آیا کودکان اوتیسم در شناسایی و درک رنگ مشکل دارند؟

 

این مطالعه بررسی می کند که آیا درک رنگ در کودک اتیسم غیر معمول است یا نه.

در آزمایش یک، دقت جست و جو و حافظه رنگ در کودکان اتیسم با کودکان دارای رشد نرمال که از لحاظ سن و توانایی های شناختی غیر کلامی با هم مطابق شده اند مقایسه می گردد.کودکان اتیسم بطور قابل توجهی دقت جست و جو و حافظه رنگ کمتری نسبت به گروه کنترل داشتند.

در آزمایش 2، تمایز رنگی و درک طبقه بندی های رنگ با استفاده از تکلیف تشخیص هدف ارزیابی شده است.وقتی هدف ها در زمینه رنگی ظاهر می شوند کودکان اتیسم نسبت به گروه کنترل دقت کمتری در تشخیص هدف دارند.اما وقتی هدف دقیق باشد سرعت تشخیص برابر است.قدرت درک طبقه بندی رنگ در دو گروه تفاوتی ندارد.دلالت برای فرضیه رشد درک در کودکان اتیسم بحث شده است.

پژوهش در درک و شناخت افراد اتیسم،تفاوت هایی در مقایسه با گروه کنترل در دامنه ای از وظایف و برای دامنه ای از حوزه ها یافت کرده است. کودکان اوتیسم قدرت درک وتمایز را پردازش های پرتاب،موسیقی و محرک های شنوایی و درک دیداری فضایی و تمایز محرک های جدید  نشان دادند. در واقع منجر به این نظریه گردید که افراد با اتیسم  تمایز دیداری سطح بالا و یا قدرت عملکرد درکی را نشان می دهند. که این می تواند در بسیاری از حوزه های درکی گسترش بیابد. اما توانایی آسیب درکی در اتیسم برای برخی حوزه های دیگر نظیر درک حرکت مشاهده شده است.

در این مطالعه ما پژوهش می کنیم که آیا تفاوت هایی در درک رنگ در افراد با تیسم و بدون اتیسم وجود دارد؟در منابع روایت شده از سوی والدین،مراقبین،معلمین افراد با اتیسم و خود افراد اتیسم بیان کردند که کودکان با اتیسم رنگ را متفاوت از کودکان عادی دریافت می کنند.برای مثال والد کودکی با اتیسم توصیف کرد که کودکش وسواس رنگ و حساسیت به رنگ دارد.

علی رغم گزارش های بسیار مبنی بر اختلال درک و شناخت رنگ در کودک اتیسم پژوهش های کمی در این مورد وجود دارد.کواتانا و کرمر دریافت که گروه غیر کلامی کودکان اتیسم ترجیح به استفاده از نشانه های رنگ و اندازه نسبت به تکالیف جور کردن بر حسب نوع را دارند.در حالیکه در گروه کنترل هیچ نشانه برجسته ای وجود نداشت.آنگرر و سیگمان دریافتند که هیچ تفاوت قابل ملاحظه ای در جور کردن بر حسب شکل و رنگ در مقایسه با گروه کنترل ندارند.در ضمن پیشنهاد شده است که کودکان اتیسم در نامیدن رنگ ها قوی هستند.به علاوه برخی منابع غیر مرتبط گفته شده است امکان تفاوت در توجه به رنگ وجود دارد. برای مثال برین و همکارانش وقتی روی مکانیسم های مهار در کودکان اتیسم پژوهش می کردند دریافتند که رنگ بطور غیر منتظره ای در کودکان اتیسم تأثیرات تسهیلی ایجاد می کند.

اگرچه منابع روایت شده پیشنهاد می کند که بین کودکان اتیسم و کودکان عادی در درک و شناخت رنگ تفاوت هایی وجود دارد اما پژوهش های مرتبط کمی در این حوزه وجود دارد. بنابراین دلایل نظری در بحث این مسأله وجود دارد_برای مثال ما مجازیم تست کنیم که آیا تقویت عملکرد درک به دیگر حوزه های درک منتشر می شود؟ همچنین جهت بحث این مسآله ما دلایل عملی و کلینیکی نیز داریم_دستیابی به فهم بهتر درک و شناخت رنگ در کودک اتیسم می تواند به فهم بهتر وسواس رنگ کودک اتیسم منجر شود.

