چه عواملی در بهبود هر چه سریعتر اختلالات گفتاری کودکان موثرند ؟

پیش آگهی یعنی تخمین اینكه چقدر مهارتهای گفتاری كودكتان در بهترین شرایط با درمان بهبود پیدا خواهد كرد.

پیش بینی یك برآیند دقیق برای هر SLP (گفتار درمانگر) غیر ممكن است. برخی دلایلی وجود دارد كه چرا پیش بینی برآیند و نتیجه درمان یك كودك سخت و مشكل می باشد.

 

اولا، آپراكسی تكامل گفتار یك اختلال وسیع است یعنی هیچ رفتار و مشخصه معینی وجود ندارد كه بتوان وجودش را تعریف كرد. به جای آن اگر به كودكی اطلاق آپراكسی داده شد یعنی او تعدادی مشخصه را داشته است كه به احتمال زیاد نمایانگر و نشانگر وجود آپراكسی می باشد. به خاطر همین است كه هیچ 2 كودك آپراكسی مثل هم نمی باشند.

 

علاوه بر این، آپراكسی اتیولوژی های متعددی دارد. برخی از این اتیولوژی ها شامل: جنبه ارثی برای اختلالات متعاقب حركتی (تاریخچه خانوادگی)، مشكلات دوران بارداری یا حین زایمان، تفاوتهایی در سرعت تكامل و رشد و یا كیفیت و چگونگی میلین سازی (غلاف یا پوشش سلولهای عصبی در مغز كه در سالهای قبل از مدرسه خیلی زیاد افزایش می یابد)، اختلالات نورولوژیكی، تأخیرهای تكاملی و ... می شود. در نهایت برخی عواملی وجود دارد كه باعث می شود بر برآیند و نتیجه درمان كودك با آپراكسی گفتار تأثیر بگذارد.

جهت ارزیابی دقیق اختلال گفتاری کودکتان در هر مقطع سنی و آگاهی از زمان تقریبی بهبودی فرزندتان و همچنین ارایه بهترین راهکارهای درمانی توسط گفتاردرمانان زبده موسسه ایران با ما همراه شوید تلفن 66596151

فاكتورهایی كه بر نتیجه و برآیند طولانی مدت آپراكسی تأثیر می گذارند:

 

  • دلایل اختلال گفتار كودك چقدر در زمان بهبودی گفتار کودک موثر است؟

 

آیا علت نقایص حركتی دهانی كودك اساسا و ماهیتا حركتی است یا زبانی یا آواشناختی؟ به علت متفاوت بودن علتهای آپراكسی، پیش آگهی ها هم متفاوت می باشند. 2 كودك با علائم ظاهری مشابه ممكن است برآیندهای متفاوتی داشته باشند چرا كه اتیولوژی یك كودك ممكن است او را قادر سازد كه مهارتهای حركتی جدید را راحت تر نسبت به كودكی با اتیولوژی متفاوت دیگری كسب كند. در واقع مشكل گفتار درمانگران در این حقیقت نهفته است كه آنها خیلی كم و به ندرت علت و اتیولوژی آپراكسی یك كودك را تشخیص می دهند.

 

  • وجود سابقه اختلال گفتاری در خانواده کودک چقدر در زمان بهبودی گفتار کودک موثر است:

 

زمانی كه آپراكسی گفتار را در دیگر اعضای خانواده می بینیم، منطقی است كه نتیجه بگیریم كه برآیند طولانی مدت كودك ممكن است مشابه نتیجه آن فرد یا افراد خانواده اش باشد. (البته به شرطی كه اتیولوژی هایشان مشابه باشد.)

 

  • شدت اختلال گفتاری کودک چقدر در زمان بهبودی گفتار کودک موثر است :

 

به طور كلی، آپراكسی های خیلی شدید گفتاری، نیازمند دریافت درمان به مدت طولانی تری هستند.

 

  • احتمال وجود هم آپراكسی كلامی و هم دهانی:

 

كودكانی كه آپراكسی كلامی و دهانی را دارند درمان طولانی تری دارند تا كودكانی كه تنها آپراكسی كلامی دارند.

 

  • سلامت عمومی کودک چقدر در زمان بهبودی گفتار کودک موثر است:

 

كودكانی كه سلامت كلی آنها خوب است راحت تر انواع آموزشها را یاد می گیرند تا آنهایی كه در دوره هایی از زمان قدرت یادگیری كمی به علت بیماری دارند. (عفونتهای گوش میانی، عفونتهای دستگاه تنفس فوقانی و ...)

 

  • مهارتهای شناختی کودک چقدر در زمان بهبودی گفتار کودک موثر است :

 

كودكانی كه مهارتهای یادگیری اندازه گیری شده شان به طور میانگین بالاتر از حد معمول می باشد پیش آگهی بهتری دارند نسبت به كودكانی كه تأخیرهای شناختی دارند.

