی، آگاهی از "فضای شخصی"، نشستن روی فرش بدون اینکه دچار آشفتگی شوند یا وول بخورند
- کارهای شخصی(لباس پوشیدن، نظافت و...)
راهکارهایی برای درمان کودکان با مشکل هماهنگی حرکتی
به کودک کمک کنیم تا کارها و تکالیف را به گامهای کوچکتر بشکند، و گامها را تکرار کنیم و یا روی کاغذ بنویسید
درباره تکلیف یا کاری که کودک قرار است انجام دهد از کودک بپرسید"چه وقت؟/ کجا؟/ چرا؟/ چگونه؟
در انجام بعضی کارها برای کودک نشانه بینایی فراهم کنید
کودک را تشویق کنید هر تکلیفی که انجام میدهد مراحل آنرا در حین تکلیف بیان کند
محرکهایی که حواس کودک را پرت میکند را در محیط کاهش دهید
قبل از شروع بازی قوانین بازی را مرور کنید و توضیح دهید
خطوط مرزی بازی را با رنگهای متضاد نشانگذاری کنید
برای تعمیم مهارت در کودک برنامه را تغییر دهید و تغییرات را یادآوری کنید
فعالیتهایی برای بهبود برنامه ریزی حرکتی در کودکان
انواع بازیهای جست و خیز، پریدن درون حلقه، توپ بازی و...
تقلید وضعیتهای مختلف و توالی حرکات
ساخت انواع کاردستی، اوریگامی، روزنامه دیواری و...(هر نوع تکلیفی که در آن از قیچی کردن و چسباندن و... استفاده میشود)
انواع بازیهایی که در آن کودک دستورات کلامی شما را با حرکات دنبال میکند
با چشم بسته در اتاقهای منزل حرکت کند، دستورات شما را اجرا کند
تمرین گره زدن مثل گره زدن بند کفش یا بند لباس
در بخشهای بعدی به معرفی دیگر مهارتهای پایه هماهنگی حرکتی درشت میپردازیم
گردآوري: مرضیه مرادی عباس آبادی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
دانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی