کلینیک کاردرمانی درکی حرکتی مرکز جامع توانبخشی ایران با هدف پوشش جامعه کودکان با نیازهای ویژه درکی حرکتی از همان سال های آغازین تاسیس شروع بکار کرد. در حال حاضر کلینیک ویژه درکی حرکتی موسسه ایران یکی از شاخص ترین بخش های این موسسه میباشد

تاریخچه درمان در یک حرکتی در کودکان

اولین کسی که درمان درکی در کودکان را به صورت جدی مطرح کرد نظریه درکی حرکتی کپهارت بود که توسط کپهارت مطرح شد این تئوری بر این نظر استوار است که رشد به هنجار ادراکی حرکتی به کودک کمک می‌کند تا مفهوم قابل اعتمادی را از دنیای اطرافش به دست آورد


تاثیر تمرینات درکی حرکتی در مشکلات کودکان

متد درمانی در کی حرکتی به مهارت های متناسب با سن کودکان کمک می‌کند و باعث می‌شود که کودکان بتوانند مهارت های تعادلی  ،هماهنگی  ، ریتم و آگاهی از بدن خود را کشف کند در جلسات کاردرمانی در کی حرکتی برخلاف ژیمناستیک و کلاسهای رقص قرار نیست که آموزش مهارت داده شود بلکه محیطی فراهم می‌گردد تا بتواند پتانسیل‌های حرکتی خود را کشف کنند بسیاری از مهارت هایی که در جلسات کاردرمانی درکی حرکتی انجام می گردد در واقع پایه و اساس مهارت های اساسی تر مثل خواندن و نوشتن است و در واقع تمرینات در کودکان می‌تواند پایه ای باشد برای بهبود مهارت های روزمره کودکان خصوصاً کودکانی که در انجام فعالیت‌های مورد نظر خام هستند و اصلاحات خام حرکت یا دست و پا چلفتی نامیده می‌شوند

خط مشی کاردرمانی درکی حرکتی هدایت کردن فعالیت‌های کودکان در مهارت هایی است که باعث تقویت ادراک و حرکت آنها می‌شود و این روند باعث بهبود عملکرد کلی حرکتی آنها می‌شود کاردرمان در حرکتی در واقع مدل تجزیه شده یک مهارت اصلی می باشد که کودک با استفاده از این مهارت های کوچکتر می‌تواند به مهارت اصلی و کلی مسلط تر شود تمرینات درکی حرکتی از تجربیات حسی و حرکتی کودک که بارها و بارها تکرار می‌شود شکل می‌گیرد و باعث تقویت آن ها میشود و می توانند درتعیین واکنش کودک نسبت به محیط نقش مهمی داشته باشد هنگامی که کودک تحت درمان درکی حرکتی قرار می‌گیرد معمولاً واکنش مناسب تری به فیدبک های محیطی میدهد و باعث میشود که بی‌توجهی و استرس و ناامیدی را کاهش دهد.
کلید پیشرفت مهارت‌های درکی اعمال یک رژیم مداوم و متنوع حرکتی و حسی است مادامی که واکنش‌های صحیح در کودک شکل می‌گیرد مغز در انجام فعالیت‌های فکری بهتر عمل می کند


بهبود توانایی یادگیری دانش آموزان با متد درکی حرکتی

بسیاری از دانش آموزانی که تحت درمان حرکتی و درکی هستند در محیط های آموزشی و درسی موفقیت قابل ملاحظه‌ای را داشتند و بسیاری از مشکلات آنها نظیر نحوه غلط گرفتن مداد در دست نحوه توجه و گوش دادن به معلم اجرای دستورالعمل‌های متعدد در کلاس به طور همزمان و غیره حل شده است ، شواهد نشان داده است که کاردرمانی درکی حرکتی تاثیر بسزایی در افزایش اعتماد به نفس کودکان داشته است و به کودکان کمک کرده است تا فضای آموزشی رسمی دوران مدرسه را پس از دنیای غیر جدی پیش از دبستان بپذیرند همچنین در افزایش تحمل کاری کودکان در انجام وظایف محوله بسیار موثر بوده است و جهشی بزرگ را در زمینه یادگیری کودکان ایجاد نموده است

 