 

  • توجه وتوانایی تمركزچقدر در زمان بهبودی گفتار کودک موثر است:

 

كودكان با اختلالات توجهی اغلب نیازمند مداخلات درمانی طولانی تری هستند تا كودكانی كهبه طور میانگین بالاتر از حد معمول مهارتهای توجهی هستند. این به این علت است كه یك SLP (گفتار درمانگر) می تواند بر تولید كودك بیشتر متمركز شود تا بر حفظ و تداوم توجه كودك؛ و كودكان با اختلالات توجهی خیلی سختشان است كه بر گفتارشان كنترل و نظارت داشته باشند. (كه خیلی مهم است برای منتقل كردن مهارتها به سطح محاوره.)

 

  • واكنش كودك نسبت به نقایص گفتاری اش چقدر در زمان بهبودی گفتار کودک موثر است:

 

كودكانی كه ظاهرا نسبت به مشكلات گفتاری شان آگاه نیستند و یا اذیت نمی شوند از این موضوع كه دیگران گفتارشان به سختی متوجه می شوند، اغلب نیازمند درمان طولانی تری هستند.

 

  • توانایی خود كنترلی:

 

كودكانی كه به طور میانگین بالاتر از حد معمول توانایی كنترل تولیدهای گفتاریشان را دارند، پیشرفتشان سریعتر از كودكانی است كه قادر به خود كنترلی نیستند و این گونه كودكان نیازمندند كه SLP و یا دیگران فیدبكهایی را در ارتباط با تولید گفتارشان به آنها بدهند. خود كنترلی یك مهارت مهم برای یادگیری كودكان دچار آپراكسی می باشد. این فرآیندی است كه در طی آن كودكان مهارتهای یادگرفته شده در درمان را به كار می گیرد و شروع به استفاده از آنها در گفتار خودانگیخته اش می كند. این تنها برای كودكانی رخ می دهد كه شروع به "شنیدن" تولید خودشان می كنند و آنها را تصحیح می كنند. اگر كودك متوجه اشتباهش نشود، غیر ممكن است كه آن را اصلاح كند.

 

  • سن شروع مداخلات درمانی چقدر در زمان بهبودی گفتار کودک موثر است:

 

كودكانی كه درمانی را در سن كمتری آغاز كرده اند، پیش آگهی طولانی مدتشان بهتر می باشد.

 

  • درمان مناسب و حرفه ای گفتاردرمانی چقدر در زمان بهبودی گفتار کودک موثر است:

 

از آنجایی كه كودكان با آپراكسی از لحاظ ایتولوژی متفاوت می باشند، رویكرد درمانی آنها نیز باید مطابق با نیازهای فردی آنها باشد. یك رویكرد برای تمام كودكان آپراكسی مفید نمی باشد. با علم به روشهای مدیریت و درمان آپراكسی برای یك SLP لازم است كه جلسات را مطابق با نیازهای كودك تطبیق دهد.

 

  • تداخل دیگر اختلالات:

 

وجود دیگر اختلالات با آپراكسی (مانند كم شنوایی، دیزآرتری و ...) به طور كلی نشانگر پیش آگهی ضعیف تری نسبت به یك اختلال آپراكسی خالص می باشد. اگرچه آپراكسی خالص و محض، معمول نیست. وقتی كودكی از لحاظ نورولوژیكی از جهتی متفاوت است اغلب به این معنی است كه او اختلالات رفتاری/ حركتی/ یادگیری را در دیگر زمینه های تكاملی اش نشان می دهد.

 

علاوه بر این، كودكان با آپراكسی فرصت تعامل با همسن و سالانشان و بزرگسالان را به شیوه ای معمولی ندارند و در معرض ریسك بیشتری برای ابتلا به اختلالات و تأخیرات زبانی، رفتاری، اجتماعی و ... به خاطر آپراكسی شان می باشند.

 

  • انگیزه و همکاری کودک چقدر در زمان بهبدی گفتار کودک موثر است:

 

كودكی كه برای افزایش وضوح گفتارش با درمانگرش همكاری خوبی دارد پیش آگهی بهتری دارد تا كودكی كه نسبت به درمانش مقاوم و یا متزلزل می باشد.

 

  • نقش، تحصیلات، حمایت والدین:

 

درك/ آگاهی والدین از آپراكسی كودكشان، توانایی آنها را برای واكنش دادن به گونه ای كه باعث تشویق و حمایت مهارتهای ارتباطی كودك شود را افزایش می دهد. و آنها مجهزتر و به شیوه هایی مؤثرتر كودكشان را حمایت می كنند تا كودك با دیگران ارتباط برقرار كند.

 

والدین باید نسبت به هر عبارت پیش بینی كننده ای محتاط باشند، برای یك درمانگر امكان ندارد كه به یقین بگوید یك كودك حتما كاملا خوب می شود و یا بگوید كه كودك شما  هیچگاه حرف نمی زند.

 

تا به این تاریخ هیچ مطالعه مشخصی در مورد برآیند كودكان با آپراكسی انجام نشده است. این به این علت است كه تعاریف و توافقات این گروه كودكان كم است و این حقیقت كه هیچ دو كودك با آپراكسی از لحاظ خصوصیات آپراكسی شان كاملا مشابه هم نیستند. به خاطر همین ایجاد یك گروه كنترل به منظور بررسی مؤثر بودن و نتایج درمان طولانی مدت آنها نیز خیلی مشكل است.

 

 

ترجمه:الهام مختاری کارشناس گفتاردرمانی