در مطالعه حاضر،ما درک رنگ کودکان اتیسم را در 2 آزمایش بررسی میکنیم در بین کودکان با عملکرد سطح بالای اتیسم در مقایسه با کودکان عادی که از لحاظ سن و مهارتهای شناختی غیر کلامی با هم هماهنگ می باشند.در آزمایش 1 دقت حافظه و جست وجوی رنگ را بررسی کردیم،در آزمایش2 ما دقت و سرعت تمایز رنگ استفاده شده در تکلیف تمایز هدف را بررسی کردیم.این آزمایش قدرت تاثیر طبقه بندی درک رنگ به وسیله تست طبقه بندی درک رنگ را نیز بررسی کرده است.

آزمایش1:جست وجو و حافظه رنگ در کودکان اتیسم

در آزمایش 1 ما این فرضیه را بررسی کردیم که حافظه و جست و جوی رنگ در کودکان اتیسم غیر معمول است.کودکان اتیسم و کودکان عادی که از لحاظ سن و مهارتهای شناختی غیر کلامی هماهنگ شده اند در دو تکلیف مقایسه شده اند_تکلیف جست و جوی بینایی و تکلیف جور کردن نمونه های تأخیری.در تکلیف جست و جوی بینایی کودکان به جست و جوی بسته ای از مربع های رنگ شده(15 پرت کننده حواس،1 هدف).در تکلیف جور کردن نمونه تأخیری کودکان محرک های رنگ شده را نشان داده اند(هدف) و بعد از تأخیر از آنها می خواهیم محرک های اولیه را تعریف کنند(هدف) وقتی با محرک های رنگی دیگر جفت شده اند. دقت تعریف هدف در هر دو تکلیف بررسی شده است.

بطور طبیعی رنگ ها در سه حوزه با یکدیگر متفاوت اند_ظاهر(نوع رنگ)اشباع(کم رنگ یا پر رنگ)روشنی(تیرگی و روشنی رنگ)زوج محرک های جفت شده در روال آزمایش در این سه حوزه با هم متفاوت اند.تفاوت رنگ سنجی بین محرک های جفت شده کمی کافی است تا بتوان اشتباهات در تکلیف را دریافت کرد. تا قادر به چک کردن صحت پاسخ ها باشیم.  سه حوزه تفاوت از فضای رنگ نمونه قرار داده شده است.تنها سه حوزه تفاوت رنگ نمونه قرار داده شده است تا بدانیم که تعداد دفعاتی که محرک ظاهر می شود برای مشارکت کننده کودک قابل ارزیابی است.محرک های جفت شده از هر حوزه رنگ گرفته شده اند بنابراین نامیدن شفاهی رنگ یا حافظه باز شناسی جست و جو را تسهیل نمی کند.شکل محرک ها در خطوط کشیده شده خلاصه شده است.محرک های جفت شده در یک جز متفاوت اند و به صورت خطوط کمی مقعر با یکدیگر همراه شده اند. تفاوت درکی بین دو محرک در یک محرک جفت شده کم در نظر گرفته شده است تا خطاهای هر دو تکلیف قابل بررسی باشد.جهت اطمینان که هر تفاوتی در صحت شکل درک اختصاص به شکل درک دیگری ندارد،سه تفاوت شکل محرک جفت شده استفاده شده است.

اگر قدرت عملکرد درک اتیسم به رنگ رشد یافته باشد.پس کودکان اتیسم با صحت بیشتری تکالیف این آزمایش را انجام دهند.اگر کودکان اتیسم عملکرد درک رنگشان نسبت به کودکان عادی کمتر باشد در تکالیف نمرات کمتری به دست می آورند.

 

آزمایش 1_روش ها

مشارکت کننده گان

34 کودک در این مطالعه بودند.20 کودک اتیسم و 14 کودک نرمال(همه پسر).کودکان جهت نقص در دیدن رنگه با استفاده از تست ایشی هارا غربالگری شدند.یک کودک اتیسم نتوانست تست را انجام دهد و از مطالعه خارج شد،نتیجه نهایی 19 کودک اتیسم بود.همه کودکان اتیسم  و توسط پزشک DSM_IVعملکرد خوبی داشتند در مدرسه اتیسم بودند و بر اساس معیار های

تشخیص گذاشته شده اند.هیچ کدام از کودکان در دو گروه بیش فعال نبودند.کودکان عادی و کودکان اتیسم از لحاظ مهارت های شناختی غیر کلامی با هم توسط تست راون  و سن شناسنامه ای هماهنگ شده اند.

