هنگامی که کودکی در گفتارش دچار تأخیر می شود ، می تواند برای والدین بسیار نگران کننده باشد و این نگرانی می تواند به دلیل عقاید مختلف افراد اطراف آن ها باشد.

برخی می گویند صبور باشند کودکشان خودش رشد خواهد کرد و برخی می گویند این می تواند به دلیل کم بودن هوش کودک باشد. با این حال هیچ اثبات علمی مبنی بر اینکه کودک با تأخیر در گفتار دارای هوش پایین است ، وجود ندارد. تأخیر گفتار در حدود 1 کودک از هر 10 کودک ، یک مشکل رایج است. عوامل مؤثر در رشد گفتار کودک می تواند از محیط پیرامون آن ها و شخصیت آن ها (برخی از کودکان خجالتی هستند) و حتی جنسیت شان تاثیر بگیرد ، زیرا پسران معمولاً در مقایسه با دختران دیرتر صحبت می کنند. از این رو در بیشتر موارد تأخیر گفتار با هوش پایین همراه نیست.

تأخیر در گفتار اغلب همراه با تأخیر در سایر مهارت های رشدی است ، مانند سینه خیز و چهار دست و پا رفتن و غیره. تأخیر در گفتار که بر هوش کودک هم تأثیر بگذارد بسیار کم است. طبق یک مطالعه ، کاهش شنوایی ، تأخیر در رشد مهارت های شناختی ، فقر محیطی و اجتماعی باعث تأخیر در رشد گفتار می شود. به همین دلیل ، کودکانی که با تأخیر در گفتار تشخیص داده شده اند باید با تست های هوشمند مناسب سن شان ، آزمایش شوند تا سطح هوش شان را تعیین کنند.

علائم هوش پایین در کودکان

افرادی که هوش پایینی دارند فاقد مهارت های کلیدی اجتماعی هستند. مهارت هایی مانند:

  • همدل بودن
  • مهارت های ارتباطی خوب
  • داشتن هوش هیجانی
  • توانایی حل مسئله
  • توانایی استدلال و برنامه ریزی
  • توانایی مقابله با انتقاد
  • توانایی درک طعنه و کنایه
  • توانایی دیدن موضوعات و مسائل از دیدگاه دیگر

آیا دیر حرف زدن کودک بر هوش تأثیر می گذارد؟

وقتی خانواده فرزندی داشته باشند که دیر شروع به حرف زدن می کند ، والدین اغلب بسیار نگران خواهند شد و می ترسند که آیا کودک با تأخیر گفتار ، هوش پایین تری دارد. با این حال ، بسیاری از والدین نباید خیلی نگران باشند زیرا توانایی رشد گفتار هر کودک متفاوت خواهد بود. بنابراین ، یادگیری دیر یا زود صحبت کردن هیچ تاثیری در هوش کودک ندارد. علاوه بر این ، در صورت تشخیص کودک با تأخیر در رشد ، باید مشخص شود که رشد گفتار چگونه است ، کودک ممکن است تاخیر رشدی (فیزیکی ، سینه خیز رفتن ، راه رفتن ...) را همراه با تاخیر در گفتار داشته باشد. ممکن هم است که فقط کودک دیر شروع به حرف زدن کند اما در رشد حرکتی مشکلی نداشته باشد و به موقع راه برود و این ها به این معنی نیست که کودک مشکل ذهنی یا هوش پایین تری دارد.

اگر کودک علائم زیر را نشان دهد ، والدین باید کودک را برای ارزیابی به گفتاردرمانی ببرند تا گفتاردرمانگر او را ارزیابی کند:

  • وقتی اسم کودک صدا زده می شود ولی او هیچ واکنش یا عمل خاصی ندارد.
  • کودکانی که 18 ماه دارند و با حرکات و اشاره ارتباط برقرار می کنند و دوست ندارند صحبت کنند.
  • اغلب در تکرار کلمات که توسط والدین بیان می شود ، مشکل دارد. گاهی هم تقلید می کند ولی فقط از اعمال و سخنان والدین.
  • کودک 2 ساله هست اما نمی تواند یک جمله یا عبارت چند کلمه ای بگوید.
  • کودک در دستور پذیری مشکل دارد و نمی تواند دستورالعمل های ساده والدین یا دیگران را دنبال کند.

دلایلی که ممکن است باعث شود کودک دیر حرف بزند

کودکانی که دیر شروع به حرف زدن می کنند ، به عنوان تأخیر گفتار نیز شناخته می شوند ، که این تاخیر ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شود. حتی اگر هوش کودک طبیعی باشد. کودکان اختلال طیف اوتیسم ، فلج مغزی ، کم توان ، کم شنوایی و... منجر به تأخیر در گفتار می شود.

تأخیر در گفتار کودک می تواند ناشی از ناهنجاری های آناتومیکی و فیزیکی اعضای صورت مثل بد شکلی کام ، زبان یا شکاف کام باشد. کوتاهی بند زیر زبانی نیز یکی از دلایلی است که حرکت زبان را محدود می کند و صحبت کردن برای کودکان را دشوار می کند.

مشکلات شنوایی کودکان تأثیر بسزایی در تأخیر گفتار دارد ، بنابراین پزشکان اغلب به والدین توصیه می کنند که کودک خود را بلافاصله پس از تولد از نظر شنوایی بررسی کنند. کودکانی که شنیدن آن ها دچار مشکل است یا نمی شنوند نیز در تقلید ، یادگیری و استفاده از گفتار مشکل خواهند داشت.

