صداهای گفتاری چیست؟

صداهای گفتاری، صداهایی در زبان ما هستند که ما برای تولید کلمات از آن ‌ها استفاده می کنیم.

هر صدای گفتاری کمی متفاوت از صدای دیگر تولید می شود و ما انتظار داریم که کودکان در سنین مختلف رشد به آن ها تسلط پیدا کنند. در این مقاله در مورد تولید صدای /ق/ و سن فرا گرفتن و محل قرار گرفتن زبان برای تولید این صدا صحبت می کنیم و سایر موارد کمک کننده برای یادگیری صدای ق برای شما آورده شده است و ارائه می شود.

نحوه آموزش صداهای گفتاری

اگر کودک با تولید و تلفظ برخی صداهای گفتاری مشکل داشته باشد ، گفتاردرمانی می تواند به کودک کمک کند تا یاد بگیرد که این صداها را به درستی تولید کند و بگوید. اولین قدم گفتاردرمانی این است که گفتاردرمانگر به کودک آموزش دهد که چگونه آن صدا را به تنهایی (در کلمه و هجا نباشد) بگوید و به تدریج خود کودک بتواند به صورت خودی خود فقط صدا را تولید کند.

آموزش قرار دادن زبان برای صداهای گفتاری

سخت ترین بخش آموزش صداهای گفتاری ، کمک به کودک در یادگیری قرار دادن زبان در جایگاه مناسب است. در این مقاله به برخی از تکنیک های تولید صدای /ق/ اشاره شده است. این تکنیک ها می تواند به کودک کمک کند تا یاد بگیرد که هر صدا را به تنهایی تولید کند. کودک باید هر صدای گفتاری را تمرین کند تا زمانی که بتواند آن صدا را در هجا ، کلمات و عبارات را نیز بیان کند و راحت آن را بگوید.

تولید صداهای گفتاری باید حتما زیر نظر گفتاردرمانگر و با مشورت او انجام شود چرا که هر صدایی در بازه سنی مشخص ظهور پیدا می کند و ممکن است زودتر از سن ظهور آن صدا ، از کودک خود انتظار تولید و بیان آن را داشته باشد. همچنین خیلی مشکلات تلفظی باید بررسی شود و با توجه به سایر صداهایی که کودک تولید می کند ، صدای خطا با اون کار شود.

اگر فکر می کنید که کودک شما خطاهای تلفظی دارد و وضوح گفتارش پایین است قبل از هر اقدامی ابتدا با گفتاردرمانگر مشورت کنید. شما می توانید از گفتاردرمانگران تیم مرکز جامع توانبخشی ایران که تجربه زیادی در ارزیابی و درمان صداهای گفتاری دارند کمک بگیرید. در صورت تمایل از راه های زیر می توانید با ما در ارتباط باشید:

02188242410

نوبت   اینترنتی

تکنیک هایی برای آموزش تولید صحیح صدای ق

صدای ق یک صدای انفجاری است که با انفجار لحظه ای و در عقب زبان تولید می شود و سن ظهور صدای ق ، تا 5 سالگی است. یکی از مواردی که باید حتما بررسی شود این است که بدانیم کودک بین صدای ق و صدای جایگزینی که تولید می کند تمایز قائل می شود یعنی اینکه بررسی کنیم کودک از نظر شنیداری متوجه تمایز صدای ق و صدای جایگزین آن است یا نه و بعد از آن تکنیک های درمانی استفاده می شود که معمولا گفتاردرمانگر این مورد را بررسی می کند.

تکرار: توجه کودک را به دهان خود جلب کنید و سپس از کودک بخواهید صدای ق را تکرار کند. صدای ق را اغراق آمیز تولید کنید و مطمئن شوید که فقط صدا را به صورت تکی بیان می کند.

از یک آینه استفاده کنید: خود و کودکتان جلوی آینه بروید از کودک خود بخواهید در آینه به شما و دهان تان نگاه کند و شما صدای مورد نظر را به طور صحیح تولید کنید و سپس کودک آن را انجام دهد. این به کودک کمک می کند و این امکان را می دهد که کودک تلاش کند لب ، زبان و دهان خود را به حالت صحیح برای تولید صدای ق تکان دهد.

از نشانه های لمسی استفاده کنید: از نشانه های لمسی استفاده کنید تا به کودک کمک کنید درک کند زبان و لب های خود را در کجا و چگونه قرار دهد. به عنوان مثال ، اگر صدا به لب های کودک نیاز دارد ، از او بخواهید که با انگشتانش لب های خود را لمس کند تا درک کند که این لب ها هستند که باید حرکت کنند. اگر تولید صدا به حرکت زبان نیاز دارد تا سقف دهان یا پشت دندان ها را لمس کند (مانند /ت/ ، /د/ و... از چوب بستنی استفاده کنید تا جایی از دهان را که زبان باید لمس کند ، درک کند. برای تولید صدای ق می توانید با احتیاط (در صورت اذیت شدن کودک و حس بد به او دست دادن ، ممکن است دیگر همکاری نکند و به شما اجازه این کار را ندهد) چوب بستنی را به عقب دهان کودک ببرید و در جایگاه تولید ق قرار دهید و بخواهید که صدای ق را تولید کند. در صورتی که با گذاشتن چوب بستنی در انتهای دهان کودک حالت هوع گرفت حتما به گفتاردرمانی مراجعه کنید. صدای ق و صدای گ صداهایی با جایگاه های نزدیک بهم هستند و ممکن است به جای هم تولید شوند و با قرار دادن چوب بستنی بر روی قسمت عقبی زبان صدای گ که به جای ق تولید می شود تبدیل به ق می شود.

در صورت تولید موفقیت آمیز و صحیح صدای ق به صورت تکی ، این صدا را وارد هجاها می کنیم و پس از تولید موفقیت آمیز در هجا وارد کلمه و پس از آن جمله می شویم. هر صدایی که خطا تولید می شود باید به جایی برسد که به صورت خود به خود و آگاهانه به درستی تولید شود. برای اطمینان خاطر و بررسی بیشتر و دریافت درمان صحیح حتما به گفتاردرمانی مراجعه کنید و از او کمک بگیرید.

 

 

ترجمه توسط تیم پژوهشی مرکز جامع توانبخشی ایران