محرک

تنظیم رنگ

سه جفت محرک رنگ وجود دارد:قرمز 1وقرمز 2.زرد1 و زرد2.سبز1وسبز2.محرک های هر جفت رنگ در شکل ،نور و درجه اشباع متفاوت اند.برای مثال قرمز 1 وقرمز 2 در شکل و درجه اشباع و نور متفاوت اند.

تنظیم شکل

سه جفت محرک شکل وجود دارد(به شکل 1 مراجعه شود)برای هر دو تنظیم محرک ها در یک مربع یک اینچی پر شده اند و پشت زمینه خاکستری بود.جهت تکلیف جست و جوی بینایی،16 محرک در یک محوطه سازمان یافته ظاهر می شوند و 15 محرک مخدوش کننده که تنها یک تفاوت با محرک هدف داشت.چهار محوطه ظهور برای محرک هدف و مخدوش کننده وجود دارد که بطور تصادفی در این مکان ها ظاهر می شوند.

فرآیند

هر مشارکت کننده هر دو تکلیف را انجام می دهد.

تکلیف جست و جوی بینایی:

کودکان یک فاز تمرینی را در این تمرین پشت سر گذاشته و به آنها گفته می شود که نقطه ای که در ابتدا در آن ظاهر می شود در دفعات بعدی در آن نقطه نیست و مکان عوض می شود.زمانی که کودکان بطور کامل تکلیف را فهمیدند،کودک 12 نقطه رنگی و 12 نقطه در شکل ها را کامل میکند.تمام پاسخ های صحیح و غلط کودکان ثبت می گردد.

تکلیف جور کردن نمونه ها با تأخیر

محرک هایی برای کودکان ظاهر می شود و به آنها گفته می شود که آن را به یاد بیاورند.پس از یک تأخیر 5 ثانیه ای،محرک ها به وسیله ی کارت ها ی خاکستری پوشانده شدند.پس از 5 ثانیه تآخیر محرک های تعریف شده به عنوان محرک هدف و دیگر محرک ها به صورت جفت شده ظاهر شدند.از کودکان درخواست شده است محرک هایی را که شبیه آنهایی است که قبلا دیده در 4 فاز آزمایشی انجام دهد پس از اینکه کودک تمرین را بطور کامل فهمید از او خواسته می شود 12 بار از تمرین را انجام دهد و تعداد پاسخ درست و نادرست را ثبت کند.

آزمایش1_نتایج

درصد پاسخ های درست در تمرین شکل و رنگ در جور کردن نمونه ها با تأخیر و جست و جوی بینایی محاسبه شده است.(نتایج بصورت اعداد در مقاله است)

آزمایش 1_بحث

تفاوت قابل ملاحظه ای در دقت حافظه رنگ و جست و جوی رنگ بین کودکان اتیسم و گروه کنترل یافت شد.کودکان اتیسم بطور قابل ملاحظه ای دقت کمتری در تعریف محرک هدف رنگی در دو تکلیف داشتند. مهم اینکه این موضوع در 3 رنگ قرمز ،زرد،سبز یافت شده است.در تشخیص شکل تفاوتی وجو نداشت پس نشان می دهد تفاوت بین دو گروه به دلیل تفاوت در درک رنگ است نه تفاوت کلی در درک یا شناخت.

آزمایش2:تمایز رنگ سنجی و درک طبقه بندی رنگ در کودکان اوتیسم

در آزمایش 1،کودکان اتیسم دقت رنگ کمتری در دو تکلیف در مقایسه با کودکان عادی داشتند.یک هدف آزمایش 2 اینست که آیا یافته های آزمایش 1 در تکلیف تشخیص هدف قابل تکرار است؟این تکلیف در ابتدا برای ارزیابی تشخیص رنگ در نوزادان ساخته شد. اما بعدا برای استفاده بزرگسالان تطبیق داده شد. تکلیف شامل تشخیص محرک رنگ شده،وقتی در زمینه رنگ شده ظاهر شد و زمانی که محرک با تفاوت رنگ سنجی هدف و زمینه تعریف شده است.    کفایت تشخیص هدف با درک رنگ هدف و زمینه مرتبط شده است.برخلاف تمرین جور کردن تأخیری نمونه ها و جست و جوی بینایی،تشخیص هدف شامل تشخیص لبه تعریف شده رنگی است(نسبت به حافظه یا مقایسه اهداف یا مخدوش کننده ها)بنابراین به نظر میرسد که این تکلیف ضریب تمایز رنگی بیشتری نسبت به آن دو تکلیف دارد. اگر کودکان اتیسم در مقایسه با کودکان عادی صحت تعریف هدف کمتری دارند،می توان این فرضیه را حمایت کرد که کودکان اتیسم نسبت به کودکان عادی تمایز رنگی کمتری دارند.زمانی که تکلیف کامپیوتری میشود سرعت تعریف هدف را نیز میتوان ثبت کرد و این امکان را به ما می دهد تا بررسی کنیم که آیا سرعت تمایز رنگ مانند صحت آن در کودکان اتیسم نسبت به عادی کمتر است؟