چه کودکانی کاندید درمان درکی حرکتی هستند


کودکان خام حرکت یا کلام زیاد دست و پا چلفتی
کودکان فلج مغزی در مراحل بهبودی انتهایی
کودکان با اختلال توجه و تمرکز
کودکان دیرآموز و اختلالات یادگیری
کودکان طیف اتیسم و آسپرگر
کودکان با مشکلات حسی



تمرینات درکی حرکتی توسط چه کسانی ارائه می گردد؟

یکی از متدهای مهم توانبخشی کودکان که امروز توسط کاردرمانان انجام می گردد تمرینات درکی حرکتی است مبانی تکنیکهای درکی حرکتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی به کاردرمانگران آموزش داده می‌شود و تکنیک های درکی حرکتی برای کودکان به صورت تمام حرفه ای توسط کاردرمانگران اجرا می گردد



اصول متد درکی حرکتی در کاردرمانی چیست ؟

کاردرمانی درکی حرکتی یک برنامه هماهنگی حرکتی است که شامل ارتباط تنگاتنگ ۵ مهارت اصلی در بدن انسان می باشد این پنج مهارت شامل حرکات تقویتی ،تعادل ، تحرک ، هماهنگی چشم و دست و تعقیب بینایی است متد درکی حرکتی با مشخص کردن رابطه یادگیری بین مغز و بدن با استفاده از ۵ حوزه ذکر شده باعث می‌شود که مغز برای یادگیری مهیا شود.


نتایج درمان درکی حرکتی در کودکان

1- رشد مهارت های حرکتی در کودکان و متعاقبا آن بهبود اعتماد به نفس
2-تشخیص توانایی های کودکان کمک به مربیان در تشخیص مشکلات کودکان در مواردی چون تحرک تعادل ضعف عضلانی و غیره
3- بهبود حافظه بینایی و شنوایی کوتاه‌مدت
4- افزایش توانایی حل مسئله در کودکان
5-بهبود اجرای دستورات بهبود انجام توانایی حرکات نظیر درست کردن یک کاردستی
6-بهبود تناسب اندام ، در کودکان روند درمان درکی حرکتی در کودکان موجب تقویت تناسب اندام در کودکان به دنبال انجام حرکات می گردد



روش اجرای برنامه های درکی حرکتی

پایه برنامه ادراک حرکتی بر اساس تجربیات کودک در دیدن شنیدن و لمس کردن ، پردازش و تصمیم گیری در انجام فعالیت ها می باشد کودکانی که تحت درمان درکی حرکتی در کلینیک کاردرمانی قرار می گیرند به فعالیتهای نظیر دویدن ، پریدن ، تمرینات تعادلی ، سینه خیز رفتن و بالا رفتن و غیره می‌پردازند

تجهیزات کاردرمانی درکی حرکتی بسیار ساده و معمولا از تجهیزات ورزشی معمول و برخی هم خاص طراحی می گردد این برنامه ها از طریق فعالیتهای یکپارچه سازی حسی انجام می گردد و به قدرت و چابکی کودکان را در بسیاری از مهارت های روزمره زندگی افزایش می دهد


نمونه تمرینات درکی حرکتی

بسیاری از تمرینات حرکتی بر اساس محرکات وستیبولار انجام می گردد لذا از تجهیزاتی نظیر تاب و ترامپولین و کشف و تیوب استفاده می‌گردد و برخی از تمرینات در کتی در بخش کاردرمانی نیز با استفاده از استیکرهای جای پا و جای دست برای ایجاد هماهنگی بین چشم و دست و پا انجام می گیرد. همچنین با استفاده از گوی های رنگی و صفحه های رنگی تمرینات شناختی و هماهنگی انجام می‌شود. توپ های بادی بزرگ و تجهیزاتی نظیر رمپ توپ و حلقه و صفحه تعادل نیز جهت انجام مهارت مهارت های پیچیده در تمرینات درکی حرکتی کاربرد بالایی دارد
برخی از تجهیزات استفاده شده در تمرینات ظریف درکی حرکتی نیز مربوط به دست می باشد که برای بهبود مهارت هایی چون نوشتن موثر می باشد

 

نویسنده فرهنگ محمدخانی کاردرمانگر