پانزده سال تجربه در عرصه توانبخشی کودکان

کلینیک اختلالات یادگیری ، درمان اختلالات یادگیری ،بهترین مرکز اختلالات یادگیری در تهران ،

اختلالات یادگیری یکی از مشکلات شایع در کودکان می باشد که با توجه به نرمال بودن بهره هوشی اکثر این کودکان و بروز مشکلات در سنین مدرسه موجب ناراحتی والدین می شود

 کلینیک ویژه اختلالات یادگیری ایران ،سهم به سزایی در درمان و حمایت این قشر از کودکان در زمینه‌های اختلالات ریاضی ،خواندن، دیکته نویسی و غیره دارد

 

اختلال یاد گیری چیست؟

اختلالات یادگیری ارتباطی با کم هوشی یا دیرآموزی دانش ‌آموزان ندارد. این اصطلاح برای توصیف کودکان و نوجوانانی به کار می‌رود که ناتوانی یادگیری ویژه و بخصوصی دارند. به عبارت دیگر دانش‌آموزان مبتلا به این اختلال نیازمند شیوه‌های خاصی در آموزش هستند که با شیوه‌‌های معمول استفاده شده برای سایر دانش‌آموزان متفاوت است. در این مقاله با تعریف انواع ناتوانی‌های یادگیری آشنا می‌شویم.

 

با اختلال یادگیری بچه ها چه کار کنیم؟


در این شرایط والدین افزون بر اینکه با مسائل تحصیلی کودک دست و پنجه نرم می کنند، با رفتارهای پرخطر، بی نظمی، پرخاشگری، مقاومت در برابر پذیرش قانون و رفتارهای افراطی توجه طلبی رو به رو هستند و درواقع مشکل یادگیری کودک در درجه دوم اهمیت قرار گرفته و پدر و مادر از این رفتارها خسته نگران می باشند.

به طور کلی، این شرایط ممکن است تاثیر نامطلوبی بر ارتباطات اجتماعی کودک بگذارد؛ زیرانقطه ضعف در یادگیری می تواند اعتماد به نفس او را نشانه بگیرد و باعث بروز نوعی کمرویی در میان هم کلاسی ها شود و یا به اضطراب از قضاوت های اطرافیان بینجامد. در بعضی از خانواده ها که به این مشکل رسیدگی نمی کنند، کودک در طولانی مدت ممکن است به افسردگی نیز مبتلا شود.

 

 

دانش آموزی که دارای ناتوانی یادگیری است دارای ویژگی‌های زیر می‌باشد:

 

  • دارای بهره هوشی متوسط و بالاتر است.
  • از نظر حواس مختلف (بینایی و شنوایی و…) سالم است.
  • از نظر پیشرفت درسی و عملکرد تحصیلی با توجه به سن و هوش ضعیف است.
  • مشکلات زبانی شامل اختلال زبان درکی و یا بیانی، وارونگی کلمات و… دارد.
  • به موضوعات مطرح شده پاسخ‌های نامربوط می‌دهد.
  • حواس پرتی دارد و جزییات مهم را فراموش می‌کند.
  • دست‌ و پا چلفتی است و هماهنگی چشم و دست وی ضعیف است.
  • اعتماد به نفس پایین دارد و در زمینه‌های تحصیلی انگیزه‌ زیادی ندارد.
  • فعالیت‌های آموزشی و درسی را با تاخیر انجام می‌دهد و از پرداختن به فعالیت‌های آموزشی طفره می‌رود.
  • حافظه ضعیف دارد و مطالب را زود فراموش می‌کند.