هدف دوم آزمایش حاضر پژوهش در قدرت تأثیر طبقه بندی در درک رنگ کودکان اتیسم است.یک روش پژوهش در فعالیت و تعامل تفاوت سطوح پردازش در اتیسم جست وجو در طبقه بندی کردن در اتیسم است.چنین مطالعاتی تأثیر یا شکل گیری طبقه بندی و قدرت تأثیر طبقه بندی روی هیجانات چهره را ارزیابی کرده است. و این مطالعات از این فرضیه که طبقه بندی در کودک اتیسم دچار اختلال است.سولیرز توانایی طبقه بندی کودکان اتیسم را در یک پیوستار تعریف کرد و تأثیر طبقه بندی را بر قدرت تمایز بررسی کرد.اگرچه افراد اتیسم نمودار طبقه بندی شده نرمالی را نشان دادند اما تأثیر این طبقه بندی در تمایز ضعفی را در این کودکان نشان داد.هدف دوم پیش رو اینست که آیا کاهش درک طبقه بندی تأثیری در درک اتیسم توسط سولیر و همکارانشان دارد و آیا می توان این را به همه مشکلات درکی تعمیم داد؟بنابراین ما اینجا درک طبقه بندی رنگ را در تکلیف تشخیص هدف چک می کنیم.این تکلیف در گذشته با طبقه بندی رنگ در دو طیف آبی و سبز در بزرگسالان استفاده می شده است در این آزمایش نیز ما در همین طیف رنگ آزمایش را انجام دادیم.

وقتی درک طبقه بندی رنگ در این تکلیف نشان داده میشود، در زمینه متضاد با هدف با سرعت و دقت بیشتر قابل تشخیص است تا با زمینه هماهنگ با هدف.تفاوت زمان تشخیص در این دو شرایط نشان دهنده قدرت طبقه بندی رنگ است.برخلاف دیگر تکالیف(مثل تکلیف قضاوت 3 تایی)این تکلیف از مشارکت کننده گان نمی خواهد که در یک قضاوت تفسیری شرکت کنند که آیا رنگ ها شبیه هستند یا متفاوت و بر خلاف دیگر تکالیف(مانند تکلیف جور کردن نمونه ها با تأخیر)تشخیص هدف به وسیله راهبرد های شفاهی لازم نیست.این اطمینان که درک رنگ و هر تفاوت بین افراد با اتیسم و عادی به دلیل پردازش های درکی است.

آزمایش 2_روش ها

مشارکت کننده ها

30 کودک در این مطالعه وارد شدند.16 کودک اتیسم و 14 کودک عادی(همه پسر).کودکان برای نقص بینایی رنگ با استفاده از تست ایشی هارا غربالگری شدند.پس از غربالگری 2 کودک خارج شدند و در نهایت 14 کودک اتیسم در مطالعه باقی ماندند.همه کودکان اتیسم عملکرد بالایی داشتندو در مدارس مخصوص کودکان اتیسم مشغول به تحصیل بودند و توسط پزشک و بر طبق  تشخیص اتیسم دریافت کرده اند.هیچ کدام از کودکان در دو گروه تشخیص DSM_IVمعیار های

بیش فعالی نداشتند.کودکان اتیسم و کودکان عادی از لحاظ سن شناسنامه ای و مهارت های شناختی غیر کلامی توسط تست ماتریکس راون با هم هماهنگ شده اند.

آزمایش مقدماتی

محرک ها 16 ثانیه در مانیتور ظاهر می شوند.رنگ سنجی و برجستگی محرک با سیستم پژوهش کمبریج متنوع می شود.پاسخ ها در گیم پد ساخته شده اند.مشارکت کننده در 50 سانتی دورتر از سطح چشمشان از صفحه مانیتور نشستند.و در هر جلسه درمان در اتاق تاریک می نشینند.