از طرفی دیگر ، اقداماتی مانند قرار گرفتن در معرض تلفن های هوشمند و تماشای بیش از حد تلویزیون نیز دلایل متداول تأخیر گفتار در کودکان است. تلویزیون ها یا تلفن های هوشمند کودکان را به خود جلب می کنند و همچنین وسیله ای بسیار مؤثر برای تحریک کودکان هستند ، اما تأثیر جدی در رشد گفتار کودکان دارند. تماشای زیاد از تلویزیون و استفاده بیش از حد تلفن های هوشمند باعث می شود که مغز کودک نیازی به فکر کردن نداشته باشد و به تدریج عادت به تنبلی برای صحبت و ترس از برقراری ارتباط با دیگران را ایجاد می کند.

راهکارهایی برای حمایت از کودکانی که دیر شروع به حرف زدن می کنند و تاخیر دارند

  1. از گفتار نادرست کودک تقلید نکنید

کودکانی هستند که صحبت می کنند ولی صداها و کلمات را به طور نادرست تلفظ می کنند. اولین قانونی که والدین باید از آن ها استفاده کنند ، تقلید از نحوه تلفظ نادرست کودک کار درستی نیست ، زیرا این امر باعث می شود کودک تلفظ صحیح را نشنود و به صورت عادتی استفاده کند و اصلاح آن دشوار شود.

  1. در ارتباط با کودکان ، تماس چشمی برقرار کنید

در حین برقراری ارتباط ، والدین نام کودک را صدا می کنند و از کودک می خواهند که با چشمانش نگاه کند. این امر به جلب توجه کودک و افزایش تماس چشمی در روند ارتباط کمک می کند. علاوه بر این ، والدینی که به طور مرتب با کودک خود تماس چشمی برقرار می کنند و هنگام برقراری ارتباط ، واکنش های مثبت به کودک نشان می دهند. ، به کودک کمک می کنند تا فعالیت های ارتباطی را به خاطر بسپارند.

  1. با استفاده از اسباب بازی ها موقعیت آموزشی برای کودکان ایجاد کنید

از اسباب بازی ها به عنوان ابزاری برای آموزش کودکان استفاده کنید. والدین با کودکان بازی می کنند ، و در همان حین از کلمات و جملات برای توصیف بازی و داستان استفاده می کنند ، از این طریق به کودکان کمک می کنند تا با زبان سریعتر ارتباط برقرار کنند ، در حالی که می توانند شکل و نام حیوان را به خاطر بسپارند. آنها. این ساده ترین و مؤثرترین روش برای آموزش کودکان با تأخیر در گفتار در خانه است.

  1. برای تحریک کودکانی که تاخیر در گفتار دارند ، از فلش کارت ها استفاده کنید

مادران می توانند از فلش کارت های میوه ، حیوانات و ... استفاده کنند و کلمات کاربردی و پر تکرار را با کودک خود تمرین کنند. آن ها را با صدای بلند برای کودکان می خوانند و برای آن ها تکرار می کنند. این روش یادگیری به کودکان کمک می کند به یادگیری علاقه مند شود.

  1. اجازه دهید کودکان به تنهایی اطلاعات را پردازش کنند

وقتی از کوک درخواستی می کنید ، به کودک فرصت دهید تا اطلاعات را پردازش کند. حدود 5-10 ثانیه منتظر پاسخ کودک باشید ، اگر کودک نتواند این کار را انجام دهد و پاسخ دهد ، شما آن را برای کودک بیان کنید. این کار را بارها در شرایط مختلف تکرار کنید.

  1. به کودکان اجازه ندهید که به مدت زیاد و بیش از حد از وسایل الکترونیکی استفاده کنند

تا حد امکان به کودکان اجازه ندهید که از دستگاه های الکترونیکی مانند تلویزیون ، آی پد ، تلفن های هوشمند و... استفاده کنند زیرا استفاده از وسایل الکترونیکی باعث محدود کردن توانایی کودک در برقراری ارتباط است و باعث می شود آن ها در یادگیری صحبت کردن کند باشند.

  1. با کودکان خود بیشتر صحبت کنید

ساده ترین راه برای کمک به کودکان در بهبود صحبت خود ، صحبت بیشتر با آنها یا خواندن داستان برای آنها است. والدین باید سعی کنند وقت خود را با اسباب بازی های کودکان صرف کنند و از کودکان استفاده کنند تا چیزهای جدید را بیاموزند. از آنجا که انجام این کار به کودکان کمک می کند تا مهارت های ارتباطی را یاد بگیرند و تأخیرهای گفتار را در کودکان محدود کنند.

به طور خلاصه ، دیر حرف زدن و تأخیر گفتار یک وضعیت نسبتاً متداول است که بسیاری از والدین را نگران می کند. با این حال ، چگونگی صحبت کردن و دیر یا زود صحبت کردن  بر هوش کودک تأثیر نمی گذارد ، اما می تواند نشانه برخی از آسیب شناسی ها و اختلالات باشد.

برای اطمینان بیشتر از وضعیت کودک خود در مورد دیر حرف زدن او ، می توانید با گفتاردرمانگران مرکز جامع توانبخشی ایران که در زمینه تاخیر گفتار تجربه بالایی دارند ارتباط بگیرید و با آن ها مشورت کنید. در صورت تمایل می توانید از راه زیر با ما در ارتباط باشید:

02188242410

نوبت   اینترنتی

اگر کودک شما دیر شروع به حرف زدن کرده و در یادگیری صحبت کردن کند است و با انجام اقدامات و تمرینات پیشنهاد شده بهبود نیابد ، والدین باید کودک را به گفتاردرمانی ببرند و تست های مربوط به شنوایی را توسط شنوایی سنج انجام دهند. گاهی اوقات ممکن است مشکلات شنوایی کشف نشده منجر به مشکل در یادگیری صحبت کردن شود.

 

ترجمه توسط تیم پژوهشی مرکز جامع توانبخشی ایران