مقالات

اهمییت اگاهی از اوتیسم

اختلال طیف اوتیسم یک اختلال رشدی است که علائم اولیه آن در طی سال های اولیه کودکی ظاهر می شود.
اوتیسم یک اختلال واحد نیست بلکه طیف وسیعی از اختلالات پیچیده است که به صور مختلف بر کودکان تاثیر می گذارند.
اوتیسم بر توانایی های کودکان در برقراری ارتباط و تعامل با دیگران تاثیر دارد. علت شناخته شده ای برای آن وجود ندارد، اما شیوع آن روز به روز در حال افزایش است. از سال ۲۰۱۶، شیوع اوتیسم به ۱ در ۶۸ نفر رسیده است و میزان شیوع در پسران ۱در ۴۴ پسر هست.
تشخیص زودهنگام آن اجازه می دهد تا بتوان با گفتاردرمانی و یا سایر برنامه های درمانی به بهبود زندگی کودکان کمک کرد. آگاهی از اوتیسم به دلایل بسیاری بسیار مهم است و مهم است بدانیم که اوتیسم نیازی به درمان ندارد. دلیل این آگاهی بخشی، کمک به جمع آوری وجوه برای “درمان” اوتیسم نیست، بلکه هدف این آگاهی بخشی تشخیص کودکان مبتلا در سنین پایینتر و فراهم کردن منابع حمایتی است. آگاهی از اوتیسم به منظور اطمینان از این مساله است که برنامه هایی برای حمایت از همه کودکان مبتلا به اوتیسم وجود داشته باشد، علاوه بر این، ایده پذیرش و قبول وی در میان همه را ترویج دهد.
کودکان مبتلا به اوتیسم نباید از فعالیتها کنار گذاشته شوند، زیرا آنها فقط مهارت های اجتماعی و توانایی های فکری متفاوت دارند. مدارس در همه جا باید حضور همه کودکان را در محیط آموزشی ترویج کنند. به طور معمول، کودکانی که در حال رشد هستند باید بتوانند با کودکان دارای اختلال یا معلولیت هم ارتباط برقرار کنند و بالعکس. شخصا دوست ندارم اوتیسم را به عنوان یک اختلال یا معلولیت ببینم، در عوض فکر می کنم این افراد فقط در توانایی های ذهنی و ارتباطات اجتماعی متفاوت هستند.
اصطلاح “تنوع عصبی” که به طور گسترده ای امروزه در جامعه مورد استفاده قرار می گیرد و در حال شیوع است، به طور خلاصه، به این معنی است که افراد مبتلا به اوتیسم صرفا اگر دارای توانایی های فکری متفاوت باشند، معلول یا دارای اختلال نیستند. مردم هر چه بیشتر در مورد این تفاوت ها یاد بگیرند تعامل بهتری با این افراد خواهند داشت. جدا شدن از کسی فقط به این دلیل که متفاوت است، درست نیست. 
زمان آن فرا رسیده که قضاوت کردن کسانی را که در اطرافمان هستند ولی متفاوتند، متوقف کنیم و پذیرش همه تفاوتهای بین خودمان را شروع کنیم. شما هرگز نمی دانید که ذهن زیبای هر کسی چه چیزهایی را می تواند به این جهان هدیه کند، زمان پیدا کردن این هدیه ها فرا رسیده است. همه ما باید با هم متحد شویم و تفاوت های یکدیگر را درک کنیم. وقت آن رسیده است که ایراد گرفتن از دیگران را کنار بگذاریم و هر کسی را آنگونه که هست بپذیریم.
 
 
 

معرفی علائم و نشانه های اوتیسم در کودکان بزرگتر

همچنان که کودکان بزرگتر می‌شوند علامت‌ها هم متنوع‌تر می‌شود. علائم و نشانه‌های هشدار دهنده زیادی وجود دارد اما به طور معمول اختلال‌ها حول مهارت‌های اجتماعی، مشکل گفتار و زبان، مشکلات ارتباطی غیرکلامی و رفتارهای انعطاف‌ناپذیر می‌چرخد.
 
او علاقه‌ای به دیگران و اتفاق‌هایی که دور و برش می‌افتد، ندارد.
 
او نمی‌داند چگونه با دیگران ارتباط برقرار کرده یا بازی کند.
 
او ترجیح می‌دهد مورد نوازش یا لمس قرار نگیرد.
 
او در درک احساساتش مشکل دارد.
 
او به صحبت دیگران گوش نمی‌دهد.
 
او ترجیح می‌دهد در دنیای خودش زندگی کند.
 
او به جای پاسخ دادن به سوال، آن را تکرار می‌کند.
 
او خود را سوم شخص خطاب می‌‌کند.
 
او از تماس چشمی پرهیز می‌کند.
 
او از حرکات صورت بدون مطابقت با آنچه می‌گوید، استفاده می‌کند.
 
او واکنش‌های غیرمنتظره به مناظر، بو یا صدا نشان می‌دهد و ممکن است به صدای بلند حساس باشد.
 
او از زبان بدن نمی‌تواند استفاده کند.
 
او از یک روال روتین پیروی می‌کند.
 
او با هرگونه تغییر برنامه مشکل دارد.
 
او مدت زمان زیادی به حرکت یک پنکه یا چرخ اسباب بازی نگاه می‌کند.
 
از قضاوت و خود تشخیصی جدا بپرهیزید و در صورت مشاهده علایم قبل از هرچیز با متخصصین مشورت کنید. 
 
 تشخیص زود هنگام اوتیسم می‌تواند یک تفاوت چشمگیر در روند بهبود و درمان ایجاد کند. به همین دلیل است که هرچه زودتر بتوان این اختلال را تشخیص داد،  با بهره گیری از مداخلات منظم و مداوم توانبخشی، فرد اوتیسم می تواند زندگی راحت تری را تجربه کند.
 
 
 

اختلال قرینه نویسی و وارونه نویسی

برخی از کودکان در هنگام نوشتن واژه ها آنها را صحیح اما وارونه یا قرینه می نویسند. اگر وارونه نویسی قبل از دبستان صورت گیرد یا حتی کلاس اول دبستان، چنانچه زیاد و پی در پی تکرار نشود، امری طبیعی است. اما با گذشت چند ماه از سال تحصیلی حتی در مورد واژه هایی که دانش آموز در ابتدای سال فرا گرفته است رخ دهد نیاز به ترمیم و درمان دارد.
 
‍ ‍ برخی کودکان نمی توانند شکل صحیح برخی از حروف (د_ ذ_ ر_ ز_ س_ ش)را تشخیص دهند در بسیاری از موارد کودکان به علت اختلالات شناسایی چپ و راست یا صرفا به دلیل این که شکل حرف را به خاطر نمی آورند آن را معکوس یا وارونه می نویسند.
 علت وارونه نویسی و قرینه نویسی حرف یا کلمه یا اعداد اختلال در ادراکفضایی و جهت یابی است. مثلا خاک را می نویسد کاخ ‌
درمان وارونه نویسی و قرینه نویسی
برای این مورد بچه ها باید: مفهوم راست را خوب یاد بگیرند, آنها را گیج نکنید. چپ و راست باهم اموزش داده نشود.
 
آنقدر راست را تکرار کنید تا کاملا مسلط شود، بعد خودش میفهمد چپ، کدام طرف هست.
 
دست راست بالا، دست راست روسر، دست راست کمر، دست راست رو لپ، و......
 
تن آگاهی، یعنی اندام و بدنش را خوب بشناسد.
 دست روی بازو، دست روی ران، دست به کمر, دست روی شانه، دست روی زانو، دست روی چانه، دست روی گونه، دست روی پیشانی، و....
وقتی کاملا برجسم و وجود خودش آگاهی پیدا کند و هوش فضایی او تقویت شود، دیگر اشتباه جهت یابی نمیکند.
 
 کشیدن فلش و فلش بازی
روی تخته فلش بکشید و بخواهید دست روی هر فلشی گذاشتید به همان طرف با انگشت اشاره کند.
نقطه چین بکشید و بگویید در جهت فلش ها آنها را پررنگ کند
 
 آدمکی از مقوا می سازیم به گونه ای که اندامهایش قابلیت حرکت داشته باشد. سپس گردن و دست های آدمک را یک به یک به سمت چپ و راست، بالا و پایین می چرخانیم  و از کودک می خواهیم که همان حرکت را تقلید کند با انجام این بازی، کودک مفهوم قرینه را تشخیص داده و قادر خواهد بود بین واژه هایی که خوانده است واژه ای که قرینه یا وارونه آن است را تمیز دهد.
 
‍ از دانش آموز می خواهیم شکل های نقطه چین را پر کند.
 
 تمرین ها یا آزمون  فراستیک را در اختیار کودک می گذاریم تا انجام دهد.
یک سری خط های موازی با فاصله های کم و زیاد رسم می کنیم و از دانش آموز می خواهیم تا بین دو خط موازی، یک خط راست رسم کند.
 
 
 

نقش ارزیابی در توانبخشی کودکان

امروزه در دنیایی زندگی میکنیم که بسیاری از اطلاعات در مورد اختلالات مختلف و روشهای درمانی در دسترس هستند.
 
اما آیا همه انها برای کودک ما مورد استفاده و مفید هستند؟؟!!
 
ارزیابی توسط کارشناسان توانبخشی راهی ست تا بدانیم :
 
کودک ما در چه حیطه و یا حیطه هایی دچار مشکل است.
 
شدت مشکل او چه قدر است.
 
نقاط قوت او کدام است.
 
بهترین روش درمانی برای او چیست.
 
اولویت درمان کدام است.
 
سرعت پیشرفت او چه قدر است. 
 
درمان در چه حیطه هایی کارآمد است.
 
بهبود خود به خودی کدام است.
 
بهبود حاصل از درمان کدام است.

تاخیرهای حرکتی اولیه را جدی بگیرید

تاخیرهای حرکتی در سال اول و دوم زندگی کودک می توانند به عنوان سرنخ و نشانه برای وجود اختلالات در کودک باشند. محققان نشان داده اند که تاخیرهای حرکتی اولیه در یک تا دو سال اول زندگی ، به عنوان اولین خط قرمز برای هشدار در مورد وجود اختلالات رشدی خاص و پیگیری های جدی تر  می باشد. یکی از اختلالاتی که با تاخیرهای حرکتی در سال اول زندگی ارتباط تنگاتنگی دارد، اوتیسم می باشد. هریس در سال 2017 در مطالعه ای این موضوع را بررسی کرد. نتایج مطالعه او نشان داد که تاخیر حرکتی در سال اول زندگی می تواند پیش بینی کننده ابتلا به اوتیسم باشد. به عبارتی کودکانی که در دو- سه سالگی به عنوان اوتیسمی تشخیص د اده شده بودند، در سال اول زندگی تاخیرهای حرکتی مهمی داشتند. در اختلال اوتیسم کودک ضعف شدیدی در ارتباطات و تعاملات اجتماعی دارد و علاقه خاصی به انجام کارها و رفتارهای تکراری نشان می دهد.
لذا والدین عزیز باید در دوسال اول زندگی کودک نظارت جدی و مداومی بر مهارت های حرکتی کودک داشته باشند. از جمله مهارت های حرکتی که کوک در دو سال اول زندگی کسب می کند شامل  غلتیدن، سینه خیز رفتن، چهاردست و پا رفتن، نشستن، ایستادن، راه رفتن می باشد که هرکدام در بازه زمانی خاصی باید ظاهر شوند و تاخیر در ظهور این مهارت های باید بطور جدی پیگیری شود. خانواده های محترم باید در نظر بگیرند که توجه به این تاخیرهای حرکتی و پیگیری آنها، منجر به شناسایی زودهنگام اختلالات رشدی و حرکتی کودکان و در نتیجه ارجاع سریع تر برای انجام مداخلات می شود.
 
 
 

رابطه مشکلات ذهنی در اوتیسم با اختلال سیستم ایمنی مادر دردوران بارداری

 
 محققین موسسه ذهن دانشگاه کالیفرنیا دیویس دریافته اند که زنان باردار  دارای مقادیر بالاتر سایتوکاین های التهابی و کموکاین ها -پروتئین هایی که ارتباطات بین سلول های سیستم ایمنی را کنترل می کنند- ممکن است به طور قابل توجهی بیشتر در معرض خطر داشتن فرزند مبتلا به اتیسم همراه با ناتوانی ذهنی باشند.
 
این تحقیق همچنین یک نمایه ایمنی بالقوه برای تمایز مبتلایان به اتیسم بهمراه ناتوانی ذهنی از افرادی که تنها مبتلا به اختلال اتیسم و یا ناتوانی رشد می باشند، ارائه می دهد.
 
به گزارش نوروسافاری به نقل از وبسایت دانشگاه کالیفرنیا دیویس، جودی ون دی واتر پرفسور طب داخلی در بخش روماتولوژی، آلرژی و ایمنولوژی بالینی و محقق وابسته به موسسه ذهن دانشگاه دیویس عنوان کرد؛” در این مطالعات، التهاب در طول سه ماهه دوم در مادران کودکان مبتلا به اتیسم، که ناتوانی ذهنی نیز دارند، از مادران دارای کودکان مبتلا به اتیسم بدون ناتوانی ذهنی، به طور قابل توجهی بیشتر بود.”
 
ون دی واتر، مدیر مرکز سلامت محیطی کودکان دانشگاه دیویس و نویسنده ارشد این مطالعه گفت : “با این وجود، پروفایل پزشکی مادرانی که فرزندان آنها مشکوک به اختلال طیف اتیسم با ناتوانی ذهنی  بودند، بطور قابل ملاحظه ای متفاوت از مادران کودکان مبتلا به ناتوانی ذهنی بدون اختلال اتیسم و نیز مادرانی با فرزندان در طیف معمول رشدی بود.”
 
ون دی واتر در ادامه عنوان نمود; “شرح حال مادران مذکور متمایز از همه گروهایی  بود که ما بر اساس پروفایل سایتوکاین و کموکاین مورد مطالعه قرار دادیم. این یافته ها مسیری را پیشنهاد می دهندکه بواسطه آنها خواهیم توانست به صورت بالقوه نشانگرهای احتمالی را جهت جدا سازی ساب فنوتیپ ها در جمعیت مبتلا به اتیسم تعیین نمائیم .”
 
این مطالعه در مجله آنلاین روانپزشکی مولکولی از انتشارات نیچر به چاپ رسیده است.
کموکاین ها نشان داده اند که مهاجرت، تکثیر و تفکیک سلولهای عصبی را تنظیم می کنند.
 
مطالعه گذشته نشان داده است که سیتوکاین ها در تنظیم رشد عصبی از قبیل نورونزایی، مهاجرت سلولهای گلیال و عصبی، تکثیر، تفکیک و رسش و هرس سیناپسی دخالت دارند.
 
با استفاده از نمونه های سرم خونی که از یک مطالعه در دپارتمان سلامت عمومی مادران در بخش تحقیقاتی نشانگرهای زودهنگام در مطالعه اتیسم در کنسرسیوم مراقبتهای بهداشتی کایزر پرمننت (Kaiser Permanente) کالیفرنیا گردآوری شده بود، مطالعه وسیع، متنوع و جمعیت محوری انجام پذیرفت. این مطالعه شامل ۱۸۴ کودک دارای اختلال اتیسم پیشرفته (اتیسم با عملکرد پایین) و ناتوانی ذهنی (که در گذشته به عنوان عقب افتادگی ذهنی شناخته می شده است)، ۲۰۱ کودک دارای اختلال اتیسم بدون ناتوانی ذهنی، ۱۸۸ کودک که تنها به ناتوانی ذهنی مبتلا بودند و ۴۲۸ نفر شرکت کننده کنترل از جمعیت عمومی بود.
 
این مطالعه بزرگ که بخش جنوبی کالیفرنیا را مورد پوشش قرار می داد از آن جهت طراحی شده بود که بیومارکرها (نشانگرهای زیستی) را برای تشخیص اتیسم مورد ارزیابی قرار دهد. مادرانی که کودکان آنها بین جولای ۲۰۰۰ و سپتامبر ۲۰۰۳ بدنیا آمده بودند، واجد شرایط جهت مشارکت در این مطالعه بودند. شرکت کنندگان بطور وسیعی از شهر ارنج، سان دیگو و  بخش ایمپریال انتخاب شده بودند.
 
کارن ال. جونز، نویسنده اول مقاله، پسا دکترا در بخش روماتولوژی، آلرژی و ایمونولوژی بالینی اذعان داشت؛” این واقعیت مشاهده شده در خصوص افزایش شاخص های التهابی در گروه مبتلایان به اتیسم/ناتوانی ذهنی در مقایسه با سایر گروههای مرجع، قابل توجه می باشد، بدلیل اینکه مطابق مشاهدات ما افرادی که متاثر از این موضوع هستند، عموماً  در نیمه دوم بارداریشان  تنظیم کاهشی (Down-Regulated) دارند. این موضوع در واقع حاکی از وجود نقصی در تنظیم سیستم ایمنی بدن اینگونه مادران می باشد، که به نوعی با سلامتی زایمان مرتبط است.
 
نویسندگان اینگونه فرض میکنند که تغییرات در محیط ایمنی بارداری در میان مادران دارای کودکان دارای اختلال اتیسم با ناتوانی ذهنی ممکن است منجر به تغییراتی در مسیر تکامل عصبی جنین در حال رشد گردد، که متعاقبا” به تغییر مشخصه های فنوتیپ رفتاری کودکان دارای اختلال اتیسم با ناتوانی ذهنی منجر شود .
 
محققان همچنین اذعان داشتند که فعالیتهای دستگاه ایمنی مادر نشان دهنده یکی از چند مسیری است که می تواند به ایجاد سایتوکاین های متفاوت در مادر، مشتمل بر سموم محیط زیستی از قبیل آفت کش ها ، پلی کلرید بی فنیل و پلی برومینیتد فنیل اترها منتهی شود. علاوه بر آن، محتمل است که سطوح سایتوکاین و کموکاین ها در اواسط بارداری مادران تحت تاثیر عوامل خطرزای بالقوه دیگری از جمله ژنتیک والدین قرار گیرد .
 
جونز گفت؛ “به طور ویژه ای هیجان انگیز است که این کوشش آغازی برای بازآرایی منبعی بالقوه از تفاوتها در مبتلایان به اتیسم با ناتوانی ذهنی، بدون ناتوانی ذهنی و نیز ناتوانی ذهنی بدون اتیسم می باشد.
 
لئونارد ابی دیتو، مدیر موسسه ذهن اذعان داشت؛ ”این مطالعه به طور غیر قابل باوری ارزشمند است و ضمن اینکه در درک منشا های متنوع بیشتر در اختلال طیف اتیسم به ما کمک می کند، دیدگاه مهمی را پیرامون مکانیسم های عصب-زیستی در زیر مجموعه های این اختلال فراهم می سازد.”
 
او افزود؛” همزمان، این مطالعه اهمیت سیستم ایمنی مادر را در عارضه هایی که برای فرزند خواهد داشت، تقویت نموده و مهم تر از همه ما را به این نکته که چگونه از پیامدهای رشد و نمو نامطلوب جلوگیری نمائیم، رهنمون خواهد کرد.”

بازیهای تعادلی برای کودکان

راه رفتن روی تخته باریک با جای پا
راه رفتن با شی
 نیاز به ۲ جعبه خالی دستمال کاغذی هست. وقتی حالت ایستادن تغیر می‌کند(بخاطر چیزی که روی آن ایستاده‌اید) نیاز هست تا بدن شما عکس‌العملهایی را داشته باشد تا تعادل حفظ شود.بچه‌ها دوست دارند کفش‌های بزرگتر از پایشان بپوشند. وقتی می‌بینند که با آنها می‌توانند راه بروند یک احساس اعتماد به نفس بزرگی ایجاد می‌شود.
 
 ابتدا از کودک بخواهید با جعبه دستمال کاغذی کاردستی کفش درست کند. با خلاقیت آنرا تزیین کند. قسمت باز جعبه دستمال کاغذی محلی هست که پا وارد می‌شود. مدل دیگر با قوطی کنسرو امتحان کنید.با کاغذ رنگی قوطی کنسرو را قشنگ کنید و از داخل قوطی یک رشته طناب نازک رد کنید تا حالت دستگیره شود.
 
 روی مسیر موانعی قرار دهید.اگر در فضای باز هستید با گچ شکل مسیر را بکشید. اگر داخل هستید با بالشت مسیر مشخص کنید و بخواهید با پوشیدن کفش‌ها مسیر را طی کنند.
 
نقاشی در تاریکی
 
یک بازی هیجان انگیز
روش انجام این فعالیت :
 
 برای همه افراد خانواده یک کاغذ و مداد تهیه کنید سپس هدف این بازی را برای همه شرح دهید. به این صورت که با خاموش شدن چراغ اتاق؛هر یک از افراد خانواده می بایست یک تصویر به همراه نام خود روی کاغذ رسم کنند.
 
 توجه داشته باشید که قبل از شروع بازی از همه بپرسید که می خواهند چه تصویری را بکشند؟
 
 پس از آن که نقاشی همه تمام شد چراغها را روشن کنید تا ببینید چه کسی توانسته است تصویر زیباتری بکشد. این بازی خنده دار را می توانید در روزهای تعطیل به آسانی و در کنار افراد خانواده انجام دهید.
 
 
 بازی خانگی تقویت هوش برای کودک 3 سال به بالا
 
 حتما این بازی را به اشکال مختلف در منزل انجام دهید. بازی به این شکل میباشد که بر روی یک کاغذ مانند نمونه چند مدل شکل گوش پاکن با سرهای رنگی بکشید و همچنین با استفاده از رنگهای گواش سر گوش پاکن ها را رنگی کنید حال از کودک بخواهید هر گوش پاک کن رو در محل مناسب خودش قرار دهد. این بازی به منظور افزایش دقت و تمرکز و تقویت هوش کودک میباشد. 
 
 بازی و سرگرمی رنگها(2 سال به بالا)
یک کودک 1 ساله نمی‌تواند زمان زیادی را به تنهایی بازی کند و این کار برایش سخت است. به همین دلیل والدین باید در بازی به او کمک کنند تا احساس لذت ناشی از بازی کردن را تجربه کند. کودک طی فرایند بازی با این لذت آشنا می‌شود و آن را ادامه می‌دهد و چه‌بسا با همین بازی به کشف‌های جدیدی می‌رسد.
 در این بازی آموزشی مانند تصویر داخل یک پلاستیک زیپدار کمی ژل مو و یا چیزی شبیه به ان بریزید. برای آموزش رنگ به کودکان از دو رنگ شروع کنید. حال از کودک بخواهید هر رنگ را به دایره مخصوص به خودش هدایت کند. هدف در این بازی هم آموزش رنگها و هم تقویت حرکتهای ظریف دست کودک و نیز هماهنگی چشم و دست کودک میباشد.
 
 بازی با آرد
دست مغز دوم است، باید حرکت کند تا مغز رشد کند.
 
آردبازی جزء فعالیتهای دست ورزی محسوب می شود. در این بازی با تحریک حس لامسه، سیستم عصبی مغز عملکرد بهتری خواهد داشت.
 
آردبازی سبب پرورش خلاقیت، تقویت سیستم اعصاب، پرورش و تقویت عضلات درشت (دستها و پاها) و عضلات ریز (انگشتان) و پرورش قدرت تجسم فضایی و هندسی می شود. همچنین به درک مفاهیمی مانند نرم، سفت، سبک، سنگین، گرم، سرد و ... کمک زیادی می کند. تقویت هماهنگی چشم و دست از دیگر نتایج آردبازی است.
با توجه به فواید ذکر شده آردبازی یکی از فعالیتهای مفیدی است که از بروز اختلالات یادگیری در دبستان جلوگیری می کند.
در اخر به منظور آموزش نظافت به کودک در آخر بازی بخواهید با جارو بقایای آرد جمع کند و با دستمال خیس ظرفش را تمیز کند.
 
برای رشد مهارتهای دستی کودک از 2/5 سالگی کودک شما میتواند دانه هایی مانند تسبیح را به نخ بکشد و دکمه ای که محل آن مناسب است (کمی شل) راببندد.
در این بازی همانطور که در تصاویر زیر مشخص است شانه تخم مرغ و یا هر وسیله ای شبیه به آن را سوراخ کنید و به کورک یک پایپ کلینر و یا نخ بند کفش بدهید و از او بخواهید تا از داخل سوراخها رد کند.
 
این بازی به منظور افزایش مهارتهای دست و هماهنگی بین چشم و دست میباشد.
 تقویت مهارت های حرکتی ظریف
مهارتهای حرکتی ظریف دست، فعالیت با دست ها و انگشتان را شامل میشود. مانند برداشتن اشیای ریز، استفاده از قیچی، نوشتن، نقاشی کشیدن، رد کردن و گره زدن بند کفش، این مهارتها طی یک روند مستمر از تولید تا بزرگسالی رشد می یابند.
 
 
 
 
پاسخبازارسال

مواردی که نشان میدهد کودک شما دچار اختلال توجه و تمرکز میباشد


در کل وجود ۶ مورد از موارد زیر به شما نشان می دهد که باید به همراه فرزندتان به خاطر داشتن مشکل توجه وتمرکز به متخصص  كاردرمانی مراجعه کنید.
یادتان باشد سعی نکنید که این مشکلات را کم اهمیت نشان دهید زیرا در سالهای بعدی تحصیل کودک باعث دردسر دو چندانی برایتان خواهد شد
 
 عدم توانایی دردقّت به جزئیات
 
کودک نمیتواند به جزئیات دقّت کند و در موقعیتهای مختلف درخانه و مدرسه بی دقّتی می کند و کارخواسته شده را با بی دقّتی انجام میدهد. مثلاً تکالیف را در دفتر روزانه یا رابط نمی نویسد، حرف یا کلمه یا خطوط را جا می اندازد، نقطه اضافی می گذارد یا سرکش کلمات را جا می اندازد و مسئله های ریاضی را نصفه نیمه حل می کند یا شتابزده به سوالات معلم پاسخ غلط می دهد.

 
 حواسپرتی
 
اغلب به نظر می رسد وقتی مستقیماً با او صحبت می شود گوش نمی دهد. حتّی اگر هم عامل محیطی برای حواسپرتی وجود نداشته باشد انگار ذهنش به چیز دیگری مشغول است. برای مثال به شما نگاه می کند امّا نمی شنود و زمانی که از او می خواهید کاری را که گفته اید انجام دهد، اصلاً یادش هم نیست که به او چیزی گفته اید.
 
 ناتوانی در دنبال کردن دستورالعمل ها
 
اغلب دستورالعمل ها را دنبال نمی کند و نمی تواند تکالیف درسی، کارهای عادی و روزمره یا وظایف محول شده را کامل انجام دهد. تکلیفش را شروع می کند امّا تمرکزش را سریع از دست می دهد و با کوچکترین محرکی از موضوع منحرف می شود.
 
مشکل در سازماندهی
 
اغلب در سازمان دادن به تکالیف و فعالیت ها مشکل دارد به عنوان مثال:
به سختی می تواند تکالیفش را یکی بعد از دیگری انجامدهد و ممکن است یادش برود برخی از آنها را انجام دهد و حتماً نیاز به نظارت دارد.
نمی تواند لوازم کارش را منظم نگه دارد و میز تحریر و اتاقش یا محلی که تکالیف خود را انجام می دهد آشفته و نامنظم است و وسایلش را سر جایشان نمی گذارد. اغلب زمانی که از مدرسه می رسد از دم در باید شروع به جمع کردن وسایلش کنید.
 مدیریت زمان ضعیفی دارد و نمی تواند تکالیف را در مدت زمان مشخص شده به اتمام برساند. گاهی می بینید تا پاسی از شب گذشته بیدار است و دارد پروژه اش را تکمیل می کند، کاردستی درست می کند، تحقیق انجام می دهد یا درس می نویسد تا بتواند تکلیف محول شده را به موعد مقرر فردا برساند. در کل کارهایش را به دقایق آخر موکول می کند و اصطلاحاً دقیقه نودی است.
 
عدم تمایل به تلاش ذهنی
 
اغلب از انجام دادن تکالیفی که به تلاش ذهنی مداوم نیاز دارند اجتناب می کند، از آنها بیزار است یا علاقه ای به انجام دادن آنها ندارد. از انجام دادن تکالیفش دل خوشی ندارد و تا می تواند از زیر انجام دادن آنها در می رود یا آنها را به بعد موکول می کند و آنها را کش می دهد و همین مسئله باعث می شود هنگام نوشتن یا خواندن درس هایش مدت زمان زیادی را با او کلنجار بروید.
گم کردن اشیاء و لوازم شخصی: لوازم مدرسه و لوازم شخصی اش را جا می گذارد یا گم می کند. مثلاً مدام پاکنش را گم می کند، کیف مدرسه اش را در حال رفتن به مدرسه جا می گذارد، جامدادی اش را گم می کند، کتابهای درسی فردا را جا می گذارد و برنامه درسی اش را درست آماده نمی کند،به استخر می رود و به جای کفش با دمپایی استخر برمی گردد چون کفش هایش را جا گذاشته است.
 
حواسپرتی توسط هر چیزی
 
اغلب به وسیله محرک های نامربوط به راحتی حواسش پرت می شود. مثلاً صدای زنگ در باعث می شود کلاً یادش برود که در حال آماده کردن کیف مدرسه اش بوده است و آن را نصفه رها کرده و وقتی می خواهد بخوابد دوباره با دیدن کیف نیمه آماده اش یادش می افتد که زمانی که زنگ در را شنیده داشته کیفش را آماده می کرده است. یا فکر کردن به این که شاید دوستش از دستش دلخور شده باشد باعث می شود در حالی که کتابهایش را برای درس خواند پهن کرده بدنبال توپ بازی برود یا خود را سرگرم کارهای نامربوط کند.
 
فراموش کردن کارهای روزمره
 
فراموش می کند کارهای روزمره اش را انجام دهد. اگر کاری را به او بسپارید احتمال فراموش شدنش بسیار زیاد است مثلاً به گفته اید که ۱۰ دقیقه دیگر زیر برنج را خاموش کند ولی وقتی ۲۰ دقیقه بعد می رسید می بینید دارد تلفنی با دوستش حرف می زند و کلاً یادش رفته و برنج سوخته است. یا معلم تکالیف را پای تخته نوشته ولی یادش رفته که در دفتر روزانه یا رابط وارد کند چون حواسش پرت بغل دستی اش یا کارهای بعد از مدرسه شده است.
 
اگر شش مورد یا بیشتر از موارد بالا در مورد فرزندتان صدق می کند  به متخصص كاردرماني  مراجعه کنید و اقدامات توانبخشي  را به دقت دنبال کنید تا به نتیجه برسید یادتان باشد تغییرات کم کم اتفاق می افتد ولی اکثراً با دوام است پس برای کمرنگ شدن این علامت ها عجله نکنید و صبور باشید.

تکنیک های تقویت تمرکز کودکان

 
هر کودکی روش متفاوتی دارد. برخی کودکان وقتی اطلاعات را می‌بینند آن را بهتر درک می‌کنند. برخی با شنیدن راحت‌تر هستند و برخی وقتی یاد می‌گیرند که از اطلاعات استفاده عملی کنند و آن را لمس کنند.
 
بهتر است بدانید کودک شما در کدام گروه قرار دارد، چون به‌این‌صورت کودک اطلاعات را بهتر درک می‌کند و یادگیری او بلند‌مدت‌تر می‌شود.
 
🔻دیداری: کودکانی که دیداری هستند وقی چیزی را می‌بینند بهتر آن را درک می‌کنند. در این مورد، کودک وقتی بهتر می‌تواند تمرکز کند که اطلاعات را می‌خواند و آن را می‌نویسد.
 
🔻درست‌کردن فلاش کارت: اگر کودک شما باید املا یا مفاهیم را یاد بگیرد، نوشتن آنها روی یک کارت کوچک و دائم نشان‌دادن به او، کمک می‌کند این مفاهیم را سریع‌تر درک کند و به‌خاطر بسپارد.
 
🔻نقاشی‌کردن: از کودک بخواهید چیزی را که یاد می‌گیرد، نقاشی کند. این کار کمک می‌کند کودک مطالب را بهتر در ذهن خود ببیند. یکی از فایده‌های این کار این است که مهارت‌های حرکتی کودک نیز بهبود پیدا می‌کند.
 
🔻خط‌خطی‌کردن: معمولا می‌بینیم که کودک وقتی درس می‌خواند گوشه کتاب‌ را خط‌خطی می‌کند و فکر می‌کنیم حواس‌ او پرت شده. ولی درواقع خط‌خطی‌کردن کمک می‌کند کودک مطالب را به‌خاطر بسپارد و بعدا راحت‌تر آنها را به‌یاد آورد.
 
🔻شنیداری: کودکانی که وقتی چیزی را می‌شنوند آن را بهتر درک می‌کنند، یادگیری شنیداری دارند.
 
بلندخواندن: کودکانی که یادگیری شنیداری دارند وقتی مطالب را بلند‌بلند می‌خوانند یا به خواندن کسی دیگر گوش می‌دهند، بهتر یاد می‌گیرند. در این موارد کتاب‌های صوتی برای کودک بهتر از کتاب‌های کاغذی هستند.
 
🔻حرکتی: کودکانی که یادگیری حرکتی دارند، باید مطالبی که می‌خوانند را لمس کنند تا آن را بهتر بفهمند و درک کنند. برای این کودکان، یادگیری با برنامه‌های عملی بهتر از بلندخواندن و نوشتن است.

چهارتوصیه برای تشویق کودکان اتیسم هنگام غذا خوردن

1-کار را با اجبار کودکتان به نشستن برای خوردن غذا آغاز کنید.

غذا خوردن سر میز بهترین گزینه است.اما اگر این کار خیلی برایش سخت است،کار را با نشاندن کودک،هرجایی که او هست،شروع کنید. وقتی کودک نشست میتوانید به او غذا یا نوشیدنی بدهید.اگر کودک خواست با لقمه ای که در دستش دارد راه برود،حتما این نکته را در نظر داشته باشید که لقمه را از دستش بگیرید و دوباره او را به نشستن تشویق کنید.ممکن است وقتی لقمه را از دست کودکتان میگیرید او دیگر ننشیند و از محل دور شود.با این حال اگر سیر نشده باشد چند دقیقه بعد برمیگردد و شما میتوانید دوباره لین کار را با او تمرین کنید.

 
2-وقتی کودک یاد گرفت که بنشیند،نشستن در آشپزخانه و بر سر میز را به او یاد دهید.
سعی کنید هر وقت کودکتان برای غذا خوردن مینشیند،تا جایی که میتوانید به او غذا دهید و او را سیر کنید و وعده بعدی را به یکی دو ساعت بعد موکول کنید.
 
3-وقتی کودک یاد گرفت که برای همه وعده های غذایی و نوشیدنی در آشپزخانه بنشیند،او را به صندلی غذاخوری راهنمایی کنید،
جایی که بتوانید درست مقابل او بنشینید و به او غذا بدهید.
 
4-وقتی به کودک غذا یا خوراکی میدهید حتما خودتان هم چیزی بخورید یا بنوشید،
یک تکه میوه یا آب میوه،تا زمانِ غذا دادن به کودک را به یک ارتباط اجتماعی میان خودتان تبدیل کنید.اگر معمولا هنگام غذا دادن به کودکتان تلویزیونتان روشن است آنرا خاموش کنید.کنار کودک بنشینید،غذای او را روی میز قرار دهید،غذا را بسمت کودکتان بگیرید و نام هر خوراکی را بگویید و منتظر درخواست کودکتان با نگاه کردن به شما،درآوردن صدا یا نشان دادن حالت بدنی باشید.در هر بخش به کودک خوراکیهای زیادی ارائه نکنید تا کودک برای درخواست احساس نیاز کرده و ارتباط بیشتری برقرار کند.
 
 
 
 
پاسخبازارسال

برخی علل کند نویسی دانش اموزان

- ضعف عضلات انگشتان دست
- بد گرفتن مداد
- کوتاه بودن مداد
- بد نشستن و ارتفاع صندلی
- بد گذاشتن کاغذ روی میز
 
- چپ دستی
- گذاشتن سر روی میز و نزدیک دفتر و کتاب موقع نوشتن
- برتری چپ چشمی وبرتری راستی
- نارسایی بینایی و ضعف بینایی چشم
- سرعت عمل پایین در انجام کارهای ظریف وشخصی خودش است.مثل لباس پوشیدن و دگمه بستن و...
 
- زیاد بودن مطالب درسی
- نداشتن فرصت برای یادگیری  وتمرین و رقابت با دوستان
- انجام دادن تکالیف توسط والدین
- توقع زیادی و جاه طلبی کودک و والدین
- فقدان انگیزه به یادگیری
 
- سرکوفت زدن به دست_خط و عدم دادن پاداش به میزان تلاش کودک
- شروع زودتر از موعد مقرر آموزش نوشتن است مثل پیش دبستانی یا خط نستعلیق و شکسته نستعلیق قبل از 9سالگی.
- آموزش غلط یا عدم کنترل ونظارت صحیح قلم و مداد به دست گرفتن در کلاس توسط معلم در منزل توسط والدین
 
 
 
 
 

مقالات دیگر...

  1. مشکلات ضعف حافظه دیداری در کودکان
  2. ضعف در حافظه شنیداری، علت جا انداختن حروف یا کلمات در دیکته
  3. واقعیت هایی در مورد لکنت
  4. ورزش افراد سندرم داون
  5. ️ماساژ درمانی برای کودکان اوتیستیک
  6. اصولی که در اموزش کودکان سندروم داون باید رعایت شود
  7. همه چیز درباره بیماری فلج مغزی ، تشخیص و درمان
  8. کودکان در هر سن چه بازی‌هایی می‌کنند؟
  9. ده چیزی که هر کودک دارای اوتیسم دوست دارد شما بدانید
  10. فرق تاخیر حرکتی با فلج مغزی در کودکان
  11. عارضه هالوکس والگوس ودرمان آن
  12. مصرف مولتی ویتامین در دوران بارداری می تواند از ابتلای کودکان به اوتیسم محافظت کند؟
  13. موسیقی چگونه به درمان کودکان اوتیسم کمک میکند
  14. دلایل بی خوابی کودکان فلج مغزی
  15. جهت انتخاب ویلچر برای کودکان فلج مغزی چه گزینه هایی را باید در نظر داشت ؟
  16. ریشه کن شدن سندروم داون در ایسلند برای همیشه
  17. درمان فلج مغزی در 6 مرحله
  18. حرف هایی که نباید به والدین کودکان اوتیسم زد
  19. تاثیر کاردرمانی بر روی کودکان اوتیسم
  20. علائم و نشانه های اختلالات یادگیری در سنین مختلف
  21. چگونه کودکان بیش‌‌ فعال را کنترل کنیم
  22. كمبود اكسیژن، شایع‌ترین علت بروز تشنج در نوزادان
  23. دلایل بروز انحراف ستون فقرات درکودکان
  24. علل درد کمر و گردن‌ در کودکان
  25. ضرورت مدیریت استرس برای مادران دارای کودکان فلج مغزی
  26. نکاتی مهم درباره گریه کودک اتیسم در حین آموزش
  27. بیماری هایی که کودکان سندروم داون به آن دچار هستند
  28. بهره‌برداری از اولین مدرسه ویژه اوتیسم در تهران
  29. درمان فلج مغزی و اتیسم امکان‌پذیر شد
  30. متد acc راهی برای مهار مشکلات ارتباطی در کودکان فلج مغزی
  31. گزینه های مهم در انتخاب ویلچر و اسکوتر برای کودکان فلج مغزی‎
  32. گیت پلیت ابداعی کارآمد در کمک برای تعادل و راه رفتن کودکان فلج مغزی
  33. بچگانه حرف زدن کودکان ونحوه برخورد والدین
  34. آیا آی وی اف باعث بروز اختلالاتی در نوزاد می شود؟
  35. بهترین راه های کنترل بیش فعالی کودکان
  36. کم کاری تیروئید و عقب ماندگی ذهنی در کودکان
  37. مشکلات خواب در کودکان فلج مغزی
  38. تفاوت درمان دندانپزشکی کودک مبتلا به اوتیسم با سایر کودکان
  39. علت تکرار کلمات یا جملات در کودکان
  40. عواملی که باعث عقب ماندگی ذهنی کودکان میشود
  41. تلفظ اشتباه حروف در کودکان
  42. چگونه برای کودکان اوتیسمی اسباب بازی انتخاب کنیم
  43. چگونه از فلج مغزی کودکانمان جلوگیری کنیم؟
  44. رابطه آفت‌کش دِ. دِ. ت با خطر ابتلا به اوتیسم
  45. مراحلي كه لازم است كودك اتيستيك قبل از ورود به مدرسه كسب كرده باشد
  46. رفتار درمانی کودکان بیش فعال
  47. ۱۲ نکته مهم که دانستن آن در مورد فلج مغزی ضروری است
  48. کشف یک ژن مشترک عامل ایجاد اوتیسم و فلج مغزی
  49. بازی درمانی چگونه به کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی کمک می کند؟
  50. نشانه هاي تأخير در تکامل کودک

خدمات مرکز

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

مشاوره رایگان