محرک و طراحی

درک طبقه بندی رنگ بین طیف آبی و سبز در نظر گرفته شده است و بین اندازه های جا از هم رنگ شده همگون که با استفاده محرک برابر شده است از فضای رنگ استاندارد که بطور مکرر استفاده میشود در مطالعات درک رنگ.(سیستم فرمان رنگ مانسل).4 محرک از منطقه رنگ آبی سبز فضای مانسل ظاهر می شوند.محرک ها در 2.5 واحد در مجاورت هم ظاهر می شوند.محرک ها در سه زمینه آبی،سبز و مخلوط ظاهر میشوند.هدف رنگی (با اندازه 3 میلیمتر و زاویه بینایی 3.5) در 12/1 فضاهای مشخص نشده در یک حلقه مرکزی ظاهر میشوند. ما در نقطه مرکزی یک نقطه تمرکز داریم که محرک با دفعات برابر در سمت راست و چپ نقطه مرکزی ظاهر می شوند.برای هر محرک 16 تکرار وجود دارد هر محرک در دفعات برابر به عنوان هدف و زمینه ظاهر می گردد.بنابراین ما 48 دفعه ظهور محرک را داریم که بطور تصادفی اتفاق می افتد.قبل از هر بار ظهور محرک نقطه مرکزی به صورت یک نقطه سفید در یک صفحه سیاه برای مدت 1000 میلی ثانیه ظاهر می گردد و هدف برای مدت 250 میلی ثانیه نشان داده می شود و پس زمینه تا محرک به هدف پاسخ نداده باقی می ماند.

مراحل:

به مشارکت کننده گان گفته می شود که هدف تکلیف اینست که بفهمید هدف در سمت راست یا چپ صفحه می آید.به آنه آموزش می دهیم به نقطه وسط نگاه کنید وقتی دایره در سمت راست آمد دکمه راست و وقتی در سمت چپ آمد دکمه چپ را بزنید.ابتدا یک فاز آزمایش در 24 تکلیف را کودک انجام می دهد و پس از اینکه کاملا فهمید فاز اصلی با 48 بار آغاز می گردد.برنامه آزمایش دقت و صحت درک رنگ را بررسی می کند.

نتایج

با اعداد در مقاله موجود است.

آزمایش 2_بحث

آزمایش 2 مقایسه کودکان اتیسم با کودکان عادی که از لحاظ سن و مهارتهای شناختی غیر کلامی با هم هماهنگ شده اند،در سرعت و دقت تمایز رنگ شان و قدرت درک طبقه بندی رنگ با استفاده از تکلیف تمایز رنگ می باشد.کودکان با اتیسم دقت کمتری در تشخیص هدف دارند نسبت به کودکان بدون اتیسم.این دقت کمتر هم در تشخیص هدف بین طبقه ها هم در پس زمینه ها یافت شده است.اگرچه این کودکان و هدف را بدرستی تشخیص می دهند نسبن به کودکان عادی این کار را آهسته تر انجام نمی دهند.درک طبقه بندی به دلیل دقت تشخیص هدف نیست بلکه به دلیل سرعت تشخیص هدف است،با تشخیص سریع تر هدف وقتی در جای متفاوت از طبقه بندی پس زمینه ظاهر می شود.هر دو گروه کودکان اتیسم و عادی درک رنگ را نشان دادند و قدرت تأثیر این طبقه بندی در دو گروه تفاوتی ندارد.

بنابراین یافته های آزمایش 1 قابل تکرار است و در تکلیف ارزیابی تشخیص رنگ سنجی قابل تعمیم است.همچنین نتایج پیشنهاد می کند کودک اتیسم نسبت به کودک عادی دقت تمایز رنگ در غالب طبقه بندی کمتری دارد.درک طبقه بندی رنگ در سرعت تشخیص هدف یافت شد نه در دقت تشخیص.علی رغم یافته های اخیر که کودکان اتیسم در مقایسه با گروه کنترل دقت کمتری دارند این کودکان درک طبقه بندی رنگ عادی داشتند.این پیشنهاد که فقدان درک طبقه بندی رنگ درک کودک اتیسم باعث فقدان تمایز می شود قابل تعمیم نیست.یک دلیل ممکن در این تفاوت می تواند ماهیت طبقه بندی پژوهش شده باشد.برای مثال طبقه بندی در مطالعه سولیر طبقه بندی در یک طیف شنیداری است.طبقه بندی درک رنگ قابل یادگیری است.برای مثال طبقه بندی درک رنگ یک منشا جهانی دارد و در نوزادان 4 ماهه یافت شده است.بنابراین کاهش درک طبقه بندی در کودک اتیسم می تواند به دلیل محدودیت در یادگیری طبقه بندی ها و اختلال در مکانیسم بالا به پایین مغزی باشد.پژوهش های بیشتر،برای آزمودن درک طبقه بندی در اتیسم در دیگر حوزه ها انجام شده است.بدست آوردن درک بهتر این منجر به عدم درک بیشتر فعالیت و تعامل سطوح تفاوت پردازشی در اتیسم شود.

نتایج کلی درک رنگ توسط کودکان اوتیسم

در حافظه و جست و جوی بینایی(آزمایش1)و تکلیف تشخیص هدف(آزمایش2)کودکان اتیسم نسبت به کودکان عادی دقت کمتری در تشخیص تفاوت ها بین رنگ ها دارند.تفاوت بین کودکان با اتیسم سطح بالای عملکرد و کودکان عادی در دقت درک رنگ کاملا واضح است. برای مثال تاثیر یافته شده در سه تکلیف متفاوت با سه نوع پردازش رنگی و در حوزه های متنوع فضای رنگ(قرمز و سبز و زرد در آزمایش 1-ابی و سبز در آزمایش 2) است.

این یافته های دقت کمتر رنگ با مدارک روایتی موجود مبنی بر وسواس در کودکان اتیسم کمی عجیب است و این پیشنهاد که کودکان با اتیسم نامیدن رنگ را قوی تر دارند.اما تفسیر های بالقوه دیگری وجود دارد که چرا کودکان اتیسم وسواس رنگ دارند یا در نامیدن رنگ ها قوی هستند که بر اساس درک اجتماعی آنها است.این یافته ها همچنین از این فرضیه حمایت نمی کند که تقویت درک رنگ میتواند تاثیر تسهیلی بر انجام تکلیف پرایمینگ منفی بگذارد تنها در کودکان اتیسم.مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا جنبه های پیچیده تر توجه به رنگ در کودک اتیسم روشن گردد.آزمایشات حاضر مدرک کافی را مبنی بر قوی بودن عملکرد درک یا کم بودن قدرت طبقه بندی کودک اتیسم در همه حوزه های رنگ فراهم نمی کند.

پس چرا کودکان اتیسم دقت کمتری را در حافطه ،جست و جو رنگ و رنگ سنجی هدف نسبت به گروه کنترل نشان می دهند.یک تفسیر اینست که تفاوت ها از تفاوت های آناتومیکی سازماندهی عملکردی مغز کودکان اتیسم برخاسته است.مناطق پردازش رنگ در مغز انسان بطور کامل شناخته شده نیست و مناطق درگیر در این فرآیند مورد بحث است.اما بطور کلی این است که پردازش رنگ با دیدن رنگ در قرنیه آغاز می شودجایی که سلول های مخروطی با حساسیت به طول موج کوتاه، بلند، متوسط منجر به دو پردازش متضاد می شود محور قرمز _سبز و محور آبی_زرد.سپس داخل سلول های پارو  و کونیو در خارج هسته های جنیکولار کد گذاری شده برای رنگ سنجی و سلول های مگنو برای روشنایی که راههای متفاوتی را به کورتکس بینایی می دهند.اگرچه مناطق متفاوتی برای دیدن رنگ در کورتکس بینایی مشاهده  یافت شده است.پس از این شبکه ای از مناطقV1,Vشده است اعصاب انتخابی رنگ در مناطق

متفاوت مغزی که تصور می شود درگیر باشد فعال می شود،کورتکس اکسی پیتو تمپورال شکمی و گاهی بخش خلفی.الگوی نتایج در مطالعه حاضر از توزیع یک یا بیشتر مناطق پردازشی نورولوژیکی و بیولوژیکی پردازشی بر می خیزد.برای روشن شدن مطلب مزالعات بیشتر مورد نیاز است.علی رغم تفاوت در دقت درک رنگ ،درک طبقه بندی رنگ نشان می دهد کودکان اتیسم نسبت به گروه کنترل کمتر هستند واضح است که برای درک رنگ راه درازی داریم و این مطالعه نمی تواند پاسخ گوی این نیاز باشد.

 

گردآوری: انور لطفی کارشناس ارشد کاردرمانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید